Appar under startknappen försvann i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Appar under startknappen försvann i Windows 10.

Hej hopp !

Installerade W10 och det fungerade initialt perfekt, men helt plötsligt (har jag gjort något jag inte vet ?) försvann apparna under start-knappen. När jag trycker på start-knappen med vä. musknapp, händer ingenting och när jag högerklickar så kommer det upp ett meny-fönster. Nu vill jag ha tillbaka app. menyn under start-knappen när jag vä.klickar med musen, som det var när jag installerat W10, men jag vet inte hur jag skall göra. Någon som kan hjälpa mig ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återställning via Kontrollpanelen till ett datum då det fungerade.

Permalänk
Medlem

Samma hände för mig idag. Startknappen och sökrutan funkade inte. Gjorde en systemåterställning till tidigare datum och nu funkar det. Det finns en fix på Youtube som jag inte har länken till nu, men har också läst att det kan ha med Avast att göra vilket jag använder.

Permalänk
Medlem

Funkar det efter omstart av datorn?
Jag har liknande problem som dyker upp efter x antal ggr då datorn endast fått gå in i viloläge, men vid omstart så funkar den igen (iaf ett tag). Jag stör mig dock inte på det då jag har en egen menybar via rainmeter med genvägar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Återställning via Kontrollpanelen till ett datum då det fungerade.

Till saken hör att jag installerade W10 igår, så att så många åteställninspunkter finns inte att välja på. Dessutom har jag installerat två viktiga uppdateringar som kommer att försvinna om jag återställer till gårdagen.

Skönt dock att höra att jag inte är ensam om detta problem, jag trodde att det var frågan om ett handhavandefel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirknil:

Samma hände för mig idag. Startknappen och sökrutan funkade inte. Gjorde en systemåterställning till tidigare datum och nu funkar det. Det finns en fix på Youtube som jag inte har länken till nu, men har också läst att det kan ha med Avast att göra vilket jag använder.

Vad är avast😳?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Avast är ett gratis antivirusprogram som jag och många andra använder. Läste på nån sida att någon avinstallerade Avast och problemet försvann. Annars finns det som sagt en fix som tydligen har hjälpt många. Den är som följer men jag har inte använt den. Den finns i kommentarerna på den här Youtubesidan. https://www.youtube.com/watch?v=hXk0_1cLwv4

Shyam Singh Patel för 3 veckor sedan (redigerad)
100% fix I found came directly from Microsoft Partner support:
1. Right Click on Start Menu> Click Command Prompt(Admin)
2. select Run as Administrator.
3.Now Type PowerShell In Cmd
4. Now paste the Below following press Enter key:

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

5.Wait for PowerShell to execute and complete the command. Ignore the few errors (in red color) that may pop up.
6. When it finishes, try hitting Start and hopefully it’ll start working.

Permalänk
Medlem

Ja just det, ett anti virus program var det. Jaaa, det fungerade !! Tusen tack för hjälpen !!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Ja just det, ett anti virus program var det. Jaaa, det fungerade !! Tusen tack för hjälpen !!!

Vad var det som fungerade?
Det kan ju vara bra att veta för någon annan som råkar ut för samma sak.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:
Shyam Singh Patel för 3 veckor sedan (redigerad)
100% fix I found came directly from Microsoft Partner support:
1. Right Click on Start Menu> Click Command Prompt(Admin)
2. select Run as Administrator.
3.Now Type PowerShell In Cmd
4. Now paste the Below following press Enter key:

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

5.Wait for PowerShell to execute and complete the command. Ignore the few errors (in red color) that may pop up.
6. When it finishes, try hitting Start and hopefully it’ll start working.

Visa signatur