Chefen låter oss inte använda Android pga säkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem

Han vill helt enkelt bara att alla använder apple pga sin förkärlek, finns brister i båda som kommer och går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Gud vilken skum IT tekniker du har på jobbet.. Apple produkter är mycket mer sårbar för hackning och dylikt, så jag fattar INTE FÖR BÖVELEN varför muppen ska köra apple... han borde aldrig fått examineras som IT tekniker.

Vilka typer av attacker tänker du på då?
Förklara gärna mer utförligt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag vad du menar med svag hårdvara?
Jag har använt både Androidtelefoner och iPhones, men jag har aldrig direkt varit med om att hårdvaran har varit något problem, iallafall inte på min IPhone 5 som är från 2012 till och med.

Oneplus one som jag jämförde med tyckte jag inte direkt det var någon skillnad, större skärm och högre ppi, men betydligt sämre kvalité.

Och även hur mycket rappare Iphone kändes mot Oneplus One, Nexus 5 etc pga touchlatency, alltså hur lång tid det tar i ms från man nuddar skärmen tills telefonen reagerar.

Eller kanske det bara spelar roll om det står 8 kärnig processor med minst 4 GB ram men optimering är inte nå viktigt?

Är bara nyfiken, tycker om båda operativsystemen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör alltid Cyanogenmod på mina telefoner. Då försvinner all bloatware och telefonerna blir mycket trevligare.

Angående kvalité kan du ju jämföra dåvarande iPhone med tex min gamla HTC One M8. Den hade betydligt trevligare kvalité än iPhone.
Hårdvara? Jadu... Jag har haft full hd skärmar på mina androidtelefoner sedan mitten på 2013 typ, iPhone har väl fortfarande inte det (om man inte kollar på phablets, då fick dem det kring årskiftet 2014/2015 (?))

Har alltid haft mycket mer lagringsutrymme för lång mycket mindre pengar, möjlighet att använda minneskort etc etc.

Spel flyter mycket bättre på min LGG3 än polarens iPhone 5s, i 1440p jämfört med 640×1136 på iphone.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Håller med TS, där jag jobbar nu måste vi ha apple o de suger som f. Jag har den bara till för om ngn skulle ringa mig på jobb annars bara ligger den.
Så omständiga att använda när man är van med mer "luftiga" android. Känner mig sjukt begränsad på ngt sätt, trodde de skulle vara enklare men känns bara omständiga.
Och gick ändå in med open mind när vi fick dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så jobbet betalar deras fritidstelefoni?
Antar det är personer som har jourtjänst eller liknande.

Nä, när jag jobbade i bygg för ett antal år sedan kunde jag nyttja jobbtelefonen hur mycket jag ville på fritiden. Ingen som brydde sig det minsta. Så vitt jag vet så är det fortfarande likadant på det företaget.
Är även samma på min nuvarande arbetsplats - de som har tjänstetelefon kan nyttja den som de vill på fritiden.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Varför ska du försöka "övertyga" säkerhetschefen om att android är säkert nog? Ett beslut är fattat. Tjänstetelefonen är ett redskap, använd det du får av företaget. Det är företagets beslut helt och hållet. Hade de sagt att iphones är fräckare hade det varit ett precis lika legitimt beslut.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått en iPhone av företaget. Är verkligen inte imponerad, men det finns en väldigt enkel lösning. Vidarebefodra samtalen, iochmed att jag gör det slipper jag bry mig speciellt mycket om den telefonen och kör allt genom min privata istället. Det enda jag gör med företagets telefon är att jag ringer samtal och kollar mail lite sporadiskt hemma.

kalendern kan jag också kolla i telefonen, det är ju ganska gött det med.

Angående diskussionen, företaget vill helst av allt välja en väg, pga. support, där skulle jag säga att det är lättare att köra Apple, även om telefonerna i sig inte är så vassa.

Permalänk
Medlem

Om det är viktigt med kryptering och säkerhet så kanske det är bättre med Färist? http://www.tutus.se/products/farist-mobile.html
Alla företag gör val och de går inte alltid att ifrågasätta, även om man gör det med vett.
Om nu Android var så osäkert så osäkert så skulle man väl bytt ut alla telefonerna nu? Men jag antar att det inte är så viktigt

Hade det varit en supportfråga hade jag nog förstått det med, nu känns det lite mer som en ursäkt för att få sin vilja igenom.

Valet av mobil är inte bara en fråga om hårdvara utan även vilket bolag man vill lagra sin data hos, samt vilket avtal som gäller kring den datan.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Är det inte rimligare att tro att de vill begränsa sin sårbara yta genom att tillåta färre olika telefoner/OS? Jag tror skälet att de endast vill tillåta iPhones är för att det blir lättare för dem att hantera ETT OS istället för massa olika. Android är fortfarande extremt fragmenterat.

Du att de inte kräver någon nämnvärd kryptering av kommunikationen på telefonerna, men har du också övervägt hur jobbigt det kan vara att rulla ut sådant stöd om det finns väldigt många olika enheter och OS på arbetsplatsen?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Apskaft:

Hej!

Jag behöver Er hjälp.

Vår säkerhetsansvarig på företaget (ett mellanstort säkerhetsbolag) har beslutat att vi inte får använda Android som tjänstetelefoner, utan endast Apple. Detta skedde strax efter att det uppdagades att det fanns hål i någon inbyggd app i Android som möjliggjorde avlyssning mm.
Vi använder telefonerna främst till att mejla och prata med kunder och internt såklart.

Är det motiverat? Om inte, hjälp mig motbevisa honom om varför. Vill helst inte gå över till Apple.

Mvh Apskaft

Tycker att du skall låta saken bero, beslutet är taget av företaget, att börja bråka om en sådan här sak gör dig bara känd som en besvärlig typ.
Du får betalt av företaget för att göra ditt jobb, inte för att ifrågasätta beslut uppifrån, du har inget att vinna och mycket att förlora på att börja käfta med säkerhetschefen.
Utan att värdera just detta beslut, får man svälja en hel del dumheter under åren på sitt jobb, det ingår tyvärr oftast i arbetet.
Man får trösta sig med de saker som är bra och sin lön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nä, när jag jobbade i bygg för ett antal år sedan kunde jag nyttja jobbtelefonen hur mycket jag ville på fritiden. Ingen som brydde sig det minsta. Så vitt jag vet så är det fortfarande likadant på det företaget.
Är även samma på min nuvarande arbetsplats - de som har tjänstetelefon kan nyttja den som de vill på fritiden.

Nyttjandet av tjänstetelefon privat räknas som förmån och skall beskattas därefter.
Så var glad att du får en telefon och kan nyttja den privat utan att betala nått

Permalänk
Medlem

Jobbet betalar ditt arbetsredskap, det ska användas för ditt arbete. Android ÄR mycket mer öppet och flera populära applikationer kräver tillgång till tex meddelanden eller telefonfunktionen rakt av, och det ÄR inte okej, även om det är väldokumenterat vad det gör med funktionen. Sandboxingen i android är under all kritik.

Hitta ETT bra skäl till att android är överlägset, som arbetsredskap, för det du gör så har du det du behöver för att få till en ändring i ditt företags policy, det kan tex vara Wifi analyzer appen till android, eller något annat som gör saker som WP/BB/IOS inte tillåter, som underlättar ditt jobb.

annars, bit i det sura äpplet och lev med det.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nyttjandet av tjänstetelefon privat räknas som förmån och skall beskattas därefter.
Så var glad att du får en telefon och kan nyttja den privat utan att betala nått

Nej precis, poängen var att framföra att man behöver inte nödvändigtvis ha någon form av jourtjänst för att företaget ska kunna tillåta privat nyttjande av telefonen de tillhandahåller.
Jag har dock själv ingen tjänstetelefon, då jag inte är i behov av en sådan som det ser ut idag. De som har får dock en iPhone oavsett vad de själva hade velat ha. Tror de fick välja själva tidigare men det ändrades för ett par år sedan så att alla har samma lur.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så jobbet betalar deras fritidstelefoni?
Antar det är personer som har jourtjänst eller liknande.

Detta är inte alls ovanligt. Om personen behöver ha en telefon i tjänsten är det nu mer naturligt att tilldela den en mobiltelefon istället för tidigare fast telefon. När varje person har en mobiltelefon så får du bra priser och villkor på abonomang. Oftast fria samtal, fria sms/mms sen en surfpott, i mittfall är den på 2GB men kan enkelt utökas om jag hade önskat. Nu har företaget samma kostnad oavsätt om mobiltelefonen används utanförtjänst så då blir detta en naturlig föremån att du tillåter att den används privat. Som bonus får du troligare en anställd som är lättare att nå, lättare att jobba på resande fot samt troligare läser och besvarar mail utanför arbetstid vilket gynnar företag. Så win-win helt enkelt.

Skrivet av HenrikM:

Nyttjandet av tjänstetelefon privat räknas som förmån och skall beskattas därefter.
Så var glad att du får en telefon och kan nyttja den privat utan att betala nått

Har för mig att detta inte stämmer om abonnemanget är av fast typ. Dvs företaget får ingen ökad kostnad för att det används privat. Men det är möjligt att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har för mig att detta inte stämmer om abonnemanget är av fast typ. Dvs företaget får ingen ökad kostnad för att det används privat. Men det är möjligt att jag har fel.

Företaget ska inte beskattas, det är slutanvändaren som får det som arbetsförmån som ska beskattas, jämfört med kostnaden om man hade haft en privat mobiltelefon själv.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

På vårt jobb tvingas vi använda Windows på datorerna. IT-avdelningen hävdar säkerhetsskäl och att alla ska köra samma. Men själv gillar jag Linux bättre. Hur övertygar jag dem att vi ska få använda Linux?

Samma fråga kan man tycka men jag försöker inte ens. Det är deras företag och de får bestämma. Är ju inte så att jag tvingas använda jobbdatorn på fritiden. Samma sak gäller väl företagstelefonen? Man tar ju knappast hem och använder den efter jobbet.

Ligger det Windows servrar i bakgrunden? Har förmodligen en del med att göra att de vill kunna låsa ner vad som är möjligt på jobbdatorerna med hjälp utav GPO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så jobbet betalar deras fritidstelefoni?
Antar det är personer som har jourtjänst eller liknande.

Jag får använda min jobbtelefon privat om jag vill, men sedan när räkningen kommer måste jag gå igenom vad som är jobbrelaterat och vad som är privat och sedan dra den privata kostnaden mot min lön. Jag kan även slå in ett prefix före numret jag ringer så skickas det automatiskt en räkning hem till mig istället för mitt jobb på just de samtalen jag har gjort med det prefixet. Så det är två sätt som mitt jobb har löst det på.

Dock så är det väldigt drygt att göra på detta sätt så använder min privata telefon privat, och min jobbtelefon enbart för jobb.

edit: Vi får bara använda WP på jobbet, men har upptäckt att WP som OS är riktigt trevligt. Hade haft det själv privat om utbudet på appar och vissa andra funktioner som finns i android även funnits i WP.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Vi får välja valfri mobiltelefon, med "max abonnemanget" och använda dessa privat för allt möjligt.
Även under semestrarna etc, behöver aldrig redovisa något om man inte surfat för flera tusen utomlands ... Ingår även 50GB surf i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så jobbet betalar deras fritidstelefoni?
Antar det är personer som har jourtjänst eller liknande.

Säkert ett fastprisabonnemang så det är inte någon skillnad hur mycket de använder den. Det kanske är olika i Finland och Sverige.
Ena jobbar på ett stort industriföretag och har inte någon jourtjänst. Han har inte haft en egen telefon så länge jag kan minnas och fick till och med välja 3 olika modeller nu senaste gången, kan till och med hända att det var ett av varje OS men åtminstone Android + antingen iOS eller WP.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nä, när jag jobbade i bygg för ett antal år sedan kunde jag nyttja jobbtelefonen hur mycket jag ville på fritiden. Ingen som brydde sig det minsta. Så vitt jag vet så är det fortfarande likadant på det företaget.
Är även samma på min nuvarande arbetsplats - de som har tjänstetelefon kan nyttja den som de vill på fritiden.

Är så på det flesta arbetsplatser idag där man har jobbtelefon, man har ändå sk fastprisabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Är så på det flesta arbetsplatser idag där man har jobbtelefon, man har ändå sk fastprisabonnemang.

Detta skall i så fall egentligen förmånsbeskattas. Är det någon i Sverige som åkt dit på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nyttjandet av tjänstetelefon privat räknas som förmån och skall beskattas därefter.
Så var glad att du får en telefon och kan nyttja den privat utan att betala nått

Nepp, inte korrekt. Om det är viktigt för verksamheten att den anställde har tillgång till en telefon med fast kostnad även efter arbetstid med mera så är det okej. Detta eftersom kostnaden inte blir högre för företaget, det är svårt att urskilja privata och icke privata samtal samt att kostnaden är liten för den anställda. Detta argument är rätt lätt att föra för de flesta med något så när kvalificerade arbetsuppgifter.

Läs mer här: https://www.skatteverket.se/rattsinformation/arkivforrattslig...

Skrivet av Gaist:

Detta skall i så fall egentligen förmånsbeskattas. Är det någon i Sverige som åkt dit på detta?

Inte alltid, läs ovan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Skadlig kod har upptäckts i hundratals appar i Apple's App Store. Hundratals miljoner användare kan vara drabbade

http://www.gp.se/ekonomi/1.2839982-apple-utsatta-for-app-atta...

Kanske nått att visa chefen?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Hanteras era telefoner via företaget, eller kan ni använda och uppdatera dem hur ni vill?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_device_management#MDM_fo...

Såg att ni mailar utan kryptering, så antagligen inte. Men varför ska ni ens bry er om säkerhet för om ni mailar öppet?

Permalänk
Medlem

Å andra sidan http://www.scmp.com/tech/apps-gaming/article/1826745/one-ever...

Permalänk
Avstängd

Ja det är ju ingen som påstår att Android är helt säkert, men TS chef påstår ju att Ios är mycket säkrare och det stämmer ju inte.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Hej!

Jag behöver Er hjälp.

Vår säkerhetsansvarig på företaget (ett mellanstort säkerhetsbolag) har beslutat att vi inte får använda Android som tjänstetelefoner, utan endast Apple. Detta skedde strax efter att det uppdagades att det fanns hål i någon inbyggd app i Android som möjliggjorde avlyssning mm.
Vi använder telefonerna främst till att mejla och prata med kunder och internt såklart.

Är det motiverat? Om inte, hjälp mig motbevisa honom om varför. Vill helst inte gå över till Apple.

Mvh Apskaft

HejHej!,
1 det är en tjänstetelefon
2, han är chef på företaget.,
3 han kan sätta vilka regler som helst och eftersom företaget betalar för telefonen behöver han egentligen inte säga varför ni ska ha Apple nu.
4. Har han bestämt sig så är det de som gäller som, tycker att du inte borde ifrågasätta en sådan sak. Eftersom vi själv har tjänste telefoner som också byts ut snart så är det bara att gilla läget o h göra sitt jobb. Du får trotsallt lön.

Permalänk

Detta liknar mer och mer fanwar... Ett beslut är taget även och motiveringen kan ifrågasättas, särskilt som den yttrades av en säkerhetsansvarig. Försöker man skydda sig mot avlyssning så använder man naturligtvis inte mobiltelefon alls, som en vettig kollega så vackert påtalade längre upp i tråden. Men ändock, beslutet är fattat och då får man vackert rätta sig i ledet. Det står faktiskt arbetsgivaren fritt att välja fabrikat.

/Underrättelsefilur #2

Permalänk
Medlem

Det hela beror väl på vad din ledning kommer fram till, om de kommer fram till en policy som enbart innefattar Iphone så är det egentligen bara att använda den. Telefonen är ju till för arbetet trots allt, handlar den om enkel kommunikation så har jag svårt att tro att problemet är gränssnittet. För mail/sms hantering och kommunikation är i princip som klippt och skuret, det som skiljer är väl det grafiska, vilket knappast är någon som helst grund till att klaga.

Men, om du av en annan befogad anledning vill ha möjlighet att använda en mobil av eget val så är allt du behöver göra påvisa varför ni inte bör begränsa er till enbart Iphone. Det du bör göra är att ta fram empiriska undersökningar/studier som påvisar motsatsen till var er säkerhetsansvarige säger så bör ju er chef i vart fall ta det i åtanke när han väljer.

Kasta ut dina fördomar om er säkerhetsansvarige, du kan omöjligen veta säkert att anledningen till att han påtalar att ni ska använda Iphone är för att han har förkärlek till Apple, det bästa är att föra en saklig diskussion. Är den enda anledningen till varför han föreslog enbart Apple det säkerhetshålet eller hänvisar han till annan fakta.

EDIT: Denna typ av artiklar kan vara bruklig att hänvisa till.

http://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2015/09/avc...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hjälpsam

Hjälp! min Chef låter inte mig bestämma över företaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |