Permalänk
Medlem

Datorn fryser slumpmässigt (Windows 10)

Hej SweClockers!

Har ett litet problem. Min dator fryser slumpmässigt, kan vara när jag spelar, surfar youtube, ect. Jag får ingen BSOD, allt bara fryser, precis som här. Ibland kan det gå en hel dag utan att datorn fryser, ibland fryser den flera ggr under väldigt kort tid.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner, samt senaste firmware för min SSD. Har även kört Windows Memory Diagnostics, inga fel hittade. Prövade Samsung Magician för min SSD, hittade inget där heller.

Mina specs:
ASRock P67 Extreme4 REV B3
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Gigabyte Radeon HD6950 2GB
Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Någon som har en idé om vad som skulle kunna vara fel?

Mvh

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

I kör skriv eventvwr.msc vilket kommer att öppna loggboken, i vänster fältet välj Windows logs välj sedan System (var beredd på att det kan ta en stund att ladda informationen om det finns mycket där), kolla sedan efter "Error/Warning" det kan kanske ge liten ledtråd till vad som händer innan/när datorn fryser.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Datorn har kört stabilt i flera dagar, men nu frös den nyss igen. Kollade loggen, men det enda som står är "The previous system shutdown at 01:01:02 on ‎2015-‎09-‎02 was unexpected.". Testade WhoCrashed också, men eftersom det inte blir en BSOD så verkar det inte skapas en crashdump, så får ingen info där heller

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

@Hazhax
Har du gjort ren installation av win10?
Vad har du för nätagg, kanske det som håller på att ge sig.

Jag antar även att du senaste BIOS version, du skulle kunna prova med ett minne i taget för att säkerställa att det inte är minnena som bråkar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren
Ja, ren installation. Formaterade hårddisken och installerade Win10 från ett USB-minne.
Mitt agg är ett Corsair HX520w med ganska många år på nacken.

Jag tror jag har senaste BIOS, men ska kolla upp det. Ska även testa o köra MemTest.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Datorn har inte fryst sen sist, sex dagar sedan. Jag uppdaterade BIOS samt körde MemTest86+ i ~10h utan att hitta fel.

Hittade S.M.A.R.T. i Samsung Magician, ser ut så här! Har ingen aning vad de flesta värden står för, men det står ju allt är OK. Någon som vet som kan bekräfta detta?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk

Har inte så mycket kunskap inom S.M.A.R.T men CRC Error Count och POR Recovery Count tror jag egentligen ska vara på noll. Kan vara ett dåligt nätagg som orsakar detta.

Ladda hem HWMonitor och kolla vika volt-värden du får där, ladda gärna upp en bild här. Har du möjlighet så mät också nätagget med en multimeter under drift, det är inget som tar skada av det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@klasvonklas
Alright, nu har jag kört HWMonitor.

Har ingen multimeter, men kan nog låna en av min far vid tillfälle.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk

@Hazhax:

Tyvärr verkar man inte kunna läsa av 12 och 5-volt linorna som är de intressanta. Inte säkert att de är felaktiga eftersom de andra värdena ser bra ut, men det kan ändå vara bra att mäta med multimeter. Kör något stressprogram samtidigt också.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kör windows 7 och när jag spelar hänger sig min dator och får samma ljud precis som i youtube videon. Kan vara stabilt i flera dag ibland.

Kan hänga sig ibland i windows också när jag surfar i chrome då den fastnar på "waiting for cache" Har ingen aning vad de beror på då temp inte är över 60.

Permalänk

@eqez:

Kolla nätagget som det redan tidigare i tråden har talats om.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

@eqez:

Kolla nätagget som det redan tidigare i tråden har talats om.

http://imgur.com/kPYsnf2

Tyvärr är jag för okunnig inom datorer för att förstå vad som menas med alla dessa värden. Multimeter äger jag inte heller.

Permalänk
Skrivet av eqez:

http://imgur.com/kPYsnf2

Tyvärr är jag för okunnig inom datorer för att förstå vad som menas med alla dessa värden. Multimeter äger jag inte heller.

Jag har inte heller helt koll på dem, men vet i alla fall att 12, 5 och 3,3volt-linorna ska ligga så nära sina värden som möjligt. Lite över gör inget, att 12-linan ligger på t.ex 12,6volt, men skulle det legat på t.ex 11,5volt så skulle det garanterat vara där felet är. Nu ser dock värdena ganska bra ut, i alla fall enligt HWMonitor. I verkligheten vet jag det kan skilja, det gör det för mig. Därför kan det vara bra att mäta på riktigt.

En multimeter är billig att skaffa, biltema har för 99kr har jag för mig och de är tillräckligt exakta för att mäta sånt.

Jag ser att du inte tog bilden under stress. Starta något stressprogram, gärna som kör både Cpu och grafikkort, och ta en ny bild. Sjunker värdena mycket så är nätagget inte som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag har inte heller helt koll på dem, men vet i alla fall att 12, 5 och 3,3volt-linorna ska ligga så nära sina värden som möjligt. Lite över gör inget, att 12-linan ligger på t.ex 12,6volt, men skulle det legat på t.ex 11,5volt så skulle det garanterat vara där felet är. Nu ser dock värdena ganska bra ut, i alla fall enligt HWMonitor. I verkligheten vet jag det kan skilja, det gör det för mig. Därför kan det vara bra att mäta på riktigt.

En multimeter är billig att skaffa, biltema har för 99kr har jag för mig och de är tillräckligt exakta för att mäta sånt.

Jag ser att du inte tog bilden under stress. Starta något stressprogram, gärna som kör både Cpu och grafikkort, och ta en ny bild. Sjunker värdena mycket så är nätagget inte som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du något tips på stressprogram?

Såhär är det det blir för mig, dock inte min video. https://www.youtube.com/watch?v=g8erBOaOBck

Hittar ingen lösning med mina googleträffar, alla verkar ha olika datordelar också så hittar inget sammanträffande där.

Permalänk

@eqez

Det finns en tråd som redan ger förslag på stressprogram:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/607935-officiella-trade...

Själv använder jag prime95 och FurMark samtidigt för att stressa både cpu och grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Uppdatering: Datorn har inte fryst sen sist, sex dagar sedan. Jag uppdaterade BIOS samt körde MemTest86+ i ~10h utan att hitta fel.

Hittade S.M.A.R.T. i Samsung Magician, ser ut så här! Har ingen aning vad de flesta värden står för, men det står ju allt är OK. Någon som vet som kan bekräfta detta?

Det var väldigt många CRC fel, och ser inte rätt ut.
Tips jag skulle göra är först att försöka byta SATA kabeln till den. Har du ingen extra så dra ut och sätt in den några gånger iaf (så ex oxider slits bort). Hjälper det så bör du byta den, hjälper det inte kan de vara något annat.

POR recovery är också oroväckande hög, vilket ska ske endast när SSDn stängs av oväntat.
Har du glapp i strömkabeln till SSDn kanske? Testa byt den mot en annan från nätagget.

Annars lägger jag också min röst på fail-ande nätaggregat.

Permalänk

@Paddanx:

Jag tror inte man kan titta på det värdet eftersom det är "Raw Data", alltså inte själva antalet fel.

Ett program som är lättare att använda för att läsa S.M.A.R.T är Hd tune. Där får man också en kort förklaring till vad varje värde är för något.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

@Paddanx:

Jag tror inte man kan titta på det värdet eftersom det är "Raw Data", alltså inte själva antalet fel.

Ett program som är lättare att använda för att läsa S.M.A.R.T är Hd tune. Där får man också en kort förklaring till vad varje värde är för något.

Gjorde jag inte heller. Men eftersom disken säger SMART "1" med värsta "1" så reagerar jag på det. Det är inte normalt och är tecken på något är galet.

Om en strömkontakt eller Sata kabel havererar/glappar till disken så kan det mycket väl förklara både varför han får slumpmässiga frysningar (och även ingen BSOD krashdump då disken inte är nåbar) och även dessa POR värden. Kan också vara nätagget som inte levererar stabil ström och disken kraschar, är inte första gången jag har hjälpt en med det problemet.

Självklart kan orsaken vara andra saker, men det är definitivt en av de möjliga om man ser det som helhetsbild av problemet.

Ang SMART info så är inte HD Tune aktuell för SSD, utan då bör du titta på SSD-life, tillverkarens egna uppgifter eller något som har en jämförelse databas som Speedfan online databas.
Ang värdena i sig kan du läsa tex här: https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Problemet är att SSD inte alltid har samma SMART tolkning som HDD har, vilket gör att man får ibland leta lite efter vad de egentligen betyder.

Permalänk
Medlem

Datorn har fortfarande inte hängt sig en enda gång, tio dagar sen sist nu. Jag tror det var BIOS-uppgraderingen som gjorde det! Såvida datorn inte fryser sig igen tänker jag inte göra något mer. Stort tack för all hjälp jag fått!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz