Har ni tendenser till att vara teknologiska bakåtsträvare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Allt är bara en myt.

Word!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Allt är bara en myt.

Jo-jo. Antar att du har en 7-8 år gammal dator också?

Permalänk
Medlem

Absolut!

Jag hatar att alla spel kräver sin egen lilla platform körandes på skrivbordet nu för tiden. Totalvägrade Steam tills för ett år sedan. Hade det inte varit så påträngande så hade det kanske gått an, men det är vansinne att man ska behöva starta ett program för att kunna spela. Och alla dessa värdelösa funktioner sen. Alla platformar ska envisas med att ha sina egna sociala funktioner. Och achievements som ska implementeras precis överallt. Till och med Webhallen har...

Ovanstående hänger även ihop med hur allt ska kunna göra allt nu för tiden. (se smart-TV) Det enda som borde kunna göra "allt" är rena datorer. (vilket telefoner numera ju räknas som)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jo-jo. Antar att du har en 7-8 år gammal dator också?

Ja visst, funkar bra.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag uppriktigt saknar Windows 2000, saknar. Men det stödjer inte vardagen i it miljö längre. Tycker MS skulle ha med teman i sinna OS så vi enkelt kan få det att se ut som vi vill.

Generellt anser jag att program nu ofta ska se bra ut före funktion, är som en designer kommer in i slutet av utvecklingen och bladar till det.
Men det har ju bara att göra med när vi hade våra top av intresse för dator användande.
Produkterna vi vill ha görs inte längre vi 30+ are borde ju vara en stor målgrupp

Men jag saknar fan inte modem med drivare å bls som bara strular samtidigt värdesatte man de 3 mp3 filer man fått ner

Överlag blir det nog bättre men håller med många här att intressen ändras i livet och prioriteringar, undra hur kidsen som växer upp med smartföns i vagan blir....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Skulle nog kunna svara ja, hade till exempel en så kallad "Flip phone" ända tills tidigt 2014 då jag skaffade mig min första smartphone, som var en Samsung S4, fortfarande i användning.

Har även en tendens att undvika sociala medier, visst har ett Facebook konto men använts i princip aldrig förutom att samla släkt och vänner på så det inte blir sura och tror jag hatar dem.

Permalänk
Medlem

Vill hävda att kronofogden gjorde mig till teknologiskt bakåtsträvande *hytter en fin näve i luften och muttrar något om att snart är jag fri att ta upp det gamla intresset igen*

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kanske inte bakåtsträvare, men däremot tekniktrött som fasen.
Får panik nör <sätt in valfritt system /mjukvara> uppdaterats och/eller har havererat och ändrats så man måste läsa på och sätta sig in i nya features.

Vill bara att <skit> ska fungera så enkelt och smärtfritt som möjligt nu på äldre dar...
Men det blir bara värre ovh värre, mer teknik överallt i samhället. Hinner ju knappt sätta sig in i <det senaste> innan det kommit ännu en nu version/pryl/ramverk/Whatever

Nä dags att flytta ut på landet och bli självförsörjande

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt en mobiltelefon (om man inte räknar med min N-gage utan SIM-kort som införskaffades för att kunna spela Elder Scrolls: Shadowdkey på). Har aldrig känt ett behov av att äga en heller.

Har aldrig använt mig av facebook eller liknande "sociala medier" heller, forum räcker gott för mig, mina riktiga vänner har jag irl.

I min värld finns det dessutom bara tre Star Wars filmer...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om mig:

Pysslat med datorer sedan lång tid tillbaka, haft många maskiner, mycket begagnat, en del nyköp, hemmabyggen, överklockning, vattenkylning (detta på socket 7 tiden) mm. Haft intresse i tekniska prylar sedan födseln.
Lekt med olika operativsystem, servrar osv.

Jobbar inom plastindustri, moderna maskiner av senaste modell, robotar, har jobbat med ABB-robotar, visionguidad robotplockning etc.
Stora touchpaneler i glas med grafiska gränssnitt...

Har smartphone, modern bil, digitalkamera, datorer..

Men ändå:

Har börjat känna mig anti teknik i vissa sammanhang. Börjar romantisera de enkla lösningarna, anser mer och mer att less is more. Skriver oftare dokument i notepad. Slutat använda alla finesser som finns i datorerna, inte orkat "nörda" på länge.

Känner nostalgi över gamla maskiner: mekaniska, analoga, primitiva, driftsäkra, enkla i sin konstruktion, kanske inte lika användarvänliga, men byggda med tanke istället för teknologi.

Ser gärna lösningar som är så enkla att det är nästan löjligt, varför ha mikroprocessorer när man kan ha enklare lösningar, reläer, analoga kretsar, tumhjul, visarinstrument.. Pålitlighet och enkelhet istället för teknologi och bloatware.

EDIT:

Byggde en rök förra sommaren, idag så rökte och ungsbakade jag en lax, eldade med björkved, reglerade temperaturen med en träkil i luckan..
Hade dock en digital stektermometer med sladd för korrekt tillagning.
Röken är byggd i plåt, svetsad, har inte ens gångjärn till luckorna, simpel, fungerar.

Känner inte samma tillfredsställelse av att pyssla med datorn som förr, inte på det viset som när jag får lasta av några skott med en gammal smith & wesson revolver - det är fysiskt, låter, luktar krut, man ser mynningsflamman, känner rekylen, ser resultatet, analogt, konkret, simpelt.

Datorn är mitt verktyg, inte min underhållning.

Är många tekniknarkomaner ?

Börjar jag bli gammal ?

Nej det tror jag inte. Mycket ny teknik idag är korkad. Se bara på Microsofts dumma jävla idé med "startskärmen" som de fick äta upp rå och osaltad. Startmenyn funkar ju helt perfekt men någon praoelev var ändå tvungen att vara där och peta och tycka till och så ändrade de till "pek för pek är ju #framtiden öööööh!!" Nej fy säger jag. Man ska inte ändra om saker fungerar bra.

Men visst har jag märkt att den där experimentlustan man hade förr nog har avtagit lite nu.. Det är sällan jag rör något om det funkar, medans förr kunde man pilla med grejer "bara för att", så ja det är nog en kombo av båda skulle jag tro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Var vänliga och tänk på hur ni formulerar er. Otrevligheter kommer inte tilltåtas. Flertal inlägg raderade.

Citat:

§1 För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||