Permalänk
Medlem

Får ingen bild i ny dator

Tjena sitter med ett eget bygge och försöker få igång den.
Enda problemet den går inte igång
Såg på nätet att man kan koppla in moderkortet med grafikkortet med nätaggregatet och sedan slå på pwr switch knappen och allt går igång, men när jag kopplar in skärmens dvi kabel för att se ifall den kan startas, händer ingenting på skärmen men fläkten på grafikkortet snurrar och moderkortet lyser. Vad kan vara problemet?

Bygge.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8441660/2015-09-07

Permalänk
Skrivet av Advald:

Tjena sitter med ett eget bygge och försöker få igång den.
Enda problemet den går inte igång
Såg på nätet att man kan koppla in moderkortet med grafikkortet med nätaggregatet och sedan slå på pwr switch knappen och allt går igång, men när jag kopplar in skärmens dvi kabel för att se ifall den kan startas, händer ingenting på skärmen men fläkten på grafikkortet snurrar och moderkortet lyser. Vad kan vara problemet?

ja första är att du inte skrivit vilka delar det är, det andra är att du borde läsa klistrade tråden hur man felsöker.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja första är att du inte skrivit vilka delar det är, det andra är att du borde läsa klistrade tråden hur man felsöker.

Oj såg det och rättade till.

Permalänk
Legendarisk
Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*** Rubrik förtydligad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Mer info tack.

Kopplat in 6/8 pin ström till grafikkortet?

Vad mer specifikt lyser? Hoppas att moderkortet som helhet inte lyser, det låter inge vidare.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Edit: Moderatorn hann före mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Advald:

Oj såg det och rättade till.

satt distanserna på rätt ställen ?
testat moderkortet utanför chassit på lådan.
satt i både 24pin & 8pin kontakten i moderkortet (kolla så det inte är pci-e)
använt det ESD-armband som följde med ?
satt rätt strömkabel i grafikkortet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Legendarisk

Är det många frågor på en gång så kanske det kan hjälpa med bilder.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Testa med skärmen direkt från moderkortet, nätagg och ett ramminne i taget i ett minnesslot i taget kanske?

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Mer info tack.

Kopplat in 6/8 pin ström till grafikkortet?

Vad mer specifikt lyser? Hoppas att moderkortet som helhet inte lyser, det låter inge vidare.

Ja fast det är 12 st. till grafikkortet. Se bild: https://imgi.se/image/oG
Ja vet inte men tre st lampor lyser fläktarna i chassit snurrar samt grafikkortets.
Jag e rädd att ngt statiskt har skett och pajat moderkortet.
https://imgi.se/image/oW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

satt distanserna på rätt ställen ?
testat moderkortet utanför chassit på lådan.
satt i både 24pin & 8pin kontakten i moderkortet (kolla så det inte är pci-e)
använt det ESD-armband som följde med ?
satt rätt strömkabel i grafikkortet

Jag är rädd att jag kan ha slarvat med distanserna, såg att det var en som låg på moderkortet. Är det kört för mitt moderskort ?

Permalänk

Har själv detta problem med mitt nybygge.

Upptäckte dock på mitt kort att en kondensator hade släppt så jag har skickat iväg det på lagning och hoppas det löser problemet.

Annars som sagt så har jag samma bekymmer.
Enbart bild via inbyggda gpu:n kan inte ens installera mjukvaran för grafikkortet.

Testat med en ramsticka, gått in i bios och valt att enbart köra via "extern" gpu men inget resultat samt uppdaterat till senaste bios.

Så mitt hopp står som sagt till att det är kondensatorn på grafikkortet som gör det

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller på bilden https://imgi.se/image/oW finns ingen CPUkylare ?

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajg:

Är det bara jag eller på bilden https://imgi.se/image/oW finns ingen CPUkylare ?

Ne har inte monterat den. men har en liggandes.

Permalänk

@Advald: ingen som vet om det funkar eller inte förutom du själv. ser det ut att vara nånting skadat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Advald: ingen som vet om det funkar eller inte förutom du själv. ser det it att vara nånting skadat ?

ne inte vad jag kan se, satte först nästan i ram minnena på fel plats men märkte rätt fort att den inte passade och bytte sida. Men kollade om det blev ngn repa eller liknande och såg inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Advald:

Ne har inte monterat den. men har en liggandes.

Du måste montera CPU-kylaren för att över huvud taget få igång datorn. Jag är iaf ganska säker på att det är så. Oavsett så mår processorn INTE bra av att inte ha någon kylare. Varför har du inte kopplat in den?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Du måste montera CPU-kylaren för att över huvud taget få igång datorn. Jag är iaf ganska säker på att det är så. Oavsett så mår processorn INTE bra av att inte ha någon kylare. Varför har du inte kopplat in den?

Dum grej, köpte först utan och monterade allting, sen sa en vän till mig att köpa till den. Så köpte jag en. Sedan ville jag testa ifall jag kunde få upp bios på skärmen. Trodde inte cpu kylaren var nödvändig för start.

Permalänk

@Advald: enligt den bild som du tagit så har du ingen kylare på processorn och strömmen är i. varför ?
har du byggt ihop nån dator innan och var har du hittat dom instruktioner som du använder ?

Skrivet av Advald:

Dum grej, köpte först utan och monterade allting, sen sa en vän till mig att köpa till den. Så köpte jag en. Sedan ville jag testa ifall jag kunde få upp bios på skärmen. Trodde inte cpu kylaren var nödvändig för start.

inte för vara taskig med stop! inga distanser under moderkortet kan ja förstå (såna misstag ser man ofta) men att starta dator utan kylare ?

läs hela kapitlet Basics om datordelar, fråga om hjälp innan du gör något, står det gör ABCD så går det inte göra hoppa över vissa steg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Advald:

Dum grej, köpte först utan och monterade allting, sen sa en vän till mig att köpa till den. Så köpte jag en. Sedan ville jag testa ifall jag kunde få upp bios på skärmen. Trodde inte cpu kylaren var nödvändig för start.

Din CPU Termotrottlar på några sekunder utan kylning... på det viset du kör nu får du inte igång någon dator... Montera kylaren.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking