Din utrustning för 20 år sedan

Permalänk
Medlem

Din utrustning för 20 år sedan

Lägg gärna upp en bild på din utrustning du hade då samt skriv några rader
och beskriv hårdvara samt vilka spel som lirades.

Här kommer bild från 1995 samt 2015.

Datorn:
1995 i486 DX2-66, 16mb ram, 850 hdd, Cirrus Logic, Soundblaster 8 bit, Luxor förstärkare 2x8w
2015 i486 DX2-66, 32mb ram, 850 hdd, ATI MACH 64 ISA, Soundblaster 8 bit, Luxor förstärkare 2x8w

OBS!!!!! Ursäkta att bilden inte är riktigt detsamma. Jag hade ingen lust att sitta och spela mig fram till samma
level som jag var på 1995. Spelet var inte lika roligt idag som då. Duke Nukem lockade mer..

Spelen...

Full Throttle
Space Hulk
Doom
Doom 2
Duke Nukem
Duke Nukem 2
Simcity 2000
Wolfenstein
Heretic
Syndicate
Quarantine
Brix

Permalänk
Medlem

Vilken underbar bild! Kläderna asså!

Farsan skaffade en Aptiva runt 95 via sitt jobb på Volvo, så det var den man växte upp med.

IBM Aptiva är en persondatorserie från IBM som började lanseras i september 1994 som ersättning för IBM PS/1. Serien upphörde dock helt 2001.

Jag var bara 6 år så jag lirade väl inte så jättekomplicerade spel, sprängde saker i Duke Nukem, quake etc... Sen blev det lite mer strategi när syrran började köra Settlers (3an) Age of Empires 2 som kom runt 1999(?) och man försökte sig på det!

Det finns lite mer information om datorn här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1200189-min-underbara-a...

Permalänk
Medlem

Underbart att se en sån vacker klenod i fungerande skick!

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Har inga bilder men oj vilket steg jag tog runt den tiden.
Från:
286
10MHz
640K RAM
20MB disk

Till
Pentium 200MHz MMX
32MB ram
3GB disk

Det var nog något år senare, jag hade börjat gymnasiet och P2 hade precis lanserats.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Kul å se! jag har en liknande Aptiva som jag precis renoverat!

Permalänk
Medlem

-95 köpte jag min första egna dator, tidigare hade det enbart varit utrangerade datorer från päronens jobb som jag lekt med.

Det var en Pentium 90 (överklockad till 120), 8MB ram, 500MB hdd, SB AWE32, CD-ROM 4x, Cirrus Logic med 512kB minne (uppgraderade senare till 1MB så jag kunde köra 16 bit färger istället för 8 bit), 14" skärm 800x600. Körde purfärska Windows 95 på denna.

Spelade saker som Ignition, Doom, Quake, Duke3d, Unreal, Hexen, GTA.

@Json_81 - Pentium 200MMX släpptes -97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

-95 köpte jag min första egna dator, tidigare hade det enbart varit utrangerade datorer från päronens jobb som jag lekt med.

Det var en Pentium 90 (överklockad till 120), 8MB ram, 500MB hdd, SB AWE32, CD-ROM 4x, Cirrus Logic med 512kB minne (uppgraderade senare till 1MB så jag kunde köra 16 bit färger istället för 8 bit), 14" skärm 800x600. Körde purfärska Windows 95 på denna.

Spelade saker som Ignition, Doom, Quake, Duke3d, Unreal, Hexen, GTA.

@Json_81 - Pentium 200MMX släpptes -97

Du måste mena på datorn för dom enda spelen i din lista som fanns 95 är doom och hexen. Duke3d kom 96, ignition och gta kom 97 och unreal 98

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

@Json_81 - Pentium 200MMX släpptes -97

Kollade upp det och tänkte efter lite, ja, det stämmer, det var hösten 97.
Märkligt nog släpptes tydligen P2 redan 96 enligt wikipedia, innan pentium MMX kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du måste mena på datorn för dom enda spelen i din lista som fanns 95 är doom och hexen. Duke3d kom 96, ignition och gta kom 97 och unreal 98

Ja, jag köpte datorn 1995 och på den spelade jag de spelen, jag hade ju datorn några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

@envelope91:

Kul å se! jag har en liknande Aptiva som jag precis renoverat!

Den är SÅ sexig!

Permalänk
Medlem

Compaq Presario 433 - Intel 486SX 33MHz. Spelades Doom II, Raptor och Chip's challenge.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar kvittot på min första nya dator, köpt för egna sparpengar som 15-åring:

Priset på kvittot är exkl. moms, så jag betalade 12 169 kr när jag hämtade ut den 1995-06-02 (postens självhäftande gula kvitto är prydligt fastklistrat på ett liknande kvitto). Den första komponenten jag köpte till den var ett Sound Blaster 16, som kostade 988 kr i juli 1995. Ljudkort var verkligen grejen som gav datorn en ny dimension! Det första spelet jag testade när jag kommit hem och installerat mitt ljudkort var Stunts. Jag hade t.o.m. fixat en 3,5 mm till RCA-kabel, som jag hade kopplat till en bergsprängare. Vilket ljud! Jag lämnade en Lancia Delta HF på tomgång ingame i säkert fem minuter, bara för att njuta av de nya ljudeffekterna. En kompis hade introducerat mig till ljudkort strax före jag köpte mitt. Han hade något 8-bitars Sound Blaster som vi spelade Doom med, via stereon, till hans farsas förtjusning.

Därefter uppgraderade jag med 850 MB HDD, 4 MB RAM ytterligare (1200 kr) samt en 6x CD-ROM (1300 kr).

Permalänk
Hedersmedlem

1995 borde jag fortfarande haft kvar min 386DX 25@26,5 utrustad med en 387 FPU, 8mb minne, 2x40mb hårddisk (conner CP3044 antagligen), parallellportsanslutet ljudkort och ett Trident 8900c grafikkort med 1mb minne. Alltsammans i en riktigt snygg miditower i extra tjock plåt.

Tangentbordet jag hade då lever fortfarande kvar och används just nu när detta skrivs

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Antielefant

1995 satt jag på en Pentium 120 med 64 MB minne, S3 grafikkort, Sound Blaster 16 ljudkort, 250 MB hårddisk och en jättestor 19" CRT-skärm.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

1995 hade varken jag eller min dåvarande familj någon PC eller konsoll då var man ute och byggde kojor,cyklade osv.
Ville man lira spel fick man sticka till sina kompisar men då var det mest konsoll,pc fanns det bara hos en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror den köptes 95 alt 96.
Pentium 75 har jag för mig, som köptes komplett med skärm, högtalare osv för runt 18k.

En annan bild med NHL97, då hade vi haft datorn ett tag vet jag så 95-96 som sagt

Uppgradering från 386 saken vi hade innan

Permalänk
Medlem

Måste varit runt 95-96 som jag köpte min första egna dator för sparade pengar. En Pentium 133Mhz MMX med 16mb ram minne, S3 Grafik och 1gb hårddisk (kan ha varit en 500Mb också, minnet sviker lite nu).

Lirade Heretic, Hexen, Doom, Commander Keen spelen och en hel del annat.

Den höll ett par år tills det var dags att införskaffa den blixtsnabba P2an på 450 Mhz med Riva TNT2 grafik. Saknar fortfarande den maskinen.

Permalänk
Medlem

Bilderna är inte från 1996 men det är datorn. Berode helt enkelt på att vi inte hade digitalkamera 96 utan fick den ett par år senare. Kameran kom nog med 4MB minneskort

Datorn var redan uppgraderad innan jag fick sparat kort på den.
Orginal var det Pentium 166Mhz med 32MB EDO ram, 1.6GB WD Caviar, Cirrus logic 5446 grafikkort, Orginal Soundblaster 16 (finns kvar även diskettstationen ska finnas kvar) och 10x CD rom som var kass och jag kötade och kötade i över ett år på IT avdelnigen då den blåskärmade i alla spel hela tiden pga den läste fel från skivorna. Fick en 24x senare som fungerade sedan blev den BIOS flashad för Y2K buggen

Den uppgraderades 1998 till 96MB ram och med Voodoo 2 och en 8.4GB disk.
Sedan 99-00 fick den GeFroce 2 GTS och Soundblaster Live 5.1 som dock led av PCI buggen och sprakade som stryk i felra spel sedan fick den K6-2 450Mhz och senare en 500Mhz @ 550-570 som jag vet att någon här på swec senare körde i 600Mhz. med en Orb kylare.
K6-2 gick alltid onödigt varmt pga usel IHS precis som dagens intel lider av dock var dessa i aluminium med kass TIM så deliding var standard på K6-2, reducerade Vcore kraven flera tiondels volt då dom klockade mycket bättre svala.
Senare blev det 30Gb disk, IBM 75 GXP var det och ett Promies ATA 100 kort.

Den blev rätt modifierade genom åren, chassifläktar, omålad från vitt till metallic blå.

Deliding gjordes med rakblad och det gamla moderkortet för Pentium processorn då dom båda är socket 7.

På datorn lirades först Doom 2, C&C, Red Alert, Quake1, Quake 2 och senare Quake 3 när jag fick i K6-2 med GeFroce 2 GTS.
Spelades även Transport Tycoon Delux, deverse flygsims som MS FLigth SImulator 98, European Air War och andra WWII figher sims. Hade både ratt och joystick så blev även STCC, Rally spel och NFS 3 vill jag minnas. Har nog i princip alla spel kvar, ligger en hel låda med kartonger då man fortfarande fick spelen i pappers lådor. SKivorna ligger i en annan låda.

Permalänk
Medlem

1995 vill jag minnas att jag fortfarande hade kvar min första dator. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hade för specs, men det var monokrom skärm, 5.25-disketter och några spel var det tyvärr inte tal om utan enbart ordbehandling i det spartanska programmet "Ord". Bild på "underverket" hittade jag i alla fall. Minns att jag ville köpa Windows 95 till den, men det var absolut inte möjligt att ordna enligt försäljaren och så här i efterhand är jag säker på att han hade rätt.

För att spela hade jag en Amiga 500+ (Och SNES). Favoritspelen var Pinall Fantasies, Lotus och Hugo Bilden på Amigan är tagen idag. Tyvärr förvarar jag den i garaget och alla spel utom de som jag hade original utav kastade jag bort för några år sedan. Så fuktigt som det är där ute i garaget är jag förvånad om den fungerar vettigt idag.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg exakt vad för PC vi hade, kunde ha varit en Dell..men en sak jag hittade när jag rensade ut lite saker hos morsan var denna skönhet, en Windows 95 startdiskett!

Dom spel jag älskade att köra var; The Sims, Rollercoaster Tycoon, sedan hade vi nå konstiga spel farsan köpt som handlade om att bryta sig in i ett hus med massa kassaskåp och ett om att resa världen runt, kan dock inte komma ihåg vad dom heter

Permalänk
Avstängd

Har inga bilder tyvärr. Kommer inte ihåg jätte mycket då man var 12 år gammal.
Men datorn i slutet på 1995 vart en Pentium 133MHz med 16MB minne. Cirius Logic 512KB nånting och 200MB hårddisk. Ljudkort från Yamaha som var lika lång som lådan. Skärmen vart på 14" från Samsung (har ännu kvar den). Högtalarna va nå stora vita fyrkanter med runda hörn.
Spelen var Pinball, Sim City 2000, Sim Hotel, Doom, Syndicate, några gamla bilspel, Biljard nånting, Fury och en hel del Share Ware spel. Kommer också ihåg nått sort Hoover bilspel som kom med pluspaketet till Win95
Mycke kul från den tiden.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har kvar kvittot på min första nya dator, köpt för egna sparpengar som 15-åring:
http://i.imgur.com/54n55pil.png
Priset på kvittot är exkl. moms, så jag betalade 12 169 kr när jag hämtade ut den 1995-06-02 (postens självhäftande gula kvitto är prydligt fastklistrat på ett liknande kvitto). Den första komponenten jag köpte till den var ett Sound Blaster 16, som kostade 988 kr i juli 1995. Ljudkort var verkligen grejen som gav datorn en ny dimension! Det första spelet jag testade när jag kommit hem och installerat mitt ljudkort var Stunts. Jag hade t.o.m. fixat en 3,5 mm till RCA-kabel, som jag hade kopplat till en bergsprängare. Vilket ljud! Jag lämnade en Lancia Delta HF på tomgång ingame i säkert fem minuter, bara för att njuta av de nya ljudeffekterna. En kompis hade introducerat mig till ljudkort strax före jag köpte mitt. Han hade något 8-bitars Sound Blaster som vi spelade Doom med, via stereon, till hans farsas förtjusning.

Därefter uppgraderade jag med 850 MB HDD, 4 MB RAM ytterligare (1200 kr) samt en 6x CD-ROM (1300 kr).

WOW läskig likhet du o ja hade
Jag köpte min första egna PC från JUST TDconsall när ja var 14. Amiga 1200 fick säljas och spara som en galning.
Ja fick köpa en DX2 66. Tyckte det verkade skit bra tills ja fick hem den och såg att det vatr ISA grafikkort :/ Detta såg ja att du inte missade
Köpte också som första kortet ett Soundblaster 16 Value.
Efter det blev det NE2000 Ethernet nic på 10mbit!
Sedan 4mb ram till så det blev 8 totalt! snacka om att jag tyckte det var MAD!
Spelet Stunts spelade jag också som en ganlning. Sjukt roligt.
Railroad tycoon, Dune 2 är ju andra favoriter i den tidsåldern.
Tror detta var 1994 dock

Permalänk
Medlem

@Chappy90: Jag tror spelet med kassaskåpen hette Safecracker och det andra där man reste runt Backpacker eller något dylikt. Minns att jag spelade dem när jag var liten.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Vilken underbar bild! Kläderna asså!

Farsan skaffade en Aptiva runt 95 via sitt jobb på Volvo, så det var den man växte upp med.

IBM Aptiva är en persondatorserie från IBM som började lanseras i september 1994 som ersättning för IBM PS/1. Serien upphörde dock helt 2001.

Jag var bara 6 år så jag lirade väl inte så jättekomplicerade spel, sprängde saker i Duke Nukem, quake etc... Sen blev det lite mer strategi när syrran började köra Settlers (3an) Age of Empires 2 som kom runt 1999(?) och man försökte sig på det!

Det finns lite mer information om datorn här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1200189-min-underbara-a...

http://i.imgur.com/TjSKSTj.jpg

Snygga sommarben

Age of Empires 2 och settlers är fina spel

Skrivet av Sveklockarn:

Jag har kvar kvittot på min första nya dator, köpt för egna sparpengar som 15-åring:
http://i.imgur.com/54n55pil.png
Priset på kvittot är exkl. moms, så jag betalade 12 169 kr när jag hämtade ut den 1995-06-02 (postens självhäftande gula kvitto är prydligt fastklistrat på ett liknande kvitto). Den första komponenten jag köpte till den var ett Sound Blaster 16, som kostade 988 kr i juli 1995. Ljudkort var verkligen grejen som gav datorn en ny dimension! Det första spelet jag testade när jag kommit hem och installerat mitt ljudkort var Stunts. Jag hade t.o.m. fixat en 3,5 mm till RCA-kabel, som jag hade kopplat till en bergsprängare. Vilket ljud! Jag lämnade en Lancia Delta HF på tomgång ingame i säkert fem minuter, bara för att njuta av de nya ljudeffekterna. En kompis hade introducerat mig till ljudkort strax före jag köpte mitt. Han hade något 8-bitars Sound Blaster som vi spelade Doom med, via stereon, till hans farsas förtjusning.

Därefter uppgraderade jag med 850 MB HDD, 4 MB RAM ytterligare (1200 kr) samt en 6x CD-ROM (1300 kr).

Så mycket kosta min första ungefär när jag köpte med skärm Dock bra mycket senare (2005/2006 tror jag det var).

Första datorn i familjen var en DELL med windows 95 (kommer inte ihåg vilket årtal den var ifrån), vi ärvde datorn blev mest spel på den och inte mycket annat.

Skrivet av pa1983:

Bilderna är inte från 1996 men det är datorn. Berode helt enkelt på att vi inte hade digitalkamera 96 utan fick den ett par år senare. Kameran kom nog med 4MB minneskort

Datorn var redan uppgraderad innan jag fick sparat kort på den.
Orginal var det Pentium 166Mhz med 32MB EDO ram, 1.6GB WD Caviar, Cirrus logic 5446 grafikkort, Orginal Soundblaster 16 (finns kvar även diskettstationen ska finnas kvar) och 10x CD rom som var kass och jag kötade och kötade i över ett år på IT avdelnigen då den blåskärmade i alla spel hela tiden pga den läste fel från skivorna. Fick en 24x senare som fungerade sedan blev den BIOS flashad för Y2K buggen

Den uppgraderades 1998 till 96MB ram och med Voodoo 2 och en 8.4GB disk.
Sedan 99-00 fick den GeFroce 2 GTS och Soundblaster Live 5.1 som dock led av PCI buggen och sprakade som stryk i felra spel sedan fick den K6-2 450Mhz och senare en 500Mhz @ 550-570 som jag vet att någon här på swec senare körde i 600Mhz. med en Orb kylare.
K6-2 gick alltid onödigt varmt pga usel IHS precis som dagens intel lider av dock var dessa i aluminium med kass TIM så deliding var standard på K6-2, reducerade Vcore kraven flera tiondels volt då dom klockade mycket bättre svala.

Den blev rätt modifierade genom åren, chassifläktar, omålad från vitt till metallic blå.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/AT_dator/DCP00408.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/AT_dator/DCP00409.JPG

Deliding gjordes med rakblad och det gamla moderkortet för Pentium processorn då dom båda är socket 7.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/AT_dator/DCP00485.JPG

På datorn lirades först Doom 2, C&C, Red Alert, Quake1, Quake 2 och senare Quake 3 när jag fick i K6-2 med GeFroce 2 GTS.
Spelades även Transport Tycoon Delux, deverse flygsims som MS FLigth SImulator 98, European Air War och andra WWII figher sims. Hade både ratt och joystick så blev även STCC, Rally spel och NFS 3 vill jag minnas. Har nog i princip alla spel kvar, ligger en hel låda med kartonger då man fortfarande fick spelen i pappers lådor. SKivorna ligger i en annan låda.

Färgen ser ju original ut Riktigt snyggt målat.

rollercoaster tycoon som någon nämnde körde jag hel del en gång i tiden, men fanns buggar i det som var rätt roliga, som när jag stängde av datorn och starta den nästa dag hade spelet inte stängt av sig, utan hade fortsatt under natten och körde vidare

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Föddes 95 så hade ingen dator då tyvärr, man hade ju önskat att man börja lira på datorer redan som 1åring

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Jaa det hette dom haha @Snackbox:

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Önskar jag hade bilder kvar men icke...

-95 var man 21år.
Hade aldrig råd med en 386/486.
Vid den tiden ägde jag en ZX Spectrum 48K som användes flitigt, Elite var ett favoritspel på den, även en Vic-20 som var styvfarsans spelades det Amok på.
En polare hade en Pentium 90, man hälsade gärna på honom ;).

Sisådär 1 år efter så skaffade man sig sin första PC, en Pentium 166.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Joyride
Underbart, är det detta som kallas resa i tiden, att sitta på samma hårdvara idag som för 20 år sen är respekt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snygga sommarben

Age of Empires 2 och settlers är fina spel

Så mycket kosta min första ungefär när jag köpte med skärm Dock bra mycket senare (2005/2006 tror jag det var).

Första datorn i familjen var en DELL med windows 95 (kommer inte ihåg vilket årtal den var ifrån), vi ärvde datorn blev mest spel på den och inte mycket annat.

Färgen ser ju original ut Riktigt snyggt målat.

rollercoaster tycoon som någon nämnde körde jag hel del en gång i tiden, men fanns buggar i det som var rätt roliga, som när jag stängde av datorn och starta den nästa dag hade spelet inte stängt av sig, utan hade fortsatt under natten och körde vidare

Kollar du fronten så är den båda flammig och har rinningar, så mja mitt första mod var väl sådär Desutom hade jag bara råd till en fläkt först så fick göra hål i lådans ovansida, sedan blev det en fläkt till osv osv. Har inga bilder men senare hade jag Zalmans V3000 tror jag den hette, en kopparkylare med guldplättering. har kvar den med

Permalänk
Avstängd

Året var 1995 och jag var 16 år.

Amiga 1200 med turbokort och beräkningsprocessor installerad + 200MB intern hårddisk. Har kvar datorn fortfarande, när jag köpte den var den inbyggd i ett miditower chassi, med avsågat moderkort (!). 24 pin matris färgskrivare. Stereoanläggning inkopplad för bättre ljud och en hög med disketter med roliga spel. Extern CD-läsare hade jag också, hade monterat en hållare under bordet där den kunde sitta men den användes inte på den här bilden i alla fall.

Öronen på min dvärgpinscher syns dessutom längst ner i bild

Jag ritade mycket på datorn med Deluxe Paint IV, Real3D men på skärmen syns en bild från programmet Vista som var en landskapsgenerator. Man kunde göra riktigt fina landskapsbilder med det på den tiden. https://en.wikipedia.org/wiki/VistaPro

Fan va roligt man hade med datorn förr, ni som inte har varit med från början har verkligen gått miste om något spännande

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...