Permalänk
Medlem

Kanske var lite snabb i min beställning.. Men den här fungerar till Raspberry Pi 2 B+, eller hur?

http://cdon.se/hemelektronik/raspberry-pi-foundation/raspberr...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Yes tror de är den de säljer själva. Den ska funka till alla modeller av raspberry pi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en Raspberry Pi 2 men försöker hålla nere priset.

Av olika anledningar har jag egentligen två alternativ:
1) Köpa till VGA-adapter + Wifi USB-Nätverksadapter (ett påslag på ca 200-400 kr)
2) Köra Raspberry Pi med SSH, helt utan skärm, och koppla in den direkt med Ethernet i routern.

Alternativ 1) är ju givetvis mest praktiskt, men det gör också att priset på hela paketet springer upp emot 800-900 kr.

Om jag ska köra på 2) kan jag dock boota upp och konfigurera Raspberryn från en TV första gången via HDMI hos en bekant. Därför undrar jag om det fortsatta användandet borde kunna funka bra med enbart SSH?

Som jag förstår det så startar man Raspberryn genom att koppla in strömmen. Kan jag därefter använda SSH, eller måste jag logga in (user/password) för att starta upp OS:et och därefter köra SSH?

Huruvida på/avstängning kräver tillgång till skärm/tangentbord är väl det största problemet isf?

Det bästa tyckte jag vore om man bara kunde sätta igång den, och sedan boot-logga in (user/password) via SSH. Att ta bort lösenord eller dylikt tycker jag inte är bra ur säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem

@nnix: SSH fungerar redan, även vid första uppstarten. Så det är bara att koppla på ström vänta lite och sedan logga in i terminalen via SSH

Permalänk
Medlem

Jag kör Pi2 med W10 IoT och vill ha den som FTP och webbserver. Hur gör man? Alla tips på forum där folk frågat har de blivit ombedda att "göra en egen app" till det, men detta är något jag inte alls förstår mig på.

Det borde väl finnas ett lättare sätt, några tips?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag kör Pi2 med W10 IoT och vill ha den som FTP och webbserver. Hur gör man? Alla tips på forum där folk frågat har de blivit ombedda att "göra en egen app" till det, men detta är något jag inte alls förstår mig på.

Det borde väl finnas ett lättare sätt, några tips?

Det är ju det (utveckla appar, mm) som Win 10 IoT är till för...
Det är inget operativsystem för vanliga konsumenter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är ju det (utveckla appar, mm) som Win 10 IoT är till för...
Det är inget operativsystem för vanliga konsumenter.

Borde väl ändå finnas något sätt att göra det till en webbserver...

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Finns väl rätt många som använder sin Pi som webserver, dom flesta dock under Linux.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tips på en billig och bra Wi-Fi dongel?
Blir ett jäkla jobb att dra en nätverkskabel snyggt nämligen, samt routern står i samma rum som Pi:n så mottagningen lär bli rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Tips på en billig och bra Wi-Fi dongel?
Blir ett jäkla jobb att dra en nätverkskabel snyggt nämligen, samt routern står i samma rum som Pi:n så mottagningen lär bli rätt bra.

Jag kör med en Asus N10, funkar out-of-the-box.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Tips på en billig och bra Wi-Fi dongel?
Blir ett jäkla jobb att dra en nätverkskabel snyggt nämligen, samt routern står i samma rum som Pi:n så mottagningen lär bli rätt bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=847284

Även denna funkar utan problem!

Permalänk
Medlem

Någon som märkt av problem med Viasats play kanaler på sista tiden?
Ljudet verkar fungera, men bilden hackar/skakar både på tv6play och tv3play.
Det liknar inte det som blir om streamen inte buffrar ordentligt.

Fungerade bra förr :/

Kan tillägga att det är Raspbian med kodi 14.2 jag kör.

Permalänk

Jag får inte min Raspberry Pi 2 att fungera som den ska.
Allt gick jättebra när jag skulle installera den senaste versionen av openElec och när jag var inne och pillade lite i inställningar och sådant fungerade det jättebra.

Men när jag kopplar in min externa hårddisk så slutar mitt trådlösa tangentbord och mus att fungera.
Har testat alla usb-portar men det blir ingen skillnad.

Sedan som fick jag hem min wifi-adapter idag, men hittar ingenstanns vart jag kan testa om internet fungerar till Pi:n eller hur jag ställer in internet.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem

Har hårddisken extern strömkälla, eller drivs den via USB? Om det är via USB kan jag tänka mig att det inte räcker till.

Permalänk
Skrivet av Seyaro:

Har hårddisken extern strömkälla, eller drivs den via USB? Om det är via USB kan jag tänka mig att det inte räcker till.

Där sa du det, den drivs via USB. Går det att lösa på något sätt?
Skall även testa att streama från min dator om jag lyckas få internet att fungera så kommer inte att behöva hårddisken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Där sa du det, den drivs via USB. Går det att lösa på något sätt?
Skall även testa att streama från min dator om jag lyckas få internet att fungera så kommer inte att behöva hårddisken då.

Det finns USB-hubbar med egen strömförsöjning. En sådan borde funka så länge den orkar driva disken.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg men, man kan låsa upp usb strömförsörjning till max. Det har jag gjort. Extern hårddisk och wifi dongel och trådlös tangentbord ansluten utan usb hubb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lips74:

Jag kommer inte ihåg men, man kan låsa upp usb strömförsörjning till max. Det har jag gjort. Extern hårddisk och wifi dongel och trådlös tangentbord ansluten utan usb hubb.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade inget i OpenElec som kunde sätta på det.

Har ni någon bra guide på hur man sätter upp så jag kan streama mina filmer från min dator till min Pi?

Permalänk
Medlem

Man lägger till : max_usb_current=1 i configfilen, det funkar bara om strömförsörjningen pallar.
Hur man ändrar i configfilen har avhandlats i forumet ett antal gånger, likaså hur man streamar över nätverket, sök och läs.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Man lägger till : max_usb_current=1 i configfilen, det funkar bara om strömförsörjningen pallar.
Hur man ändrar i configfilen har avhandlats i forumet ett antal gånger, likaså hur man streamar över nätverket, sök och läs.

Jag lade till max_usb_current=1 i configen och då fungerade min externa hårddisk och jag kunde spela upp filmer och serier.
Dock så dras jag med regnbågsrutan uppe i högra hörnet som kommer upp hela tiden. Vad jag har läs så skall den indikera att strömförsörjningen är för låg.

Har en sådan här strömadapter från deltaco. USB-kabeln är en tjock kabel på 2 m och den är inkopplad i det nedre uttaget.

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/193937-deltaco_stromada...

Testade även med min iPad-laddare som jag läste skulle kunna ge bra med ström men fick samma resultat.
Så skulle gissa på att den bästa och billigaste lösningen är att skaffa en usbhub med egen strömförsörjning, men när jag läser runt så påstår vissa att det inte alls fungerar med en usbhub och andra säger att det går helt utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Så skulle gissa på att den bästa och billigaste lösningen är att skaffa en usbhub med egen strömförsörjning, men när jag läser runt så påstår vissa att det inte alls fungerar med en usbhub och andra säger att det går helt utmärkt.

Jag kör med 3 olika strömförsörjda hubbar på mina 3 Pi utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag kör med 3 olika strömförsörjda hubbar på mina 3 Pi utan problem.

Okej, nice!
Tänkte köpa denna imorgon och se om den klarar av att köra min externa hårddisk.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/45878-d-...

Du får ursäkta att jag frågar så mycket men har verkligen noll koll på detta. Blir så förvirrad av alla svar jag får av Google också, allt motsäger sig självt typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Okej, nice!
Tänkte köpa denna imorgon och se om den klarar av att köra min externa hårddisk.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/45878-d-...

Du får ursäkta att jag frågar så mycket men har verkligen noll koll på detta. Blir så förvirrad av alla svar jag får av Google också, allt motsäger sig självt typ.

Just den fungerar för mig på Wii U med en USB-LAN-adapter och extern disk så tror det fungerar för dig med

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Jag lade till max_usb_current=1 i configen och då fungerade min externa hårddisk och jag kunde spela upp filmer och serier.
Dock så dras jag med regnbågsrutan uppe i högra hörnet som kommer upp hela tiden. Vad jag har läs så skall den indikera att strömförsörjningen är för låg.

Har en sådan här strömadapter från deltaco. USB-kabeln är en tjock kabel på 2 m och den är inkopplad i det nedre uttaget.

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/193937-deltaco_stromada...

Testade även med min iPad-laddare som jag läste skulle kunna ge bra med ström men fick samma resultat.
Så skulle gissa på att den bästa och billigaste lösningen är att skaffa en usbhub med egen strömförsörjning, men när jag läser runt så påstår vissa att det inte alls fungerar med en usbhub och andra säger att det går helt utmärkt.

Två meter kabel är mycket när man börjar dra lite ström. Så spänningen sjunker nog för lågt.

Har du en voltmeter? Om du mäter mellan TP1 och TP2 och spänningen ligger under 4,7 Volt så behöver du en bättre strömförsörjning eller kortare kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som har en idé om varför mina Viasat Play kanaler i Kodi ser ut att ha fått Parkinsons?
VQ ligger på 70-90%, så det ska nog vara lugnt?

Permalänk
Skrivet av beh:

Två meter kabel är mycket när man börjar dra lite ström. Så spänningen sjunker nog för lågt.

Har du en voltmeter? Om du mäter mellan TP1 och TP2 och spänningen ligger under 4,7 Volt så behöver du en bättre strömförsörjning eller kortare kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade med min laddningskabel jag fick med till min OnePlus One, och nu verkar det fungera perfekt
Har testat lite olika serier och stora filmer, men har inte sett någon varning än

Såhär ser kabeln ut.
http://www.mobilegeeks.com/wp-content/uploads/2014/06/OnePlus...

Permalänk
Medlem

Jag kör utan usb hubb. Har en usb laddare som ger 5v 2.1A och är 2 m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Jag testade med min laddningskabel jag fick med till min OnePlus One, och nu verkar det fungera perfekt

Skrivet av Lips74:

Jag kör utan usb hubb. Har en usb laddare som ger 5v 2.1A och är 2 m.

Kolla denna för att se hur mycket effekt som går förlorat i värme med billiga USB kablar, det tror man inte:

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kolla denna för att se hur mycket effekt som går förlorat i värme med billiga USB kablar, det tror man inte:
https://www.youtube.com/watch?v=doMHmGatyYc

Oj!

Permalänk

Angående OSMC. Jag kör senaste versionen ihop med kodi skinnet, så kör jag universal movie scraper - som ska fångaupp trailers. Men när jag ser mina filmer i listan så finns det ingen "trailer"knapp att trycka på. Är det någon knapp på min fjärrkontroll som kan kickaigång dolda trailers eller funkar inte trailerfunktionen i OSMC?

Och...

Kan man lägga in fler list-alternativ? (sökte lite bland tillägg)

I OSMC originalskin så listar den många omslag horisontellt och vertikalt, men utan textinformation.
I kodi skinnet så är omslagen på lång rad men med textinformation, jag vill ha en mix av dessa. Se många omslag men kunna se textinfo(+betyg m.m) också.