Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Faktum, det kan göra skillnad. Ena benet är fas och andra är nolla, jag har hört tydlig skillnad i brummande i en billig stereo med ena eller andra hållet. Rätt sjukt.

Ja så är det. Jag var inte ironisk heller Nu vet jag inte exakt varför problemen kan uppstå men det är ju nästan konstigare att det oftast funkar bra ändå. Sen känns det spontant som att det skulle vara värre om man hade flera delar i ljudanläggningen som vore kopplade olika, dvs var förskjutna en halv "50Hz-våglängd" mot varann. Men jag har inte forskat närmare på det.

Om grenkontakten är flera hundra meter lång så kan nog spänningen sjunka från första till andra uttaget också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Hörde något riktigt kul nu
Skavlan: Niklas kör Roy Andersson
Spola fram till 2:15 och njut medan de diskuterar om Blu-ray, Dvd eller "Fil" erbjuder högst videokvalitet

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Hörde något riktigt kul nu
Skavlan: Niklas kör Roy Andersson
Spola fram till 2:15 och njut medan de diskuterar om Blu-ray, Dvd eller "Fil" erbjuder högst videokvalitet

Tänk vad förvånad han måste bli, när han inser att både hans DVD och Blu-ray skiva innehåller filer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Tänk vad förvånad han måste bli, när han inser att både hans DVD och Blu-ray skiva innehåller filer.

Ibland är det faktiskt bättre att hålla tyst än att prata om saker som man inte har kunskap om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Ibland är det faktiskt bättre att hålla tyst än att prata om saker som man inte har kunskap om.

Han är dock en äldre herre, det är förlåtet!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

...men att säljare har den uppfattningen?... seriöst?

Säljare är anledningen till att jag oftast beställer över internet, ibland har man tur och hittar affärer med duktig personal och då spelar det mindre roll att det oftast blir lite dyrare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Han är dock en äldre herre, det är förlåtet!

Rätt coolt att han har koll på att "filer" ändå brukar ha bättre kvallé än dvd:er ;P!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Friterad:

Förstår faktiskt inte problemet, det är ju menat som i "mitt facebook konto" eller "mitt internetabonnemang/uppkoppling" så tycker inte det är okunnigt eller fel.

Men det är ändå fel, eftersom denne inte äger Facebook:)
Själv säger jag "min FB-profil"

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Tjejen ringer och frågar var ett visst program finns på min dator, jag sa åt henne att leta efter ikonen på skrivbordet.

Hon ringer sedan tillbaka och säger att hon inte hittar det, letat överallt på skrivbordet, kollat i alla lådor och både över och under...
Pinsamt när hon inser att jag menade skrivbordet i datorn.

var med om något liknande för 3-4år det ringde en kund och frågade vad som menades med "papperskorgen" X hade fått beskrivet att den låg på Skrivbordet.

en annan var en som ville få filmklipp att funka jag bad henne ladda ner VLC och installera. hon kom in på sidan tryckte på download & sen fick hon panik för det var nånting .exe som hade laddats ner och det hade hon fått förklarat att allt sånt var farligt.
spelade mindre roll att jag upprepade att det var ok, hon vägrade sen kom hon in i butiken och betalade 500kr för att jag skulle trycka på det på rätt sätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men det är ändå fel, eftersom denne inte äger Facebook:)
Själv säger jag "min FB-profil"

Nej det är inte fel, om det är kontot man refererar till. Jag äger inte banken men jag har fortfarande ett bankkonto mitt bankkonto

Permalänk
Medlem

Har ett antal godingar liggandes, här kommer den senaste.

En av mina kunder kontaktar mig och säger att deras nät inte fungerar längre.

Kund: Hej, Nätet fungerar inte längre!! vi kan inte ta betalt!! HJÄLP!
Jag: Jaha? Har du kollat med internetleverantören så att de inte har några störningar?
Kund: Ja, vi har kollat med dem och de säger att det finns störningar i 3G-nätet men enligt Telia så sitter vi med ett 4G-modem.
Jag: Okej, Hur länge har ni kört med mobilt bredband?
Kund: Vi köpte det idag.
Jag: Hmm, ok. Vad har ni kört med innan?
Kund: Mobilt bredband.
Jag: Låter konstigt. Du nämnde precis att du hade köpt mobilt bredband, är det så att ni bara har köpt en ny adapter och bytt ut den gamla?
Kund: Nej, vi hade inte någon adapter innan.
Jag: Okej, men hur var det kopplat innan? Körde ni med en kabel ifrån väggen in till modemet?
Kund: Ja.
Jag: Så ni körde med fast bredband innan då?
Kund: Ja, jag sa ju det.
*Sigh*
Jag: Okej, jag åker ut och kollar på det direkt.

Åkte ut till kunden och kollade på deras utrustning, först så visar det sig att de hade kopplat in det mobila bredbandet till en router som inte stödjer den funktionen. Bad personalen att fixa en ny router ifrån deras internetleverantör. Då de var i behov av bredbandet på deras kassadatorer så kopplade jag in det mobila bredbandet direkt i datorn.
Då visar det sig att mr.IT-tekniker hade varit inne och pillat i inställningarna, han hade satt statiska inställningar mot blanka uppgifter. Ändrade allt till automatiskt och internetet hoppade igång direkt.

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk

Hört på en elektronikkedja som gick i konkurs för något år sedan:

1. Säljare till äldre par vid tv-köp: "Denna tvn har 100hz, alltså dubbelt så många pixlar som en vanlig"

2. Säljare till mig om DVI-sladd:
Jag: Hej har ni Dvi sladdar? Jag såg inga ute i butiken.
Säljare: Dvi? Vad har man dem till?
Jag: Till datorskärmen, mellan skärmen och datorn... som vga fast bättre.
Säljare Vga?... jag får titta i vår katalog.. (lång paus för bläddring) Ja här har vi faktiskt DVI 1,5m för 950kr och det tar ungefär 2 veckor för leverans till butiken.
Jag: ehe... Nej tack.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Beror på ADSL typen. ADSL2+M, den snabbaste versionen tillgängligt idag, kör i 24/3.3 Mbit/s. ADSL4 kommer göra ~50/5 MBit/s men är ännu under utveckling. Det finns däremot andra system som VDSL(2) som kan köra 100/100 MBit/s, någonting som Telia faktiskt har sysslat med.

Fast Telia drev ju ärendet så att man bara får använda profil 17a i Sverige mot resten av operatörerna vilket resulterar i lägre upload så snarare 100/50 Mbit enligt standard även om det av någon anledning går att få till 100/60 vid bra förhållanden.
Varför detta inte är mer utbrett kan man fråga sig då det är samma pris på dslammar men modemen är något dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

På stenåldern, när jag var ca 13år, var jag inne i en Expert-butik för att köpa en mus till min Amiga 500. I skyltfönstret stod det en Amiga uppställd med texten; Nu åter i lager! Så jag gick fram till disken och sa att jag ville ha en mus. Tjejen svamlar och säger till en annan tjej som kommer direkt. Jag upprepar att jag vill ha en mus, till min Amiga 500, lägger jag till. De tittar på mig som om jag var riktigt dum i huvudet! Jag upprepar att den ska vara till min Amiga 500 som ni ju säljer. Då säger tjejen åt mig att, det är nog bättre jag går ner till djuraffären lite längre ner på gatan. Facepalm, och skrattar så jag inte kan stå rakt! Inser att det är meningslöst, och går därifrån.

Mjo, frustrerande...men varför behövde du en ny mus till Amigan? De var ju för bövelen oförstörbara om man inte använde slägga!?
Rengjorde rullarna i den med jämna mellanrum så funkade den som ny...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om grenkontakten är flera hundra meter lång så kan nog spänningen sjunka från första till andra uttaget också.

Njae... förhoppningsvis inte mycket iaf. Det krävs resistans för att sänka spänningen, och är där motstånd så bildas det värme. Visst det är inte fel det du påstår, men vi pratar << 1V på många hundra meter.

Visst är där motstånd i en elkabel, men de ska vara dimensionerade att tåla tex 16A (med marginal) @ 230V, utan att "tappa spänning". Så du får nog upp i km lång kabel om du ska få märkbar skillnad.

Det som dock kan orsaka problem är när folk vindar ihop kablarna i en cirkel... man skapar en elektromagnet som faktiskt drar energi, och märkbart kan både sänka spänning och starta bränder om nog med effekt läggs på.
Så har du en grenkontakt som är en sladdvinda... dra ut hela sladden först

Skrivet av Albinfiskare:

Hört på en elektronikkedja som gick i konkurs för något år sedan:

2. Säljare till mig om DVI-sladd:
Jag: Hej har ni Dvi sladdar? Jag såg inga ute i butiken.
Säljare: Dvi? Vad har man dem till?
Jag: Till datorskärmen, mellan skärmen och datorn... som vga fast bättre.
Säljare Vga?... jag får titta i vår katalog.. (lång paus för bläddring) Ja här har vi faktiskt DVI 1,5m för 950kr och det tar ungefär 2 veckor för leverans till butiken.
Jag: ehe... Nej tack.

Herre da... man har ju flyttlådor med dessa kablar liggande
*jag är rik!*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Nej det är inte fel, om det är kontot man refererar till. Jag äger inte banken men jag har fortfarande ett bankkonto mitt bankkonto

Jämförelsen går inte riktigt hem. Det är som att referera till ditt bankonto som "mitt Nordea" eller "mitt Swedbank".

Permalänk

ja vet inte om denna varit uppe men vad i hela friden dillar dom om ?
http://www.audioquest.com/ethernet/diamond
All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jämförelsen går inte riktigt hem. Det är som att referera till ditt bankonto som "mitt Nordea" eller "mitt Swedbank".

Självklart gör den det. Det kanske är lathet att skippa "konto" i slutet men håller inte med om att man måste vara okunnig för det. "Mitt Nordeakonto" t.ex är inte fel. När en person säger "Mitt Facebook" så är det väl en självklarhet vad denne menar, nämligen sitt eget konto, inte att dom äger Facebook. Lite som när även kunniga säger "data" mest pga lathet och kanske dålig vana.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Självklart gör den det. Det kanske är lathet att skippa "konto" i slutet men håller inte med om att man måste vara okunnig för det. "Mitt Nordeakonto" t.ex är inte fel. När en person säger "Mitt Facebook" så är det väl en självklarhet vad denne menar, nämligen sitt eget konto, inte att dom äger Facebook. Lite som när även kunniga säger "data" mest pga lathet och kanske dålig vana.

"Mitt Nordeakonto" låter väldigt annorlunda mot "Mitt Nordea" vilket jag tror många skulle se konstigt på om man sa. Vilket motsvarar "Mitt Facebook" och "Mitt Facebook-konto".

Hur som helst ser jag inte hur det hjälper i fallet "Mitt Internet" för "Min Internetuppkoppling". Där vore det bättre att förkorta det som "Min uppkoppling" vilket låter mycket vettigare imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

En kompis som jobbar på en ISP-support berättade om ett samtal där en person hade ringt in och klagade på att det nyinstallerade bredbandet inte fungerade.

Accessen var nere, och kompisen frågar om alla sladdar sitter i modemet som det ska varvid den andra personen svarar: "Vadå, den är ju trådlös?!"

Den var alltså inte ens uppackad ur kartongen...

Jag var med om exakt samma sak, fast det var inte ett modem, det var en tv-box..... kunden trodde på riktigt att det endast behövdes ström till boxen och att resten fixade sig själv -.- När jag frågade "men vem har sagt att den är trådlös ens?" så svarade hon "nej jag bara antog eftersom det är 2010!"....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Ibland är det faktiskt bättre att hålla tyst än att prata om saker som man inte har kunskap om.

"Bättre att hålla käften och framstå som en idiot, än att tala och undanröja alla tvivel".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Njae... förhoppningsvis inte mycket iaf. Det krävs resistans för att sänka spänningen, och är där motstånd så bildas det värme. Visst det är inte fel det du påstår, men vi pratar << 1V på många hundra meter.

Visst är där motstånd i en elkabel, men de ska vara dimensionerade att tåla tex 16A (med marginal) @ 230V, utan att "tappa spänning". Så du får nog upp i km lång kabel om du ska få märkbar skillnad.

Det som dock kan orsaka problem är när folk vindar ihop kablarna i en cirkel... man skapar en elektromagnet som faktiskt drar energi, och märkbart kan både sänka spänning och starta bränder om nog med effekt läggs på.
Så har du en grenkontakt som är en sladdvinda... dra ut hela sladden först

Herre da... man har ju flyttlådor med dessa kablar liggande
*jag är rik!*

Det var iof runt 2007-2008... men tror jag hittade en för 150kr på annat håll.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grönahunden:

ja vet inte om denna varit uppe men vad i hela friden dillar dom om ?
http://www.audioquest.com/ethernet/diamond
All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.

Det är mest troligt en massa irrelevant tekno-babbel för att få det att låta "fancy"
Precis som hollywood brukar göra med Scifi-filmer/serier.

Kablarna fungerar enligt placebo-teorin.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En granne ville ha hjälp med sin TV förra sommaren, det fungerade inte och det var fotbolls-vm så det var bråttom. Då hade han kopplat antennkabeln mellan digitalboxen och TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej det är inte fel, om det är kontot man refererar till. Jag äger inte banken men jag har fortfarande ett bankkonto mitt bankkonto

Men man säger inte "min bank".

Permalänk

@Paddanx: hur funkar det med dom sladdvindor som finns, inte ofta man drar ut hela kabeln ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 10 Tech Preview åt exets grabb så han skulle få en fungerande dator så länge, när han hade mött en kompis så upplös hans vän om att när man kör Windows 10 så kommer processorn att brinna upp, haha undrar om folk bara drar ut dessa ideer ur rumpan eller vart de får allt ifrån vettegudarna

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Paddanx: hur funkar det med dom sladdvindor som finns, inte ofta man drar ut hela kabeln ?
http://media.conrad.com/medias/global/ce/7000_7999/7800/7800/7806/611812_LB_00_FB.EPS_250.jpg

Den röda pluppen i det gula området i trummans centrum är återställningsknappen till överhettningsskyddet som skall lösa om man belastar kabeln hårt när den är upprullad ( då den blir varm av detta ).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grönahunden:

@Paddanx: hur funkar det med dom sladdvindor som finns, inte ofta man drar ut hela kabeln ?
http://media.conrad.com/medias/global/ce/7000_7999/7800/7800/7806/611812_LB_00_FB.EPS_250.jpg

Det brukar sitta en varning på dem om att man inte får belasta dem lika mycket om det finns kabel kvar på trumman.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar sitta en varning på dem om att man inte får belasta dem lika mycket om det finns kabel kvar på trumman.

Även bimetallbrytare för värmen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.