Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är nördhumor på högsta nivån och det har hängt med i 50 år..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

"Det finns väl ingen el i hdmi-kabeln? Bara signaler"

"Hur tar jag bort en fil?"
Jag: "Klicka på filen med musen en gång, sen klicka på delete på tangentbordet"
"Vilken knapp är delete?"
Jag: "Uhm, den det står delete på"
"Jaha, den"

Sen finns det ju många som inte fattar att Explorer != Internet Explorer

Nu vet jag inte om jag misstolkar dig men, endast Explorer är oftast referens till utforskaren (File Explorer) medan Internet Explorer är webbläsaren

Permalänk
Medlem

Min kusin sa en gång för flera år sedan att man ska koppla datorn i det första uttaget på en grendosa (alltså den närmast brytaren) för att datorn får då mer ström.

Jag gör det fortfarande och tänker på han varje gång, men tror inte det gör någon skillnad.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Att en kompis till mig inte ser skillnad från 1080p till 4K.

Herregud.... skjut mig...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Nu vet jag inte om jag misstolkar dig men, endast Explorer är oftast referens till utforskaren (File Explorer) medan Internet Explorer är webbläsaren

Ja det var precis det jag menade. De är inte samma sak, därav "!=" (inte lika med)

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

"Internet är en fluga".....

//Sv Dagbladet -96

Var SvDs rubrik på kommunikationsministerns Ines Uusmans uttalande.
Wikipedia säger
"Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad."

När jag för många år sedan själv arbetade inom datorsupport kom en kund in med en på den tiden riktig värstingdator. Det var i alla fall ett moderkort med två processorer, förmodligen Pentium 2.

Minns inte vad felet var. Kanske skulle han bara ha mer minne installerat. Till min förvåning var det Win98 på hårddisken. Ingen dual boot med NT4. Jag frågade lite försynt varför han hade Win98 installerat istället för NT4 som kan dra nytta av dubbla processorer.

Hans förklaring var att han var väl medveten att Win98 inte stödde dubbla processorer, men det gjorde inget att operativsystemet bara såg en processor. Det var för att snabba upp Photoshop han hade dubbla processorer, och där var det en stor skillnad mot en processor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Min kusin sa en gång för flera år sedan att man ska koppla datorn i det första uttaget på en grendosa (alltså den närmast brytaren) för att datorn får då mer ström.

Jag gör det fortfarande och tänker på han varje gång, men tror inte det gör någon skillnad.

Det gör ingen skillnad då den är parallelt kopplad (uppenbarligen). Annars hade jag haft väldiga problem kan jag säga...

Permalänk
Medlem

Jag jobbade på en datorbutik på Linnégatan i Göteborg i slutet av 90-talet. Vi fick lite roliga frågor till butiken då och då.

Kund P12: "Vilket modem är det snabbaste? De röda eller svarta?"
Vi: "Röda är alltid snabbast!"

Kund (Äldre kvinna): "Min data funkar inte. Kan ni fixa?"
Vi: "Kom ner med den till verkstaden så tar vi en titt."
Kunden kommer ner till verkstaden: "Hej, kan ni bära in data ifrån bilen?"
Vi: "Absolut." <Vi hänger med kunden ut och ser datorskärmen i framsätet i bilen>
Vi: "Var har du datorn då?"
Kund: "Där?" <Pekar på skärmen>

Man kan tro att ovan var rätt vanligt men det hände mig personligen bara en gång.

Kund P12: "Min skrivare frågar efter diskett när jag installerar den, men jag har redan stoppat i disketten"
Vi: "Du måste stoppa i disk 2 av 3."
Kund P12: "Va behövs den?"
Vi: "Ja."
Kund P12: "Jag har formaterat och lagt in andra grejer på de disketterna. Jag trodde man bara behövde en uppsättning med disketter."

Sedan har vi ju hela högen med kunder som aldrig ville lära sig hur en dator fungerade utan ville att datorn skulle fungera som de tyckte. Fast dessa är inget roligt att skriva om. De va mest jobbiga och vägrade ta till sig nåt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Blåskärm!

Hjälpte en snubbe som "fick blåskärm sedan krashade allt"

Han fick hjälp av en datorhandlare, de rekommenderade honom att skaffa nytt grafikkort.

Nytt grafikkort in, butiken hjälpte honom att installera nya drivrutiner men fick han blåskärm igen när han kom hem.

Då installerades han gamla drivrutiner från skivan, och igen blåskärm.

Nu kontaktade han mig, rensade alla gamla drivrutiner och la in nya igen.
Men när han kom hem vad det blåskärm igen.
Dax att åka dit.

Det visade sig vara hans Benq-skärm som visar en blå skärm när den inte får någon signal.

Då han kör med HDMI så tappas kontakten och grafikkortet väljer DVI.
Benq-skärmen var dessutom en 144hz så jag rekommenderade att han skaffade en dvi-d dual link kabel istället.

suck
En blåskärm är inte alltid en blåskärm även om man kör m$-os.......

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Blir ju inte lättare att övertala henne när webbläsaren är "Google" också.

Nu använder hon visserligen ingen dator, bara sin ipad från Samsung och sin iphone, båda med dyra surfabonnemang, jag försökte förklara för henne vad en router var, gick väl sådär

Min kära mamma, som för övrigt var teknisk av sig, den första på sitt jobb som började använda en dator, hon ritade kartor åt kommunen, hade just tittat på sin första DVD-film, hon kommer in i mitt rum och frågar hur hon skall göra för att spola tillbaka filmen Kan nog skyllas på att det var en sen fredagskväll, men roligt var det allt.

Permalänk
Medlem

En gång när jag tipsade en okunnig att skaffa mer ram om han ska lira Battlefield 3 då fråga han kan man inte ladda ner mer ram?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

En gång när jag tipsade en okunnig att skaffa mer ram om han ska lira Battlefield 3 då fråga han kan man inte ladda ner mer ram?

http://downloadmoreram.com/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Haha fan va roligt, jag slog till på 32GB direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Haha fan va roligt, jag slog till på 32GB direkt

Nu har jag laddat ner 32GB! Datorn känns mycket snabbare nu - det må jag säga! Dock verkar den stannat på 100%. Antar att den är färdig då?

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det varit med innan men blir alltid fundersam när arbetskamrater ska köpa dator och går endast efter hur många GB datorn har. Att folk inte visar mer intresse och ger lite tid att titta på denna guide: A consumer's guide to the most popular low-cost home computers.

Permalänk
Medlem

En herre av årsmodell äldre kom in till oss i butiken och påstod att hans nyinköpta mobiltelefon hade dött några dagar efter inköpet. Vi stod och funderade några minuter och testade sätta i laddaren. Mobilen startade och min kollega ställde frågan "-när laddade du din telefon senast?" Varav han fick ett snabbt svar "-ladda? Det var ingen som berättade för mig att man behöver ladda den".

(Kan undra hur många bilförsäljare som berättar att man måste tanka bilen för att kunna köra den)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Nu använder hon visserligen ingen dator, bara sin ipad från Samsung och sin iphone, båda med dyra surfabonnemang, jag försökte förklara för henne vad en router var, gick väl sådär

Min kära mamma, som för övrigt var teknisk av sig, den första på sitt jobb som började använda en dator, hon ritade kartor åt kommunen, hade just tittat på sin första DVD-film, hon kommer in i mitt rum och frågar hur hon skall göra för att spola tillbaka filmen Kan nog skyllas på att det var en sen fredagskväll, men roligt var det allt.

"Bara sin Ipad från Samsung"?
Hoppas att du skämtar...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nandai:

Nu använder hon visserligen ingen dator, bara sin ipad från Samsung och sin iphone, båda med dyra surfabonnemang, jag försökte förklara för henne vad en router var, gick väl sådär

Min kära mamma, som för övrigt var teknisk av sig, den första på sitt jobb som började använda en dator, hon ritade kartor åt kommunen, hade just tittat på sin första DVD-film, hon kommer in i mitt rum och frågar hur hon skall göra för att spola tillbaka filmen Kan nog skyllas på att det var en sen fredagskväll, men roligt var det allt.

Slå till på följande produkt direkt:

http://www.dvdrewinder.com/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

"Bara sin Ipad från Samsung"?
Hoppas att du skämtar...

Kanske har samma problem som denne person som postat tidigare i tråden.

Skrivet av sebbe605:

Min mor har en ovana att kalla sin surfplatta för en Ipad vilket jag har påpekat sådär 100 gånger. Problemet är då att även jag har börjat kalla den Ipad när jag ska hjälpa henne med den annars förstår hon inte vad jag pratar om och tar fram sin mobil.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

För en hel del år sedan, innan bredband var obligatoriskt i varje hem, diskuterade jag fildelning med en klasskompis.. Hans morbror var lyckligt lottad med bredband.
Detta utnyttjade dom på så sätt att morbrodern laddade hem film på sitt bredband, och sedan mailade till min klasskompis när den var klar...

Okunnig om teknik, eller rent utav mytoman.. Det är frågan
Jag vart tyst för ett ögonblick, och höll sedan bara med.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

En annan kund med problem att datorn hängde i uppstart. Även detta Win98-tiden.
Provkör datorn, fungerar hur bra som helst. Kund hämtar dator och ringer snart igen. Det är fortfarande fel. Kund kommer in med datorn. Kopplar in skärm, tgb, mus medan kund ser på. Startar utan problem. Omstart, stänger av, startar på nytt osv. Kund förvånad men åker hem med datorn. Ringer snart igen, hos hen hänger datorn i uppstarten.
Bokar hembesök. Visar sig vara så att kunden kopplat in skrivaren i kontakten för scanner. Båda DB25-anslutningar. När drivrutinen ska laddas i config.sys hänger datorn. Informerar om att skrivaren ska anslutas upptill och scannern nertill.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Mina barn säger ganska mycket roligt, men då de är 4 och 7 så tycker jag inte att det räknas.

Däremot så har jag ändlösa diskussioner med en kollega allt som oftast (jag är absolut ingen expert men denne tror sig vara det men avslöjar allt som oftast att den inte kan mycket alls)

Ett exempel var att jag för en tid sedan arbetade som Webbansvarig i en större organisation. Kollegan kom till mig och klagade över en hemsida som deras organisation (sponsrade av den organisation jag jobbade på då) hade var så dålig. Jag berättade vilka hon skulle prata med om det eftersom det inte var mitt ansvarsområde. personen sa då att dennes son kunde få göra en ny hemsida, att det nog inte var svårt för honom "eftersom alla ungdomar kan data". Jag svarade att hon måste ta det med it-chefen och serveransvarig för att få tillgång till lösenord till servern ifall det skulle kunna bli aktuellt men att personer som inte är anställda antingen inom organisationen eller som konsulter sannolikt inte kommer att få tillgång till servern.

Då tog det hus i helvete, skulle de inte ha tillgång till sin egna hemsida och de kunde ju visst lägga upp saker på den, det behövdes inget extra (som webbredaktörer kommer de åt ett enklare publiceringsverktyg) och det kunde nog sonen lista ut om så var.

Där avslutade jag diskussionen.

En annan gång skulle jag hjälpa sagda person med en installation. Eller jag var sista valet, personen hade haft såväl sonen som andra personer på plats för att få hjälp men "den ***** **** ****datan var trasig". Jag loggade in som Administratör, installerade programvaran och så var det hela löst. Pop-ups som varnade om att begränsade användare inte kunde installera program utan skulle kontakta IT-avdelningen hade alla helt ignorerat.

Ja det har varit mycket av detta och liknande. Och det gör mig inget, jag hjälper och förklarar gärna. Däremot ogillar jag personer som anser sig kunna mitt jobb bättre än jag när de i själva verket avslöjar sin okunnighet direkt de börjar prata om det de anser sig vara så bra på. Det finns massor jag inte kan någonting om på kontoret, ekonomernas arbete kan jag noll och ingenting om exempelvis - inte ställer jag mig då och ska berätta för dem hur de ska göra bokföringen!

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

När en person som utbildat sig till ingenjör inom datorteknik påstår att de inte finns några dåliga nätaggregat och man bara ska välja den watten som rekommenderas av tillverkarna och skita i resten..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Den här får vi inte glömma.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag hört var när min kompis försökte lära sig mer om datorer, och påpekade att han behövde en tjockare skärm för han hade för lite RAM.
Fick mig ett gott skratt, det var däremot ett par år sedan när de tjockare skärmarna fortfarande var poppis

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har fått förklarar för fler än en person att Chrome och Firefox också är "internet".
Många äldre verkar vara helt insöade på att Internet Explorer är "the internet".

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

"Stäng av routern när du inte använder internet så vi inte får cancer av WiFi:n"

Hört alldeles för många gånger.... Verkar inte heller göra nån skillnad fast man berättar att vi isf allihopa hade dött i cancer för en massa år sen iom att radiovågor finns överallt runt omkring oss i varierande styrka.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

"En Server är väll han som servar alla datorer på ett företag?"
"Vad är cashewminne?"

Sen har Telia försökt övertala mig om att jag kan ha hastigheter upp till 30 mbps även fast jag sitter på Adsl uppkoppling.
Det borde inte ens få kallas Telia 30 Bredband för adsl kunder

Det kallas ju för vdsl, 30 och 60mbit?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Minns en gång när jag skulle köpa en 3d-monitor på Netonnet och en kvinna som jobbade där påstod att hon aldrig hade hört talas om 3d-spel och trodde inte att det skulle fungera. Detta var för inte mer än 3 år sedan.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |