Speldator "ready for future" - 25k <-> 30k

Permalänk
Medlem

Speldator "ready for future" - 25k <-> 30k

Hej!

Behöver tips för en ny värstingdator som gärna ska klara av framtiden i ett par år iaf!

Min budget ligger på 20 - 30 tusen kronor, men givetvis billigare = uppskattas. (Budgeten gäller enbart dator och ej skärm/kringutrustning)

Har som krav på Skylake i7 och 1 eller 2 EVGA Geforce 980 Ti, resten får ni jättegärna hjälpa mig med, alt
bygga ihop allt på Inet.se då jag är dålig när det gäller datorer.

Tack på förhand, stor guldstjärna i kanten till er som verkligen lägger energi på att hjälpa oss okunniga!

Mvh

Snow

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilken upplösning lirar du på? Jag skulle rekommendera en 5820k istället, 6 riktiga kärnor och 12 trådar för "framtiden".

Permalänk
Medlem

Tänk på att oavsett hur mycket du lägger idag så är "framtidssäkert" ett väldigt löst begrepp.

Permalänk
Medlem

@FribBe:
Helt rätt, men jag tänker att i vissa spel kanske man kan flaskhalsas av en quad core istället för en 6 core om man har snabba grafikkort, och en 6700k är ju en quad med HT.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog göra nåt sånt här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8269859/2015-08-03

Permalänk
Medlem

Lägger man ändå 30k på en dator skulle jag definitivt köpe en större SSD än 250 GB.
Halva min 250 GB-disk tas upp av GTA V (61 GB) och Battlefield 4 (56 GB), men det är det värt. När jag hade BF på HDD var det riktigt trist att fortfarande sitta och vänta vid en laddskärm när man hörde ljudet från övriga spelare som redan börjat jaga flaggor.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köra på följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8269882/2015-08-06
Vilket jag tycker verkar vara rätt likvärdigt vad som redan har postats, men billigare. Jag har dock ingen SSD/HDD i denna så räkna med att lägga till det. Om vi nu ska upp i din prisklass med så kan du köra dubbla 980ti. Och ja, nätagget ska vara tillräckligt.

Det jag själv undrar över är moderkortet, om det möjligen finns bättre där?

Edit: Slängde in SSD, HDD och ett extra 980ti. Finns fortfaranda lite rum i budgeten för annat moderkort och nätagg om du vill känna dig väldigt mycket på säkra sidan.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8269921/denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Funderar själv på att köra på följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8269882/2015-08-06
Vilket jag tycker verkar vara rätt likvärdigt vad som redan har postats, men billigare. Jag har dock ingen SSD/HDD i denna så räkna med att lägga till det. Om vi nu ska upp i din prisklass med så kan du köra dubbla 980ti. Och ja, nätagget ska vara tillräckligt.

Det jag själv undrar över är moderkortet, om det möjligen finns bättre där?

ASUS ROG Maximus VIII Hero moderkortet har fått riktigt bra betyg överallt, likaså MSI Z170A GAMING M7.
Själv kommer jag köpa ett Hero!

Permalänk
Medlem

Varför inte en i7-5820k? Den har visserligen 5-10% sämre singletrådprestanda, men har i gengäld 45% starkare flertrådsprestanda än Skylake i7. Dessutom kostar i7 5820k densamma som Skylaken, och DirectX 12 kan använda alla datorns resurser effektivt, det vill säga alla sex kärnor, så du kommer nog vara besviken över ditt val i framtiden.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

ASUS ROG Maximus VIII Hero moderkortet har fått riktigt bra betyg överallt, likaså MSI Z170A GAMING M7.
Själv kommer jag köpa ett Hero!

Jo, men jag har själv inte insett vad som gör dem bättre än det som finns i min varukorg. Jag antar att det är någonting, men vet inte vad..

Permalänk
Medlem

I enkeltrådade spel så kommer ju 5820k och 6700k prestera likvärdigt kanske ett par fps skillnad, men i spel som använder 6-8 kärnor, or fyfan kommer 5820k ha ett övertag hehe. För du ska ju spela right, och inte köra benchmarks.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SnowgubbeN:

Hej!

Behöver tips för en ny värstingdator som gärna ska klara av framtiden i ett par år iaf!

Min budget ligger på 20 - 30 tusen kronor, men givetvis billigare = uppskattas. (Budgeten gäller enbart dator och ej skärm/kringutrustning)

Har som krav på Skylake i7 och 1 eller 2 EVGA Geforce 980 Ti, resten får ni jättegärna hjälpa mig med, alt
bygga ihop allt på Inet.se då jag är dålig när det gäller datorer.

Tack på förhand, stor guldstjärna i kanten till er som verkligen lägger energi på att hjälpa oss okunniga!

Mvh

Snow

X99-A uppgraderingspaket
EVGA 980TI x2
EVGA g2 supernova 850W
Valfritt chassi ATX som du gillar
Noctua NH-D15
Där har du datorn

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips kära medlemmar!

En fråga, kommer verkligen 850W att räcka för 2 x 980 TI?

Permalänk
Medlem

Jag hade då skippat SLI utav ett par 980Ti just nu. Sparat den pengen till framtiden och lägga det på ett nytt samt extremare kort istället. Weow-faktor är det på SLI, men samtidigt är det lite utav dött fläsk om man inte nyttjar/behöver varenda ponypixelhästkraft man har... från dag noll.

Ta en >500GB SSD och 2st 2-4TB diskar som du kör RAID 0 på, sedan kan du installera Super Mario och alla Steamreor du kommer över på dom (RAIDen). Du får ut riktigt bra fart på verksamheten från RAID 0 och samtidigt får du också ganska enormt med utrymme för masslagring utav dagens spel. o/

Permalänk
Medlem

Vad har du för skräm idag? Det har trots allt hänt ganska mycket på den fronten det senaste året.
Jag sitter i samma sits som dig och med samma budget. Men för mig är det dags att byta ut min 24" 1920x1200 skärm till en 27" med 2560x1440, 144Hz, G-Sync samt IPS panel. Detta kommer bli rejäl skillnad iaf för mig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Har just nu en Taurus 2500K med ynka GTX 460 grafikkort.

Det ända jag "uppgraderat" är från typ 4 GB ram till 12 GB.

Har nu kollat in era tips och även pratat med Inet och detta har vi kommit fram till, tack till Pathway som slängde ihop det mesta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8272443/exempel-1

Har dock valt bort ett grafikkort, kanske dumt med att börja köra dubbla direkt? Kostar ändå en del "extra" .

Skärmen jag har nu heter asus vs228HR 21,5 " , 1920x1080, 5ms.

Jag kommer dock att köpa ny skärm, en 144hz.

Denna har några år på nacken.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SnowgubbeN:

Tack för alla tips kära medlemmar!

En fråga, kommer verkligen 850W att räcka för 2 x 980 TI?

En bild säger mer än tusen ord?

http://www.3dmark.com/3dm/8064944

Skrivet av GooGeL:

Jag hade då skippat SLI utav ett par 980Ti just nu. Sparat den pengen till framtiden och lägga det på ett nytt samt extremare kort istället. Weow-faktor är det på SLI, men samtidigt är det lite utav dött fläsk om man inte nyttjar/behöver varenda ponypixelhästkraft man har... från dag noll.

Det beror mest på vad man spelar i för upplösning. För ren 1080p är 2x980 Ti rätt bortkastat, samma för 1440p60, men för 5760 eller 1440p144 är det faktiskt användbart.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med en quad core för nästan 4000 samt ett moderkort för 2400? Det är ju i prisklass med vad ett entry level x99 system kostar.