Permalänk
Medlem

Ang: AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz

Som titeln säger så vill jag ha lite info om AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Processorn.

Är denna processorn tänkt för arbete eller spel också?

Jag har sett att AM3+ har fina CPUer också men inga moderkort som har PCI Express 3.0 ... varför ?

Skulle vilja ha så mycket info och tips som möjligt ang A10 6800K Processorn!

Mvh Robbin

Visa signatur

AMD Ryzen 2700X | DDR4 32 GB Ram @ 3000 mhz | 250GB M.2 SSD | 500GB M.2 SSD | 2 x 480GB SSD | Radeon Vega 56 | Windows 10 Pro 64 bitars |

Permalänk
Skrivet av Green_:

Som titeln säger så vill jag ha lite info om AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Processorn.

Är denna processorn tänkt för arbete eller spel också?

Jag har sett att AM3+ har fina CPUer också men inga moderkort som har PCI Express 3.0 ... varför ?

Skulle vilja ha så mycket info och tips som möjligt ang A10 6800K Processorn!

Mvh Robbin

om du hade någon tanke på att köpa amd så tänk om istället

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Green_:

Som titeln säger så vill jag ha lite info om AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Processorn.

Är denna processorn tänkt för arbete eller spel också?

Jag har sett att AM3+ har fina CPUer också men inga moderkort som har PCI Express 3.0 ... varför ?

Skulle vilja ha så mycket info och tips som möjligt ang A10 6800K Processorn!

Mvh Robbin

APU:er är tänkta för budgetspelande. Poängen med de är att de innehåller en mycket starkare grafikkrets än normalt, mycket bättre än t.ex Intels HD 4600 som sitter i Haswellprocessorerna. Tack vare den kan du spela lite äldre/mindre krävande spel på lägre kvalitet utan att lägga tusentals kronor på ett dedikerat grafikkort. Alltså är det inget för den med höga grafikkrav, som istället bör titta på att kombinera en annan processor med ett riktigt grafikkort.

Anledningen till att AM3+ saknar PCI-E 3.0 är helt enkelt att den arkitekturen är så gammal att den inte har stöd för det.

Skrivet av Worstever:

om du hade någon tanke på att köpa amd så tänk om istället

Konstruktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green_:

Som titeln säger så vill jag ha lite info om AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Processorn.

Är denna processorn tänkt för arbete eller spel också?

Jag har sett att AM3+ har fina CPUer också men inga moderkort som har PCI Express 3.0 ... varför ?

Skulle vilja ha så mycket info och tips som möjligt ang A10 6800K Processorn!

Mvh Robbin

Ska du köpa nytt? I så fall är a10 7xxx serien bättre. FM2+ processorerna skulle jag inte kalla för spelprocessorer men har man inte plats för ett grafikkort är de riktigt prisvärda. De fungerar bra till enklare spel eller avancerade om man har låga krav (BF4 fungerar ex med A10 7850k) Arbete fungerar också beroende på vad, de är ju inte optimala till videoredigering eller annat tungt men det fungerar.

AM3+ saknar pcie 3,0 pga det är gamla moderkort och plattformen byts ut nästa år (om inga förseningar av efterträdaren sker).

Skulle jag bygga en kompakt HTPC skulle jag välja en a10 7850k processor.

Skulle jag bygga en påkostad speldator skulle jag nog välja en Core i7 4790k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

APU:er är tänkta för budgetspelande. Poängen med de är att de innehåller en mycket starkare grafikkrets än normalt, mycket bättre än t.ex Intels HD 4600 som sitter i Haswellprocessorerna. Tack vare den kan du spela lite äldre/mindre krävande spel på lägre kvalitet utan att lägga tusentals kronor på ett dedikerat grafikkort. Alltså är det inget för den med höga grafikkrav, som istället bör titta på att kombinera en annan processor med ett riktigt grafikkort.

Anledningen till att AM3+ saknar PCI-E 3.0 är helt enkelt att den arkitekturen är så gammal att den inte har stöd för det.
Konstruktivt.

haha tack tack, vet inte vad jag har emot amd men något är de

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worstever:

haha tack tack, vet inte vad jag har emot amd men något är de

det kan ju ha något med att de inte släppt något nytt förutom apu.. Irriterar mig också då jag vet att AMD kan bättre än detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

det kan ju ha något med att de inte släppt något nytt förutom apu.. Irriterar mig också då jag vet att AMD kan bättre än detta..

Dom har ju släppt "refresh" versioner

OffT
Vad är det för något jag ser? Minst 8 olika personer på forumet har nästan exakt likadan avatar fast annorlunda färg?!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Dom har ju släppt "refresh" versioner

OffT
Vad är det för något jag ser? Minst 8 olika personer på forumet har nästan exakt likadan avatar fast annorlunda färg?!

Mhn refresh versionerna är inte mycket att hurra för. Men a10 är ändå mkt prisvärd.

Ang, avatarer, swec har standard default avatar med lite olika färger. Kolla min avatar så ser du hur livet ska vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green_:

Som titeln säger så vill jag ha lite info om AMD A-Series A10-6800K 4,1GHz Processorn.

Är denna processorn tänkt för arbete eller spel också?

Jag har sett att AM3+ har fina CPUer också men inga moderkort som har PCI Express 3.0 ... varför ?

Skulle vilja ha så mycket info och tips som möjligt ang A10 6800K Processorn!

Mvh Robbin

Varför behöver du PCIe gen 3?

Permalänk
Medlem

FM2+ moderkort med FM2+ APU= stöd för PCIe 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Mhn refresh versionerna är inte mycket att hurra för. Men a10 är ändå mkt prisvärd.

Ang, avatarer, swec har standard default avatar med lite olika färger. Kolla min avatar så ser du hur livet ska vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahaa tänkte inte på att swec har blivit uppdaterat *palmface* haha tack då vet jag

Ja det är sant det du säger om A10. Mycket prisvärd prolle. Kör A8 i min htpc/steamos maskin och är super nöjd! Räcker gott och väl till det jag gör. Spelar, film, kollar kort och spelar in speedruns.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Förlåt för sent svar. Inte varit hemma pga jobb. Men om jag skulle använda denna processorn med ett R9 390 Grafikkort så borde det la lira på bra eller ?

Visa signatur

AMD Ryzen 2700X | DDR4 32 GB Ram @ 3000 mhz | 250GB M.2 SSD | 500GB M.2 SSD | 2 x 480GB SSD | Radeon Vega 56 | Windows 10 Pro 64 bitars |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green_:

Förlåt för sent svar. Inte varit hemma pga jobb. Men om jag skulle använda denna processorn med ett R9 390 Grafikkort så borde det la lira på bra eller ?

Ja det fungerar att använda den processorn ihop med det grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Green_:

Förlåt för sent svar. Inte varit hemma pga jobb. Men om jag skulle använda denna processorn med ett R9 390 Grafikkort så borde det la lira på bra eller ?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det fungerar att använda den processorn ihop med det grafikkortet.

.. fast det känns inte som en speciellt bra idé. Prorcessorn kommer flaska grafikkortet enormt, det är slöseri med pengar och utrymme helt enkelt. Visst kan man dra fram DX12-, Mantle- och Vulkan-flaggorna, men det är tekniker som inte finns i alla spel och som trots allt inte gör underverk.

Jag hade med A10-6800K i senaste processortestet. Kolla till exempel The Witcher 3, där bildfrekvensen stannar under 60 fps oavsett inställningar. Det är lååååångt under vad R9 390 orkar med, balansen i systemet blir inget vidare.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Ska du inte använda den integrerade grafiken ser jag ingen poängen med A-serien. Trumfkortet är stark GPU, CPU-delen är helt enkelt relativt långsam. Vill man ändå satsa på den kombon, kika på ett bättre anpassat grafikkort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

.. fast det känns inte som en speciellt bra idé. Prorcessorn kommer flaska grafikkortet enormt, det är slöseri med pengar och utrymme helt enkelt. Visst kan man dra fram DX12-, Mantle- och Vulkan-flaggorna, men det är tekniker som inte finns i alla spel och som trots allt inte gör underverk.

Jag hade med A10-6800K i senaste processortestet. Kolla till exempel The Witcher 3, där bildfrekvensen stannar under 60 fps oavsett inställningar. Det är lååååångt under vad R9 390 orkar med, balansen i systemet blir inget vidare.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Ska du inte använda den integrerade grafiken ser jag ingen poängen med A-serien. Trumfkortet är stark GPU, CPU-delen är helt enkelt relativt långsam. Vill man ändå satsa på den kombon, kika på ett bättre anpassat grafikkort.

Jo har han inte redan en 6800k liggande verkar det som ett dumt val av cpu men fungera kommer det göra i vilket fall. Köper man nytt och måste köra FM2+ är 860k ett bättre val om man ska köra med ett r9 390 men som du säger är det inte det mest "optimerade" systemet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

6800k fm2+ vs 8350 fm3 så är en 8350 likvärdig i prestanda upp till 4 cores används sen gör en 8350 mos av en 6800k men dom flesta spel använder inte mer än 4 cores men tar man t.e.x 8320e som är slöare än 8350 men strömsnålare och en ganska trevlig cpu så är den runt 15% slöare när upp till 4 cores används men hugger 8320e i med alla cores är den med rejält mycket snabbare än 6800k den med

men är som sagts 6800k fördel är att den har inbyggt grafikkort som är snabbare än dom flesta andra men är ingen match mot externa kort och vist fm2+ är modernare chipset men fördelarna med den nya chipseten är = 0 egentligen varför ...jo pci 3.0 är helt onödigt då den inte presterar minsta bättre med 3.0 mot 2.0 inte ens med dubbla titan kort använder mer än bandbredden man får med 2.0

så jag hade kört på fm3+ och vist moderkorten är inga som är värda för att uppgradera med ny cpu i framtiden men en fx är stark multitrådat och kommer hänga med längre och är snabbare och jag hade valt 8320e p.g.a dess lägre strömförbrukning och siktat på en överklockning till 4300-4400mhz
för det är alla 8 kärnigar good för ..4600mhz med men behöver lite dyrare kylning för att gå över 4400mhz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w