Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Permalänk
Skrivet av phz:

Surfar du i en webbläsarsession som är inloggad på exempelvis Facebook så kommer Facebook "pingas" när du besöker en sida som inkluderar Facebooks "Gilla"-knappar, Facebook-kommentarer, etc. Att sessionen är inloggad gör att du direkt kan identifieras. De data som loggas inkluderar vilken sida du var på när anropet till Facebook gjordes, och utifrån detta kan de skrapa sidan och lista ut dess innehåll, vilket sedermera förvandlas till riktade annonser.

Detsamma gäller Google: en användare som surfar i en session inloggad med sitt Google-konto är "värd" mer än en användare som surfar utan att vara inloggad. Google får information dels genom vad personer klickar på via Google Search, men även saker som Google Analytics, "+1"-knappar från Google+, potentiellt Youtubeinbäddningar, med mera.

Utöver dessa "stora kameler" så finns det hundratals mindre aktörer som strösslar sina spårningsskript på all världens sidor. Ghostery som nämnts ovan kan tydliggöra hur detta går till. Privacy Badger från EFF är ett annat alternativ, och det finns även "the nuclear option" med lösningar likt NoScript. Dessa mindre spårningsaktörer säljer data sinsemellan och till tredje parter på olika sätt, troligen med mindre hänsyn till användares integritet än de största nätföretagen.

Google bygger mer eller mindre hela sin affärsidé på att inte sälja användarinformationen i sig till tredje part, utan att i stället själva agera "brandvägg" mellan användare och företag. Google samlar information som relaterar till individer, men företagen får bara tillgång till dessa (anonymiserade) användare genom Google, mot en kostnad.

Summerat så är ett relativt effektivt sätt att undvika spårning att inte logga in på exempelvis Facebook i sin primära webbläsarsession (alternativ: multipla läsare, inkognitosessioner). I praktiken är det tekniskt görbart att spåra användare ändå (cf. Panopticlick), men jag misstänker att det finns tillräckligt med lågt hängande frukt för att reklamföretagen inte bemödar sig alltför mycket med sådana lösningar (Microsoft var dock i blåsväder för liknande tekniker redan 2011 [1, 2], och det är möjligt att många mindre aktörer fortfarande jobbar så för att kunna utmana Google/Facebook/etc.).

Det med Googles spårningar har man erfarenhet om. Som reklam ändrats efter vilka sidor du varit inne på (även när du tittat på specifik vara). Nä blir bara mörkrädd över alla övervakning, google säjer inte än ut data vad jag förstått det hela (inte så att det är bra att det lagras på deras servers heller).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

ähh win10 är underbart, bara massa nötter som är rädd, har du inget att dölja så är det ingen fara.

Och har du inget att säga behövs inte yttrandefrihet heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det med Googles spårningar har man erfarenhet om. Som reklam ändrats efter vilka sidor du varit inne på (även när du tittat på specifik vara). Nä blir bara mörkrädd över alla övervakning, google säjer inte än ut data vad jag förstått det hela (inte så att det är bra att det lagras på deras servers heller).

Det mest spännande man kan göra är ju att testa att söka med olika sökmotorer och jämföra resultaten till vart du blir vägledd när du söker om olika saker. Testa sedan lite med te.x Disconnect search eller dylika sökverktyg så kan paranoian sätta sig ordentligt

Permalänk
Inaktiv

Kör du hotmail konto istället för offline konto i windows så är det en självklarhet att du är bevakad. Bara att läsa licensavtalet, ett stort icke problem med andra ord. Det som är sjukt är att folk aldrig lär sig läsa avtal.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

ähh win10 är underbart, bara massa nötter som är rädd, har du inget att dölja så är det ingen fara.

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
Benjamin Franklin

Riktigt fint citat, tolka det hur du vill

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Det mest spännande man kan göra är ju att testa att söka med olika sökmotorer och jämföra resultaten till vart du blir vägledd när du söker om olika saker. Testa sedan lite med te.x Disconnect search eller dylika sökverktyg så kan paranoian sätta sig ordentligt

mmmm Räcker med att använda mobilen där tillägg inte fungerar i webbläsaren

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Audit 1 character with open source , and now it's safer than closed source. Fact.

Individual entities: innocent until proven guilty.
Corporate entities: guilty until proven innocent.

Edward L. Bernays in 1928: Propaganda. This is a much better read.

Majoriteten av koden och distributionerna kommer från företag så enligt ditt påstående är majoriteten av koden suspekt tills någon har läst och förstått den.

En gammal bok om propaganda skall lära mig vad om teknik?

Permalänk
Medlem

Att folk orkar vara rädd för win10 å dessa så kallade övervakning, då kanske folk ska sluta använda Facebook också och sluta använda kreditkort med mer med mera med mera med mera med mera

Permalänk
Medlem

Saklig i sak, är en regel om jag inte minns fel.
Han ger sin syn på saken.
Ge eran syn inte bara en formulering.

Jag med såg detta och ja det är helt fel att dom köper sig rättighet att spåra vad dom vill ifall du väljer snabb-installation å inte manuellt bockar av dessa.

Vad det gäller integritet så var inte EU inne på att allt sådan ska vara avstängt såvida inte kunden själv valt att godkänna?
Du blir inte informerad i förväg vad för inställningar som gäller.
Jag är imot detta förfarande, vill företag ha nåt gratis ska det vara i klartext godkänt av mig.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Majoriteten av koden och distributionerna kommer från företag så enligt ditt påstående är majoriteten av koden suspekt tills någon har läst och förstått den.

En gammal bok om propaganda skall lära mig vad om teknik?

a) So, all code does NOT come from Corporations? So, all operating systems are not Corporation made? Gasp!
b) Knowledge?

***bort/mod***

§1/§11 /check PM
Permalänk

Samtidigt sitter många av er som klagar med era Androids och iOS mobiler och använder appar som övervakar er.....humor
Inget fel med att ni inte vill vara övervakade men det blir bara komiskt i slutändan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Samtidigt sitter många av er som klagar med era Androids och iOS mobiler och använder appar som övervakar er.....humor
Inget fel med att ni inte vill vara övervakade men det blir bara komiskt i slutändan.

Bra post!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Samtidigt sitter många av er som klagar med era Androids och iOS mobiler och använder appar som övervakar er.....humor
Inget fel med att ni inte vill vara övervakade men det blir bara komiskt i slutändan.

Har du annat alternativ?
Vi har Apple å Android som är dominanta på marknaden.
Förståeligt om dom vill få så mycke valuta som möjligt, men SKA det ske på kundens bekostnad?

Som barn uppskattar man i efterhand att mor/far hade nån koll på en, men tänk om dom hade fullständig koll på allt. Skulle du vara densamma som du är idag om allt du sa/gjorde/gick visste dom om.

Integritet (densamma som frihet) är nåt som vi absolut ska värna om.
Men kom inte å klaga på värdigt formulerade trådar utan att vara saklig.

Varför ska vi inte ha integritet? Svara på den Mr.Humor

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Har du annat alternativ?
Vi har Apple å Android som är dominanta på marknaden.
Förståeligt om dom vill få så mycke valuta som möjligt, men SKA det ske på kundens bekostnad?

Som barn uppskattar man i efterhand att mor/far hade nån koll på en, men tänk om dom hade fullständig koll på allt. Skulle du vara densamma som du är idag om allt du sa/gjorde/gick visste dom om.

Integritet (densamma som frihet) är nåt som vi absolut ska värna om.
Men kom inte å klaga på värdigt formulerade trådar utan att vara saklig.

Varför ska vi inte ha integritet? Svara på den Mr.Humor

Vart har jag skrivit att vi inte ska ha integritet om man vill det, kan du svara på det? Förövrigt så kan jag inte se någon likhet med mina föräldrar och ett stor IT företag borta i USA.
Jag har inte hört något om att svenska staten har någon kontroll över Microsoft och kan hämta ut vilken info dom vill? Gillar jag inte det Microsoft gör längre så kan jag lämna dom och min frihet är fortfarande kvar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Vart har jag skrivit att vi inte ska ha integritet om man vill det, kan du svara på det? Förövrigt så kan jag inte se någon likhet med mina föräldrar och ett stor IT företag borta i USA.
Jag har inte hört något om att svenska staten har någon kontroll över Microsoft och kan hämta ut vilken info dom vill? Gillar jag inte det Microsoft gör längre så kan jag lämna dom och min frihet är fortfarande kvar.

Spelar det roll vem som vet allt?
Fakta är att "jag/du" inte vill att dom ska veta vars jag äter min hamburgare *punkt*
Sen all trafik som passerar utom rikets gränser loggas. Så visst har den svenska staten inblick.

Jag ser inget problem med att nån övervakar nätet. Felet blir då allt loggas å läggs i databas.
Vi ska inte ha en begränsning på Internet då det är byggd på fri kultur och har visat sig vara exemplarisk kontra alla andra försök. Detsamma gäller banbrytande mjukvara.

Fred som alla vill ha bygger på öppenhet å frihet.
Börja kontrollera detta och du kommer alltid att ha nån som hamnar i kläm.
Blir påfrestningen för stor får du korruption å obalans i landet.

Sverige har en av världens bästa yttrandefrihet å personliga värdesättning.
Ska vi då inte ta tillvara på detta?
Är det inte vad media slänger på oss varje dag om "allas lika värde"?

Kan jag kontrollera information så har jag ett övertag mot dig.
Du kan inte kontra/bevisa/styra över nåt som fakta anger oavsett vad det rör sig om.
Kan vara allt från tids schema hur du rör dig i samhället till mer konkreta saker som bankuppgifter.

"Allt du skriver kan skickas vidare." Hur f*n kan inte detta vara ett direkt problem?
"Allt du säger kan skickas vidare." Hur f*n kan inte detta vara ett direkt problem?

Säg ifrån, vi vill inte ha sån där kontroll anda!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Spelar det roll vem som vet allt?
Fakta är att "jag/du" inte vill att dom ska veta vars jag äter min hamburgare *punkt*
Sen all trafik som passerar utom rikets gränser loggas. Så visst har den svenska staten inblick.

Jag ser inget problem med att nån övervakar nätet. Felet blir då allt loggas å läggs i databas.
Vi ska inte ha en begränsning på Internet då det är byggd på fri kultur och har visat sig vara exemplarisk kontra alla andra försök. Detsamma gäller banbrytande mjukvara.

Fred som alla vill ha bygger på öppenhet å frihet.
Börja kontrollera detta och du kommer alltid att ha nån som hamnar i kläm.
Blir påfrestningen för stor får du korruption å obalans i landet.

Sverige har en av världens bästa yttrandefrihet å personliga värdesättning.
Ska vi då inte ta tillvara på detta?
Är det inte vad media slänger på oss varje dag om "allas lika värde"?

Kan jag kontrollera information så har jag ett övertag mot dig.
Du kan inte kontra/bevisa/styra över nåt som fakta anger oavsett vad det rör sig om.
Kan vara allt från tids schema hur du rör dig i samhället till mer konkreta saker som bankuppgifter.

"Allt du skriver kan skickas vidare." Hur f*n kan inte detta vara ett direkt problem?
"Allt du säger kan skickas vidare." Hur f*n kan inte detta vara ett direkt problem?

Säg ifrån, vi vill inte ha sån där kontroll anda!

Du hackar på en av de få som inte skrivit att integritet är trams i samband med att det är roligt hur folk "inte klagar" på t ex IOS, Android. Är väl fel med det sistnämnda också då folk har klagat på alla dessa saker så vitt jag vet, men de har gett upp med tiden.
Håller helt med om att man ska stå upp för sin rätt till att inte bli avlyssnad på alla tänkbara sätt och vis, ville bara klargöra då du inte verkade hänga med på vad intro18 skrivit. Och som sagt, finns det andra som du faktiskt kan rikta detta emot i tråden.

Permalänk
Medlem

så fort nätet kom blev konsumenterna intressanta saker
Är inte brydd har man en utgång så finns det en ingång på de mesta
sen att dom stora vill veta vad vi gör ... har största den med att då kan dom rikta in reklam och produkter allt med pengar sen har vi dom grå skygga sakerna dom är nog svårast att skydda sig i mot

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Visst ska man ta sin integritet på allvar, men det är ändå lite komiskt att folk blir så upprörda när det gäller just Win10, den "övervakning" som finns i Win10 har funnits sedan iaf Windows 7, troligtvis även Vista. Den stora skillnaden är att MS är mer öppna om vad som loggas i Win10 än de varit tidigare.
Det som loggas och skickas vidare till MS är ju faktiskt för att förbättra produkten och kunna rikta reklam om man tillåter sådan att visas inte för att övervaka och spåra dig.
Detsamma gäller Google, Apple, Facebook m.fl, gillar man inte den riktade reklam man får pga deras insamlade data så installera då adblock.
Inget av dessa företag loggar sina användares vanor för att de vill dig ont utan för att de vill tjäna pengar och kunna förbättra sina tjänster utefter vad deras användare faktiskt använder de till.
Hamnar dessa databaser i fel händer så kan det ju självklart användas till annat men det är knappast avsikten, jag tror och hoppas att dessa databaser är ordentligt krypterade och ligger under en hel del säkerhet.

Skrivet av Bloopy:

Fakta är att "jag/du" inte vill att dom ska veta vars jag äter min hamburgare *punkt*

Och vill jag inte att "dom" ska veta vart jag äter min hamburgare så låter jag helt enkelt bli att posta om detta på sociala medier och ser till att ha platstjänster och GPS avstängt i mina mobila enheter, svårare än så är det faktiskt inte.
[sarkasm]Vill jag gå steget längre så betalar jag även kontant med pengar som jag har liggandes hemma under kudden då man enkelt kan bli spårad via kortköp och pengauttag.[/sarkasm]

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@anon186252 @PeterMagnuss0n Gav en ironi över folks okunskap till sitt samtycke för att använda appar som alla andra kör eller säger att man ska ha. Det är densamma som att han säger "rätt åt dom"
Får då känslan att han inte bryr sig vilket är jämnställt med "ingen åsikt"

Vem äger information? Det är din egna privata information. Det är nåt som inte ska tas för givet av företag/stat utan SKA endast kunna appliceras där du DIREKT accepterar.
Ett program ska aldrig licensieras med krav på personlig integritet!
Ett lysande exempel har vi HÄR SweClockers.Com som för IP logg samt google spårning.

Jag vill inte, men har jag nåt val?
Det gör det inte mindra värt att JAG har rätt att säga min åsikt.
Våran åsikt blir sen grund. Men så länge majoriteten av samhället saknar information eller aktivt imot integritet så har vi det läge vi har idag.

Hur många har inte tänkt tanken på att ta bort eller lägga felaktigt födelsedatum bara för å se om folk kommer ihåg en på FB.
Där tar du ett aktivt val av din personliga integritet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

@wille93 @intro18 Gav en ironi över folks okunskap till sitt samtycke för att använda appar som alla andra kör eller säger att man ska ha. Det är densamma som att han säger "rätt åt dom"
Får då känslan att han inte bryr sig vilket är jämnställt med "ingen åsikt"

Vem äger information? Det är din egna privata information. Det är nåt som inte ska tas för givet av företag/stat utan SKA endast kunna appliceras där du DIREKT accepterar.
Ett program ska aldrig licensieras med krav på personlig integritet!
Ett lysande exempel har vi HÄR SweClockers.Com som för IP logg samt google spårning.

Jag vill inte, men har jag nåt val?
Det gör det inte mindra värt att JAG har rätt att säga min åsikt.
Våran åsikt blir sen grund. Men så länge majoriteten av samhället saknar information eller aktivt imot integritet så har vi det läge vi har idag.

Hur många har inte tänkt tanken på att ta bort eller lägga felaktigt födelsedatum bara för å se om folk kommer ihåg en på FB.
Där tar du ett aktivt val av din personliga integritet.

Nja.. Han tyckte att det var ironiskt att man klagar över detta när andra tjänster gjort detsamma under lång tid.
Absolut inte samma sak som att säga rätt åt dom. Om man nu inte ska överanalysera det till att man inte protesterade tillräckligt när allt detta började, och därför kör någon liknelse med så man bäddar får man ligga. Jag har dock väldigt svårt att se att detta var vad han menade och tror snarare att han tyckte precis som skrivet "komiskt att man klagar på det ena men inte det andra".

Edit2: Har förövrigt struntat i FB i många år, har ett konto med namn, och inte mycket mer, för att få tag i en polares spotify lista. Det går absolut att strunta i sådant, och självklart har du rätt att tycka illa om allt detta, men som sagt så tror jag att du riktar misstycket mot fel person.

Ändrat ett ord :p
Permalänk
Inaktiv

Min frihet och integritet dog redan dagen jag föddes 1985.
Man finns i olika system överallt och det finns inget jag kan göra åt saken.

Vill jag opt-out från allt det här är det bara döden som kan göra mig fri, det eller att jag blir miljardär och köper en ö som jag kan bosätta mig på.

Men vem bryr sig, om hundra år finns inte jag mer ändå.

Permalänk
Medlem

Precis "Jag vill inte, men har jag nåt val?"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Använd inte Windows

Eller så använder man inte cannabis, så slipper man paranoian.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Visst ska man ta sin integritet på allvar, men det är ändå lite komiskt att folk blir så upprörda när det gäller just Win10, den "övervakning" som finns i Win10 har funnits sedan iaf Windows 7, troligtvis även Vista. Den stora skillnaden är att MS är mer öppna om vad som loggas i Win10 än de varit tidigare.
Det som loggas och skickas vidare till MS är ju faktiskt för att förbättra produkten och kunna rikta reklam om man tillåter sådan att visas inte för att övervaka och spåra dig.
Detsamma gäller Google, Apple, Facebook m.fl, gillar man inte den riktade reklam man får pga deras insamlade data så installera då adblock.
Inget av dessa företag loggar sina användares vanor för att de vill dig ont utan för att de vill tjäna pengar och kunna förbättra sina tjänster utefter vad deras användare faktiskt använder de till.
Hamnar dessa databaser i fel händer så kan det ju självklart användas till annat men det är knappast avsikten, jag tror och hoppas att dessa databaser är ordentligt krypterade och ligger under en hel del säkerhet.

Och vill jag inte att "dom" ska veta vart jag äter min hamburgare så låter jag helt enkelt bli att posta om detta på sociala medier och ser till att ha platstjänster och GPS avstängt i mina mobila enheter, svårare än så är det faktiskt inte.
[sarkasm]Vill jag gå steget längre så betalar jag även kontant med pengar som jag har liggandes hemma under kudden då man enkelt kan bli spårad via kortköp och pengauttag.[/sarkasm]

Har Facebook fast det står inte helt rätt info och är knappt ute där.

Det enda aktiva dom kan spåra är det jag skriver på swec eller det jag söker/läser om på nätet. Är inte heller inloggad på googlekonto eller Facebook konto när jag surfar runt (även sidors spårningsfunktion är blockade).

Men nu låter det väl som jag har värsta nojan. Men helt dold är jag så klart inte (men gör det svårare att spåra mig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är sunt med en viss paranoia. Det är lätt att avfärda all informationsinsamling som ofarlig och ett vanligt argument är att alla gör det vilket är helt sant. Om nu Microsoft har gjort det sedan länge men först nu är mer öppna med det gör inte saken bättre utan speglar nog snarare tiden vi lever i.
Med företag som Facebook och Google har människor vant sig med företéelsen att inget är privat. Ibland känns det som det ligger prestige i att vara så lite privat som möjligt.
Ja, jag använder Google mm men vad ska man göra? Det är näst intill omöjligt att värja sig mot all reklam idag. Sedan bör ju tilläggas att Google blir en bättre söktjänst pga all inormationsinsamling, (enligt mig) så det är ju inte bara skit med allt om man nu kan acceptera att ens integritet på nätet numera är obefintlig.

Vad gäller Windows 10 så måste jag säga att jag förväntade mig mer efter all feedback som de har fått via Technical preview.

Lyssna på den här snubben om ni inte redan har gjort det. Han säger ingenting som man inte redan visste men det kan vara nyttigt med en påminnelse ibland.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Spelar det roll vem som vet allt?
Fakta är att "jag/du" inte vill att dom ska veta vars jag äter min hamburgare *punkt*
Sen all trafik som passerar utom rikets gränser loggas. Så visst har den svenska staten inblick.

Jag ser inget problem med att nån övervakar nätet. Felet blir då allt loggas å läggs i databas.
Vi ska inte ha en begränsning på Internet då det är byggd på fri kultur och har visat sig vara exemplarisk kontra alla andra försök. Detsamma gäller banbrytande mjukvara.

Fred som alla vill ha bygger på öppenhet å frihet.
Börja kontrollera detta och du kommer alltid att ha nån som hamnar i kläm.
Blir påfrestningen för stor får du korruption å obalans i landet.

Sverige har en av världens bästa yttrandefrihet å personliga värdesättning.
Ska vi då inte ta tillvara på detta?
Är det inte vad media slänger på oss varje dag om "allas lika värde"?

Kan jag kontrollera information så har jag ett övertag mot dig.
Du kan inte kontra/bevisa/styra över nåt som fakta anger oavsett vad det rör sig om.
Kan vara allt från tids schema hur du rör dig i samhället till mer konkreta saker som bankuppgifter.

"Allt du skriver kan skickas vidare." Hur f*n kan inte detta vara ett direkt problem?
"Allt du säger kan skickas vidare." Hur f*n kan inte detta vara ett direkt problem?

Säg ifrån, vi vill inte ha sån där kontroll anda!

Du skriver fortfarande om vad som är rätt eller fel men varför? du missade ju helt min poäng med mitt första inlägg.
Jag anser inte att min integritet har försvunnit eftersom jag vill att Microsoft i detta fall ska kolla vad jag gör för att förbättra deras produkter och tjänster och använda min surfhistorik för att ge mig bättre riktad reklam men det är ju en helt annan sak det.
Microsoft har ingen makt där dom bestämmer lagar och regler i samhället så jag bryr mig inte så mycket om vad dom gör jag kan byta ut dom om jag vill.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det har jag fullständig koll på. Använder därför inte kartorna. Byggt min egen app för det.
Kommer förresten upp en ruta första gången du startar maps om att de samlar in uppgifterna.

Jag har kodat de flesta av de apparna jag använder. Men väldigt få appar öht ringer hem på jollan faktiskt, så det är i princip likadant som i linux-världen. Jag gör en konstant nätverksanalys av vad min telefon gör...

Bra jobbat måste jag säga. Dock tror jag nog att du förstår att det är långt alla som har sådan tid eller engagemang och som du sa i ditt första inlägg så får man lov att vara avstå vissa saker som man vill vara utan facebook etc.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Folie hatt på...

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Bra jobbat måste jag säga. Dock tror jag nog att du förstår att det är långt alla som har sådan tid eller engagemang och som du sa i ditt första inlägg så får man lov att vara avstå vissa saker som man vill vara utan facebook etc.

Det gick lite hand i hand med att jag köpte Jollan för att bygga min egen navigationsutrustning till segelbåten. Därav så fick jag en tjuvstart in i mitt eget ekosystem. Dessutom jobbar jag inom säk-området så miljö för att göra en analys av vad som sker på nätet gör jag ändå.

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling/...

Hurra för Windows 10 *partyhatt på*
Vissa här å där är för naiva, vi ska inte ha intrång på våran integritet PUNKT!
Kan inte i all min värld fatta att detta får förekomma så vardagligt och nonchaleras såpass.
Alla som är neutrala eller positiva till denna j*vla idioti kan lika väl föra öppen dagbok.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.