Antegros - Varför, varför inte? Bu eller bä?

Permalänk
Medlem

Antegros - Varför, varför inte? Bu eller bä?

Jag kör för närvarande Arch Linux på min dator och är kanonnöjd. Installationen har rullat i snart ett år och jag har skött om den fint och har hittills löst alla problem som uppstått på ett eller annat vis. Emellertid har jag införskaffat mig en laptop och funderar på att köra in Antergos på den istället för Arch. Förutom att Arch-communityn kommer bannlysa mig, finns det någon egentlig nackdel med att installera Antergos istället för Arch om jag ändå kommer göra en Arch-installation som tillslut landar i en liknande den Antergos ger mig?

Fördelar som jag ser:
Slipper förhoppningsvis allt krångel som kan uppstå med wifi, touchpad, osv.
Sparar några timmars tid som kan läggas på vettigare saker.

Nackdelar som jag ser:
Installationen blir mer bloated.
Har inte fullt så mycket kontroll som jag skulle haft vid en clean install.

Har ni ytterligare tankar som jag missat?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag kör för närvarande Arch Linux på min dator och är kanonnöjd. Installationen har rullat i snart ett år och jag har skött om den fint och har hittills löst alla problem som uppstått på ett eller annat vis. Emellertid har jag införskaffat mig en laptop och funderar på att köra in Antergos på den istället för Arch. Förutom att Arch-communityn kommer bannlysa mig, finns det någon egentlig nackdel med att installera Antergos istället för Arch om jag ändå kommer göra en Arch-installation som tillslut landar i en liknande den Antergos ger mig?

Fördelar som jag ser:
Slipper förhoppningsvis allt krångel som kan uppstå med wifi, touchpad, osv.
Sparar några timmars tid som kan läggas på vettigare saker.

Nackdelar som jag ser:
Installationen blir mer bloated.
Har inte fullt så mycket kontroll som jag skulle haft vid en clean install.

Har ni ytterligare tankar som jag missat?

Kör du Arch vanilla-kernel så är det rätt samma.

Edit: Du kan ju rulla in Arch med Evo/Lution installer också. Då får du vanilla Arch på 10 minuter

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag tycker Antergos är bra. Tyvärr läggs projektet ner eftersom utvecklarna inte har tid att fortsätta med det.

Arch-Based Antergos Linux Distribution Calls It Quits
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Antergos-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

För egen del skulle jag, om jag skulle få för mig att gå tillbaka till Arch (yeah, right), definitivt inte köra någon form av installerscripttjofräs, oavsett om de kallar det för separat distribution eller inte.
Poängen med att köra Arch, som jag ser det, är att ha koll på sin maskin - veta vad som är installerat hur och varför. Det konceptet faller så snart jag låter någon annan (via en installer) göra jobbet.
Att göra en minimal installation av Arch går på enstaka minuter när man vet vad man ska göra, och resten skulle jag lösa en gång för alla via Ansible (eller vilket annat dylikt verktyg man nu föredrar). Vips så kan jag rulla om burken när jag vill och ta den till ett bestämt läge med minsta möjliga handpåläggning. Skillnaden mot en installer? Jag vet efteråt hur jag konfigurerat systemet, hur jag gör förändringar, och kan själv välja hur långt jag vill ta den automatiserade delen av installationen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8