Frågor om Windows 10 installation

Permalänk
Medlem

Frågor om Windows 10 installation

Hej

För mig så står det fortfarande "OK,meddela mig när det är klart" när jag klickar på ikonen nere till höger.
Jag testade att ladda ner det från microsoft istället. När jag ska installera det så står det att jag inte kan välja att behålla Personliga filer, appar och inställningar pga att det inte är samma språk(använder 8.1 på svenska).
Så jag undrar om jag väljer att bara behålla personliga filer och inget annat, vad för typ av appar och inställningar kommer att försvinna då? När dom skriver "appar" menar dom då bara sånna appar som man t.ex. laddar ner från butiken? Och om jag installerar det, kommer jag då kunna få det på svenska?

Tack på förhand!

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har lite samma problem, Undrar också vad som menas med appar i sammanhanget. Det vore bra om man kunde behålla sina program utan att behöva installera om dessa.

Sen undrar jag också om någon vet om man kan välja språk utan att göra en helt ren installation. Nu kör jag Windows 8.1 på engelska, men uppgraderingen vill bara installera på svenska. Kan detta ha att göra med att nyckeln från Windows 8 är köpt i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streit:

Hej

För mig så står det fortfarande "OK,meddela mig när det är klart" när jag klickar på ikonen nere till höger.
Jag testade att ladda ner det från microsoft istället. När jag ska installera det så står det att jag inte kan välja att behålla Personliga filer, appar och inställningar pga att det inte är samma språk(använder 8.1 på svenska).
Så jag undrar om jag väljer att bara behålla personliga filer och inget annat, vad för typ av appar och inställningar kommer att försvinna då? När dom skriver "appar" menar dom då bara sånna appar som man t.ex. laddar ner från butiken? Och om jag installerar det, kommer jag då kunna få det på svenska?

Tack på förhand!

Hej jag tor att jag har hittat en lösning. Gå till Control Panel\Clock, Language, and Region\Language\Advanced settings
, välj sedan Apply language settings to th welcome screen, system accounts, and new users accounts, därefter ändrar du Langugae for non-Unicode programs. Efter att jag ändrade detta till Engelska bad Windows mig att göra en reboot. Nu kunde jag installera på engelska och jag kunde också behålla mina appar och personliga inställningar.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Hej jag tor att jag har hittat en lösning. Gå till Control Panel\Clock, Language, and Region\Language\Advanced settings
, välj sedan Apply language settings to th welcome screen, system accounts, and new users accounts, därefter ändrar du Langugae for non-Unicode programs. Efter att jag ändrade detta till Engelska bad Windows mig att göra en reboot. Nu kunde jag installera på engelska och jag kunde också behålla mina appar och personliga inställningar.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

Stort tack!

Går det sedan att ändra tillbaka till Svenska när installationen är klar?

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streit:

Stort tack!

Går det sedan att ändra tillbaka till Svenska när installationen är klar?

Det har jag inte provat än, men jag antar att det inte är några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streit:

Stort tack!

Går det sedan att ändra tillbaka till Svenska när installationen är klar?

Du får gärna berätta hur det gick med att ändra tillbaka till svenska så att andra som har liknande problem kan ha mer nytta av tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Du får gärna berätta hur det gick med att ändra tillbaka till svenska så att andra som har liknande problem kan ha mer nytta av tråden.

Det var bara att ändra tillbaka till svenska när det var installerat och klart, inga problem alls.

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem

Om ni inte har använt windows update utan bara programmet från ms sida har ni då lyckats aktivera erat windows 10 som äkta?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Om ni inte har använt windows update utan bara programmet från ms sida har ni då lyckats aktivera erat windows 10 som äkta?

Jajjemän, funkar lika bra. Bekräftat av Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerP:

Jajjemän, funkar lika bra. Bekräftat av Microsoft.

haha, provar köra programmet och möts av " Något har hänt"

Har alltid gillat MS felmeddelanden innan de redigerats klart....något har hänt

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

använd MediaCreationToolx64 googla på den DL starta valaa den börjar DL

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

haha, provar köra programmet och möts av " Något har hänt"

Har alltid gillat MS felmeddelanden innan de redigerats klart....något har hänt

Lite off topic kanske, men det är ju lika bra som f-secures felmedlande installationen misslyckades när man vill installera deras mjukvara.

Lite med on topic kanske, får du ingen felkod?

Permalänk

fixat