Nvidia återkallar Shield Tablet till följd av brandrisk

Permalänk
Melding Plague

Nvidia återkallar Shield Tablet till följd av brandrisk

Batteriet i Shield Tablet riskerar att överhetta och börja brinna, vilket tvingar Nvidia att gå ut med en återkallelse av surfplattor som sålts ända sedan lanseringen i juli 2014.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Tråkigt när sådant här händer men snyggt gjort av Nvidia att ta tillbaka de felaktiga plattorna och ersätta med nya felfria, det är sådant här som gör att jag kommer att fortsätta köpa Nvidia produkter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så går det när man inte har utbytbara batterier på sina produkter. Ren idioti, och det gäller alla tillverkare, inte bara Nvidia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj, stackars dom två som köpte Nvidia Shield tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt när sådant här händer men snyggt gjort av Nvidia att ta tillbaka de felaktiga plattorna och ersätta med nya felfria, det är sådant här som gör att jag kommer att fortsätta köpa Nvidia produkter.

Man gav ju inte tillbaka 4 fungerande gb till alla 970 köpare.
Har sedan dess blivit mer intresserad utav AMD....

Dom var väl tvungna. Man kan ju inte lämna ut något brandfarligt och sedan hålla käften om det.

Permalänk
Avstängd

Så går det som sagt om man inte har utbytbara batterier och köper in billigt skräp för att tjäna några ören per enhet och det kommer tillbaks och biter en i arslet... det och 970 och deras låtsas 4gb ram har fått mig att tappa förtroendet för nvidia

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av X-Lone:

Oj, stackars dom två som köpte Nvidia Shield tablet.

Jag är en av dessa. Inte använt den sedan februari så dags att uppdatera plattan för att se om min är defekt eller inte

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

"*I understand when I turn on my replacement tablet, my original tablet will be deactivated remotely and rendered unusable."

Så dem har implementerat en killswitch?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Foxmaner:

Man gav ju inte tillbaka 4 fungerande gb till alla 970 köpare.

Det finns 4GB fungerande VRAM på GTX 970 sen att de sista 0.5GB inte får lika mycket bandbredd är en annan sak.
Nvidia erbjöd köpare att returnera sina GTX 970'n till återförsäljare och få tillbaka 100% av inköpssumman så mjo, om man ville så kunde man "få tillbaka 4GB".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det finns 4GB fungerande VRAM på GTX 970 sen att de sista 0.5GB inte får lika mycket bandbredd är en annan sak.
Nvidia erbjöd köpare att returnera sina GTX 970'n till återförsäljare och få tillbaka 100% av inköpssumman så mjo, om man ville så kunde man "få tillbaka 4GB".

Ja, fast det folk ville ha var ju egentligen ett 970 där alla 4GB kunde få full bandbredd men det ville de ju inte fixa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Xeroxd:
Skulle tippa på att man anger IMEI och att nVidia nukear devicen som man kan göra med google remote?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ja, fast det folk ville ha var ju egentligen ett 970 där alla 4GB kunde få full bandbredd men det ville de ju inte fixa.

Nu är ju jag ingen hårdvaruingenjör men jag vågar nog gissa på att man bara inte kan "fixa" det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Oavsiktligt för en gångs skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

@Xeroxd:
Skulle tippa på att man anger IMEI och att nVidia nukear devicen som man kan göra med google remote?

Vad innebär "nukear" i det här fallet? Att den inte äns går att starta längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Oj, stackars dom två som köpte Nvidia Shield tablet.

Förlåt men... HAHAHAHAHA!

Permalänk
Medlem

Happ, jag hade en som hade batteriet som kan börja brinna.
"Your replacement will ship within the next 2-4 weeks."

Nvidia har varit väldigt bra att ha att göra med vid tidigare garantiärenden, hade även en av de som sprack i hörnen. Det här kommer bli min tredje shield sen jag köpte den... Klagar inte, den funkar asbra i övrigt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det finns 4GB fungerande VRAM på GTX 970 sen att de sista 0.5GB inte får lika mycket bandbredd är en annan sak.
Nvidia erbjöd köpare att returnera sina GTX 970'n till återförsäljare och få tillbaka 100% av inköpssumman så mjo, om man ville så kunde man "få tillbaka 4GB".

Men att tycka att dom är schyssta för att ge tillbaka för något som kan fatta eld och kan starta stora bränder är ju självklart!
Det kan ju döda.

Men däremot. Så kunde man hålla käften om 3.5 fungerande gb VRAM fast man var mycket väl medveten om att man ljög.
Men då handlade det ju bara om 0,5 gb och inte människoliv....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Foxmaner:

Men att tycka att dom är schyssta för att ge tillbaka för något som kan fatta eld och kan starta stora bränder är ju självklart!
Det kan ju döda.

Men däremot. Så kunde man hålla käften om 3.5 fungerande gb VRAM fast man var mycket väl medveten om att man ljög.
Men då handlade det ju bara om 0,5 gb och inte människoliv....

Ptja, nu är ju inte jag den som skrev att jag avgudade Nvidia för att de återkallar brandfarliga produkter utan jag ville bara poängtera att i fallet GTX 970 så var 4GB VRAM fungerande från första början.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Inte lite nöjd jag känner mig att jag fick min bytt till en annan platta när plasten började spricka av sig själv, min hann dessutom utveckla en redig bula på baksidan under den korta tid jag hade den. Den är nog det sämsta köpet jag gjort hitintills faktiskt, tack vare Inet så löste sig det hela snyggt, nVidia ville inte ens veta av det hela...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt när sådant här händer men snyggt gjort av Nvidia att ta tillbaka de felaktiga plattorna och ersätta med nya felfria, det är sådant här som gör att jag kommer att fortsätta köpa Nvidia produkter.

De har inget val, uppenbara säkerhetsrisker måste åtgärdas. Advokater hade jublat om det kommit fram i efterhand att det var känt problem som inte åtgärdats.

Permalänk
Livsnjutare 😎

De som hatar Nvidia sedan tidigare kan spy lite mer i denna tråden, men va härligt då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

De har inget val, uppenbara säkerhetsrisker måste åtgärdas. Advokater hade jublat om det kommit fram i efterhand att det var känt problem som inte åtgärdats.

Precis, de rättsliga påföljderna av att de inte byter ut enheterna hade kostat dom långt mycket mer.

Och användaren som tyckte att den funkade bra förutom att den behövts bytas ut två gånger: haha!

Edit: blev visst lite gråtmilt av att jag skrev fel antal returer.

Permalänk
Medlem

Deras Shield Tablet har haft flera problem nu. Det har sagts att den tappar wifi lite väl ofta, skärmen har spruckit och nu detta. Hm. Dags att byta OEM till nästa iteration?

På tal om iteration, ge oss en ny Shield Portable, tack. Hoppet om detta är det enda som gjort att jag inte bytt GPU (och då troligen ett AMDkort) då jag inte har pengar till bådadera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det finns 4GB fungerande VRAM på GTX 970 sen att de sista 0.5GB inte får lika mycket bandbredd är en annan sak.
Nvidia erbjöd köpare att returnera sina GTX 970'n till återförsäljare och få tillbaka 100% av inköpssumman så mjo, om man ville så kunde man "få tillbaka 4GB".

Du bör nog tillägga att Nvidia endast erbjöd att returnera dessa 970 korten efter att de blev både stämda (i USA) och konsumentlagar (I tex Sverige) påpekade att de sålts under falska uppgifter (RoPs tex). Inte av "god vilja..." Men låt oss nu inte göra detta till en 970 tråd... finns gott om dem.

Notera dock att brandrisk är allvarligt och de måste återkalla dem. Annars kommer de bli ersättningsskyldiga för skadorna de orsakar. Så ingen heder åt en high-end (icke noname-kina iaf) tillverkare som inte ens kan hålla sina saker från att börja brinna.

Lägg till Drivrutins fjaskot med Win 10, när de trots allt har haft flera månader på sig att ordna drivare och testa dem, och deras officiella Win 10 drivare är totalkatastrof. AMD har haft fungerande sedan första preview... utan några problem vad jag sett iaf.

Sen allt klydd med att deras laptop inte kunde överklockas, som de hävdar sig har låst upp, TVÅ gånger, och likväl är låsta. Lite fult tycker jag, om man nu säger en sak och gör totalt motsatsen.

Lägg till körsbäret att de inte ens testade Batman spelet som de bundlar med sin hårdvara. Tom 960 kortet var ju under spec på spelet, då det krävde 3GB VRAM... Åter igen uselt hanterat, som de nu måste fixa.

Nvidia har börjat ta för många dumma genvägar och omvägar, och verkligen gör allt för att lura dig som kund på mer pengar, utan att ens ha koll på vf det är de själv säljer, eller kvalitén på det.
Därför har jag inget superförtroende för dem just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Precis, de rättsliga påföljderna av att de inte byter ut enheterna hade kostat dom långt mycket mer.

Och användaren som tyckte att den funkade bra förutom att den behövts bytas ut tre gången: haha!

Två gånger om du läst lite ordentligare, och anledningarna har inget med tableten i sig att göra.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

De som hatar Nvidia sedan tidigare kan spy lite mer i denna tråden, men va härligt då.

Du kan nog ta det lite lugnt med martyrskapet. De flesta verkar vara rätt possitiva till Nvidia trots allt. Sålänge de tar sitt ansvar och ger folk det de har betalat för så är detta inte så illa. För att dra en jämförelse - Microsoft lyckades ju rädda Xbox-varumärket trots RROD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ptja, nu är ju inte jag den som skrev att jag avgudade Nvidia för att de återkallar brandfarliga produkter utan jag ville bara poängtera att i fallet GTX 970 så var 4GB VRAM fungerande från första början.

Fast bara 0 av 4 GB fungerade enligt specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt när sådant här händer men snyggt gjort av Nvidia att ta tillbaka de felaktiga plattorna och ersätta med nya felfria, det är sådant här som gör att jag kommer att fortsätta köpa Nvidia produkter.

De har ju inte direkt något annat val...?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det här äter nog upp det mesta av marginalen de hade på Shielden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Det finns 4GB fungerande VRAM på GTX 970 sen att de sista 0.5GB inte får lika mycket bandbredd är en annan sak.
Nvidia erbjöd köpare att returnera sina GTX 970'n till återförsäljare och få tillbaka 100% av inköpssumman så mjo, om man ville så kunde man "få tillbaka 4GB".

Är inte mer än rätt när man kör falsk marknadsföring av en produkt som har 4gb vram men 512 är handikappad och kan snabbt slå ganska hårt mot dom som velat köra 2 kort i 4k och är endast av ren snålhet dom medvetet tagit fram kortet på det viset för att spara några ören per kort och hoppades användare inte skulle märka det och under sånna kriterier har man inte mycket val än att erbjuda kunden valet att lämna tillbaks produkten

och är samma med batterierna att man ska inte behöva elda upp några barnfamiljer innan man drar tillbaks en defekt produkt och var enda vettiga lösningen annars skulle folk vägra använda deras framtida produkter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w