Win 10- spara gammla filer?

Permalänk
Medlem

Win 10- spara gammla filer?

Imorgon släpps win10 och jag funderar på att uppgradera från win 8.1. Dock undrar jag om man kan uppgradera utan att rensa allt som ligger på hårddisken. Dvs att enbart systemfilerna försvinner och allt annat finnsfinns kvaekvar

Permalänk
Lego Master

Så vitt jag vet ska det gå att göra en on-site-uppgradering, dvs som du säger; systemfilerna byts ut eller uppgraderas och befintliga användarfiler ligger kvar. Det som dock kan (och lär) hända är att vissa installerade program bryts pga kompatibilitetsproblem eller att vissa filer/värden i registret flyttas runt, läggs till eller tas bort. Jag skulle räkna med att behöva installera om det mesta (om inte annat för att få en clean install), men dina bilder, dokument och snuskfilmer kommer finnas kvar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Maisler:

jag skulle gissa på att det blir som att uppgradera från 8 till 8.1, dvs att man får behålla alla sina filer och bara systemet uppdateras.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så vitt jag vet ska det gå att göra en on-site-uppgradering, dvs som du säger; systemfilerna byts ut eller uppgraderas och befintliga användarfiler ligger kvar. Det som dock kan (och lär) hända är att vissa installerade program bryts pga kompatibilitetsproblem eller att vissa filer/värden i registret flyttas runt, läggs till eller tas bort. Jag skulle räkna med att behöva installera om det mesta (om inte annat för att få en clean install), men dina bilder, dokument och snuskfilmer kommer finnas kvar.

Vad är skillnaden? Jag har två hårddiskar just nu, en med OS plus lite spel, office etc och den andra är för allt annat. Är det bästa att jag väljer att köra en hel ominstallation på den hårddisken som har OSet? Fört detvore nice om jag bara kundekuppgradera utanuatt behöva göra en fresh stallation. Typ som killen ovanför mig nämdnde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Maisler:

Vad är skillnaden? Jag har två hårddiskar just nu, en med OS plus lite spel, office etc och den andra är för allt annat. Är det bästa att jag väljer att köra en hel ominstallation på den hårddisken som har OSet? Fört detvore nice om jag bara kundekuppgradera utanuatt behöva göra en fresh stallation. Typ som killen ovanför mig nämdnde

Skickades från m.sweclockers.com

Du gör precis som du vill. Jag har bara mina program installerade på OS-disken, några spel spridda på de andra diskarna, men där kan jag antingen låta dem ligga eller gömma sparfilerna och installera om, så jag kommer blåsa OS-disken (om möjligt) och göra en så clean install jag kan för Win10. Drar ner senaste drivrutinerna innan och lägger på ett USB-minne så jag har dem tillgängliga direkt efter installation utan att behöva exponera en rykande färsk installation mot nätet.

Du kan uppgradera direkt utan att installera om värst mycket, och Microsoft har säkert gjort vad de kan för att stöka så lite som möjligt när man gör så, men jag tror inte att de har kunnat förutse allt och alla program. Så igen, räkna med att behöva installera om ett par program/spel efter uppgradering. Slipper du så är det ju fest.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen okey med att göra en fresh install så länge jag kan behålla mitt offficepaket. Är det möjligt att flytta hela mitt office till min backup hdd och sedan bara flytta tillbaka den till mitt n OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Maisler:

Jag är egentligen okey med att göra en fresh install så länge jag kan behålla mitt offficepaket. Är det möjligt att flytta hela mitt office till min backup hdd och sedan bara flytta tillbaka den till mitt n OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Njääeaa...tror inte det. Det vore bättre om du bara hittade din produktnyckel och återinstallerade Office när du har kört en ominstallation av windows. Finns program för att hitta licensnycklar i installerade program om det kniper.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gör uppgradering bara. Inprincip ingenting försvinner.

Permalänk
Medlem

Ponera att jag gör en clean install av win 10 vad händer t.ex. med upgraderingar av firmware av grafikkort eller hdd. Jag har en Samsung SSD EVO 840 som jag uppgraderat frmwaret på pga att de tidigare firmwaren hade problem med att ssd blev långsammare med tiden.

Är Firmware en permanent ändring eller försvinner de i och med att jag formaterar min ssd?

Permalänk
Skrivet av Maisler:

Ponera att jag gör en clean install av win 10 vad händer t.ex. med upgraderingar av firmware av grafikkort eller hdd. Jag har en Samsung SSD EVO 840 som jag uppgraderat frmwaret på pga att de tidigare firmwaren hade problem med att ssd blev långsammare med tiden.

Är Firmware en permanent ändring eller försvinner de i och med att jag formaterar min ssd?

Det är permanent. Inget att vara orolig över.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15