Långsamt Wi-Fi med ny router (DIR-890L)

Permalänk
Avstängd

Långsamt Wi-Fi med ny router (DIR-890L)

Goddag.

Köpte en ny router till nya lägenheten, läste att denna skulle ha bra Wi-Fi styrka och hastighet.

Trådat till datorn får jag ut mellan 80 och 90 Mbit/s ner och lika mycket upp. Vilket iofs är dåligt då jag betalar för 250/100, men ett problem i taget.

Trådlöst däremot är sinnessjukt långsamt. Cirka 2-3 Mbit/s ner, men 30-40 Mbit/s upp. Samma problem på 2 iPhones och 2 laptops. Har stängt av "Smart Connect" då den är icke smart och sabbar Wifi för många. Men det hjälpte inte. Någon som har en sån här router eller kan tänkas förstå vad som är fel?

EDIT: Har senaste FW

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vilka nätverksstandarder och frekvensband stöds av laptoparna?

Är du säker på enheterna? 2 Mbit/s är ca 200 kB/s i nerladdningshastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Vilka nätverksstandarder och frekvensband stöds av laptoparna?

Är du säker på enheterna? 2 Mbit/s är ca 200 kB/s i nerladdningshastighet.

Nu ska vi se, ena laptop är en Dell Precision M4800. Testade igen och får nu ut 73,26 Mbit/s ner och 96 upp, så inget att klaga på här.

Men min iPhone 6 får bara 3-5 Mbit/s ner, och nu får jag 85 Mbit/s upp. Det känns underligt att det skiljer så mycket. Använder bredbandskollen så enheterna borde vara rätt. Jag får 12 Mbit/s ner med mobilens 4G, känns ju konstigt att Wifi är långsammare när jag sitter bredvid routern.

EDIT: Vet inte riktigt vad som är vettiga Wifihhastigheter på en mobil, men det känns betydligt långsammare än jag hade i min förra lägenhet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Ingen som kan tänkas ha några idéer?

Har även satt upp min Xbone nu och den lider också av detta. Netflix fungerar helt ok men Twitch var tvunget att buffra lite för ofta och hoppade ner i kvalité.

Har testat både 2,4 och 5 Ghz på min iPhone 6 och det är långsamt oavsett. Testade min iPhone 5S och det är samma resultat där.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Problem löst. Var glapp i vägguttaget. Alla enheter går på full hastighet nu

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vad är full hastighet?

Jag köpte precis en DIR-890 och är rätt missnöjd...

100mbit fiber, kring 20-30mbit till iphones(med AC-standard) mm.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.