Permalänk
Medlem

Val av switch till hemmanätverk

Har börjat dra en del nätverk i huset och börjar bli i behov av en större/bättre switch.
Har byggt ett hemmagjort rack där patchpanelen sitter och det finns även plats för en 19" switch + annat.

Är väl egentligen bara i behov av en "dum" switch med runt 12 platser med Gbit, (mer kommer jag egentligen inte utnyttja) men kan kanske vara bra att fixa en med 24 uttag ifall behovet växer i framtiden,

har kollat på nya switchar från både Zyxel och netgear. Men kollar man på blocket dyker det ofta upp större partier med cisco switchar till vettiga priset.
Är egentligen inte särskillt kunnig inom nätverk/server och är lite "rädd" för att en cisco switch skulle bli för avancerad för mig.

Vad tror ni? En ny enklare switch från Netgear/Zyxel eller begagnad från cisco?

Permalänk
Medlem

Ska du inte göra något speciellt och inte är ute efter några speciella funktioner så ta nästan vilken switch med så många portar du behöver, annars kan jag starkt rekommendera MikroTik om du är sugen på lite mer avancerade grejor fast billigare än cisco.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köp en enklare modell bara med 24 portar. De Cisco som dyker upp brukar bara vara 100mbit eller är de dyrare. Nyttjar man inte funktionerna är det bättre med en ny switch imo

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte i behov av några funktioner (vad jag vet i alla fall)
Om jag skulle springa på en beg cisco med gbit så är det inget jag skulle behöva vara rädd för att köpa?

Finns det ens någon risk med att köpa en beg switch? Kan inte komma på något som skulle slitas eller kunna gå sönder. eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

De 24 portars switcharna riktade till företag kan vara rätt högljudda, det brukar sitta en ettrig liten fläkt i dem. Eftersom de nästan alltid monteras i rack inne i serverrum o.s.v. så bryr de sig inte om ljudnivån.
Kanske är mindre önskvärt att ha i hemmet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

ah! Ljudaspekten hade jag faktiskt inte tänkt på. Mitt lilla nätverksrack är visserligen placerat i kattvinden men en fläktlös switch kanske skulle vara att föredra då.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010780213/prosafe-gs724tv4

Kör på en sådan här netgear prosafe serie brukar aldrig krångla iaf inte av egen erfarenhet haft dom i många år är robusta och känns kvalitativa.

Den ovan har 24 portar är fläktlös bara att koppla in och köra, du kan installera mjukvara för att styra den om du vill få ut lite mer funktioner kan också finnas möjlighet att du behöver ställa in qos och sätta alla portar på hög prioritet om du inte får ut önskad hastighet.

Den ska också vara rack monteringsbar men vet inte om de följer med skenor till det eller var man kan hitta de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Är egentligen inte i behov av några funktioner (vad jag vet i alla fall)
Om jag skulle springa på en beg cisco med gbit så är det inget jag skulle behöva vara rädd för att köpa?

Finns det ens någon risk med att köpa en beg switch? Kan inte komma på något som skulle slitas eller kunna gå sönder. eller tänker jag fel?

Switcharna är alltid återställda och fungerar out of the box även om det är skönt att ha portfast igång tex. Då det tar 1minut innan den har försäkrat sig om att det inte är en loop i nätet utan det.

Fläktarna i switchen slits, även annan elektronik i switchen slits. Främst kanske nätdelen som ger sig. Och får man tag på beg. till bra pris är de redan körda i minst 6 år 24/7

Permalänk
Medlem

Kör 2 sådana här hemma. https://www.dustinhome.se/product/5010659046/1810-24-v2

Funkar som en klocka och dem rullar på utan problem. Har den ena som ren backup ifall det skulle hända något.

Cirka 16 portar är i bruk.

Brukar köra lite JPerf intern mot filservern och får hyffsad fart i nätet.

[156] local port 12622 connected with port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[156] 0.0- 1.0 sec 121 MBytes 968 Mbits/sec
[156] 1.0- 2.0 sec 122 MBytes 976 Mbits/sec
[156] 2.0- 3.0 sec 120 MBytes 960 Mbits/sec
[156] 3.0- 4.0 sec 121 MBytes 968 Mbits/sec
[156] 4.0- 5.0 sec 119 MBytes 952 Mbits/sec
[156] 5.0- 6.0 sec 120 MBytes 960 Mbits/sec
[156] 6.0- 7.0 sec 121 MBytes 968 Mbits/sec
[156] 7.0- 8.0 sec 123 MBytes 984 Mbits/sec
[156] 8.0- 9.0 sec 120 MBytes 960 Mbits/sec
[156] 9.0-10.0 sec 121 MBytes 968 Mbits/sec
[156] 0.0-10.0 sec 122 MBytes 986 Mbits/sec

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

https://www.dustinhome.se/product/5010780213/prosafe-gs724tv4

Kör på en sådan här netgear prosafe serie brukar aldrig krångla iaf inte av egen erfarenhet haft dom i många år är robusta och känns kvalitativa.

Den ovan har 24 portar är fläktlös bara att koppla in och köra, du kan installera mjukvara för att styra den om du vill få ut lite mer funktioner kan också finnas möjlighet att du behöver ställa in qos och sätta alla portar på hög prioritet om du inte får ut önskad hastighet.

Den ska också vara rack monteringsbar men vet inte om de följer med skenor till det eller var man kan hitta de.

Håll dig borta från denna, slår du på green ether så tappar du portarna. Har slängt en sådan och bytt till zyxel istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av G-Mod:

Håll dig borta från denna, slår du på green ether så tappar du portarna. Har slängt en sådan och bytt till zyxel istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara kört med 8 Portar modeller och 16 portar modeller av prosafe serien men har aldrig sätt eller varit med om det du pratar om, aldrig ens sätt en funktion som heter green ethernet eller vad det va du kalla de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Har bara kört med 8 Portar modeller och 16 portar modeller av prosafe serien men har aldrig sätt eller varit med om det du pratar om, aldrig ens sätt en funktion som heter green ethernet eller vad det va du kalla de.

Antagligen för att du kört de "vanliga" prosafe-switcharna och inte smart-serien, rätt stor skillnad på dessa.. Ett välkänt fel som visserligen är lätt åtgärdat, men en smart switch är rätt overkill för ts behov så varför alla rekommenderat sådana hittils övergår mitt förstånd..

Edit: Här finns ett gäng att välja på, jag hade kanske låtit bli de allra billigaste, men det lämnar ju fortfarande några att välja på:
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/natverk-sakerhet/nat...