Permalänk
Avstängd

Dumt att köpa MBA?

Hej

Har haft flertal windows laptops, alltifrån budgetmodeller till premium modeller som knappt höll ett år. Senast var det Asus topmodell, zenbook som strulade. Jag tittar nu på olika alternativ och kikar främst på macbook air 13" 2015. Anledningen till varför jag tittar på MBA är väl ganska solklart för mig som avverkat x antal windows maskiner:

1. Kvalite. MBA är gjord av aliminium och har en grym byggkvalite jämfört med sina konkurrenter.

2. Support. Är det något fel med den så kan man bara knalla in på Apple store och få delen utbytt/lagad eller få hela enheten utbytt inom garantiperioden (1 år)

Den konfiguration som jag kikar på är basmodellen dvs 4gb ram och 128gb SSD. Jag har läst runt lite och 4gb är i minsta laget, skulle jag dock vilja uppgradera så måste jag punga ut 999:- mer för extra 4gb vilket jag inte har råd med. MBA går den här veckan för 8990:- medans konkurrenter som Dell XPS 13 går för 9800:- (med studentrabatt)

Så vad tycker ni, är det dumt att köpa en MBA 13" eller gör jag rätt? Mina användningsområden är främst: surf, film samt använda den vid universitetsstudier (word etc) och lite Football manager 2015 när man har lite tråkigt.

Tacksam för svar

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amanito:

Hej

Har haft flertal windows laptops, alltifrån budgetmodeller till premium modeller som knappt höll ett år. Senast var det Asus topmodell, zenbook som strulade. Jag tittar nu på olika alternativ och kikar främst på macbook air 13" 2015. Anledningen till varför jag tittar på MBA är väl ganska solklart för mig som avverkat x antal windows maskiner:

1. Kvalite. MBA är gjord av aliminium och har en grym byggkvalite jämfört med sina konkurrenter.

2. Support. Är det något fel med den så kan man bara knalla in på Apple store och få delen utbytt/lagad eller få hela enheten utbytt inom garantiperioden (1 år)

Den konfiguration som jag kikar på är basmodellen dvs 4gb ram och 128gb SSD. Jag har läst runt lite och 4gb är i minsta laget, skulle jag dock vilja uppgradera så måste jag punga ut 999:- mer för extra 4gb vilket jag inte har råd med. MBA går den här veckan för 8990:- medans konkurrenter som Dell XPS 13 går för 9800:- (med studentrabatt)

Så vad tycker ni, är det dumt att köpa en MBA 13" eller gör jag rätt? Mina användningsområden är främst: surf, film samt använda den vid universitetsstudier (word etc) och lite Football manager 2015 när man har lite tråkigt.

Tacksam för svar

Tycker det låter som du behöver se över hur du använder dina datorer en laptop går inte bara sönder hur som helst, har du dammigt i den omgivningen du använder datorerna i? sånt fall bör du kanske öppna och serva dom då och då, håll koll på temps osv.
Sen finns det ju alltid måndagsexemplar, och har du den oturen så lär det inte fungera bättre med en mac.

Kör efter personligt intresse, är du en Mac eller Windows människa? själv älskar jag min iPhone skulle inte vilja ha något annat, men avskyr Apples datorer.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Tycker det låter som du behöver se över hur du använder dina datorer en laptop går inte bara sönder hur som helst, har du dammigt i den omgivningen du använder datorerna i? sånt fall bör du kanske öppna och serva dom då och då, håll koll på temps osv.
Sen finns det ju alltid måndagsexemplar, och har du den oturen så lär det inte fungera bättre med en mac.

Kör efter personligt intresse, är du en Mac eller Windows människa? själv älskar jag min iPhone skulle inte vilja ha något annat, men avskyr Apples datorer.

Jag gillar Fujitsu och MSI för dom har seriellportar och comportar i sina mini dockstationer så man kan programmera gamla PLC maskiner. De har även ofta hyfsat stöd för FreeDOS och ändå kapabla att köra BSD, Linux, Windows XP/7//8/10och OS/2 för olika supportscenarios.

Ett litet problem som jag aldrig kommer att göra igen dock är köpa en bärbar med Nvidia Optimus. Antingen helt Nvidia native graffakort så som i System76 Bonobo Extreme eller så blir det ickeswitchande AMD kort.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

@amanito: Har använt Mac i 8år och endast behövt lämna in datorn 2 gånger pga barnsjukdomar.

Om du inte ska hålla på med virtualisering och andra tunga program som kräver mycket ramminne kommer 4GB räcka långt. Och skulle minnet tar slut kommer OSX använda sig en liten del av SSDen, vilket funkar väldigt bra.

Vilket dator du väljer är upp till dig själv. Personligen hade jag valt MBA då jag tycker allting flyter på mycket bättre jämfört med de windows baserade laptopen jag har använt.

Permalänk
Medlem

Låter mer som handhavandefel från din sida. Vad är det som brukar gå sönder för dig? Har en HP som jag köpte 2008 för runt 8 000 kr, höll för fem års heltidsstudier och brukar fortfarande få följa med när man semestrar med bil eller inte är beroende av att vara lättviktig då den är perfekt att kolla film med tack vare 17 tums skärm.

Permalänk
Avstängd

Det är inte handhavande fel, jag är väldigt pedant och mån om mina saker. De problem som jag har haft står i trådstarten och är problem som faller inom garanti. Man kan inte skicka under stolen och säga att Windows datorer, även premium modeller, lider av dålig kvalitetskontroll.

De problem jag haft med win 8 datorer: Backlight bleeding, tangentbord som inte håller bra kvalite, touchpad som inte fungerar som den ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Det är inte handhavande fel, jag är väldigt pedant och mån om mina saker. De problem som jag har haft står i trådstarten och är problem som faller inom garanti. Man kan inte skicka under stolen och säga att Windows datorer, även premium modeller, lider av dålig kvalitetskontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Lenovo thinkpad lider inte av det eller hp elitebook, köp dator efter vad du ska ha de till men håller med dig att MBA är att bra alternativ eftersom de är av bra kvalitet men att hålla på att emulera windows för vissa program är struligt, tycker hellre du ska kolla på lite dyrare kvalitetslaptops och inte köpa från Asus

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Screenwalk:

@amanito: Har använt Mac i 8år och endast behövt lämna in datorn 2 gånger pga barnsjukdomar.

Om du inte ska hålla på med virtualisering och andra tunga program som kräver mycket ramminne kommer 4GB räcka långt. Och skulle minnet tar slut kommer OSX använda sig en liten del av SSDen, vilket funkar väldigt bra.

Vilket dator du väljer är upp till dig själv. Personligen hade jag valt MBA då jag tycker allting flyter på mycket bättre jämfört med de windows baserade laptopen jag har använt.

Jag komme inte hålla på med virtualisering, jag har redan en windows stationär så om det är något som behöver windows så kan jag använda den stationära.

Ja det är anledningen till varför jag tittar på macbooks, känns lite mer välpolerat än windows 8.1

Skrivet av Oliver91:

Lenovo thinkpad lider inte av det eller hp elitebook, köp dator efter vad du ska ha de till men håller med dig att MBA är att bra alternativ eftersom de är av bra kvalitet men att hålla på att emulera windows för vissa program är struligt, tycker hellre du ska kolla på lite dyrare kvalitetslaptops och inte köpa från Asus

Köpte en Thinkpad, min första bärbara win 8 laptop men den hade problem med skärmen så jag lämnade tillbaka den. Jag köpte min Asus UX32LN för 8k när det begav sig för mindre än ett år sedan, trodde det var en premiumprodukt som skulle hålla längre än ett år men icke.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag komme inte hålla på med virtualisering, jag har redan en windows stationär så om det är något som behöver windows så kan jag använda den stationära.

Ja det är anledningen till varför jag tittar på macbooks, känns lite mer välpolerat än windows 8.1

Köpte en Thinkpad, min första bärbara win 8 laptop men den hade problem med skärmen så jag lämnade tillbaka den. Jag köpte min Asus UX32LN för 8k när det begav sig för mindre än ett år sedan, trodde det var en premiumprodukt som skulle hålla längre än ett år men icke.

är bara Asus gaming laptops som "premium" tyvärr av vad jag har sett iallafall, synd att du hade problem med thinkpaden tror inte det är så vanligt! väldigt slittåliga datorer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp hellre en Macbook Pro. Du får mycket mer dator för pengarna. T.ex. avseende skärmupplösningen, 2560 x 1600 versus 1440 x 900.

Var i liknande situation i början på året, fick samma råd som jag skrev nu, har inte ångrat mig en sekund. Köpte då näst senaste generationens Macbook Pro eftersom det var avsevärt mycket bättre prisläge för näst senaste generationen jämfört med nyaste, köpte Macbook Pro 13 med 512 GB ssd för kring 15 tusen från Webhallen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Köp hellre en Macbook Pro. Du får mycket mer dator för pengarna. T.ex. avseende skärmupplösningen, 2560 x 1600 versus 1440 x 900.

Var i liknande situation i början på året, fick samma råd som jag skrev nu, har inte ångrat mig en sekund. Köpte då näst senaste generationens Macbook Pro eftersom det var avsevärt mycket bättre prisläge för näst senaste generationen jämfört med nyaste, köpte Macbook Pro 13 med 512 GB ssd för kring 15 tusen från Webhallen.

Har kikat på Macbook pro, kostar tyvärr 2000:- mer än Macbook Air med samma specs (förutom skärmen då)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Köp annars en begagnad MBP från 2012. Där kan du byta ut RAM och HDD själv och så spar du dig en slant på köpet. Har själv en med 4 GB RAM och en SSD i som jag haft sen 2012 och är hur nöjd som helst. Har min som civilingenjörsstudent och den klarar allt den behöver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det är bara till att köpa! lyssna inte så mycket på alla här inne som försöker prata bort apples byggkvalité. Apples bärbara är LJUSÅR bättre ihopsatta än det plastaskit man får hålla tillgodo med hos pc tillverkare. Ja jag vet! det finns dom som försökt sig på att efterapa Apple och dom har alla en sak gemensamt, dom misslyckas kapitalt!

Jag är ingen mac eller pc fanboy, kör pc hemma och Macbook pro på jobb. Har haft min 15" Retina nu ett och ett halvt år och den är lika fräsch som den dagen jag packade upp den. Då asar jag den ändå till och från jobb och mellan kunder dagligen.

Jag tycker du är helt rätt på det, köp en MBA och du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hej

Har haft flertal windows laptops, alltifrån budgetmodeller till premium modeller som knappt höll ett år. Senast var det Asus topmodell, zenbook som strulade. Jag tittar nu på olika alternativ och kikar främst på macbook air 13" 2015. Anledningen till varför jag tittar på MBA är väl ganska solklart för mig som avverkat x antal windows maskiner:

1. Kvalite. MBA är gjord av aliminium och har en grym byggkvalite jämfört med sina konkurrenter.

2. Support. Är det något fel med den så kan man bara knalla in på Apple store och få delen utbytt/lagad eller få hela enheten utbytt inom garantiperioden (1 år)

Den konfiguration som jag kikar på är basmodellen dvs 4gb ram och 128gb SSD. Jag har läst runt lite och 4gb är i minsta laget, skulle jag dock vilja uppgradera så måste jag punga ut 999:- mer för extra 4gb vilket jag inte har råd med. MBA går den här veckan för 8990:- medans konkurrenter som Dell XPS 13 går för 9800:- (med studentrabatt)

Så vad tycker ni, är det dumt att köpa en MBA 13" eller gör jag rätt? Mina användningsområden är främst: surf, film samt använda den vid universitetsstudier (word etc) och lite Football manager 2015 när man har lite tråkigt.

Tacksam för svar

HP, Dell eller Lenovo i samma prisklass som en MBA är precis lika bra. Om du vill köpa en MBA så är det bara att göra det. Finns ingen anledning att hitta på en massa meningslösa ursäkter eller fiska efter andras godkännande för att rättfärdiga ditt val

1. Du förväxlar upplevd kvalité med verklig kvalité. Ett aluminiumskal har ingen som helst påverkan på övriga komponenters beskaffenhet. Aluminium är ett materialval som är snygg men det är också allt. Synd att Apple envisa med att nickelplätera.

2. Alla premiumtillverkare erbjuder förstklassig support. HP, Dell och Lenov hämtar i vissa fall eller skickar ut delar för egen byte.

4GB RAM räcker lång för de uppgifter du beskriver. Dock skulle jag sikta in mig på en större SSD, man kan aldrig få för mycket utrymme.

Edit: Tack Pelegrino

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

HP, Dell eller Lenovo i samma prisklass som en MBA är precis lika bra. Om du vill köpa en MBA så är det bara att göra det. Finns ingen anledning att hitta på en massa meningslösa ursäkter eller fiska efter andras godkännande för att rättfärdiga ditt val

1. Du förväxlar upplevd kvalité med verklig kvalité. Ett aluminiumskal har ingen som helst påverkan på övriga komponenters beskaffenhet. Aluminium är ett materialval som är snygg men det är också allt. Synd att Apple envisa med att nickelplätera.

2. Alla premiumtillverkare erbjuder förstklassig support. HP, Dell och Lenov hämtar i vissa fall eller skickar ut delar för egen byte.

4GB RAM räcker lång för de uppgifter du beskriver. Dock skulle jag sikta in mig på en större SSD, man kan aldrig få för lite utrymme.

Antar att du menar för mycket?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Har kikat på Macbook pro, kostar tyvärr 2000:- mer än Macbook Air med samma specs (förutom skärmen då)

Det har du rätt i jag bommade det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

HP, Dell eller Lenovo i samma prisklass som en MBA är precis lika bra. Om du vill köpa en MBA så är det bara att göra det. Finns ingen anledning att hitta på en massa meningslösa ursäkter eller fiska efter andras godkännande för att rättfärdiga ditt val

1. Du förväxlar upplevd kvalité med verklig kvalité. Ett aluminiumskal har ingen som helst påverkan på övriga komponenters beskaffenhet. Aluminium är ett materialval som är snygg men det är också allt. Synd att Apple envisa med att nickelplätera.

2. Alla premiumtillverkare erbjuder förstklassig support. HP, Dell och Lenov hämtar i vissa fall eller skickar ut delar för egen byte.

4GB RAM räcker lång för de uppgifter du beskriver. Dock skulle jag sikta in mig på en större SSD, man kan aldrig få för mycket utrymme.

Edit: Tack Pelegrino

Tyvärr inte då jag söker efter råd och inte ett sätt att rättfärdiga mitt köp, som jag ännu inte gjort. Jag har dock provat många modeller inklusive, Lenovo och Asus topmodeller som inte håller lika bra kvalité som lovats och därför sökt mig till andra alternativ som Macbooks.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tyvärr inte då jag söker efter råd och inte ett sätt att rättfärdiga mitt köp, som jag ännu inte gjort. Jag har dock provat många modeller inklusive, Lenovo och Asus topmodeller som inte håller lika bra kvalité som lovats och därför sökt mig till andra alternativ som Macbooks.

För att vara en som bara söker råd tycker jag du verkar ha svårt att släppa Asus och annat som jag inte nämnt. Mitt råd är åter att du köper en modell med så stor SSD som möjligt för Apple gör det inte enkelt för den som vill uppgradera själv senare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar ju redan ha bestämt dig verkar det som. Dock tycker jag något verkar väldigt fel om du lyckats avverka så många datorer på så kort tid, oavsett hur pedant du tycker att du är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Du verkar ju redan ha bestämt dig verkar det som. Dock tycker jag något verkar väldigt fel om du lyckats avverka så många datorer på så kort tid, oavsett hur pedant du tycker att du är.

Det är inte mitt fel att det är så dålig kvalitetskontroll, trots att du är skeptisk till det jag säger. Hade jag bestämt mig så hade jag inte startat tråden och frågat om råd. Jag har faktiskt ägt en macbook tidigare (även om det varade mindre än 24 timmar) då WiFi var defekt så retunerade jag den och köpte UX32LN

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Administrativ avgift

Enda som kan mäta sig med mba är Sonys eller Samsungs premium varianter. Tråkigt att du haft problem ! Som sagt rma saker sker, inte ens mac är befriade men de har haft en grym design! Köp en pro och inte air om du går för mac

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tittat på Surface Pro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amanito:

Det är inte mitt fel att det är så dålig kvalitetskontroll, trots att du är skeptisk till det jag säger. Hade jag bestämt mig så hade jag inte startat tråden och frågat om råd. Jag har faktiskt ägt en macbook tidigare (även om det varade mindre än 24 timmar) då WiFi var defekt så retunerade jag den och köpte UX32LN

Har svårt att tro att det handlar om dålig kvalitetskontroll i så många fall, inte när det är problem som dyker upp efter ett år av användning men jaja. Enligt det du säger då sa har Apple också dålig kvalitetskontroll om du fick en dator med dåligt WiFi? Och supporten som du pratar om är så bra första inlägget använde du inte ens? Verkar lite motsägelsefullt.

Jag tycker det verkar som att du vill ha en MBA så köp en MBA i så fall. Jag är lite nyfiken på att komma tillbaks om ett år i så fall och se om den lever.

Permalänk
Medlem

Om någon säger att han vill köpa en Macbook så brukar min standard rekommendation vara en 13" Macbook Air. Har man mer pengar så är det Retina Macbook Pro 13" som gäller. Själv kör jag min 11" Air som min main dator just nu (har den kopplad med skärm, mus, tangentbord) då jag inte har någon skola att ta den till längre. (Har 11" då jag hade lite tight med ekonomi då jag beställde den våren 2014 och 11" skulle vara en smidig storlek, vilket det är. Men hade det varit enkelt att returnera till Kina via UPS och jag hade vetat hur mycket jag skulle tjäna kort därefter hade jag valt en rMBP 13" till mig själv)

Om du gillar att köra med flera, kanske 25+ flikar, så kör med 8GB ram. Gör du inte det så räcker 4 GB. Baserar detta på en kompis som hade en Air med 4GB och virtualiserade Windows under programmeringskurser samt surfade med 3-5 stackoverflow flikar. Kör själv med 8GB, men då är jag dålig på att stänga flikar.

SSD däremot så kanske jag vill rekommendera att du kör på 256 GB. Har själv 128 GB och det räcker väl, men då dual-bootar jag inte Windows och lagrar ingen media på den, streamar allt ifrån en NAS. Har ca 50 GB ledigt. Så du kanske kan komma undan med 128, men ja, det beror helt på om du kommer lagra mycket media på den eller om du har allt "i molnet" eller på NAS eller dyl.

Om du ska köpa så kan det vara värt att köpa ifrån någon svensk återförsäljare via prisjakt, då priserna på apples sida är skyhöga pga dollar kursen. T.ex. 13" Macbook Air kostar 9961 på electroworld jämfört med 10995 på Apples egna sida. Om du är student så ger Mecenat dig 10% rabatt på Apple store dock.

Om du beställer en "skräddarsydd" Macbook ifrån Apples sida så kommer de skicka den ifrån Kina med UPS vilket tar tid det också.

Macbooks är väldigt trevliga nuförtiden. Till hösten blir de ännu mer trevliga med nya OSX El Capitan där de jobbat mycket på stabiliteten och hastigheten så det kommer bara bli trevligare och trevligare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Har svårt att tro att det handlar om dålig kvalitetskontroll i så många fall, inte när det är problem som dyker upp efter ett år av användning men jaja. Enligt det du säger då sa har Apple också dålig kvalitetskontroll om du fick en dator med dåligt WiFi? Och supporten som du pratar om är så bra första inlägget använde du inte ens? Verkar lite motsägelsefullt.

Jag tycker det verkar som att du vill ha en MBA så köp en MBA i så fall. Jag är lite nyfiken på att komma tillbaks om ett år i så fall och se om den lever.

Kändes onödigt att skicka den till supporten då datorn var mindre än 24 timmar gammal och jag kunde fortfarande utnyttja ångerrätten, tycker du inte det? Eftersom Komplett hade då kampanj på UX32LN för samma pris så köpte jag den istället. Har aldrig sagt att Apple säljer felfria datorer, utan håller högre byggkvalite jämfört med konkurrenterna. Det som Apple däremot har fördel gentemot sina konkurrenter är att man kan få datorn lagad eller utbytt på Apple Store (rätta mig om jag har fel, har aldrig varit där) jämfört då med Asus eller Acer där man behöver skicka datorn till tredje part för att få den reparerad vilket tar 2-4 veckor

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med en UX32 och fruktansvärd backlight bleeding på 13 tums FHD ips skärm.
Lämnade tillbaka den och fick en ny på DOA då butiken höll med om att så skulle det inte se ut.

Nästa fabriksnya exemplaret föll högtalargrillen bort på när jag tog upp den från sin kartong och där någonstans tappade jag förtroendet för den modellen. Den blev då istället bytt mot en helt annan och tyngre dator som peppar peppar har hållt ihop trots att även den kom från Asus.

Jag brukar också vara mycket rädd om mina saker och kan nog hålla med om att kvaliten brister på många bärbara datorer.
Det känns som lite lotteri om man ska få ett exemlar som är problemfritt, något knas brukar det alltid vara i någon form.

Tänk som sagt på att det brukar vara svårt/omöjligt att uppgradera många macar i efterhand, typ fastlött minne osv.
Så lägg hellre till de slantarna även om det är surt då apple vet att ta betalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Jag hade också problem med en UX32 och fruktansvärd backlight bleeding på 13 tums FHD ips skärm.
Lämnade tillbaka den och fick en ny på DOA då butiken höll med om att så skulle det inte se ut.

Nästa fabriksnya exemplaret föll högtalargrillen bort på när jag tog upp den från sin kartong och där någonstans tappade jag förtroendet för den modellen. Den blev då istället bytt mot en helt annan och tyngre dator som peppar peppar har hållt ihop trots att även den kom från Asus.

Jag brukar också vara mycket rädd om mina saker och kan nog hålla med om att kvaliten brister på många bärbara datorer.
Det känns som lite lotteri om man ska få ett exemlar som är problemfritt, något knas brukar det alltid vara i någon form.

Tänk som sagt på att det brukar vara svårt/omöjligt att uppgradera många macar i efterhand, typ fastlött minne osv.
Så lägg hellre till de slantarna även om det är surt då apple vet att ta betalt.

Hej!

Jag hade samma problem, hade också backlight bleeding men jag brydde mig inte så mycket om det, även högtalargrillen satt lös när jag fick den men jag lät det vara. Men när spacebar tangenten började gnissla så skickade jag in den på reparation där Asus inte kunde reparera den och jag blev krediterad. Det är en bra dator men tyvärr så har de väldig dålig kvalitetskontroll

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Enda som kan mäta sig med mba är Sonys eller Samsungs premium varianter. Tråkigt att du haft problem ! Som sagt rma saker sker, inte ens mac är befriade men de har haft en grym design! Köp en pro och inte air om du går för mac

Sony tillverkar inga bärbara längre, bara så du vet...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Datavetare

Mina personliga reflektioner efter att haft både MBP och MBA är att den senare än en budgetdator jämfört med den förra. Tidigare kunde ändå MBA vara vettig då det skilde betydligt mer i vikt mellan modellerna samt att innan "retina"-skärmarna motsvarade faktiskt MBA "hi-res" modellen av MBP. Skärmen i MBA var ok 2010, idag är det inte en panel man vill se på en dator runt 10k. Har du inte råd med 2k extra för en rMBP så ska du nog fundera om det inte är värt att vänta lite till.

Tidigare var det större skillnad på tangentbordet mellan MBA och MBP, den senare hade bättre kvalité, t.ex. märkbart längre slaglängd. Med rMBP har skillnaden krympt p.g.a. mer slimmade mått, men det fortfarande något bättre tangentbord på rMBP.

Touchpad är samma och den håller världsklass så länge man kör OSX, kör man Windows blir den tyvärr inte bättre än många budget ultrabooks.

Sedan angående Zenbook: jag skulle absolut inte kalla modeller som UX303 och UX305 "premium", dessa modellar visar ungefär det billigaste man kan bygga en ultrabook med IPS-skärm, slimmat mått, hyfsat låg vikt och med metalchassi. Men det är den absolut billigaste 3200x1800 paneler som går att hitta (är ju pentile på en laptop!), 1920x1080 må vara en IPS men återigen ungefär så billig man kan göra den. Touchpaden må se OK ut men den är inte i närheten av t.ex. Dell XPS13/15 (2014 års modell, tyvärr verkar 2015 vara sämre) och Lenovo X1 carbon (2015 års modell), här har du förövrigt två "riktiga" premiummodeller för konsumenter.

Är ditt problem dålig byggkvalité och du kan leva med en panel på MBA nivå kan jag rekommendera Dells Latitude serie, vi kör med dessa på jobbet och de måste vara datorvärldens motsvarighet till Volvo 740... De är inte vackra, de är inte superlätta men det är en stridsvagn när det kommer till tålighet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sony tillverkar inga bärbara längre, bara så du vet...

Inte Samsung heller...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]