AMD Radeon "Fiji" döps till Fury – kostar över 10 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

För att kortet inte kommer från de gröna laget?
Sätter dom vilka drömpriser dom vill är ju AMD dumma om de inte gör detsamma., om korten presterar likadant. Det är vi konsumenter som finner oss i att betala 7-12k för nya grafikkort, som rår för det, såg inte likadant ut för 5 år sedan...

Sen att Nvidia har nån form av lyxgloria för att dom är dyra (Apple-syndromet) och att folk måste klappa sig på ryggen för att de gjort ett bra köp är ju en annan sak, tror inte man blir missnöjd oavsett vilket 7-12k kort man köper men det man valde själv är ju alltid bäst på alla sätt som går.

men som sagt, med 4gb minne kommer den inte konkurrera med Titan-X, utan 980 ti. Även där har ju 980 ti en fördel med mer minne till ett lägre pris, så de e fan bäst för Fury att den slår 980 ti på fingrarna ganska rejält om det ska motivera ett så pass mycket högre pris.

Nvidia har ju i princip gjort Titan-X helt icke relevant för alla som inte känner sig i behov av mer än 6gb vram

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sgtprobe:

Båda teknikerna är programmerbara "shaders" som hanterar parallelliserade operationer, och på så sätt är väldigt lika. Nvidia kallar sina för CUDA cores medan AMD säger streamprocessorer. Igen av dem är bättre egentligen på att rita polygoner eller säg, beräkna fysik sett till sin natur. Det finns skillnader i dem beroende på hur arkitekturen för GPUn ser ut, men har i grund och botten samma sorts uppgifter att lösa.

Så ingen är väl egentligen bättre på varken beräkna fysik alt. rita polygoner bortsett från fördelar de får av sin arkitektur.

Även om ingen förklaring till varför så har @Ixozuxiz på en hög nivå rätt och förklaringen ligger i väldigt specifika detaljer i avvägningar gjorda i respektive design.

För att göra en väldigt kortfattad förklaring:

  • GCN kan hålla fler trådar aktiva per "fysisk kärna", är det 100 streamprocessorer kommer det finnas många många gånger fler trådar (shader-program) som är aktiva parallellt (CUDA-kärnor fungerar på liknade sätt, men kapaciteten för hur många trådar per kärna är klart lägre). En analogi till CPUer är hur många Hypertrådar som kan köras per kärna

  • Vad Nvidia i stället lagt sina transistorer på, framförallt i Maxwell, är saker som ökar prestanda per program så man inte behöver lika många trådar per kärna för att ändå utnyttja den. Maxwell har bl.a. långt mer L2-cache för att dels minska trycket på minnesbussen, men också minska latens (den stora fördelen med Hypertrådar/SMT är just att "gömma" latens, är mer effektivt än att lägga transistorer på cache förutsatt att det man kör kan utnyttja alla trådar).

  • GPU-kärnorna är grupperade och inom en grupp finns en rad beroende på andra kärnor i samma grupp, t.ex. kan inte en grupp bli färdig med en uppgift snabbare än den långsammaste tråden för uppgiften. I programmeringstermer, har man villkorade satser så blir det mer ineffektivt ju större spridning i de ingående trådars sekvens av instruktioner de faktiskt körde. Storleken på en sådan grupp är 32 i alla moderna Nvidia GPUer och 64 i GCN.

GPU-program som innehåller villkorad körning eller inte är extremt parallelliserbar (simulering träffar typiskt båda dessa) blir därför mer effektiv på Nvidias kort, man kommer typiskt närmare teoretisk kapacitet.

Grundläggande 3D-grafik, transform, translation etc innehåller typiskt ingen villkorad körning alls utan är rena beräkningar som typiskt också innehåller väldigt mycket dataparallellism, CGN har här fördelen att större andel av transistorbudgeten är lagd på rå beräkningskraft.

Ändå lite ironiskt att Nvidia, främst i Maxwell, har en design som klart bredare användningsområde för GPGPU när det är något AMD har pushat i ett decennium (sedan köpet av ATI). Naturligtvis ser Nvidia fördelar med detta också, de pushar ju CUDA just för sådant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Undra vart Fijin hamnar här någonstans... bland de tio bästa korten för spel.. sedan verkar det som att de glömt TITAN Z.
De har med på nionde plats ett dual kort AMD Radeon R9 295 X2 men vart hamnar då Titan Z bland alla andra singel kort idag?

http://www.techradar.com/news/computing-components/graphics-c...

Titan Z pris (1600 dollar) 50% off http://www.amazon.com/EVGA-GeForce-Dual-Link-Graphics-12G-P4-...

http://www.nvidia.com/gtx-700-graphics-cards/gtx-titan-z/

Permalänk
Avstängd

Tack för all kunskap samt information. Bra och mycket intressanta saker du tar upp.

Skrivet av Yoshman:

Även om ingen förklaring till varför så har @Ixozuxiz på en hög nivå rätt och förklaringen ligger i väldigt specifika detaljer i avvägningar gjorda i respektive design.

För att göra en väldigt kortfattad förklaring:

  • GCN kan hålla fler trådar aktiva per "fysisk kärna", är det 100 streamprocessorer kommer det finnas många många gånger fler trådar (shader-program) som är aktiva parallellt (CUDA-kärnor fungerar på liknade sätt, men kapaciteten för hur många trådar per kärna är klart lägre). En analogi till CPUer är hur många Hypertrådar som kan köras per kärna

  • Vad Nvidia i stället lagt sina transistorer på, framförallt i Maxwell, är saker som ökar prestanda per program så man inte behöver lika många trådar per kärna för att ändå utnyttja den. Maxwell har bl.a. långt mer L2-cache för att dels minska trycket på minnesbussen, men också minska latens (den stora fördelen med Hypertrådar/SMT är just att "gömma" latens, är mer effektivt än att lägga transistorer på cache förutsatt att det man kör kan utnyttja alla trådar).

  • GPU-kärnorna är grupperade och inom en grupp finns en rad beroende på andra kärnor i samma grupp, t.ex. kan inte en grupp bli färdig med en uppgift snabbare än den långsammaste tråden för uppgiften. I programmeringstermer, har man villkorade satser så blir det mer ineffektivt ju större spridning i de ingående trådars sekvens av instruktioner de faktiskt körde. Storleken på en sådan grupp är 32 i alla moderna Nvidia GPUer och 64 i GCN.

GPU-program som innehåller villkorad körning eller inte är extremt parallelliserbar (simulering träffar typiskt båda dessa) blir därför mer effektiv på Nvidias kort, man kommer typiskt närmare teoretisk kapacitet.

Grundläggande 3D-grafik, transform, translation etc innehåller typiskt ingen villkorad körning alls utan är rena beräkningar som typiskt också innehåller väldigt mycket dataparallellism, CGN har här fördelen att större andel av transistorbudgeten är lagd på rå beräkningskraft.

Ändå lite ironiskt att Nvidia, främst i Maxwell, har en design som klart bredare användningsområde för GPGPU när det är något AMD har pushat i ett decennium (sedan köpet av ATI). Naturligtvis ser Nvidia fördelar med detta också, de pushar ju CUDA just för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Handla i EU

Om du handlar via internet

Du ska betala svensk moms för varorna om företaget du handlar av är momsregistrerat i Sverige. I annat fall ska du betala den moms som gäller där företaget är etablerat. Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet."

Kompletterar, eftersom sidan du länkat utelämnar väsentlig information.

"Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om ingen förklaring till varför så har @Ixozuxiz på en hög nivå rätt och förklaringen ligger i väldigt specifika detaljer i avvägningar gjorda i respektive design.

För att göra en väldigt kortfattad förklaring:

  • GCN kan hålla fler trådar aktiva per "fysisk kärna", är det 100 streamprocessorer kommer det finnas många många gånger fler trådar (shader-program) som är aktiva parallellt (CUDA-kärnor fungerar på liknade sätt, men kapaciteten för hur många trådar per kärna är klart lägre). En analogi till CPUer är hur många Hypertrådar som kan köras per kärna

  • Vad Nvidia i stället lagt sina transistorer på, framförallt i Maxwell, är saker som ökar prestanda per program så man inte behöver lika många trådar per kärna för att ändå utnyttja den. Maxwell har bl.a. långt mer L2-cache för att dels minska trycket på minnesbussen, men också minska latens (den stora fördelen med Hypertrådar/SMT är just att "gömma" latens, är mer effektivt än att lägga transistorer på cache förutsatt att det man kör kan utnyttja alla trådar).

  • GPU-kärnorna är grupperade och inom en grupp finns en rad beroende på andra kärnor i samma grupp, t.ex. kan inte en grupp bli färdig med en uppgift snabbare än den långsammaste tråden för uppgiften. I programmeringstermer, har man villkorade satser så blir det mer ineffektivt ju större spridning i de ingående trådars sekvens av instruktioner de faktiskt körde. Storleken på en sådan grupp är 32 i alla moderna Nvidia GPUer och 64 i GCN.

GPU-program som innehåller villkorad körning eller inte är extremt parallelliserbar (simulering träffar typiskt båda dessa) blir därför mer effektiv på Nvidias kort, man kommer typiskt närmare teoretisk kapacitet.

Grundläggande 3D-grafik, transform, translation etc innehåller typiskt ingen villkorad körning alls utan är rena beräkningar som typiskt också innehåller väldigt mycket dataparallellism, CGN har här fördelen att större andel av transistorbudgeten är lagd på rå beräkningskraft.

Ändå lite ironiskt att Nvidia, främst i Maxwell, har en design som klart bredare användningsområde för GPGPU när det är något AMD har pushat i ett decennium (sedan köpet av ATI). Naturligtvis ser Nvidia fördelar med detta också, de pushar ju CUDA just för sådant.

Vi har tur som har dig här på Sweclockers forum, som tar sig tid att förklara mer detaljerat hur saker och ting fungerar på djupet även om det ibland är "kortfattat"

Men av ovan nämnda information, så menar du att teoretiskt så skulle GCN kunna uppehålla ett högra antal polygoner på skärmen under ett givet scenario än exempelvis Maxwell arkitekturen, som exempel? Intressant, ja, jag ska väl erkänna att jag inte har full koll på arkitekturerna emellan dem längre som förr i tiden när man jobbade mot sånt direkt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sgtprobe:

Vi har tur som har dig här på Sweclockers forum, som tar sig tid att förklara mer detaljerat hur saker och ting fungerar på djupet även om det ibland är "kortfattat"

Men av ovan nämnda information, så menar du att teoretiskt så skulle GCN kunna uppehålla ett högra antal polygoner på skärmen under ett givet scenario än exempelvis Maxwell arkitekturen, som exempel? Intressant, ja, jag ska väl erkänna att jag inte har full koll på arkitekturerna emellan dem längre som förr i tiden när man jobbade mot sånt direkt.

Givet samma övergripande designmönster och ett fix antal transistorer så kommer GCN få en högre teoretisk FLOPS-siffra.
Omvänt, givet en viss teoretisk FLOPS-siffra så kommer typiskt Maxwell prestera närmare den siffran, hur mycket närmare beror på typ av uppgift.

Detta är ju extremt förenklat då det finns flera potentiella flaskhalsar. Och måste påpeka att jag läst mig till detta från respektive företags whitepaper och liknande, även för mig var det ett tag sedan man aktivt jobbade med spel/övrig 3D-programmering. Har i.o.f.s. gjort lite OpenCL (som ren hobby) relativt nyligen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tråkigt då att Nvidia slagit på stort att dom i Maxwell äntligen fått ett kort snabbt nog att köra global illumination i realtime... Så ja dom kommer att kunna köra den typen av grafik i spel lika bra som AMD kommer kunna köra det med "första kapabla hårdvaru generationen" - som skit, på tok för låg fps för att vara praktiskt i spel. Det kommer dröja 2 generationer minst innan devs börjar slänga på saker som dom kör demo på idag i "normala" spel (typ full scene ray traced shadows etc) så både Fury och GTX980Ti/Titan är irrelevanta.

Tja, du har en väldigt bra poäng där.
Jag vet att att SPUs hanterar antal vertices, som är byggnadsgrunden för polygons, bättre än vad CUDA-cores gör. Och hela Euclideon är ju uppbyggt på endast vertices, så i teorin borde AMDs kort klara av det grymt mycket bättre än Nvidia I nuläget.
Euclideon är ju dock mer av en spekulation nu och spelen som de arbetar med lär inte vara färdiga förens om kanske 3-6år?

Jag vet däremot att företaget som har byggt Euclideon använder endast AMD kort p.g.a deras SPUs, och det var ju fr.o.m 2014 de började att bygga på nya spel med den motorn.

Man får helt enkelt se vad framtiden har att erbjuda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet samma övergripande designmönster och ett fix antal transistorer så kommer GCN få en högre teoretisk FLOPS-siffra.
Omvänt, givet en viss teoretisk FLOPS-siffra så kommer typiskt Maxwell prestera närmare den siffran, hur mycket närmare beror på typ av uppgift.

Detta är ju extremt förenklat då det finns flera potentiella flaskhalsar. Och måste påpeka att jag läst mig till detta från respektive företags whitepaper och liknande, även för mig var det ett tag sedan man aktivt jobbade med spel/övrig 3D-programmering. Har i.o.f.s. gjort lite OpenCL (som ren hobby) relativt nyligen.

Intressant, jag förstår. Ja, det har verkligen hänt mycket de senaste 10-15 åren.

Men som en personlig anekdot vet jag att förr i tiden så fokuserade man väldigt mycket på hur många polygoner per sekund en arkitektur kunde rita ut med väldigt specifik fillrate (speciellt inom professionella kort, långt innan man hade T&L på konsumentkort, eller ens på "PC" för den delen). Men någonstans efter tiden grafikkorten frångick sina "hardwired designs" till att få programmerbara "shaders" så slutade man nästan (beroende på applikation, så klart) att fundera över hur polygonprestandan var rent generellt (som användare/utvecklare då) Den hade börja glida över i scenariot "tillräckligt" och kunde fokusera på låta många av dem hantera filters/shaders och liknande blingbling, och nu för tiden nästan allt annat. Ja, till och med rendera på grafikkorten. Hade någon sagt det till mig för 15 år sedan hade jag skrattat

Detta i bakgrund av spelutveckling och jobbat som professionell 3D grafiker i alldeles för många år. Sen är det precis som du att man läst mycket whitepapers och liknande av nyfikenhet/intresse. Att man är intresserad av själva tekniken har väl egentligen mest med nyttan över att lära sig sitt verktyg, likaväl som att jag vet vilka pennor/färg/papper är bäst för mig i den analoga världen. Sen att man är nörd för den orsaken är väl bara en bonus om du frågar mig.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Kompletterar, eftersom sidan du länkat utelämnar väsentlig information.

"Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."

Då fortsätter vi med vad som står på EVGA's Europeiska sida där det visar sig att momsen redan är med.

"7) VAT

The prices on our Online Store are including 19% VAT. Residents outside of the EU, but in countries to where we deliver, will be invoiced without VAT."

"När du beställer varor från ett EU-land räknas det i de flesta fall som inrikeshandel. Du behöver därför inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset. Speditören tar inte ut någon speditionsavgift."

Internethandel från annat EU-land

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då fortsätter vi med vad som står på EVGA's Europeiska sida där det visar sig att momsen redan är med.

"7) VAT

The prices on our Online Store are including 19% VAT. Residents outside of the EU, but in countries to where we deliver, will be invoiced without VAT."

"När du beställer varor från ett EU-land räknas det i de flesta fall som inrikeshandel. Du behöver därför inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset. Speditören tar inte ut någon speditionsavgift."

Internethandel från annat EU-land

Men eftersom de med största sannolikhet omsätter mer än gränsvärdet så får du stryka bort deras 19% moms och lägga på svensk moms på 25%. Spelar ingen roll om de inkluderat moms om deras omsättning är så stor att momsen ska sättas efter köparens land.

8251:- blir det då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men eftersom de med största sannolikhet omsätter mer än gränsvärdet så får du stryka bort deras 19% moms och lägga på svensk moms på 25%. Spelar ingen roll om de inkluderat moms om deras omsättning är så stor att momsen ska sättas efter köparens land.

8251:- blir det då.

Eller så kan du förstå det du läser.

När du handlar som privatperson i EU ska du bara betala moms en gång, nämligen i det land där du gör ditt inköp.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ratatosk:

Det verkar som att AMD kommer att släppa, R9 390X 8GB, R9 390 8GB, R9 380 4GB, R9 380 2GB, R7 370 4GB, R7 370 2GB och R7 360 2GB alla kommer att kosta under 4000 kr,

Du menar R9 370X, R9 370, R9 360X, R9 360, R9 355 och R9 350 – alla Volcanic Rebrands?

Citat:

Vad har Nvidia att kontra med där? jo GTX970 3,5 GiB, GTX960 2 GiB och GTX 750Ti 2 GiB.

Som är helt nya, roliga kretsar som drar mindre ström och backas upp av kompetent marknadsföring. Jag önskar lika mycket som du att AMD bet ifrån rejält mot Nvidia, men det krävs mer än en bra prestanda/pris-kvot för det: nya moderna kretsar, bra mjukvara, lockande marknadsföring och bra funktioner, så att man kan skapa ett habegär. Där ingår exempelvis en referenskylare värd namnet, för den har icke negligerbar betydelse för det initiala intrycket. Man behöver också vara först, inte alltid komma med en motattack flera månader senare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Du missar fortfarande helheten
"Du betalar momsen i det land där e-handlaren finns om denne säljer varor till Sverige för mindre än 320 000 kronor per år. Annars ska du betala svensk moms. Det är e-handlarens skyldighet att lägga på rätt moms. Du kan inte bli skyldig att betala extra moms i efterhand"

Från: http://www.radron.se/guider/handla-smart-fran-utlandet/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Du missar fortfarande helheten
"Du betalar momsen i det land där e-handlaren finns om denne säljer varor till Sverige för mindre än 320 000 kronor per år. Annars ska du betala svensk moms. Det är e-handlarens skyldighet att lägga på rätt moms. Du kan inte bli skyldig att betala extra moms i efterhand"

Från: http://www.radron.se/guider/handla-smart-fran-utlandet/

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att EU, Tullverket och Skattemyndigheten har fel för Råd&Rön står över myndigheter? EVGA har redan lagt på rätt moms som gäller när du handlar på deras europeiska sida på 19% (momssatsen i Tyskland).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Du menar R9 370X, R9 370, R9 360X, R9 360, R9 355 och R9 350 – alla Volcanic Rebrands?

Eh...
Nej, det menar jag inte.

Citat:

Som är helt nya, roliga kretsar som drar mindre ström och backas upp av kompetent marknadsföring. Jag önskar lika mycket som du att AMD bet ifrån rejält mot Nvidia, men det krävs mer än en bra prestanda/pris-kvot för det: nya moderna kretsar, bra mjukvara, lockande marknadsföring och bra funktioner, så att man kan skapa ett habegär. Där ingår exempelvis en referenskylare värd namnet, för den har icke negligerbar betydelse för det initiala intrycket. Man behöver också vara först, inte alltid komma med en motattack flera månader senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag själv är mer intresserad av vad AMD har för nytt att erbjuda oss vanliga dödliga. AMD måste pricka in prisvärdhet med mellanklasskorten.

290X är ju extremt prisvärt just nu för <3000 kr. Vi får se hur prisvärda de rebrandade 390X verkligen blir väl i butik senare eftersom de kommer tvingas möta Nvidias säkningar som vi nog får se då. Förhoppningsvis lärde sig AMD något från lanseringen av Tonga (285) som inte gick så bra.

290X är det bästa köpet man kan göra just nu då det garanterat kommer få drivrutinsoptimeringar under lång tid framöver då 390X också kommer vara Hawaii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Tja, du har en väldigt bra poäng där.
Jag vet att att SPUs hanterar antal vertices, som är byggnadsgrunden för polygons, bättre än vad CUDA-cores gör. Och hela Euclideon är ju uppbyggt på endast vertices, så i teorin borde AMDs kort klara av det grymt mycket bättre än Nvidia I nuläget.
Euclideon är ju dock mer av en spekulation nu och spelen som de arbetar med lär inte vara färdiga förens om kanske 3-6år?

Jag vet däremot att företaget som har byggt Euclideon använder endast AMD kort p.g.a deras SPUs, och det var ju fr.o.m 2014 de började att bygga på nya spel med den motorn.

Man får helt enkelt se vad framtiden har att erbjuda!

Nu var det ett tag sedan jag kollade in vad de höll på med. Men av det jag sett så verkar det för mig vara en form av Voxlar, eller 3D pixlar, eller vad du vill kalla det för. På stenåldern fick man med CPUn beräkna ut ett "point cloud"för att beskriva världen och fylla dem med relativt stora pixlar som då fick x y z koordinater. Är det något liknande vad Euclideon gör med sin grafikteknik?

På så sätt är det rätt smart ändå, speciellt med tanke på att de moderna (iaf de senaste 5-6 åren) grafikkorten rent teoretiskt kan fylla skärmen med fler polygoner än vad du har pixlar (beroende på upplösning, vilket är helt galet), även en bra bit in på z axeln. Sen det faktum att de har ännu enklare att beräkna punkter (eller verticer om du så vill) i 3d-space om de slipper göra polygoner. Detta var något man började prata om för en massa år sedan faktiskt, om hur ineffektiva polygoner egentligen är för att beskriva en detaljerad värld.

Så om faktumet är som sådant att GCN just nu, tack vare högre teoretisk flyttalsprestanda, i teorin kan rita ut fler punkter i 3 dimensioner, så känns det mer som i av en akademisk betydelse med tanke på hur extremt många båda arkitekturer klarar av i verkligheten. Detta utan att ha en reell susning om hur exakt deras grafikteknik egentligen fungerar, så spekulerar vilt här.

Oavsett så är det verkligen intressant och du får gärna länka till intressanta artiklar om du råkar sitta på sådan

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk

http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-fiji-based-graphics-car...

"The benchmarks show what we all have been anticipating for the card to be faster than the GTX 980 Ti at a similar price range". 10K för Fury tvivlar på det, konkurrenten här är 980 Ti och inte Titan X. Tänk på att Benchmarks är för 4GB och inte 8 GB versionen. Jag kan tänka mig betala 10K för 8GB men inte för ynka 4GB HBM. Priset kommer säkert hamna mellan 8000 - 8500 kr någonstans mellan GTX 980 Ti och Titan X. AMD ligger bra till om bara priset träffar rätt "hit the sweet spot" om man säger så.

Tänk också på att Fury X testas i vanilla version från fabrik i denna benchmark, vilket tyder på att ett overclockat AMD Fury X slår säkert Titan X på fingrarna.

http://videocardz.com/56225/amd-radeon-fury-x-3dmark-performa...

"AMD is also fine tuning CrossFireX performance for their upcoming beast and we can see the card performing a slight notch ahead of the GTX 980 Ti SLI and just a few points below the GTX Titan X in SLI. The Radeon Fury X has been rumored to cost around the $999 US range but we are expecting a much lower cost in the case AMD really wants this card to compete against the GM200 based rivals."

999,00 USD = 8 249,74 SEK är ett mer realistiskt och konkurrenskraftigt pris. Tror du, 10K då är du ute och cyklar.

Read more: http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-fiji-based-graphics-car...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Syntetiska benchmarks är en sak. Verkligheten ofta en annan...Nu blir det intressant
att se om 4Gb HBM verkligen är en akilleshäl eller inte,,,

http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-fiji-based-graphics-car...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

@RainesX:

Det pendlar hejvilt mellan 30 och 60fps Men i snitt är det väll runt 36-40 vilket jag kan leva med (Har trots allt nött Ark @ 14 fps i 60+ timmar så)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sgtprobe:

Nu var det ett tag sedan jag kollade in vad de höll på med. Men av det jag sett så verkar det för mig vara en form av Voxlar, eller 3D pixlar, eller vad du vill kalla det för. På stenåldern fick man med CPUn beräkna ut ett "point cload"för att beskriva världen och fylla dem med relativt stora pixlar som då fick x y z koordinater. Är det något liknande vad Euclideon gör med sin grafikteknik?

På så sätt är det rätt smart ändå, speciellt med tanke på att de moderna (iaf de senaste 5-6 åren) grafikkorten rent teoretiskt kan fylla skärmen med fler polygoner än vad du har pixlar (beroende på upplösning, vilket är helt galet), även en bra bit in på z axeln. Sen det faktum att de har ännu enklare att beräkna punkter (eller verticer om du så vill) i 3d-space om de slipper göra polygoner. Detta var något man började prata om för en massa år sedan faktiskt, om hur ineffektiva polygoner egentligen är för att beskriva en detaljerad värld.

Så om faktumet är som sådant att GCN just nu, tack vare högre teoretisk flyttalsprestanda, i teorin kan rita ut fler punkter i 3 dimensioner, så känns det mer som i av en akademisk betydelse med tanke på hur extremt många båda arkitekturer klarar av i verkligheten. Detta utan att ha en reell susning om hur exakt deras grafikteknik egentligen fungerar, så spekulerar vilt här.

Oavsett så är det verkligen intressant och du får gärna länka till intressanta artiklar om du råkar sitta på sådan

Utan att veta några detaljer.
Det finns en del prat om ta voxlarna till heders igen, vissa funtioner DX12 underlättar tydligen just voxlar.
Kan inte så mycket om 3D rendering men en sak vet jag, Outcast var snyggt för ett så gammalt spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Utan att veta några detaljer.
Det finns en del prat om ta voxlarna till heders igen, vissa funtioner DX12 underlättar tydligen just voxlar.
Kan inte så mycket om 3D rendering men en sak vet jag, Outcast var jääävligt snyggt för att vara ett 15 år gammalt spel.
Outcast bilder via Google

Haha, ja. Outcast, vilket spel det var, magisk stämning. Släpptes när konsumentgrafikkorten började få hårdvaruaccelererad T&L och sen dess har det bara varit polygonrace deluxe, och voxlar glömdes sakteligen bort, åtminstone för spel i stort. Voxlar, eller 3D pixlar och liknande har dock existerat vidare för andra ändamål dock. Inte för att jag heller är så hemma/kan mycket om just voxlar.

Men det är kanske dags för dem igen? Inte mig emot.

Synd att en polare lånade spelet av mig, och sen lämnade det tillbaka med en skiva mindre, varav han prompt sa att det var exakt så jag lånade ut det. Hmm, känner mig lite arg när jag tänker på det igen. Nåväl.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sgtprobe:

Haha, ja. Outcast, vilket spel det var, magisk stämning. Släpptes när konsumentgrafikkorten började få hårdvaruaccelererad T&L och sen dess har det bara varit polygonrace deluxe, och voxlar glömdes sakteligen bort, åtminstone för spel i stort. Voxlar, eller 3D pixlar och liknande har dock existerat vidare för andra ändamål dock. Inte för att jag heller är så hemma/kan mycket om just voxlar.

Men det är kanske dags för dem igen? Inte mig emot.

Synd att en polare lånade spelet av mig, och sen lämnade det tillbaka med en skiva mindre, varav han prompt sa att det var exakt så jag lånade ut det. Hmm, känner mig lite arg när jag tänker på det igen. Nåväl.

Såna polare har jag också haft, de brukar dock ha andra kvalitéer, även om helst inte skall låna ut grejer till dem.
Vi får se vad som händer, de kommer kanske bli en blandning mellan voxlar och polygoner.

edit Det var som f_n!
http://store.steampowered.com/app/336610/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såna polare har jag också haft, de brukar dock ha andra kvalitéer, även om helst inte skall låna ut grejer till dem.
Vi får se vad som händer, de kommer kanske bli en blandning mellan voxlar och polygoner.

edit Det var som f_n!
http://store.steampowered.com/app/336610/

Med betoning på haft?

Ah, snyggt, på STEAM också! Tack för länk, man kanske borde lägga det i sitt bibliotek

För att på något sätt försöka återknyta till topic, så kan jag knappt bärga mig inför releasen av Fiji, speciellt nu när man börjar se mer läckor angående dess prestanda. Ser extremt bra ut, dock är jag tveksam till mängden VRAM, iaf för det jag har i åtanke. Men bäst att inte ta ut något i förskott förrän det faktiskt har släppts.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sgtprobe:

Med betoning på haft?

Ah, snyggt, på STEAM också! Tack för länk, man kanske borde lägga det i sitt bibliotek

För att på något sätt försöka återknyta till topic, så kan jag knappt bärga mig inför releasen av Fiji, speciellt nu när man börjar se mer läckor angående dess prestanda. Ser extremt bra ut, dock är jag tveksam till mängden VRAM, iaf för det jag har i åtanke. Men bäst att inte ta ut något i förskott förrän det faktiskt har släppts.

Jag är också otroligt nyfiken, hoppas att kretsen trots allt har 8 GiB minne, även om det verkar lite mörkt, man kan nog ta många läckor med en nypa salt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rajat:

Så du menar att EU, Tullverket och Skattemyndigheten har fel för Råd&Rön står över myndigheter? EVGA har redan lagt på rätt moms som gäller när du handlar på deras europeiska sida på 19% (momssatsen i Tyskland).

Nej, jag menar att DU har fel eftersom du inte läst hela den gällande regelsamlingen.

"Om du säljer och skickar varor till konsumenter i ett annat EU-land, måste du momsregistrera dig där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet – utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under året inte överstiger landets tröskel (35000eller 100000euro)."
http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fluffyNALLE:

http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-fiji-based-graphics-car...

Priset kommer säkert hamna mellan 8000 - 8500 kr någonstans mellan GTX 980 Ti och Titan X. AMD ligger bra till om bara priset träffar rätt "hit the sweet spot" om man säger så.

Tänk också på att Fury X testas i vanilla version från fabrik i denna benchmark, vilket tyder på att ett overclockat AMD Fury X slår säkert Titan X på fingrarna.

http://videocardz.com/56225/amd-radeon-fury-x-3dmark-performa...

The Radeon Fury X has been rumored to cost around the $999 US range but we are expecting a much lower cost in the case AMD really wants this card to compete against the GM200 based rivals."

999,00 USD = 8 249,74 SEK är ett mer realistiskt och konkurrenskraftigt pris. Tror du, 10K då är du ute och cyklar.

Read more: http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-fiji-based-graphics-car...

http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/AMD-Radeon-Fury-X-3DMark-Benchmark-635x754.jpg

Eftersom amerikansk momssats skiftar från stat till stat och vissa stater t.o.m. helt saknar moms anges amerikanska priser alltid utan moms. Du kan aldrig göra en direkt valutakonvertering på ett amerikanskt pris och tro att den kommer kosta så mycket i Sverige. Med vår moms, sociala avgifter och andra skatter på butiker och deras anställda blir priset oftast 20-30% högre till konsument här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så du menar att EU, Tullverket och Skattemyndigheten har fel för Råd&Rön står över myndigheter? EVGA har redan lagt på rätt moms som gäller när du handlar på deras europeiska sida på 19% (momssatsen i Tyskland).

De svenska myndigheternas "snabbinfo" är skamligt vilseledande.

Här är lite djupare info:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvid...

https://ecommerce.org/sv/nyheter-och-artiklar/teman/juridik-l...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Nej, jag menar att DU har fel eftersom du inte läst hela den gällande regelsamlingen.

"Om du säljer och skickar varor till konsumenter i ett annat EU-land, måste du momsregistrera dig där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet – utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under året inte överstiger landets tröskel (35000eller 100000euro)."
http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FatherOfThree:

Jag är ganska säker på att EVGA har bättre koll på detta än vad ni har och vet vilka regler som gäller när de etablerade en division för deras produkter i Tyskland för antal år sedan, de hade annars fått bakslag för länge sedan om det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.