Inför Computex 2015: Största nyheterna på mässgolvet

Permalänk
Melding Plague

Inför Computex 2015: Största nyheterna på mässgolvet

SweClockers är på väg till Taiwan för att rapportera från datormässan Computex 2015, som inleds den 1 juni. Här är några av årets mest eftertraktade nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Årets mest eftertraktade nyhet i min värld är dock Fallout 4

Permalänk
Medlem

Blir intressant med nya grafikkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Huvudnummer

GM200 – världens mest påkostade grafikprocessor

haha otroligt töntig fjortisslogan!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

@JonasT, @emilakered och @Jacob. Får man önska sig ett "Hemma hos" i tidig julklapp tack.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Hur mycket kommer 980 ti kosta ungefär? Jävligt sugen på att uppgradera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Huvudnummer

GM200 – världens mest påkostade grafikprocessor

haha otroligt töntig fjortisslogan!

Tyckte det var intressant hur den är världens mest påkostade men trots det är Titan X dyrare.. hur går det ihop sig egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LearningExperience:

Hur mycket kommer 980 ti kosta ungefär? Jävligt sugen på att uppgradera!

Jag tror att Sweclockers lade upp en artikel där de mämnde något i 9 000 kr-klassen.

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk

Hoppas på fler 2880p/5k-skärmar. Lite fattigt med bara 2st att välja på. En 34" ultrawide 5120x2160p hade också varit coolt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Jag tror att Sweclockers lade upp en artikel där de mämnde något i 9 000 kr-klassen.

Enligt Nordic hardware är det 8000 kr, men allt som är sagt är gissningar så klart.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tyckte det var intressant hur den är världens mest påkostade men trots det är Titan X dyrare.. hur går det ihop sig egentligen?

Du måste skilja på grafikprocessor och grafikkort. Den version av GM200 som hamnar på 980Ti är inte lika bra som den som sitter på Titan X. Färre beräkningsenheter och mindre minne.

Permalänk
Medlem

Skylake och AMD 300 serien klart intressantast av alla.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

vart är fredagspanelen?
borde ligga ute nu *arg*

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Langevi:

Du måste skilja på grafikprocessor och grafikkort. Den version av GM200 som hamnar på 980Ti är inte lika bra som den som sitter på Titan X. Färre beräkningsenheter och mindre minne.

Ja ok, men hur kan dom lägga mer pengar på en sämre version av GM200, och ta mindre betalt? Låter ju väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skylake och AMD 300 serien klart intressantast av alla.

Synd att varken 300-serien eller fiji visas upp bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Enligt Nordic hardware är det 8000 kr, men allt som är sagt är gissningar så klart.

Wccftech säger $799, vilket skulle landa på typ dryga 9000kr om vi tar i beaktande att Titan X, som hade ett dollarpris på $999, kostade 12000kr när det lanserades i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ja om 980ti landar på 9tkr så blir det väl oerhört svårt att motivera ett köp för någon, klart det finns väl alltid någon som inte förstår hur mycket pengar det egentligen är... Nä AMD lär ut med sina nya kretsar & det är illa kvickt, då kanske vi får se lite mer rimliga priser.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är lite roligt att AMD kan vara så mycket efter i prestanda-klassen med tanke på att 980 släpptes för ca 9 månader sedan. Och snart kommer troligtvis Nvidia släppa ett nytt vad det nu kan heta.... elit 360 4k GTX1080

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja om 980ti landar på 9tkr så blir det väl oerhört svårt att motivera ett köp för någon, klart det finns väl alltid någon som inte förstår hur mycket pengar det egentligen är... Nä AMD lär ut med sina nya kretsar & det är illa kvickt, då kanske vi får se lite mer rimliga priser.

Folk köper ju Titan för ännu mera pengar... Eller SLI riggar för lika mycket eller mer.

Dessutom så skulle jag tro att Fiji hamnar på 8000-10,000kr så deras nya kretsar kommer vara lika "rimliga" som 980Ti. Upphottade 290X är en annan helt annan femma. Fortfarande väldigt nyfiken på om dom kommer vilja slå ut Nvidia i det normala high end segmentet eller om dom kommer falla platt pga puckade prissättningar.

Permalänk

Ser fram emot om där kommer fiji nyheter. Annars 1440p skärmar med freesync. Lär bli båda vid nästa köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja om 980ti landar på 9tkr så blir det väl oerhört svårt att motivera ett köp för någon, klart det finns väl alltid någon som inte förstår hur mycket pengar det egentligen är... Nä AMD lär ut med sina nya kretsar & det är illa kvickt, då kanske vi får se lite mer rimliga priser.

Idag kostar ju Dubbel-GPU kort lika mycket som 2 av samma kort gör.

Tänk, minns att ett GTX 590 kostade 5-6 tusen.
Fann något sinnessjukt intressant i Sweclockers slutsummering på GTX 590.
Geforce GTX 590 har ett beräknat cirkapris på 5 990 kronor inklusive moms.
Och ett 580 minns jag att jag köpte för 4.2K samma år.
Och priset skillnaden är nästan bara 2 tusen ifrån på den tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Idag kostar ju Dubbel-GPU kort lika mycket som 2 av samma kort gör.

Tänk, minns att ett GTX 590 kostade 5-6 tusen.
Fann något sinnessjukt intressant i Sweclockers slutsummering på GTX 590.
Geforce GTX 590 har ett beräknat cirkapris på 5 990 kronor inklusive moms.
Och ett 580 minns jag att jag köpte för 4.2K samma år.
Och priset skillnaden är nästan bara 2 tusen ifrån på den tiden.

De har verkligen lyckats med att pressa upp priserna.
Börja med att lansera gpun motsvarande tidigare ~x60 korten som x80 för 6kkr.
Lansera lansera sedan x80 kortet som titan, x70 kortet som x80ti med ett par månaders mellanrum med sjuka priser. Allt ser prisvärt ut om man jämför med t.ex titan x..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ja ok, men hur kan dom lägga mer pengar på en sämre version av GM200, och ta mindre betalt? Låter ju väldigt märkligt.

Detta händer väldigt ofta. Det bygger på "Goldie lock" teorierna.

Det är ofta till för att skapa segment i prisbilden så att de kan ta mer betalt för andra produkter.
Ofta är det tre eller fler nivåer. Ta flyg t.ex. First Class, Business Class och Economy.

First Class är i regel mer än dubbelt så dyr som Business som är mer än dubbelt så dyr som Economy.
Då ser Business ganska billigt ut mot First.

När jag jobbade på Ericsson så tillverkades det "billigare" mobiler som var dyrare i produktion än lyxmodellen men de behövdes för att motivera det högre priset på lyxmodellen.

Under 386 tiden tillverkade Intel modeller med och utan mattematik del, DX och SX. Alla tillverkades dock med DX delen i men brändes bort efteråt och såldes billigare. Ett extra moment i tillverkningen för att kunna sälja SX billigare och DX dyrare. Produktionskostnaden var tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Folk köper ju Titan för ännu mera pengar... Eller SLI riggar för lika mycket eller mer.

Dessutom så skulle jag tro att Fiji hamnar på 8000-10,000kr så deras nya kretsar kommer vara lika "rimliga" som 980Ti. Upphottade 290X är en annan helt annan femma. Fortfarande väldigt nyfiken på om dom kommer vilja slå ut Nvidia i det normala high end segmentet eller om dom kommer falla platt pga puckade prissättningar.

Ja visst kan Fiji hamna ikring samma pengar men i det fallet känns priset betydligt mer motiverat (men ändå mycket högt) med tanke på de tekniska framsteg kortet för med sig. Som det ser ut idag kan du få 3st 290x för samma peng som ett 980ti, håller AMD i den prisbilden till 390x eller kanske något högre så måste nVidia se över sina priser.

Jag gillar nVidia men deras prisbild de senaste året är inte att leka med, en liten försmak på hur priser kan bli när konkurrensen tryter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

De läckta priserna för EVGA-korten av 980ti kanske inte är representativa eller helt exakta, de har en uppdatering om detta på http://wccftech.com/evga-geforce-gtx-980-ti-799-msrp-pricing/

"Update: HWBattle is claiming that the actual MSRP for the GTX 980 Ti is around $649 US. If true, this could be a serious deal breaker since the site also reports that the card will be bundled with Witcher 3 and Batman Akrham Knight. There’s also mentioned in the piece by the source that GeForce GTX 980 could be getting a price cut after 980 Ti launches."

Är detta sant, så låter det betydligt bättre än $799, som är avskräckande högt och nästan så att man likaväl skulle kunna köpt Titan X om man ändå ska lägga ut sådana summor. 8500 kr+ ev. extra påslag (som skedde med Titan X priserna) tror jag får många potentiella uppgraderare att helt enkelt avvakta till nästa generation.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag är lite förivrad angående GeForce GTX 980 Ti enligt programmet GPU-Z så står DirectX Support 11.2 är det programmet som visar fel eller ? 900 serie är väl Directx12
Bild
http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/NVIDIA-Ge...

En sak till kommer Radeon 300-serien att stödja Directx 12 ?

Permalänk

Första bästa firma som har ett gtx980ti med evga egen kylare på kommer bli så mycket rikare som det kommer kosta !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Überklass:

@JonasT, @emilakered och @Jacob. Får man önska sig ett "Hemma hos" i tidig julklapp tack.

Vi får la se vad tomten kommer med! Det är samma hotell dock, så inte jättespännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

GTX980Ti SC+ verkar grymt...Men jag är sjukt nyfiken på vad AMD håller på med... Slänger de ut ett uberkort med ett ogirigt pris... Så kommer jag nog att lägga mina stålar där, bara för att markera lite. Vill inte att AMD ska glida ur marknaden heller, annars får verkligen "N" sätta vilka pris de vill. Å jag är "N" fanboi.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

♫ 14 nm på G, SSD, SSD SSD... ♫