Apple Macbook Pro 15 tum uppdateras med Radeon R9 M370X

Permalänk
Medlem

Kul med AMD grafikkort. Själv så hade jag föredragit ett batteri som inte är fastlimmat utan går att byta ut utan att man behöver byta ut hela topcase. Sen så tycker jag att datorn behöver en chassiuppdatering. Har varit mer eller mindre samma design sedan 2008 bortsett från att den blev tunnare när Retina skärmen släpptes. En 4K IGZO skärm med mindre ram hade heller inte varit fel, samt snabbare minne och Skylake processor.

Apples egna siffror:

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast 7770 och GT640 är för stationära, ser inte vad det har för relevans för mobila enheter. Du har däremot helt rätt i att det är en viss varians mellan hur R9 M275 presterar relativt GT750M i olika titlar. Väljer du det sista alternativet som är grönt (över 30FPS i snitt) för varje titel så är GT750M snabbare i de flesta fall, i ett M275 snabbare (Company of Heroes 2), i två fall är det lika (Anno 2070, Dirt3). Det är GDDR5 versionen av R9 M275 mot DDR3 av GT750M, 15" rMBP använder sig av GDDR5 versionen av GT750M.

Vilken CPU det handlar om står ju, man har testat 3 modeller med R9 M275, två hade i7 4500U och en hade i7 4510U, d.v.s. för laptop bland det snabbast man hittar på 15W TDP.

Tittar man på GT750M är det ett rätt stort spann från 17W Ivy Bridge till i7-4210MQ. Titta på spannet i resultat, det är typiskt väldigt liten skillnad vilket knappast är någon överraskning då redan en i5-3337U är mer än nog att göra de flesta spel helt GPU-bundna. De resultat som sticker ut är de som kommer från XPS15 och rMBP 15" som är en av de ytterst få modeller som använder GT750M med GDDR5.

Den strömförbrukning som Netbookcheck listar är vad man ungefär uppmätt vid test, det betyder i så fall att R9 M275 drar mer än sin TDP och 750M drar mindre. Inte orimligt då TDP inte är ett exakt mått utan bara ett mått på vilken kylningseffekt som krävs för att kretsen ska fungerar som tänkt.

Man kan se detta som något positivt för AMD. Om 80% siffran överhuvudtaget är något som representerar resultat i speltitlar så betyder det att R9 370X har en rätt ordentligt omarbetad GPU-design som i så fall fungerar betydligt bättre än dagens för laptops.

Det är relevant eftersom det är identiska GPU:er. Det enda som skiljer är frekvenser som är något högre på stationära. Då får man en mycket god bild av hur de presterar på bärbara. Du kan inte jämföra siffror från helt olika recensioner, från olika hemsidor med olika metodik, med helt olika inställningar med olika drivrutiner och och olika hårdvara. Begriper du inte det? Det enda du jämför som är lika är upplösning det räcker inte på långa vägar. Som sagt 980SLI är sämre än 750Ti enligt den sidan på vissa titlar. Allt beror på inställningar, övrig hårdvara och metoder. Och nej, de har inte uppmätt strömförbrukningen vid test, visa gärna källa på det. Hur mäter du strömförbrukningen på en mobil GPU inbyggd i moderkortet? Det jag läst hittills är att de varit öppna med att det är gissningar och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men Windows som OS är du ett fan av? Det i princip enda jag tycker är bra med Windows kontra OS X är grafikprestanda i spel/3D-grafik.

Äh, vi behöver inte ta den diskussionen här. Men du får gärna komma och hjälpa mig med Windows-relaterade problem på mitt jobb vilka vida överstiger OS X-problemen.

Jag tycker inte OSX har problem som inte windows är sämre på men det finns inget intressant med OSX, eller iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Kakann:
Hahah jag kikade inte på ytterligare hårdvara men jag antar att det handlar om typ lite mer ram och en större ssd. Och ja jag skippade det med flit tycker priset är för högt ändå!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Det är relevant eftersom det är identiska GPU:er. Det enda som skiljer är frekvenser som är något högre på stationära. Då får man en mycket god bild av hur de presterar på bärbara. Du kan inte jämföra siffror från helt olika recensioner, från olika hemsidor med olika metodik, med helt olika inställningar med olika drivrutiner och och olika hårdvara. Begriper du inte det? Det enda du jämför som är lika är upplösning det räcker inte på långa vägar. Som sagt 980SLI är sämre än 750Ti enligt den sidan på vissa titlar. Allt beror på inställningar, övrig hårdvara och metoder. Och nej, de har inte uppmätt strömförbrukningen vid test, visa gärna källa på det. Hur mäter du strömförbrukningen på en mobil GPU inbyggd i moderkortet? Det jag läst hittills är att de varit öppna med att det är gissningar och inget annat.

Så att jämföra desktop GPUer genom att måtta lite vad det borde vara för skillnad är bättre än genomsnitt av 3 laptops med AMD-GPUn och säkert ett 20-tal med Nvidia GPUn som är de modeller man faktiskt försöker jämföra?

Nej, man kan inte titta på desktop-versionen då mobilvarianterna kör typiskt väldigt nära sin termiska gräns så faktisk prestanda kan vara betydligt lägre än vad de rent tekniskt skulle kunna prestera med obegränsad kylning.

Vad det gäller mäta strömförbrukning på en dGPU, AnandTech har ju mätt strömförbrukning på både GPU och CPU i systemkretsar. Att då mäta det på en extern GPU lär ju knappast vara ett problem, går ju att mäta direkt på kretsen. Finns rätt många andra ställen som nämner liknande strömförbrukning för GT750M, någon officiell TDP finns inte (gissning på allt från 40-50W finns).

Nu verkar det kvitta ändå för de R9 300 modeller med ett "X" i modellnamnet är enligt rykten någon ny variant, så är kanske ändå inte så relevant att titta på R9 275. Du får fortfarande gärna peka på något test där R9 275 är dubbelt så snabb som GT750M, tydligen är alla som Notebookcheck listat diskvalificerade (där R9 275 knappast matchar GDDR5 versionen av GT750M).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om folk kunde sluta köpa deras bärbara så fort de släpper nya så kanske de börjar prissätta dem utefter vad som faktiskt sitter i dem. 20k+ för en laptop vars dedikerade GPU består av ett GT750 är inte ok. Säga vad man vill, men hårdvarumässigt är det överpris så det smäller om det. När man för ~14k får en laptop med överlägsen kylning och ljudnivå som då också innehåller ett GTX970m som presterar 75% så bra som desktopvarianten bleknar det för ena parten. Inte minst med tanke på att både skärmkvalitet, minnesmängd, minnestyp plus cpu är likvärdiga eller bättre.

Apple väljer gärna komponenter med så hög tdp som möjligt med så de går lätt upp i temp och ljudnivå för ganska lite. Ju mindre material som används för att skapa komponenterna desto billigare blir det i slutändan att producera och då borde även priset för konsumenterna vara lägre.

EDIT:
Förutsatt att de inte höjer priset i och med GPU-bytet så blir det lite mer befogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så att jämföra desktop GPUer genom att måtta lite vad det borde vara för skillnad är bättre än genomsnitt av 3 laptops med AMD-GPUn och säkert ett 20-tal med Nvidia GPUn som är de modeller man faktiskt försöker jämföra?

Nej, man kan inte titta på desktop-versionen då mobilvarianterna kör typiskt väldigt nära sin termiska gräns så faktisk prestanda kan vara betydligt lägre än vad de rent tekniskt skulle kunna prestera med obegränsad kylning.

Du förklarade just en till av anledningarna till varför man inte kan lita på de där testen. Om någon stoppar en grafikkrets i en tunn nätt liten pryl med underdimensionerad kylning med fokus på tysthet och någon annan stoppar grafikkretsen i en fet 17.3" gaminglaptop med värsta coola jätteutblåsen på baksidan så kan du få helt olika resultat med samma krets. Du kan ju fundera på varför det är sådan inkonsekvens i resultaten en stund.

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller mäta strömförbrukning på en dGPU, AnandTech har ju mätt strömförbrukning på både GPU och CPU i systemkretsar. Att då mäta det på en extern GPU lär ju knappast vara ett problem, går ju att mäta direkt på kretsen. Finns rätt många andra ställen som nämner liknande strömförbrukning för GT750M, någon officiell TDP finns inte (gissning på allt från 40-50W finns).

Det är fullkomligt irrelevant om det går att mäta eller inte. Självklart går det, men det är omständligt i en laptop, allra helst om du vill ha standardkylförmågan intakt. Men huruvida det går eller inte är inte poängen, poängen är att de inte har gjort det! De gissar, och de hymlar inte ens med det. Det är ren och skär lögn att påstå att det är uppmätta värden och du vet det.

Skrivet av Yoshman:

Nu verkar det kvitta ändå för de R9 300 modeller med ett "X" i modellnamnet är enligt rykten någon ny variant, så är kanske ändå inte så relevant att titta på R9 275. Du får fortfarande gärna peka på något test där R9 275 är dubbelt så snabb som GT750M, tydligen är alla som Notebookcheck listat diskvalificerade (där R9 275 knappast matchar GDDR5 versionen av GT750M).

Ja vi kan ju titta tillbaka här så fort det är känt vad det är för krets. Själv tror jag det är fullkomligt orimligt att de har nya kretsar i X-korten och gamla i non-X-korten. Finns flera skäl till detta men det borde jag väl inte behöva förklara antar jag?
Kan satsa en veckas frånvaro från forumet på att det inte är ny serie enbart för X-kort. Satsar du emot?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Du förklarade just en till av anledningarna till varför man inte kan lita på de där testen. Om någon stoppar en grafikkrets i en tunn nätt liten pryl med underdimensionerad kylning med fokus på tysthet och någon annan stoppar grafikkretsen i en fet 17.3" gaminglaptop med värsta coola jätteutblåsen på baksidan så kan du få helt olika resultat med samma krets. Du kan ju fundera på varför det är sådan inkonsekvens i resultaten en stund.
Det är fullkomligt irrelevant om det går att mäta eller inte. Självklart går det, men det är omständligt i en laptop, allra helst om du vill ha standardkylförmågan intakt. Men huruvida det går eller inte är inte poängen, poängen är att de inte har gjort det! De gissar, och de hymlar inte ens med det. Det är ren och skär lögn att påstå att det är uppmätta värden och du vet det.
Ja vi kan ju titta tillbaka här så fort det är känt vad det är för krets. Själv tror jag det är fullkomligt orimligt att de har nya kretsar i X-korten och gamla i non-X-korten. Finns flera skäl till detta men det borde jag väl inte behöva förklara antar jag?
Kan satsa en veckas frånvaro från forumet på att det inte är ny serie enbart för X-kort. Satsar du emot?

Fast nu sitter R9 275 kortet i en 2kg laptop, inte en superklump till gaming-laptop men knappast "super-slim". rMBP och XPS15 (som båda har GDDR5 GT750M) ligger båda på samma vikt, de ska också kyla en CPU med x2.5 gånger så hög TDP (CPUn påverkar ändå inte spelprestanda, modeller med DDR3 visar närmaste identisk prestanda vare sig det är en CPU med 15W TDP eller 37W TDP). Du kan även titta på resultaten från R9 M265X och R9 M280X, ingen av dessa är i genomsnitt snabbare än GT750M med GDDR5.

Kolla testet på t.ex. XPS15, man gör mätningar av strömförbrukning från väggen vilket inte är perfekt men ger i alla fall strömförbrukningen för GPU-delen med i alla fall ±10W marginal (motsvarande görs i vissa av de andra testerna). Så den siffra de presenterar är betydligt mer än en ren gissning.

Låt oss säga att alla tester för AMDs mobil GPUer är totalt felaktigt gjorda (de på Nvidias kort litar jag på då de stämmer väl med de 4 laptops med olika Nvidia kort jag själv har), varför väljer i stort sätt alla tillverkare en dGPU från Nvidia de senaste åren? Du tror inte de är kapabla att jämföra/testa saker som perf/W och perf/$?

Anledningen till att jag tror på ryktet om att R9 M370X skulle använda en relativt modifierad GPU är att Apple knappast är kompletta idioter. Om inte R9 M370X är signifikant mycket bättre än R9 M275/M280X så byter man ju till något som knappast är bättre än vad man redan har.

Sedan är det egentligen inte 750M man borde jämföra med, idag är de relevanta alternativen 950M/960M och de är i vissa fall mer än dubbelt så snabba som 750M (något jag kan själv verifiera då jag har en laptop med 860M och en med 750M/GDDR5, GTA V är ett exempel). Finns rykten att det är lite fnurror på tråden mellan Apple och Nvidia, något jag också kan tro på för att inte köra med Maxewell måste vara politisk, inte tekniskt. Alternativt så vet Apple något om R9 M370X som inte vi vanliga bönder vet. Att Apple exakt vet hur den kretsen prestera är självklart, men de kanske också sett att den faktiskt är konkurrenskraftig med Nvidia vilket inte varit fallet under många år nu för mobila kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det jag vill veta är hur värmeutvecklingen blir på denna gpu, misstänker att liknande gpu kommer sitta i kommande iMac 5K som antagligen släpps i samband med Skylake rls. M295X blev en besvikelse just pga värmen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Intressant men är inget fan av varken Mac eller deras OS.

Men kör då Windows som jag gör, fast värre om du ogillar Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja Apple är överlägsna på att designa datorer. Men det säger med om hur omständligt och rörigt andra tillverkare gör snarare än hur bra Apple är. Andra tillverkare trasslar in sig i sina egna kompromisser medan Apple håller det enkelt.

Ja, tyvärr verkar det fortfarande bara vara Lenovo som kan konkurrera med Apples byggen överlag. Vilket är förklaringen att en .NET nörd som jag kört 3 MacBook Pros i rad nu. Lite komiskt att Apple gör bästa PC:n (lite beroende på behoven så klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Om folk kunde sluta köpa deras bärbara så fort de släpper nya så kanske de börjar prissätta dem utefter vad som faktiskt sitter i dem. 20k+ för en laptop vars dedikerade GPU består av ett GT750 är inte ok. Säga vad man vill, men hårdvarumässigt är det överpris så det smäller om det. När man för ~14k får en laptop med överlägsen kylning och ljudnivå som då också innehåller ett GTX970m som presterar 75% så bra som desktopvarianten bleknar det för ena parten. Inte minst med tanke på att både skärmkvalitet, minnesmängd, minnestyp plus cpu är likvärdiga eller bättre.

Köper du 49 kr vin på bolaget också eftersom det också är gjort på druvor och har lika mkt innehåll i flaskan?

Don efter person tycker jag, och olika datorer och OS är bra för olika behov/personer. Kan inte låta blir att skratta lite åt de våldsamma överdrifter som förekommer i denna typ av diskussioner när något är superbra och det andra är helt värdelöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Om folk kunde sluta köpa deras bärbara så fort de släpper nya så kanske de börjar prissätta dem utefter vad som faktiskt sitter i dem. 20k+ för en laptop vars dedikerade GPU består av ett GT750 är inte ok. Säga vad man vill, men hårdvarumässigt är det överpris så det smäller om det. När man för ~14k får en laptop med överlägsen kylning och ljudnivå som då också innehåller ett GTX970m som presterar 75% så bra som desktopvarianten bleknar det för ena parten. Inte minst med tanke på att både skärmkvalitet, minnesmängd, minnestyp plus cpu är likvärdiga eller bättre.

Apple väljer gärna komponenter med så hög tdp som möjligt med så de går lätt upp i temp och ljudnivå för ganska lite. Ju mindre material som används för att skapa komponenterna desto billigare blir det i slutändan att producera och då borde även priset för konsumenterna vara lägre.

EDIT:
Förutsatt att de inte höjer priset i och med GPU-bytet så blir det lite mer befogat.

Eller så försöker folk här inse att allt inte handlar om ren beräkningskraft eller gamingprestanda. MBPr är inte för folk som vill spela eller ha bäst beräkningskraft per krona. För folk som behöver en stabil, smidig, välbyggd och snabb dator (som dessutom kan köra OSX/Windows/Linux) för jobb så är det här småpengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Eller så försöker folk här inse att allt inte handlar om ren beräkningskraft eller gamingprestanda. MBPr är inte för folk som vill spela eller ha bäst beräkningskraft per krona. För folk som behöver en stabil, smidig, välbyggd och snabb dator (som dessutom kan köra OSX/Windows/Linux) för jobb så är det här småpengar.

Som frekvent användare av både OSX, Linux och Windows så kan jag med lätthet säga att du har fel. Du kan köra alla tre operativsystemen på i stort sett alla PC-datorer förutsatt att du har kretsar från Intel. Det roliga är att du genom en hackintosh även får bättre prestanda än på en äkta MBP eftersom de oftast kör med integrerade GPUer. Så nej en MBP är varken mer stabil, mer välbyggd eller snabbare än en burk du kan få för bra mycket mindre pengar. Kan variera såklart, men över lag så är det en sinnesjuk prissättning. Men, men. iSheep, iBuy, iDumb, iPhone. Motsvarande gäller även här.

Du säger det mer eller mindre själv. Du får betala skitmycket, men får ändå ingen hårdvara värd att hänga i granen jämfört med många andra produkter. En MBP har chassi gjort av aluminium, vilket inte har någon direkt fördel. Däremot nackdelen att det är onödigt dyrt att tillverka eftersom det är sådan miljöbov som kräver mängder med elektricitet för att framställa.

En MBP är inte smidigare än motsvarande PC-datorer. En sak om man gillar dess OS, men då är frågan om det är värt det med tanke på alla dess brister. Det hanterar minne sämre än t.ex. Windows. Krävs alltid dubbla mängden för att göra samma sak.
En sak som gör att du måste ha mer minne i den för att kunna utnyttja den lika effektivt som en burk med Windows.
Så om något är det extra mycket pengar om det bara handlar om jobb.

Permalänk
Medlem

2GB/s läshastighet och 1,2GB/s skrivhastighet för nya MBP med 256GB SSD. Kan inte vara många andra bärbara datorer som klarar det?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.627989/nya-macbook-pro-sa-sna...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delerium:

2GB/s läshastighet och 1,2GB/s skrivhastighet för nya MBP med 256GB SSD. Kan inte vara många andra bärbara datorer som klarar det?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.627989/nya-macbook-pro-sa-sna...

Det är ju de mest ointressanta siffrorna från en SSD som de visar. Sekventiell läs och skriv är tämligen ointressant för praktisk prestanda. Speciellt i en laptop där det inte finns några andra enheter att läsa och skriva från annat än RAM. Det som är relevant är slumpmässig läs och skriv på små filer. Sen är det väl standardsiffror för en modern SSD som kör PCIe x4. Så alla laptopar som kommer släppas med M.2 kommer ligga på någonstans runt 1-2 GB/s. Ska vi gissa på att det är en Samsung SM951? Prestandasiffrorna verkar matcha i alla fall. Levono ThinkPad X1 Carbon ska tydligen levereras med en sådan och bör därför prestera tämligen identiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Då vet vi att det är Cap Verde, av att döma på klockfrekvenserna så kan det ligga emellan M270X och M275X.

Permalänk
Medlem

Gillar MBP starkt, men blir inget köpt då jag inte är så förtjust i AMD (framförallt inte kvaliteten på deras drivare, och jag vill kunna dualboota Windows). Hoppas att de går tillbaka till nVidia i några framtida modeller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Som frekvent användare av både OSX, Linux och Windows så kan jag med lätthet säga att du har fel. Du kan köra alla tre operativsystemen på i stort sett alla PC-datorer förutsatt att du har kretsar från Intel. Det roliga är att du genom en hackintosh även får bättre prestanda än på en äkta MBP eftersom de oftast kör med integrerade GPUer. Så nej en MBP är varken mer stabil, mer välbyggd eller snabbare än en burk du kan få för bra mycket mindre pengar. Kan variera såklart, men över lag så är det en sinnesjuk prissättning. Men, men. iSheep, iBuy, iDumb, iPhone. Motsvarande gäller även här.

Du säger det mer eller mindre själv. Du får betala skitmycket, men får ändå ingen hårdvara värd att hänga i granen jämfört med många andra produkter. En MBP har chassi gjort av aluminium, vilket inte har någon direkt fördel. Däremot nackdelen att det är onödigt dyrt att tillverka eftersom det är sådan miljöbov som kräver mängder med elektricitet för att framställa.

En MBP är inte smidigare än motsvarande PC-datorer. En sak om man gillar dess OS, men då är frågan om det är värt det med tanke på alla dess brister. Det hanterar minne sämre än t.ex. Windows. Krävs alltid dubbla mängden för att göra samma sak.
En sak som gör att du måste ha mer minne i den för att kunna utnyttja den lika effektivt som en burk med Windows.
Så om något är det extra mycket pengar om det bara handlar om jobb.

Vilka övriga bärbara laptops är det som matchar MacBook Pro avseende byggkvalité, design, formfaktor osv? Frågar inte för att påstå att du har fel utan för att jag nu gått igenom 4 olika "laptop PCs" i ett försök att INTE köpa MBP (kör i princip bara Windows) men ännu inte hittat något som kan matcha MBP totalt sett. Är väl eg bara Lenovo som jag upplever är på samma nivå som MBP, men då ligger dom också i liknande prisklass också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka övriga bärbara laptops är det som matchar MacBook Pro avseende byggkvalité, design, formfaktor osv? Frågar inte för att påstå att du har fel utan för att jag nu gått igenom 4 olika "laptop PCs" i ett försök att INTE köpa MBP (kör i princip bara Windows) men ännu inte hittat något som kan matcha MBP totalt sett. Är väl eg bara Lenovo som jag upplever är på samma nivå som MBP, men då ligger dom också i liknande prisklass också.

Tycker inte om Apples metoder, OS, telefoner, fanboys eller någonting. Men när det kommer till bärbara datorer så måste jag i egenskap av laptopreparatör säga att det är överlägset konstruerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tycker inte om Apples metoder, OS, telefoner, fanboys eller någonting. Men när det kommer till bärbara datorer så måste jag i egenskap av laptopreparatör säga att det är överlägset konstruerade.

Oj, bättre betyg än så går väl inte att få, när någon som är kunnig och ogillar Apple ger beröm till MacBook Pro lär det ligga mycket i det. Är "tyvärr" helt i linje med mina egna erfarenheter, där tyvärr då främst beror på priset i kombination med att jag ytterst sällan använder MacOS på de MBPs jag haft senate åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka övriga bärbara laptops är det som matchar MacBook Pro avseende byggkvalité, design, formfaktor osv? Frågar inte för att påstå att du har fel utan för att jag nu gått igenom 4 olika "laptop PCs" i ett försök att INTE köpa MBP (kör i princip bara Windows) men ännu inte hittat något som kan matcha MBP totalt sett. Är väl eg bara Lenovo som jag upplever är på samma nivå som MBP, men då ligger dom också i liknande prisklass också.

Rakt upp och ned så har Dell's senaste XPS allt som en MPB, fast till ~7-8000kr lägre pris. Får nog ge en 17000kr, men det är fortfarande bra mycket billigare. Exakt samma specs som innan Apple bytte ut sina GT750, typ. Dess touch pad ska dessutom enligt flertalet Mac-riddare över t.ex. Kotaku vara överlägsen Apple's och det är ändå något Apple gör riktigt bra. Har inte testat den själv, men om flera frekventa MBP-användare säger samma sak så talar det gott. Vill man sedan ha OSX går det ju faktiskt installera utan vidare problem sedan Apple gick över till standardiserade kretsar från Intel. Asus har annars riktigt bra grejer i en prisklass om ~10-15k och då pratar vi både design, formfaktor, prestanda etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

Jag håller också med honom. Apple gör fantastiskt bra datorer men OSX är närmast plågsamt. Men kul för Apple att iaf någon gillar deras OS.

Ofan? Jag tycker att OSX är något av det bästa OS jag använt. Men alla kan inte tycka likadant, vilket är tur det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Rakt upp och ned så har Dell's senaste XPS allt som en MPB, fast till ~7-8000kr lägre pris. Får nog ge en 17000kr, men det är fortfarande bra mycket billigare. Exakt samma specs som innan Apple bytte ut sina GT750, typ. Dess touch pad ska dessutom enligt flertalet Mac-riddare över t.ex. Kotaku vara överlägsen Apple's och det är ändå något Apple gör riktigt bra. Har inte testat den själv, men om flera frekventa MBP-användare säger samma sak så talar det gott. Vill man sedan ha OSX går det ju faktiskt installera utan vidare problem sedan Apple gick över till standardiserade kretsar från Intel. Asus har annars riktigt bra grejer i en prisklass om ~10-15k och då pratar vi både design, formfaktor, prestanda etc.

Antar at du då menar XPS15 för den senaste är väl deras XPS13 och den har inte en chans mot Apple. Tro mig, jag har en själv. Säkert rätt trevlig när den fungerar som den ska men kvalitén är under all kritik. Inte nog med att den känns rätt plastig i jämförelse, kvalitén är verkligen dålig överlag, snart dags för tredje servicerundan på min och då har jag haft den i...2 månader! XPS15 är nog lite mer rejäl men jag vågar inte satsa på Dell ännu en gång,måste ha grejer som faktiskt fungerar. Är dessutom inte så förtjust i Dells "carbon fiber" som är en fingeravtrycksmagnet av stora mått. Vet inte om XPS15 har en annan Touchpad, för den som sitter i XPS13 är tom sämre än vad MacBook Pros är under Windows (som i sig är mkt sämre än i MacOS).

Men sett per krona kanske en väl fungerande XPS15 kan utmana, och trots allt så är det nog ändå nummer 2 på min lista. Om Dell tog sig rejält i kragen kvalitetsmässigt skulle det nog kunna vara en riktigt stark utmanare, men som det är nu vågar jag inte chansa en gång till.

Ang. Asus vet jag inte riktigt vilken modell du syftar på, hade deras MacBook kopia UX501 i några veckor och den var verkligen inte mkt att hurra för i jämförelse. Nu verkar dom ha dumpat priset rejält på den vilket nog behövdes och då kan den nog bli rätt prisvärd, men i fråga om absolut kvalité har den inte en suck mot en MacBook Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Antar at du då menar XPS15 för den senaste är väl deras XPS13 och den har inte en chans mot Apple. Tro mig, jag har en själv. Säkert rätt trevlig när den fungerar som den ska men kvalitén är under all kritik. Inte nog med att den känns rätt plastig i jämförelse, kvalitén är verkligen dålig överlag, snart dags för tredje servicerundan på min och då har jag haft den i...2 månader! XPS15 är nog lite mer rejäl men jag vågar inte satsa på Dell ännu en gång,måste ha grejer som faktiskt fungerar. Är dessutom inte så förtjust i Dells "carbon fiber" som är en fingeravtrycksmagnet av stora mått. Vet inte om XPS15 har en annan Touchpad, för den som sitter i XPS13 är tom sämre än vad MacBook Pros är under Windows (som i sig är mkt sämre än i MacOS).

Men sett per krona kanske en väl fungerande XPS15 kan utmana, och trots allt så är det nog ändå nummer 2 på min lista. Om Dell tog sig rejält i kragen kvalitetsmässigt skulle det nog kunna vara en riktigt stark utmanare, men som det är nu vågar jag inte chansa en gång till.

Ang. Asus vet jag inte riktigt vilken modell du syftar på, hade deras MacBook kopia UX501 i några veckor och den var verkligen inte mkt att hurra för i jämförelse. Nu verkar dom ha dumpat priset rejält på den vilket nog behövdes och då kan den nog bli rätt prisvärd, men i fråga om absolut kvalité har den inte en suck mot en MacBook Pro.

Både deras 13"- och 15"-modeller kommer i flera utföranden varav de nyare står sig eller ger mer än en MBP. Om du fått serva din egen snart tre gånger på 2 månader så låter det ju som om du fått ett måndagsex så det smäller om det. Jag pratar i vilket fall som helst om deras 2015 års modeller.

Samma sak vad gäller Asus' modeller. Kommer i flera utföranden. Vilken MBP har du jämfört mot denna UX501?
N550JX eller en G501JW. Dessa två har bra mycket mer ren kraft en den senaste MBP vars nya GPU från AMD är rätt så identisk med ett GT750 i prestanda. N550JX kommer med ett GTX950M, vilket är bättre bara där. G501JW kör med GTX960M, vilket är dubbelt så bra som ett GT750. G501JW är tunn, solid och dessutom väldigt sval och tyst. Har även en bra responsiv touchpad med bra klick i som du också kan konfigurera för tre fingrar hur du vill. För att ha dubbel GPU-prestanda så ligger den på samma låga ljudnivå och temp som Apple's senaste MBP faktiskt. Något jag tycker Apple gjort riktigt bra denna gången.

G501JW ligger på ~15k prismässigt.
Specs
Förbannat mycket billigare än en MBP och kommer med lika bra generell kvalitet och bättre prestanda.