Apple Macbook Pro 15 tum uppdateras med Radeon R9 M370X

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Pro 15 tum uppdateras med Radeon R9 M370X

I väntan på Skylake uppdaterar Apple Macbook Pro 15 tum med Force Touch och grafikkortet Radeon R9 M370X, som ska vara uppemot 80 procent snabbare än Geforce GT 750M.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa något från Apple men trevligt att dom använder AMDs GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den stannar kvar på Haswell. Finns dock ingen märkvärdig skillnad mellan Haswell och Broadwell. Den där extra batteritiden fick vi i form av ett mer energisnålt grafikkort som även presterar märkbart bättre. Även ett starkare batteri!

Dock så säger massor med folk att man inte ska köpa nu och vänta på Skylake. Sen när Skylake och rMBP redesign kommer så säger folk att man inte ska köpa en first-gen produkt.

Never ending cycle of, should I buy or not?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Intressant men är inget fan av varken Mac eller deras OS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant med den kretsen, måste betyda att AMD har skapat något som är 80% snabbare än Nvidias grafikkrets, men med bibehållen (eller t.o.m. bättre) energieffektivitet. Gissar på att det är en helt ny grafikkrets! Hoppas att vi får veta mer snart

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Apples bärbara datorer med det faktum att de klämmer in ett 99watttimars batteri i en 15" laptop där vanliga datorer i samma storlek oftast har ett batteri på mellan 40-60 wattimmar är riktigt bra gjort, speciellt då deras datorer trots allt också är ganska slimmade.

Tänk om nya iPhonen kunde ha designats med samma syn på batteritid!

Permalänk
Medlem

Det där känns som ett rejält GPU-lyft för den där datorn. Föregående Nvidia gpu har varit länge på modellerna så det var på tiden att den byttes

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Intressant men är inget fan av varken Mac eller deras OS.

Men Windows som OS är du ett fan av? Det i princip enda jag tycker är bra med Windows kontra OS X är grafikprestanda i spel/3D-grafik.

Äh, vi behöver inte ta den diskussionen här. Men du får gärna komma och hjälpa mig med Windows-relaterade problem på mitt jobb vilka vida överstiger OS X-problemen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Nyhet "Intressant är att grafiklösningen sägs vara upp till 80 procent snabbare än det Geforce GT 750M som den ersätter, någonting som kan betyda en mer energieffektiv och hitintills okänd grafikprocessor från AMD."

Eller, så är det bara en klassisk Cape Verde eller Bonaire. Cape Verde har samma eller lägre TDP men är en hel del snabbare, Bonaire har ingen officiell TDP för mobila kretsar men ligger runt Cape Verde överlag, den är mer än dubbelt så snabb som GT 750M.

Tänk att folk fått för sig så hårt att AMD drar mer ström än motsvarande nVidia. Det gäller 2 ynka kretsar sedan typ 2007. Annars är AMD överlag strömsnålare.

Skrivet av XFTality:

Väldigt intressant med den kretsen, måste betyda att AMD har skapat något som är 80% snabbare än Nvidias grafikkrets, men med bibehållen (eller t.o.m. bättre) energieffektivitet. Gissar på att det är en helt ny grafikkrets! Hoppas att vi får veta mer snart

Eller så har folk bara glömt att GCN överlag är effektivare än Kepler bortsett från Tahiti och Hawaii som istället har fet FP64-prestanda.
Läs vad jag skriver högre upp i inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Säga vad man vill om Apples bärbara datorer med det faktum att de klämmer in ett 99watttimars batteri i en 15" laptop där vanliga datorer i samma storlek oftast har ett batteri på mellan 40-60 wattimmar är riktigt bra gjort, speciellt då deras datorer trots allt också är ganska slimmade.

Tänk om nya iPhonen kunde ha designats med samma syn på batteritid!

Ja Apple är överlägsna på att designa datorer. Men det säger med om hur omständligt och rörigt andra tillverkare gör snarare än hur bra Apple är. Andra tillverkare trasslar in sig i sina egna kompromisser medan Apple håller det enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men Windows som OS är du ett fan av? Det i princip enda jag tycker är bra med Windows kontra OS X är grafikprestanda i spel/3D-grafik.

Jag håller också med honom. Apple gör fantastiskt bra datorer men OSX är närmast plågsamt. Men kul för Apple att iaf någon gillar deras OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ja Apple är överlägsna på att designa datorer. Men det säger med om hur omständligt och rörigt andra tillverkare gör snarare än hur bra Apple är. Andra tillverkare trasslar in sig i sina egna kompromisser medan Apple håller det enkelt.

Jupp, väldigt synd att det är så få tillverkare som kan göra vettiga alternativ till Macbook.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jag håller också med honom. Apple gör fantastiskt bra datorer men OSX är närmast plågsamt. Men kul för Apple att iaf någon gillar deras OS.

Det handlar med största sannolik om ovana/okunskap om hur man använder det. Förväntar man sig att saker ska bete sig exakt som Windows blir det så klart problem. Är övertygad om att många som tycker sig ogilla det hade ändrat åsikt om man gett det än ärlig chans. Kanske också haft någon bredvid sig som visar skillnaderna som kanske se stora ut på ytan, men är färre än många verkar tro.

Färre steg i många handhavanden ger i många lägen mycket bättre flyt i OS X. När man kan det.
Men ser fram emot att med öppna ögon köra Windows 10 när det släpps.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

@Nyhet "Intressant är att grafiklösningen sägs vara upp till 80 procent snabbare än det Geforce GT 750M som den ersätter, någonting som kan betyda en mer energieffektiv och hitintills okänd grafikprocessor från AMD."

Eller, så är det bara en klassisk Cape Verde eller Bonaire. Cape Verde har samma eller lägre TDP men är en hel del snabbare, Bonaire har ingen officiell TDP för mobila kretsar men ligger runt Cape Verde överlag, den är mer än dubbelt så snabb som GT 750M.

Tänk att folk fått för sig så hårt att AMD drar mer ström än motsvarande nVidia. Det gäller 2 ynka kretsar sedan typ 2007. Annars är AMD överlag strömsnålare.

Eller så har folk bara glömt att GCN överlag är effektivare än Kepler bortsett från Tahiti och Hawaii som istället har fet FP64-prestanda.
Läs vad jag skriver högre upp i inlägget.

Du tror inte detta är en typisk "upp till 80% bättre", vi vet att Kepler har relativt låg beräkningsprestanda så att få 80% högre i OpenCL lär knappast vara speciellt osannolikt.

Idag verkar det närmaste man kan komma R9 M370X vara R9 M275 (baserad på Cap Verde). Kolla in resultaten i spel för R9 M275, det är i nivå med DDR3 versionen av GT750M och definitivt lägre än GDDR5 versionen av GT750M.

Så vet inte vad du använder som jämförelse om Cap Verde skulle vara dubbelt så snabb som GT750M, redan R9 M275 (ca 60W enligt Notebookcheck) har högre strömförbrukning än GT750M (35-40W enligt Notebookcheck) så är ju knappast vettigt att jämföra med modeller lägre upp i skalan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det handlar med största sannolik om ovana/okunskap om hur man använder det. Förväntar man sig att saker ska bete sig exakt som Windows blir det så klart problem. Är övertygad om att många som tycker sig ogilla det hade ändrat åsikt om man gett det än ärlig chans. Kanske också haft någon bredvid sig som visar (de trots allt relativt små) skillnaderna.

Jag har varit tvungen att använda det en längre tid och nej jag är ledsen men jag tycker det är rent ut sagt värdelöst i jämförelse med Windows. =/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Det handlar med största sannolik om ovana/okunskap om hur man använder det. Förväntar man sig att saker ska bete sig exakt som Windows blir det så klart problem. Är övertygad om att många som tycker sig ogilla det hade ändrat åsikt om man gett det än ärlig chans. Kanske också haft någon bredvid sig som visar (de trots allt relativt små) skillnaderna.

Det man måste ge Microsoft cred för är att man lyckats göra sitt OS mer effektivt på samma HW sedan Vista (visst, man startade på rätt tacksam nivå ).

OSX nådde sin topp med Snow Leopard, efter det har varje version krävt allt mer resurser, Yosemit är faktisk märkbart segare än Mountain Lion (körde aldrig Mavericks) på en 2010 års 15" MBP med SSD och 8GB RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men Windows som OS är du ett fan av? Det i princip enda jag tycker är bra med Windows kontra OS X är grafikprestanda i spel/3D-grafik.

Äh, vi behöver inte ta den diskussionen här. Men du får gärna komma och hjälpa mig med Windows-relaterade problem på mitt jobb vilka vida överstiger OS X-problemen.

Jag är inget fan utav Windows heller, det är en kompromiss för mig. Jag föredrar Linux baserade distros men all mjukvara, speciellt spel, kör inte bra ibland. För mig står frågan mellan windows och linux där båda har för och nackdelar. Det är därför jag kör dual boot. Men ja, vi behöver inte tag den diskussionen här.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

5000kr extra för ett sketet grafikkort

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

5000kr extra för ett sketet grafikkort

Du missade övriga uppgraderingar den datorn fick med flit antar jag?

Permalänk
Skäggig legend

Jag var emot apples datorer, men för 4 år sedan började jag arbeta med dessa hatiska maskiner - en vecka in på jobbet och jag var fast. Hata så mycket ni vill men det är något magiskt med dessa maskiner. En Windowsbaserad dator kan man bli arg på, lika så en Mac. 80%? wacka wacka!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du tror inte detta är en typisk "upp till 80% bättre", vi vet att Kepler har relativt låg beräkningsprestanda så att få 80% högre i OpenCL lär knappast vara speciellt osannolikt.

Idag verkar det närmaste man kan komma R9 M370X vara R9 M275 (baserad på Cap Verde). Kolla in resultaten i spel för R9 M275, det är i nivå med DDR3 versionen av GT750M och definitivt lägre än GDDR5 versionen av GT750M.

Så vet inte vad du använder som jämförelse om Cap Verde skulle vara dubbelt så snabb som GT750M, redan R9 M275 (ca 60W enligt Notebookcheck) har högre strömförbrukning än GT750M (35-40W enligt Notebookcheck) så är ju knappast vettigt att jämföra med modeller lägre upp i skalan.

Får vara försiktig på hur du jämför på den sidan. 980SLI förlorar mot GT 750M ibland. Måste jämföra med motsvarande processorer. Det bästa är att titta på deras stationära motsvarigheter, finns i nästan exakt samma utförande så när som på ca 10% frekvensskillnad. 7770 är ofta över dubbelt så snabb mot GT 640.

Angående strömförbrukning så har Cape Verde till mobila 40-50W TDP enligt Wikipedia, medan 750M har 50W.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jag har varit tvungen att använda det en längre tid och nej jag är ledsen men jag tycker det är rent ut sagt värdelöst i jämförelse med Windows. =/

Okej. Kan inte låta bli… På vilket sätt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

@Nyhet "Intressant är att grafiklösningen sägs vara upp till 80 procent snabbare än det Geforce GT 750M som den ersätter, någonting som kan betyda en mer energieffektiv och hitintills okänd grafikprocessor från AMD."

Eller, så är det bara en klassisk Cape Verde eller Bonaire. Cape Verde har samma eller lägre TDP men är en hel del snabbare, Bonaire har ingen officiell TDP för mobila kretsar men ligger runt Cape Verde överlag, den är mer än dubbelt så snabb som GT 750M.

Tänk att folk fått för sig så hårt att AMD drar mer ström än motsvarande nVidia. Det gäller 2 ynka kretsar sedan typ 2007. Annars är AMD överlag strömsnålare.

Eller så har folk bara glömt att GCN överlag är effektivare än Kepler bortsett från Tahiti och Hawaii som istället har fet FP64-prestanda.
Läs vad jag skriver högre upp i inlägget.

Kanske får man för sig det eftersom dom ligger efter i strömförbrukning på processorer i tävlingen mot Intel

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Får vara försiktig på hur du jämför på den sidan. 980SLI förlorar mot GT 750M ibland. Måste jämföra med motsvarande processorer. Det bästa är att titta på deras stationära motsvarigheter, finns i nästan exakt samma utförande så när som på ca 10% frekvensskillnad. 7770 är ofta över dubbelt så snabb mot GT 640.

Angående strömförbrukning så har Cape Verde till mobila 40-50W TDP enligt Wikipedia, medan 750M har 50W.

Fast 7770 och GT640 är för stationära, ser inte vad det har för relevans för mobila enheter. Du har däremot helt rätt i att det är en viss varians mellan hur R9 M275 presterar relativt GT750M i olika titlar. Väljer du det sista alternativet som är grönt (över 30FPS i snitt) för varje titel så är GT750M snabbare i de flesta fall, i ett M275 snabbare (Company of Heroes 2), i två fall är det lika (Anno 2070, Dirt3). Det är GDDR5 versionen av R9 M275 mot DDR3 av GT750M, 15" rMBP använder sig av GDDR5 versionen av GT750M.

Vilken CPU det handlar om står ju, man har testat 3 modeller med R9 M275, två hade i7 4500U och en hade i7 4510U, d.v.s. för laptop bland det snabbast man hittar på 15W TDP.

Tittar man på GT750M är det ett rätt stort spann från 17W Ivy Bridge till i7-4210MQ. Titta på spannet i resultat, det är typiskt väldigt liten skillnad vilket knappast är någon överraskning då redan en i5-3337U är mer än nog att göra de flesta spel helt GPU-bundna. De resultat som sticker ut är de som kommer från XPS15 och rMBP 15" som är en av de ytterst få modeller som använder GT750M med GDDR5.

Den strömförbrukning som Netbookcheck listar är vad man ungefär uppmätt vid test, det betyder i så fall att R9 M275 drar mer än sin TDP och 750M drar mindre. Inte orimligt då TDP inte är ett exakt mått utan bara ett mått på vilken kylningseffekt som krävs för att kretsen ska fungerar som tänkt.

Man kan se detta som något positivt för AMD. Om 80% siffran överhuvudtaget är något som representerar resultat i speltitlar så betyder det att R9 370X har en rätt ordentligt omarbetad GPU-design som i så fall fungerar betydligt bättre än dagens för laptops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan någon dissekerar GPUn för att lista ut vad det faktiskt är som gömmer sig bakom modellnumret?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

iFixit brukar vara extremt snabba

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Okej. Kan inte låta bli… På vilket sätt?

Exempelvis en så enkel sak som att få ett program eller tjänst att autostarta tillsammans med systemet. Sedan känns hela systemet lite som iOS. Allt ska vara enkelt men så fort som man faktiskt vill göra något mer komplicerat så blir det bökigt som fan. Hela systemet känns mer glättigt än funktionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men Windows som OS är du ett fan av? Det i princip enda jag tycker är bra med Windows kontra OS X är grafikprestanda i spel/3D-grafik.

Äh, vi behöver inte ta den diskussionen här. Men du får gärna komma och hjälpa mig med Windows-relaterade problem på mitt jobb vilka vida överstiger OS X-problemen.

Ser man bara till OSet och inte dess mjukvarustöd så är windows överlägset sämst. Unix-isch system som linux och mac är överlägset bättre men där tappar Mac på att vara "användarvänligt" aka värdelöst för mer avancerade användare än slösurfare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Exempelvis en så enkel sak som att få ett program eller tjänst att autostarta tillsammans med systemet. Sedan känns hela systemet lite som iOS. Allt ska vara enkelt men så fort som man faktiskt vill göra något mer komplicerat så blir det bökigt som fan. Hela systemet känns mer glättigt än funktionellt.

Ja, det är en enkel sak att fixa.
System Preferences > Users & Groups > Login Items

Nä det är långt mer fritt än iOS. Vad är det för något du vill göra som blir bökigt när det är något mer komplicerat? Inte ett dugg mer glättigt än funktionellt. I iOS kan jag förstå folk känner vissa begränsningar i operativet, men i OS X är det inte på samma vis.

Skrivet av Yooriitzz:

…men där tappar Mac på att vara "användarvänligt" aka värdelöst för mer avancerade användare än slösurfare.

Skickades från m.sweclockers.com

Onyanserat struntprat kommer jag kalla det så länge du inte kommer med något exempel som får mig att ändra mig. Verkligheten i hur OS X används stämmer inte överens med vad du säger ”aka värdelöst för mer avancerade användare än slösurfare”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimmp:

iFixit brukar vara extremt snabba

Fast de brukar inte vara så bra på att analysera hårdvaran djupare än att skriva ut modellnumret på kretsarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24