Förmånsskatt på leasingbil

Permalänk
Avstängd

Förmånsskatt på leasingbil

Hej!

Jag hittade inget bättre ställe att lägga tråden, men kanske är någon här på forumet som har koll?

Om en anställd använder en leasingbil där företaget betalar leasingkostnaden betalar man skatt i form av ett förmånsvärde, bruttolöneavdrag. Vettigt.

Men om leasingkostnaden också dras som bruttolöneavdrag, och det är helt kostnadsneutralt för företaget, ska den anställde fortfarande betala förmånsskatt? Det är bara halva momsen på leasingkostnaden, men det beloppet är ju betydligt mindre än förmånsbeskattningen. Mot att ha haft en privat leasing tänker jag, då är det ju ingen förmånsskatt på något sätt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ja köper företaget en bil som utnyttjas av en anställd eller ägare skall förmånsvärde erläggas.

Med en privat leasing kan du oftast bara välja mindre rolig bil än ur ett företagsköp där du oftast kan köpa en "roligare egen vald bil"

Du som anställd betalar bruttolöneavdraget det kostar företaget att "ge dig" en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tsarraz:

Ja köper företaget en bil som utnyttjas av en anställd eller ägare skall förmånsvärde erläggas.

Med en privat leasing kan du oftast bara välja mindre rolig bil än ur ett företagsköp där du oftast kan köpa en "roligare egen vald bil"

Du som anställd betalar bruttolöneavdraget det kostar företaget att "ge dig" en bil.

Okej tack.

De flesta exempel jag hittar så låter det som företaget står för själva leasingkostnaden och den anställde endast betalar förmånsskatt, tänkte om det var någon skillnad när den anställde betalade för leasingkostnaden också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Okej tack.

De flesta exempel jag hittar så låter det som företaget står för själva leasingkostnaden och den anställde endast betalar förmånsskatt, tänkte om det var någon skillnad när den anställde betalade för leasingkostnaden också.

Sitter i samma båt själv, för att slippa förmånsskatt måste man betala leasingen Netto då kan du dra av förmånsskatten mot nettoavdraget, i mitt fall är det ungefär samma. Betalar 4500:- brutto och förmånsskatten är 3650:-.

Nackdelen med bruttolöneavdrag är ju lägre inbetalning för pension m.m.

//Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Sitter i samma båt själv, för att slippa förmånsskatt måste man betala leasingen Netto då kan du dra av förmånsskatten mot nettoavdraget, i mitt fall är det ungefär samma. Betalar 4500:- brutto och förmånsskatten är 3650:-.

Nackdelen med bruttolöneavdrag är ju lägre inbetalning för pension m.m.

//Erik

Intressant. Jag körde på en Audi A3, då jag alltid gillat fina leksaker. Den kommer kosta mig 4500 i nettoavdrag totalt med förmånsskatt och hela köret. Så man kanske ska kolla på nettoavdrag också?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Intressant. Jag körde på en Audi A3, då jag alltid gillat fina leksaker. Den kommer kosta mig 4500 i nettoavdrag totalt med förmånsskatt och hela köret. Så man kanske ska kolla på nettoavdrag också?

Jag har en Passat -13 170 TDI DSG 4-Motion nypris 340kkr sedan rabatt ner till 310kkr.

Så A3'an borde bli billigare förutsatt att du inte har väldigt mycket utrustning, ta gärna en miljöklassad då blir det lägre avgifter!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det man tjänar på är att du inte behöver hosta upp något kontantbelopp som vid privatleasing, inte heller ta ett lån som vid billån, att det är bra att löneväxla om du betalar statlig skatt samt att ramavtalens rabatter ofta är väldigt bra - på dom flesta dyrare märkena typ BMW, MB får du upp till 100k i rabatt (finns på hemsidorna för allmän beskådning). I slutändan är det dyrt (allt bilägande är), men blir ändå billigare än ett privatköp.

Vissa företag kompenserar den anställde med extra pensionsinbetalning, eftersom de annars faktiskt tjänar på de lägre arbetsgivaravgifterna som ett bruttolöneavdrag resulterar i.

Jag löneväxlar en Volvo V60 D4 Ocean Race med listpris 447 kkr och som landade på 337 kkr - bara den rabatten gör det ganska attraktivt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Finns inga kontantbelopp vid privatleasing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Jag har en Passat -13 170 TDI DSG 4-Motion nypris 340kkr sedan rabatt ner till 310kkr.

Så A3'an borde bli billigare förutsatt att du inte har väldigt mycket utrustning, ta gärna en miljöklassad då blir det lägre avgifter!

A3 Sedan 2.0 TDI, Sport, Styled. En del extrautrustning men totalbeloppet landade på ca 300k.

Hur kan du ha så liten kostnad? Vad har du för leasingkostnad varje månad? Tror förmåndsvärdet är samma lika

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

A3 Sedan 2.0 TDI, Sport, Styled. En del extrautrustning men totalbeloppet landade på ca 300k.

Hur kan du ha så liten kostnad? Vad har du för leasingkostnad varje månad? Tror förmåndsvärdet är samma lika

Leasingkostnaden är ca 6000 per månad, de hade kampanj på bilen så den var 7,5 basbelopp + lite utrustning sen fick vi 10% rabatt!!
//Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

A3 Sedan 2.0 TDI, Sport, Styled. En del extrautrustning men totalbeloppet landade på ca 300k.

Hur kan du ha så liten kostnad? Vad har du för leasingkostnad varje månad? Tror förmåndsvärdet är samma lika

Audi är dyra, så är det bara. Passat tillhör mellansegmentet så Audi, som ska vara premium, vill distansera sig från dem genom priset.
Audi har sällan kampanjer. Ville själv ha en A3 men det blev en BMW då jag fick f-n så mycket mer för pengarna! X-drive, 8-stegs automat, 184hk och en massa lull-lull. Audi erbjöd mig framhjulsdrift, 6-stegs automat, 170kh och inget lull-lull till högre pris! Detta var iof 2013 men det ger en vink om hur det kan vara.

Skrivet av Maxizor:

Leasingkostnaden är ca 6000 per månad, de hade kampanj på bilen så den var 7,5 basbelopp + lite utrustning sen fick vi 10% rabatt!!
//Erik

Kampanjer är vad man spar pengar på. Rabatten kommer dessvärre inte dig till nytta, bara din arbetsgivare som tjänar på det, eftersom det inte påverkar förmånsvärdet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Audi är dyra, så är det bara. Passat tillhör mellansegmentet så Audi, som ska vara premium, vill distansera sig från dem genom priset.
Audi har sällan kampanjer. Ville själv ha en A3 men det blev en BMW då jag fick f-n så mycket mer för pengarna! X-drive, 8-stegs automat, 184hk och en massa lull-lull. Audi erbjöd mig framhjulsdrift, 6-stegs automat, 170kh och inget lull-lull till högre pris! Detta var iof 2013 men det ger en vink om hur det kan vara.

Kampanjer är vad man spar pengar på. Rabatten kommer dessvärre inte dig till nytta, bara din arbetsgivare som tjänar på det, eftersom det inte påverkar förmånsvärdet.

Fast det gynnar ju mig då jag får ett lägre bruttoavdrag då leasingkostnaden sänks, hade jag däremot bara betalat förmånsvärde hade det inte spelat någon roll, förutom om man inte får köpa bilen då... Den ska ju hamna under 7.5 basbelopp för man ska kunna få den som tjänstebil på många företag :)(

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Fast det gynnar ju mig då jag får ett lägre bruttoavdrag då leasingkostnaden sänks, hade jag däremot bara betalat förmånsvärde hade det inte spelat någon roll, förutom om man inte får köpa bilen då... Den ska ju hamna under 7.5 basbelopp för man ska kunna få den som tjänstebil på många företag :)(

Skillnad i leasingkostnad är, tycker jag, försumbar i sammanhanget. Vill minas att det var så jag resonerade när jag räknad på det för flera bilar sedan...
Jag gillar tjänstebil, trots brister med bruttolöneavdraget, då man slipper tänka på vägtullar, service, försäkring o.s.v. samt omaket att kränga bilen utan jidder med kreti o pleti som vill byta mot en Volvo C70 årgång ´97

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net