Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell" lanseras på Computex

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell" lanseras på Computex

I väntan på Skylake blir det endast två modeller ur arkitekturen Broadwell för stationära datorer och LGA 1150. Nu framgår att säljstarten äger rum i samband med Computex 2015.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur stora värmeskillnader det kommer vara, för Haswell hade väl lite problem med det..

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att de fortsätter med C-modellerna i framtiden. En kul nischprodukt. Betydligt roligare än alla femtioelva Pentiummodeller som skiljer sig med 100Mhz mot varandra.

Permalänk
Medlem

Längtar tills prestandatest! Hoppas att ni gör lite tester inför lanseringen?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför man har med de integrerade grafikdelarna? "Entusiast-processor" och integrerad grafik passar ju inte riktigt ihop om du frågar mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer nya INTEL CPUer, hoppas dom är en bra förbättring. Fast dom kunde gärna skipa iGPU. Vad kan den kosta i sig? 20-30% av hela CPU kostnaden?

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Avstängd

Grafikprestandan kommer nog vara rejält bättre i Broadwell än i Haswell.
Men hur blir det med den vanliga CPU-prestandan?
L3-minnet är ju mindre, samt klockfrekvenserna är nerskruvade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

Kan någon förklara för mig varför man har med de integrerade grafikdelarna? "Entusiast-processor" och integrerad grafik passar ju inte riktigt ihop om du frågar mig.

Haswell-E är entusiastplattformen och den saknar iGPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av rektor:

Grafikprestandan kommer nog vara rejält bättre i Broadwell än i Haswell.
Men hur blir det med den vanliga CPU-prestandan?
L3-minnet är ju mindre, samt klockfrekvenserna är nerskruvade.

Om resultatet från http://www.sweclockers.com/nyhet/20490-intel-core-i7-5775c-br... är äkta vilket inte är helt omöjligt så verkar prestandan vara som förväntat, runt 10% högre än för Haswell vid samma frekvens.
Om inget annat gör det det hela lite intressant med vad Skylake kan prestera

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer bli vanligare med octacore snart Helst med HT eller så för att avlasta vid streaming. Skulle vara skönt att kunna dra på max settings i ett spel och streama samtidigt utan att få en halvering av ens FPS.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shinjed:

Hoppas att det kommer bli vanligare med octacore snart Helst med HT eller så för att avlasta vid streaming. Skulle vara skönt att kunna dra på max settings i ett spel och streama samtidigt utan att få en halvering av ens FPS.

Det är mer troligt att stödet för hårdvarukodning av video blir mer utbyggt än att 8-kärniga processorer blir standard inom en snar framtid. Intel har QuickSync som är rikigt bra men verkar inte finnas stöd i någon streamingmjukvara. Nvidia har sitt Shadowplay som använder deras hårdvarustöd för film. AMD har något motsvarande som jag inte minns namnet på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shinjed:

Hoppas att det kommer bli vanligare med octacore snart Helst med HT eller så för att avlasta vid streaming. Skulle vara skönt att kunna dra på max settings i ett spel och streama samtidigt utan att få en halvering av ens FPS.

AMD Zen i slutet av 2016. Då får vi fler Octa Core med HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av webknut:

Kul att det kommer nya INTEL CPUer, hoppas dom är en bra förbättring. Fast dom kunde gärna skipa iGPU. Vad kan den kosta i sig? 20-30% av hela CPU kostnaden?

Tror faktiskt den är rätt billig att implementera men det har jag inget belägg för förutom att det fanns en spinoff på den populära 2500K förr i tiden som hette 2550K utan iGPU som bara kostade en 50-lapp mindre om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Nyhet

Kommer processorerna bli kompatibla med Z87?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Tror faktiskt den är rätt billig att implementera men det har jag inget belägg för förutom att det fanns en spinoff på den populära 2500K förr i tiden som hette 2550K utan iGPU som bara kostade en 50-lapp mindre om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast 2550K är exakt samma CPU som 2500K fast med avstängd GPU. Intel tillverkade bara tre olika CPUer för LGA 1155 och alla hade iGPU. Så det var en vanlig Sandy Bridge HE-4 med avstängd GPU. Antagligen binning, alltså exemplar som hade fel i GPUn men som i övrigt var felfria.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Slöseri med naturtillgångar till max när det lanseras en ynka prestandaökning på 5-10% vid varje lansering av cpuer. Kan inte Intel och Amd bara vänta tills de har en ökning på minst 30-40% iallafall? Jag vet att detta lär säkert ta 5 år med tanke på att de redan ligger på 14 nm, men vafan liksom. Vilka människor köper en ny cpu som ger dem 20-30% med prestanda jämfört med deras nuvarande cpu. Har haft min i7 920 sen 2009 och den är fortfarande grymt stark. Laggar aldrig. Haswell 4790k gav mig 50% mer prestanda så jag uppgraderade till den. Som de ser ut nu kommer jag nog inte uppgradera på minst 6 år iallafall. Det är mycket roligare på gpu-fronten enligt mig.

Broadwell släpps nu och Skylake snart, så broadwell är ju redan utdöd vid lansering i princip. Broadwell är slöseri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kan någon förklara för mig varför man har med de integrerade grafikdelarna? "Entusiast-processor" och integrerad grafik passar ju inte riktigt ihop om du frågar mig.

"Entusiast" behöver inte betyda gaming. Håller man uteslutande på med andra entusiast-sysslor såsom tunga beräkningar, simuleringar, musikproduktion etc. finns det ingen mening med att ha ett diskret grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Slöseri med naturtillgångar till max när det lanseras en ynka prestandaökning på 5-10% vid varje lansering av cpuer. Kan inte Intel och Amd bara vänta tills de har en ökning på minst 30-40% iallafall? Jag vet att detta lär säkert ta 5 år med tanke på att de redan ligger på 14 nm, men vafan liksom. Vilka människor köper en ny cpu som ger dem 20-30% med prestanda jämfört med deras nuvarande cpu. Har haft min i7 920 sen 2009 och den är fortfarande grymt stark. Laggar aldrig. Haswell 4790k gav mig 50% mer prestanda så jag uppgraderade till den. Som de ser ut nu kommer jag nog inte uppgradera på minst 6 år iallafall. Det är mycket roligare på gpu-fronten enligt mig.

Broadwell släpps nu och Skylake snart, så broadwell är ju redan utdöd vid lansering i princip. Broadwell är slöseri.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det vara mer slöseri med naturtillgångar än att stanna på samma teknik längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

"Entusiast" behöver inte betyda gaming. Håller man uteslutande på med andra entusiast-sysslor såsom tunga beräkningar, simuleringar, musikproduktion etc. finns det ingen mening med att ha ett diskret grafikkort.

Hmm, nej det har du nog rätt i. Man är väl för insnöad på sin egna del antar jag. Däremot känns det som att det är en stor del som skulle vilja se grafikdelen avskalad om man kunde få ner enheten i pris. Måste väl ändå vara klart störst andel personer som köper en ny Intel-processor tillsammans med ett externt grafikkort?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dom kunde gärna fått göra en variant utan iGPU och lägre TDP.. Folk som inte bryr sig fattar ändå inte skillnaden, har svårt tro att Intel gör dessa C/K-CPUer för den målgruppen!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Gissar på exakt samma CPU prestanda som Haswell och betydligt bättre grafik del. Tyvärr.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Slöseri med naturtillgångar till max när det lanseras en ynka prestandaökning på 5-10% vid varje lansering av cpuer. Kan inte Intel och Amd bara vänta tills de har en ökning på minst 30-40% iallafall? Jag vet att detta lär säkert ta 5 år med tanke på att de redan ligger på 14 nm, men vafan liksom. Vilka människor köper en ny cpu som ger dem 20-30% med prestanda jämfört med deras nuvarande cpu. Har haft min i7 920 sen 2009 och den är fortfarande grymt stark. Laggar aldrig. Haswell 4790k gav mig 50% mer prestanda så jag uppgraderade till den. Som de ser ut nu kommer jag nog inte uppgradera på minst 6 år iallafall. Det är mycket roligare på gpu-fronten enligt mig.

Broadwell släpps nu och Skylake snart, så broadwell är ju redan utdöd vid lansering i princip. Broadwell är slöseri.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är valfritt att uppgradera och det är nog få människor som uppgraderar vid varje nysläppt processormodell men som sagt var det är ju också valfritt i så fall. Men låt säga att du sitter med en Sandy Bridge 2500K och uppgraderar till snabbaste modellen av Skylake när den släpps så får man ju en vettig prestandaökning. Alla uppgraderar inte samtidigt så det är väl bra att det alltid finns vettiga modeller att välja för de som inte uppgraderat på några år. Har själv en AMD FX-8350 som funkar bra men tycker ändå det är trevligt att utvecklingen inte avstannar. När läget är det rätta och priset vettigt så slår man väl till med en uppgradering som ger minst 50% extra prestanda och det tillfället behöver inte vara samtidigt för mig som det är för dig (för du har ju redan en bättre CPU än mig).

Personligen tycker jag också att integrerad GPU är bra. Jag spelar inte men redigerar video och har behov av stark CPU med många kärnor som gärna också har någon form av accelererad videokomprimering. Min FX-8350 har jag fått komplettera med ett grafikkort (har ett AMD 6670 för att få bra kompabilitet med open source Linux drivrutiner). Men Intels integrerade grafik hade passat mig utmärkt för mina behov. Hade gärna sett en 8-kärnig CPU med hyper threading och integrerad GPU men man kan inte få allt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Fast 2550K är exakt samma CPU som 2500K fast med avstängd GPU. Intel tillverkade bara tre olika CPUer för LGA 1155 och alla hade iGPU. Så det var en vanlig Sandy Bridge HE-4 med avstängd GPU. Antagligen binning, alltså exemplar som hade fel i GPUn men som i övrigt var felfria.

Mjo det har du rätt i, 2550K var nog bara misslyckade 2500Ks.
Det får en ju att fundera på hur mycket iGPUn faktiskt ökar kostnaden för jag tror knappt 10% faktiskt använder den en endaste gång på desktop-CPUer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Inte Z87 men Z97

Skrivet av bonafriss:

@Nyhet

Kommer processorerna bli kompatibla med Z87?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Mjo det har du rätt i, 2550K var nog bara misslyckade 2500Ks.
Det får en ju att fundera på hur mycket iGPUn faktiskt ökar kostnaden för jag tror knappt 10% faktiskt använder den en endaste gång på desktop-CPUer...

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger inte QuickSync på GPUn typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kan någon förklara för mig varför man har med de integrerade grafikdelarna? "Entusiast-processor" och integrerad grafik passar ju inte riktigt ihop om du frågar mig.

Prissättning sätts efter efterfrågan. Den viktas mot CPU-prestandan. Skulle de släppa en utan GPU skulle den med andra ord inte bli mycket billigare alls. Ingen skillnad i tillverkningskostnad att tillverka dem heller då det är samma krets. Och inte värt att designa en krets utan iGPU för den lilla marknaden. Man får ju också tänka på att den med så mycket mindre kretsarea skulle bli mer svårkyld och därmed prioriteras bort av de flesta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Mjo det har du rätt i, 2550K var nog bara misslyckade 2500Ks.
Det får en ju att fundera på hur mycket iGPUn faktiskt ökar kostnaden för jag tror knappt 10% faktiskt använder den en endaste gång på desktop-CPUer...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många datorer tror du det säljs till företag jämfört med antalet datorer det säljs till gamers? Notera att det är samma CPUer som sitter i bärbara enheter och där måste du upp en bit i pris innan du får ett diskreta grafikkort. Snart är det väl bara spellaptops som faktiskt får en diskret GPU. Den stora majoriteten behöver inte en dGPU i sin laptop och då blir det ju billigare och enklare om processorn har en integrerad.

Jag har svårt att tänka mig att Sandy Bridge HE-4 var designad för gamers i första hand. K-modellen släpptes för att en väldigt högljudd nischgrupp skulle bli nöjda men det är ett par modeller av över 100 som bygger på tre olika CPUer.

Så då är frågan, vad skulle det kosta att tillverka en till modell? Tror det är många som missar att Intel bara tillverkar en handfull faktiska CPUer men att de sedan blir binnade till någonstans mellan 100 och 200 modeller beroende på hur mycket som blir helt och hur högt de klockar. Att slänga in en till CPU är en mycket större manöver än att ändra specarna på binnade modeller. Hur många enkla CPUer utan GPU kan inte sälja? Skulle den något mindre kretsen ens bli så mycket billigare att tillverka att det väger upp de extra kostnaderna för att tillverka små serier? Är det värt risken att fragmentera marknaden mer?

Tittar man på vad folk beskriver när de säger att de vill ha en CPU utan iGPU så brukar det passa in väldigt väl på s2011. Den enklaste modellen där har alltid legat väldigt nära toppmodellen från s115x i pris. Det som kostar extra är det dyrare moderkortet som krävs för alla extra funktioner. Just nu gör övergången till DDR4 det extra dyrt men det är en skillnad som blir irrelevant om ett halvår med Skylake.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Ligger inte QuickSync på GPUn typ?

Ja QuickSync ligger i Intels GPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hmm, nej det har du nog rätt i. Man är väl för insnöad på sin egna del antar jag. Däremot känns det som att det är en stor del som skulle vilja se grafikdelen avskalad om man kunde få ner enheten i pris. Måste väl ändå vara klart störst andel personer som köper en ny Intel-processor tillsammans med ett externt grafikkort?

Skrivet av lacrits:

Dom kunde gärna fått göra en variant utan iGPU och lägre TDP.. Folk som inte bryr sig fattar ändå inte skillnaden, har svårt tro att Intel gör dessa C/K-CPUer för den målgruppen!

Tror inte ni begriper hur man kapar kostnaderna i kiseltillverkning.
Att utveckla en krets som ska testas, finjusteras och åter testas mm kostar. Det kostar som F (tänk som i typ hela Svenska statens budget).
Billigare blir det inte för att man gör en "speciell" version i 10000 ex "till några". Då de måste designa, testa, åter finjustera och testa om IGEN.
Att tillverka ytterligare 1 miljon likadana CPUer till är försumbar kostnad, förutsatt att du kan sälja dem.

Intel gör idag (rätta mig om jag har fel) en fyrkärnig CPU och en två kärning CPU på 1150 sockeln. Inget mer. Alla har alla funktioner (tex HT, iGPU, max Cache), och alla har alla fördelar.

Men sen är inte tillverkningen perfekt, utan du får defekta delar, kärnor, cache, och iGPU.
Hur gör du något billigt när du tillverkar trasiga delar? Jo du stänger av dessa trasiga delarna, och säljer dem ändå, som en annan version.

Alla fyrkärniga har HT, om allt fungerar perfekt, blir det en K, upplåst sak, typ 4790k, förutsatt att den klarar den hastigheten som de ska, annars blir den kanske en långsammare i7a.

Skulle en del vara trasigt, (cache, kärna) så blir den en i5a, då utan HT, och mindre cache. Man stänger helt enkelt av det som inte fungerar.
Samma sätt blir i3or till Pentium när de misslyckas. Därför är prisskillnaden mellan i5 och i3 ibland rätt små, då i3 är "hel krets", medan i5 är defekt "bättre" krets.
Många CPUer har olika frekvenser, och varje enstaka CPU testas för att se vad den klarar, i fabrik, där de får den hastigheten som de faktiskt klarar av.

GPUn i sig har även den flera kärnor, och man stänger av de som är defekta, så får man en CPU som har svagare GPU del.

Så sammanfattat, "Hur gör man billigare CPUer?"
Man tillverkar alla likadant, och säljer även det som är trasigt, så att inget går till spillo och man får in pengar även för skräpet.

På samma princip görs Nvidias 980 och 970 (där 970 är ett defekt 970).
På samma sätt görs AMDs 290X och 290 (där 290 är ett defekt 290X).

Roliga var faktiskt ursprungliga Titan korten...
De var 2 nivåer defekta Chip (dvs 2 segment var avstängda), som folk betalade 10kkr för... Snacka om ren $$$.
När 780Ti kom så fick de bättre chip än ursprungliga Titan, då bara en nivå var defekt, och först med Titan Black fick de hela chippet.
Nvidia hade alltså sålt skit:et dyrt, sparat de bättre kretsarna och sålde dessa senare istället

Samma gör du med allt inom elektronik, CPUer mm. De bästa NANDen blir premium SSDer, de sådär blir budget SSDer och de sämsta blir USB minnen. Visst finns det undantag, men då får du också betala för skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte ni begriper hur man kapar kostnaderna i kiseltillverkning.
Att utveckla en krets som ska testas, finjusteras och åter testas mm kostar. Det kostar som F (tänk som i typ hela Svenska statens budget).
Billigare blir det inte för att man gör en "speciell" version i 10000 ex "till några". Då de måste designa, testa, åter finjustera och testa om IGEN.
Att tillverka ytterligare 1 miljon likadana CPUer till är försumbar kostnad, förutsatt att du kan sälja dem.

Intel gör idag (rätta mig om jag har fel) en fyrkärnig CPU och en två kärning CPU på 1150 sockeln. Inget mer. Alla har alla funktioner (tex HT, iGPU, max Cache), och alla har alla fördelar.

Men sen är inte tillverkningen perfekt, utan du får defekta delar, kärnor, cache, och iGPU.
Hur gör du något billigt när du tillverkar trasiga delar? Jo du stänger av dessa trasiga delarna, och säljer dem ändå, som en annan version.

Alla fyrkärniga har HT, om allt fungerar perfekt, blir det en K, upplåst sak, typ 4790k, förutsatt att den klarar den hastigheten som de ska, annars blir den kanske en långsammare i7a.

Skulle en del vara trasigt, (cache, kärna) så blir den en i5a, då utan HT, och mindre cache. Man stänger helt enkelt av det som inte fungerar.
Samma sätt blir i3or till Pentium när de misslyckas. Därför är prisskillnaden mellan i5 och i3 ibland rätt små, då i3 är "hel krets", medan i5 är defekt "bättre" krets.
Många CPUer har olika frekvenser, och varje enstaka CPU testas för att se vad den klarar, i fabrik, där de får den hastigheten som de faktiskt klarar av.

GPUn i sig har även den flera kärnor, och man stänger av de som är defekta, så får man en CPU som har svagare GPU del.

Så sammanfattat, "Hur gör man billigare CPUer?"
Man tillverkar alla likadant, och säljer även det som är trasigt, så att inget går till spillo och man får in pengar även för skräpet.

På samma princip görs Nvidias 980 och 970 (där 970 är ett defekt 970).
På samma sätt görs AMDs 290X och 290 (där 290 är ett defekt 290X).

Roliga var faktiskt ursprungliga Titan korten...
De var 2 nivåer defekta Chip (dvs 2 segment var avstängda), som folk betalade 10kkr för... Snacka om ren $$$.
När 780Ti kom så fick de bättre chip än ursprungliga Titan, då bara en nivå var defekt, och först med Titan Black fick de hela chippet.

Samma gör du med allt inom elektronik, CPUer mm. De bästa NANDen blir premium SSDer, de sådär blir budget SSDer och de sämsta blir USB minnen. Visst finns det undantag, men då får du också betala för skillnaden.

Bra förklarat, det där har jag tom läst tidigare kom jag på nu. "Wafers".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2