Intel Core i7-5775C "Broadwell" överklockas till 5 GHz med luftkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bboy-basil:

Trodde vi pratade om desktop där utrymme inte spelar någon roll och strömsnålhet inte förändra något i större utsträckning

Skickades från m.sweclockers.com

Det var lite därför jag ställde frågan tror jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bboy-basil:

Trodde vi pratade om desktop där utrymme inte spelar någon roll och strömsnålhet inte förändra något i större utsträckning

Skickades från m.sweclockers.com

Utrymme i detta fall har inget med hur mycket plats något tar i din dator utan hur stor area kretsen tar upp på kiselbrickan. Ju större area, ju större risk att det finns en defekt vilket översätts till en dyrare krets att tillverka.

Moores lag handlade aldrig om hastighet, den handlade om den transistortäthet där priset per transistor blir lägst, krympning av tillverkningsprocessen är kritiskt för att lägsta pris per transistor ska fortsätta minska. Lägre tillverkningskostnad per transistor är den stora drivkraften för att fortsätta mot mindre noder.

Tyvärr ser vi allt fler nackdelar vid krympning numera. Sedan 45-65nm (beror på vem man frågar) så minskar inte strömförbrukningen som en direkt följd av krympning, efter 28/32nm har kostnaden för nya noder skenat. Enligt Intel gav 14nm fortfarande en minskad kostnad per transistor, men väldigt mycket tyder på att det inte alls är samma vinst i kostnadsreduktion som tidigare. Det verkar tekniskt sett fullt möjligt att gå ner till 6-7nm, frågan är bara om det är ekonomiskt vettigt att gå så lågt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri

Sandy Bridge <3
Känns som att det kommer att dröja länge innan det är värt att uppgradera min 2600K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Här är min ännu icke lanserade Intel-processor. Jag förväntar mig en nyhet om detta snart.

http://i.imgur.com/7wQdx2n.png

10Ghz med 18 Kärnor och 36 trådars vore nåt, jo tackar det vore nåt och den vcoren med kan vi se 15Ghz med 1.2v tro ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sandy Bridge <3
Känns som att det kommer att dröja länge innan det är värt att uppgradera min 2600K.

jag håller med dig Sandy bridge <3 Kärlek det !! lär hålla sig bra tag till

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekhii:

Var i nyheten står det att det var fantastiskt? Sweclockers är en nyhetssida och alla nyheter behöver inte vara fantastiska för att de ska skriva om det.

Sarkasm - Överdrift.

Jag ser inget nyhetsvärde i att något fått en modern Intel-processor upp i 5ghz under något enstaka test.

Skrivet av anon159643:

Låt mig gissa datorn står på Ringhals och används för styrning och övervakning av styrstavarna eller?

Den blir ganska varm, ja. Hela systemet med en AMD 290X drar ca 375w under normalt spelande. Men då går den så klart inte på 100%. Men på 4,9Ghz är den helt stabil och testad. Använder datorn mer än 12 timmar om dagen och märker ingen instabilitet efter nästan ett år.

Skrivet av Paddanx:

Alltså, nu är jag inte expert klockaren här, men folk som jämför spänningen mellan en SB/IB och Hasswell/Boradwell har nog inte en enda aning vf de pratat om. Du kan inte jämföra så.
Dessutom så spöar med all sannolikhet, pga den har ännu högre IPC, en 5Ghz Broadwell "skiten" ur alla SB/IB i samma frekvens. Det som har hållit tillbaka Haswell i jämförelse är ju hur svåra de är att få stabila över 4,5Ghz, samt att ens nå 5Ghz (stabilt) har varit sällsynt. Därför har de kunnat jämföras tills nu iaf. Inget av detta vet vi dock än, även från detta testet, då hur stabil den är inte framkommer, och med den spänningen lär den inte göra det länge innan den brinner upp.

Historiskt sätt så har CPUers max spänning alltid gått ner för varje generation sedan Pentium 1 tiden iaf. Finns ingen anledning till att fysikens lagar ska ändras mellan 22nm och 14nm...
Så om något, bör man jämföra Haswell mot Broadwell, där om det är för hög spänning för Haswell, är det garanterat för högt för Broadwell. 14nm kräver inte samma spänning som 22nm, och även om Intel "ful hoppar" sina nm, så är det ändå det håller vi går åt.

Släng en titt på 5ghz-klubben. Det finns en hel del Haswell där också, inte så vanliga som Ivy Bridge/AMD men likväl lång ifrån nyhetsvärde. I och med det inte finns någon större anledning till varför Broadwell skulle klocka sämre än Hashwell så ser jag inte nyhetsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bboy-basil:

Trodde vi pratade om desktop där utrymme inte spelar någon roll och strömsnålhet inte förändra något i större utsträckning

Skickades från m.sweclockers.com

Utrymme och värmeutveckling spelar i allra högsta grad roll, oavsett om det är desktop eller inte. Hade de använt en nod som de hade för "runt" 15 år sedan, låt oss säga 90nm eller större, så hade dagens mest avancerade processor varit väldigt mycket större och inte gått att ha i en vanlig persondator. Och de hade definitivt inte gått att tjäna mycket pengar på att tillverka. Alla som tillverkar processorer vill få ut så många processorer som möjligt per wafer (den stora runda kiselplattan som själva cpu'n tillverkas av), och om vi överdriver så hade ju bara en processor fått plats till slut (dvs. om aldrig krympning skedde). Så av både storleksmässiga skäl, (värme som måste ledas bort), och driftkostnad så hade det inte varit hållbart för vare sig hemmet eller kontorslandskapet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Släng en titt på 5ghz-klubben. Det finns en hel del Haswell där också, inte så vanliga som Ivy Bridge/AMD men likväl lång ifrån nyhetsvärde. I och med det inte finns någon större anledning till varför Broadwell skulle klocka sämre än Hashwell så ser jag inte nyhetsvärdet.

Jag siktar själv på att få min nya 4790 dit, men faktum kvarstår, det är nivån "Stabilt" som är problemet.
Det finns rätt många som kör SB/IB/AMD @ 5Ghz varje dag, 24/7.
Det samma kan inte sägas om Haswell, då det är väldigt knepigt att kyla dem, utan att delidda, ha 240mm vätskekylare och en saatans tur att man fick ett vänligt chip. Hela den tråden handlar inte om stabilitet, utan att kunna posta en screenshot.
Sen notera även spänningarna som Haswell har när de kör 24/7, vs SB/IB. Det skiljer en del vad jag kan se.

Sen inte sagt att HW aldrig kan nå 5Ghz, men med tanke på IPC och det prestanda testet som kördes, får upp ögonen lite.
Med tanke på att denna Broadwell CPU inte ska vara "K", dvs överklocksvänlig, så är det rätt imponerande.

Men du har en poäng, 5Ghz är knappast något "nytt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Här är min ännu icke lanserade Intel-processor. Jag förväntar mig en nyhet om detta snart.

http://i.imgur.com/7wQdx2n.png

Gav mig ett gott skratt

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tyckte att grafikprestandan i Haswell var förhållandevis grym.
Jag har inget grafikkort och den duger rätt bra för mig för casual gaming.
Så jag ser framemot grafikprestandan i Broadwell som ryktas vara rejält bättre.

Jag kör integrerat nu i väntan på r9 390(x).
När i7 4790k inte ens klarar Shaders på medium i Starcraft 2 blir man lite sur.

Nej integrerad grafik är inte bra ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Jag kör integrerat nu i väntan på r9 390(x).
När i7 4790k inte ens klarar Shaders på medium i Starcraft 2 blir man lite sur.

Nej integrerad grafik är inte bra ännu.

Jag kör själv integrerat på en i7 4770K, och tycker det duger alldeles förträffligt för mina egna behov.
Jag är ingen hardcore gamer, men spelar Tibia, War§ow, Tesseract, och lite lättare spel och det funkar fint.
Förstår att det integrerad grafik "inte är där" ännu för många, men för många så är det nog redan där, vilket gör att jag tycker det blir intressant att se hur mycket bättre Broadwell presterar.

Permalänk
Inaktiv

@Cocosoft:

Att tro att den integrerade grafiken är gjort för att spela spel på är dumheter. På sin höjd är det bra för surfa / läsa epost / ordbehandling. Det enda man ska bli sur på är att man antingen har orealistiska förväntningar eller inte vet vad man ska förvänta sig. Det är verkligen inte i7'ans fel att du försöker med ett integrerad grafik chip istället för att använda ett grafikkort som är gjort för det du vill göra.

< / rant>

Permalänk
Medlem

Då kan de ju lika gärna kapa integrerade kretsen helt och hållet från en highend-processor.

Missförstå mig inte. Det är väl självklart att prestandan inte kommer att vara bra - men när det knappt hänt något mellan processorgenerationerna börjar man höja ögonbrynen.

Skrivet av Schytzz:

@Cocosoft:

Att tro att den integrerade grafiken är gjort för att spela spel på är dumheter. På sin höjd är det bra för surfa / läsa epost / ordbehandling. Det enda man ska bli sur på är att man antingen har orealistiska förväntningar eller inte vet vad man ska förvänta sig. Det är verkligen inte i7'ans fel att du försöker med ett integrerad grafik chip istället för att använda ett grafikkort som är gjort för det du vill göra.

< / rant>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

@Cocosoft:

Att tro att den integrerade grafiken är gjort för att spela spel på är dumheter. På sin höjd är det bra för surfa / läsa epost / ordbehandling. Det enda man ska bli sur på är att man antingen har orealistiska förväntningar eller inte vet vad man ska förvänta sig. Det är verkligen inte i7'ans fel att du försöker med ett integrerad grafik chip istället för att använda ett grafikkort som är gjort för det du vill göra.

< / rant>

De integrerade GPUerna kan utan problem hantera lite enklare spel, och även en del medeltunga spel idag. AMDs APUer tex är kanon på detta.

Största problemet som alla iGPUer lider av är för lite minnesbandbredd, inget annat.
AMD har själv sagt att staplat minne är förhoppningsvis framtiden för APUn, då det kan ge enorm bandbredd för en iGPU, jämfört med idag.

Tittar du på integrerad grafik idag så spelar RAM minnets hastighet och Cas nivå stor roll i hur mycket prestanda du får ut, nästan till linjär nivå ibland. Där vissa spel inte är spelbara på 1600Mhz Cas 9, men är fullt spelbara på 2133 Cas 11, eller bättre.
Detta är verkliga beviset på att det inte är fel på iGPUerna, utan på minnets bandbredd.
http://www.eteknix.com/memory-scaling-amd-kaveri-a10-7850k-ap...

Man ser tydligt att även den lilla skillnad mellan 2133Mhz (och även 2400Mhz) DDR3 vs "stock 1866" kan ge rätt många FPS skillnader i spelen. De kan utan problem göra APUn starkare (något tex Intel gjort med Broadwell), men även de hämmas av DDR3 minnet. Som det är nu är AMDs APU designad för 2133-2400 DD3, och även om de gör den kraftigare, hjälper det inte mycket.

Just 1080p blir snabbt ett problem då det behöver mer minne och mer bandbredd. I 720p är dock många spel fullt spelbara i 60 FPS med normala nivåer på grafiken, så länge du har snabbt DDR3.

Så visst tusan går det att spela på integrerade GPUer. Och om AMD får som de vill, kan du räkna med att få prestanda likt 1000kr+ GPU kort, i Zen:s generationens integrerade APU lösning, mha av staplade minnen.

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx:

Minnesbandbreddens påverkan på integrerad GPU är mer än jag kan. Däremot så kan man jämföra jämnställd integrerad grafik och dedikerad grafik som en laptop dators prestanda med en stationär. Det är på väg, men i dagsläget så är det inte riktigt där och den ena kommer att fortsätta att springa ifrån den andra. Sedan är det en annan diskussion om vad som är spelbart. Min gamla laptop med HD4400 spelade star trek online ypperligt med dom lägsta inställningarna på precis allt. Med GTX 745 så är dom högsta inget hinder. Nöjer man sig med att spelet flyter, eller vill man klämma ur så mycket som möjligt? Är man ute efter varje droppe honung som spelet för med sig så är inte integrerad GPU något, ännu.