970/980 GPU-Usage problemet

Permalänk
Medlem

970/980 GPU-Usage problemet

Har haft problem med mitt GTX-970 ett tag och jag verkar inte vara ensam med detta problem.

Skulle vilja att ni tar en titt på dessa två länkar:

https://forums.geforce.com/default/topic/781982/geforce-drive...

https://www.change.org/p/nvidia-officially-acknowledge-the-lo...

I väldigt många spel så brukar GPU-usage inte gå upp i mer än 40%

För att vara objektiv vill jag inte klanka ner på Nvidia men eftersom det finns en tråd på Nvidia's forum som pågått nu i flera månader med 163 sidor så verkar det vara ett ganska seriöst problem som Nvidia dessvärre inte ger något svar på.

Vad tror ni detta beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vvuk:

Har haft problem med mitt GTX-970 ett tag och jag verkar inte vara ensam med detta problem.

https://forums.geforce.com/default/topic/781982/geforce-drive...

https://www.change.org/p/nvidia-officially-acknowledge-the-lo...

ungefär i 95% av alla spel jag spelar brukar GPU-usage inte gå upp i mer än 40%

För att vara objektiv vill jag inte klanka ner på Nvidia men eftersom det finns en tråd på Nvidia's forum som pågått nu i flera månader med 163 sidor så verkar det vara ett ganska seriöst problem som Nvidia dessvärre inte ger något svar på.

Vad tror ni detta beror på?

/Vuk

Något annat som flaskar som cpu m.m?, dåligt optimerade spel och direktx

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

jag har då inga problem med mitt 980 (vad jag har märkt)

gäller det här alla spel eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Något annat som flaskar som cpu m.m?, dåligt optimerade spel och direktx

Troligtvis inte min cpu som flaskar i7 4790K som kyls av en Noctua NH-U14S.

Tror tyvärr inte alla dessa spel är dåligt optimerade:
The Witcher 2
Dragon Age Inquisition
Battlefield 3
Battlefield 4
Shadow of Mordor
Ryse )
Crysis
Assassins Creed Unity

(Jag spelar inte alla dessa spel utan dessa är några få spel folk rapporterat om)

samt är det inte bara jag som har dessa problem om du kollar i Nvidia-tråden jag länka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

jag har då inga problem med mitt 980 (vad jag har märkt)

gäller det här alla spel eller vad?

Nej. Far Cry 4 brukar ligga på 97-99% usage

Permalänk
Inaktiv

Huh.. Vilka spel är detta vanligt i? Blir ju tvungen att titta om jag också har problemet!

Permalänk
Skrivet av wille93:

Huh.. Vilka spel är detta vanligt i? Blir ju tvungen att titta om jag också har problemet!

Kolla tråden som TS länka, där står några av dom spelen som folk har problem med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperZmurfen:

Kolla tråden som TS länka, där står några av dom spelen som folk har problem med.

Jo.. 163 sidor bara..
Får väl kika på Witcher 2 då jag i alla fall har det, men inte installerat..

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Jo.. 163 sidor bara..

Bara att leta

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Bara att leta

Arma3, Dayz, Counter Strike GO, Heroes of Newerth är några spel sedan verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla

Permalänk
Medlem

Ändrat Pre render ahead? Vad ligger CPU Belastning på? Per "core" inte helhets bilden. Samt har du många andra processer igån i bakgrunden. Och vilka drivrutiner kör du på samt OS. Vilket program kollar du GPU samt CPU använding i?

Edit:1,2,3

Skrivet av vvuk:

Arma3, Dayz, Counter Strike GO, Heroes of Newerth är några spel sedan verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla

Spel som kräver mer cpu än gpu. Arma3 och Dayz ska så vitt jag vet vara optimerade för flera cpu. Men generelt med de andra två och förmoderligen som altid även med flertrådade spel en stark IPC det som gäller.

Edit4:
Kan du ge exempel på några spel du har som problemet uppstår i? t.ex i bf4 finns ett komando som heter NetworkPerfOverlay.DrawGraph 1 som brukar je lite info på vad den tycker att datorn håller på med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ändrat Pre render ahead? Vad ligger CPU Belastning på? Per "core" inte helhets bilden. Samt har du många andra processer igån i bakgrunden. Och vilka drivrutiner kör du på samt OS.

Edit:''verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla''

Spel som kräver mer cpu än gpu.

Kolla https://forums.geforce.com/default/topic/781982/geforce-drive... ser du att inte bara jag har problem

inte direkt så att jag gjorde denna tråd för att göra anti-970/980 utan detta är ett problem som varat länge utan något svar från Nvidia
samt så kan jag informera nuvarande Gtx 970/980 ägare samt köpare.

sade också 'sedan verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla''

Permalänk
Medlem
Skrivet av vvuk:

Kolla https://forums.geforce.com/default/topic/781982/geforce-drive...

inte direkt så att jag gjorde denna tråd för att göra anti-970/980 utan detta är ett problem som varat länge utan något svar från Nvidia
samt så kan jag informera nuvarande Gtx 970/980 ägare samt köpare.

sade också ''verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla''

Har aldrig haft problem med mitt 980, varken i bf4, csgo, arma3, dayz eller farcry4 och många fler.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Har aldrig haft problem med mitt 980, varken i bf4, csgo, arma3, dayz eller farcry4 och många fler.

Vad har du för fps i spelen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vvuk:

Arma3, Dayz, Counter Strike GO, Heroes of Newerth är några spel sedan verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla

Tackar, Witcher 2 är dock strax färdigladdad* så de e lika bra o kolla de

Permalänk
Medlem
Skrivet av vvuk:

ett problem som varat länge utan något svar från Nvidia

Om du menar varför grafikkortet "ger upp" efter 3,5gb vram så har vi ju fått svar på dem frågan sedam en tid tillbaka..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Om du menar varför grafikkortet "ger upp" efter 3,5gb vram så har vi ju fått svar på dem frågan sedam en tid tillbaka..

Detta är ju dock inte relaterat 3.5gb vram problemet utan att väldigt många spel så går inte 9xx kort över 35-40% GPU-Usage

Permalänk
Avstängd

Mina 970 ligger i ca 85-100% usage i Bf4/ Hardline.
Far cry 4 kör jag endast med 1 kort,eftersom det klabbar med 2.
Men har runt 100% usage på det då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Mina 970 ligger i ca 85-100% usage i Bf4/ Hardline.
Far cry 4 kör jag endast med 1 kort,eftersom det klabbar med 2.
Men har runt 100% usage på det då.

Far Cry 4 var ju ett av spelen som fungerade för många om du läser i tråden.

Permalänk
Skrivet av vvuk:

Arma3, Dayz, Counter Strike GO, Heroes of Newerth är några spel sedan verkar det som att nästan alla spel fungerar sisådär för alla

Tror alla de där du nämnde där är iaf mest cpu intensiva spel. Cs:go ä ja osäker på dock

Mwn gemensamt för de andra är att de inte använder mer än max 4 kärnor och ingen av dem har stöd för HT och använder bara grafikkortet för att alänga ut en bild den mesta beräkningen görs på cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Far Cry 4 var ju ett av spelen som fungerade för många om du läser i tråden.

Skrivet av Mange43:

Mina 970 ligger i ca 85-100% usage i Bf4/ Hardline.
Far cry 4 kör jag endast med 1 kort,eftersom det klabbar med 2.
Men har runt 100% usage på det då.

Som SuperZmurfen skrev.

Sedan så tycker jag att det är lite konstigt att en tråd på Nvida's forum från Oktober förra året där ca 2500 kommentarer finns där det folk än idag undrar vad som orsakar detta problem med gpu-usage.

Permalänk
Inaktiv

99% load på början stället i Witcher 2, uppdaterar med fler spel snart..
30-40% i CS:GO (bottar), men kom ihåg, detta bör inte kräva jack i gpu väg.
41% avg i Dota 2.
Får även minnesbugg problemet att visa sig i mitt hårt moddade Skyrim så där e de nog en konstant 99% load..
Dayz sa går tydligen inte att använda då battleeye vägrar funka.. Men i menyn lyckas den hoppa upp till 99% ibland på något vänster..

-Alltid högsta inställningar, 1080p-

Slutsats: Jag verkar inte ha detta problemet, men de jag har i spelväg skriver jag nedan, om någon tycker att jag ska prova dem
Archeage, CoD Black skräp, CoD Ghosts, CoD MW2, H1Z1, Metro 2033, Nosgoth, flertal Devil May Cry, Legend of Korra, Thief, AC Black Flag, Castlevania Lords of Shadow 1/2, några NFS, 2 senare Naruto liren. Kanske har nå mer, men detta är vad jag hittade efter att ha kollat lite fort. (Struntar självklart i vissa som inte ens behöver en gpu..)

PC = 2700k, 16gb ram, evga 970.

Permalänk
Medlem

99% load i BF3 + BF4 + Farcry 4

GTX 980 (Se sign)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

99% load i BF3 + BF4 + Farcry 4

GTX 980 (Se sign)

Just de spelen verkar fungera felfritt för majoriteten.

Permalänk

Folk här inne verkar inte läsa länkarna. det är inte bara TS som har problem utan väldigt många andra också har det samt så kommenterar folk spel som inte lider av dessa problem med gpu-usage.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperZmurfen:

Folk här inne verkar inte läsa länkarna. det är inte bara TS som har problem utan väldigt många andra också har det samt så kommenterar folk spel som inte lider av dessa problem med gpu-usage.

Nej men vissa spel som TS nämner ska inte drabbas heller, som t ex CS:GO som bör strypas av prollen långt innan grafiken svettas. Det är möjligt att problemet finns, jag är själv lite orolig, men jag gissar på att många har keff processor, eller lirar spel som inte tillåter högre användning. Sen så är det väl även rätt populärt bland speltillverkarna att vägra göra spelen spelbara numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nej men vissa spel som TS nämner ska inte drabbas heller, som t ex CS:GO som bör strypas av prollen långt innan grafiken svettas. Det är möjligt att problemet finns, jag är själv lite orolig, men jag gissar på att många har keff processor, eller lirar spel som inte tillåter högre användning. Sen så är det väl även rätt populärt bland speltillverkarna att vägra göra spelen spelbara numera.

Tog CS:GO som ett exempel som definitivt inte är det bästa.

Verkar som båda bra och dåligt optimerade spel lider av detta tyvärr.

Hoppas också att detta inte är ett allvarligt problem, dock blir jag fundersam att så många har problem med detta, också att det så varat länge.

Sen att det börjar bli vanligare att speltillverkarna inte optimerar sina spel är kanske är sant, dock så är det så många spel där det inte ens går över 50% gpu-usage .
Om man läser så är det rätt många som sitter på i5/i7 SB-HW så tror inte problemet är processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZmurfen:

Folk här inne verkar inte läsa länkarna. det är inte bara TS som har problem utan väldigt många andra också har det samt så kommenterar folk spel som inte lider av dessa problem med gpu-usage.

Jo fast för att hitta en gemnsam nämare på problemet räcker inte länkar med personer vi inte kan få tag på. Vi behöver en grund att stå på och då värkar forumskaparens egen hårdvara samt mjukvara det som lättasta att gå på, även om vi uppfinner hjulet igen. Har läste en del i tråden men för mycket olika system cpu gpu os minnen drivrutiner sakar över tid för att det ska bli överblickligt. Så antingen har vi en till maxel relaterad "bug" eller så är det drivrutiner. IPS eller att samma nissar sitter med samma antivirus t.ex.

Har inget kort att testa med desvärre. Har inget bra svar just nu desvärre. För övrigt var det inte en tråd om ett liknande problem då vissa hade balanced på power settings och inte hig peformance i windows kontrolpanel. Osäker så salta lite.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vvuk:

Tog CS:GO som ett exempel som definitivt inte är det bästa.

Verkar som båda bra och dåligt optimerade spel lider av detta tyvärr.

Hoppas också att detta inte är ett allvarligt problem, dock blir jag fundersam att så många har problem med detta, också att det så varat länge.

Sen att det börjar bli vanligare att speltillverkarna inte optimerar sina spel är kanske är sant, dock så är det så många spel där det inte ens går över 50% gpu-usage .
Om man läser så är det rätt många som sitter på i5/i7 SB-HW så tror inte problemet är processorn.

Jo, men jag är som sagt tveksam till att det har med gpu att göra, för som du ser i mitt inlägg, högre upp, så verkar det inte som att jag drabbats. Det känns troligare att det är användarna som har gjort något kajko. Hade det varit ett riktigt problem känns det som att det hade kommit upp på Sweclockers dagen korten kom ut, med tanke på hur otroligt många entusiaster det finns på forumet. Vad användaren kan ha gjort är en gåta, men det är väl inte helt otroligt att de har någon mjukvara som bökar.