Permalänk
Medlem

köpråd ~16portars managed switch

Jag behöver ha en switch till hemma i serverrummet. Idag har jag en 16 portars cisco SG200 till alla nätverksuttag i huset och behöver koppla in en till switch till denna.
Såhär på rak arm så är det egentligen endast stöd för VLAN och LACP som jag har som krav. IPv6-funktionalitet hade varit kul, men det lär väl fortfarande ta ett tag innan det är implementerat. Vad finns det för prisvärda alternativ?

Jag skulle kunna köpa en till SG200 men jag såg å andra sidan att man skulle kunna få tag på en 2960G på ebay för ungefär samma pris. Dock är det ju en rätt "gammal" switch vid det här laget, skulle det vara ett alternativ?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

2960 är absolut ett alternativ om det nu är gig-portar på den. Själv gillar jag inte Cisco förrän de är minst 300-nivån och har ett riktigt CLI, men samtidigt så är det som du konstaterar så att en 200 räcker gott och väl till dig.

Permalänk
Medlem

G-modellen är det gigabit på. Helst hade jag velat ha en S-modell men de är för dyra.

Jag funderade på att köpa 300-serien förra gången, men den kostade dubbelt så mycket. det kändes omotiverat.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

G-modellen är det gigabit på. Helst hade jag velat ha en S-modell men de är för dyra.

Jag funderade på att köpa 300-serien förra gången, men den kostade dubbelt så mycket. det kändes omotiverat.

Funktionsmässigt köper jag ditt resonemang fullt ut, men jag köpte en 48-portars 300G hem. Jag ville ha en riktigt bra switch mot VMware-miljön..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är en sådan jag flyttade till tvättstugan för att satsa på ciscon. Helt ok och duger perfekt för uppgiften, men jag vill ha lite mer:)

Permalänk
Medlem

Hmm, visste inte att hp hade en kampanj nu. De skulle kanske vara intressanta, undrar om de fortfarande har mismatches i konfigurationen mot cisco.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

2960 G, går på Högskolan i Jönköping och håller på med 2960:n inte den nyaste eller snabbaste, men antar att den kommer göra det du vill bra !

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Båda dessa ska ha stöd för LACP (TP-Link:en vet jag har det) och VLAN.

Billig och duger hemma: TP-Link TL-SG3216 har internt nätagg samt är fläktlös.

Eller om man kan tänka sig att gå upp lite i pris: MikroTik Cloud Router Switch CRS125-24G-1S-RM har tyvärr externt nätagg om jag minns rätt

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Båda dessa ska ha stöd för LACP (TP-Link:en vet jag har det) och VLAN.

Billig och duger hemma: TP-Link TL-SG3216 har internt nätagg samt är fläktlös.

Eller om man kan tänka sig att gå upp lite i pris: MikroTik Cloud Router Switch CRS125-24G-1S-RM har tyvärr externt nätagg om jag minns rätt

Intressanta alternativ. TP-link verkar ju vara mer prisvärd än HP, om de håller vad de lovar.
HP:s 1810 är väl lite sådär men 1910 var intressant. dock är hårdvaru-specsen på TP-link bättre, till ett lägre pris. Men ingen L3, om jag nu skulle använda det.

Mikrotik visste jag inte att de gjorde switchar. fast är det en switch? är det en router? är det en AP?
Den är antagligen väldigt bra, men lite överdimensionerad. jag har redan 2 routrar, en 3:e känns onödig.

En annan sak jag ramlade över var att cisco:s SG300 tydligen har fått nästan-IOS-cli. det är ju inte heller fel. Deras web-GUI är rätt OK, men att ändra inställningar är rätt segt med alla pop-up rutor.
beslutsångest, beslutsångest...

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Intressanta alternativ. TP-link verkar ju vara mer prisvärd än HP, om de håller vad de lovar.
HP:s 1810 är väl lite sådär men 1910 var intressant. dock är hårdvaru-specsen på TP-link bättre, till ett lägre pris. Men ingen L3, om jag nu skulle använda det.

Mikrotik visste jag inte att de gjorde switchar. fast är det en switch? är det en router? är det en AP?
Den är antagligen väldigt bra, men lite överdimensionerad. jag har redan 2 routrar, en 3:e känns onödig.

En annan sak jag ramlade över var att cisco:s SG300 tydligen har fått nästan-IOS-cli. det är ju inte heller fel. Deras web-GUI är rätt OK, men att ändra inställningar är rätt segt med alla pop-up rutor.
beslutsångest, beslutsångest...

Yo yo. Antar att du läst på nu. Vad var nackdelen med 1810 kontra 1910?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Yo yo. Antar att du läst på nu. Vad var nackdelen med 1810 kontra 1910?

Hittade lite här: http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1148880

och här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1524281

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

HP 1800 tycker jag är bra för uppgiften. Däremot tycker jag att 1900 är helt värdelös. Svår att konfigurera, har på flera ställen jag kört in den tappat konfigurationen och den tillför ingenting mer än 1800 om du inte måste använda den som router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

HP 1800 tycker jag är bra för uppgiften. Däremot tycker jag att 1900 är helt värdelös. Svår att konfigurera, har på flera ställen jag kört in den tappat konfigurationen och den tillför ingenting mer än 1800 om du inte måste använda den som router.

Skickades från m.sweclockers.com

Senast idag hade jag problem med en 1910 som hade två olika VLAN untagged. Hur i hela h-vete kan man lyckas konfigurera den så???

Nej, ska man ha en billig HP som klarar VLAN är min rekommendation 1810 och INTE 1910.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Senast idag hade jag problem med en 1910 som hade två olika VLAN untagged. Hur i hela h-vete kan man lyckas konfigurera den så???

Nej, ska man ha en billig HP som klarar VLAN är min rekommendation 1810 och INTE 1910.

Ok. Det var inte meningen att kapa tråden men..
Är 1910 en 3com eller HP? Och samma fråga ang 1810...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ok. Det var inte meningen att kapa tråden men..
Är 1910 en 3com eller HP? Och samma fråga ang 1810...

Vad jag vet så är 1400 (unmanaged), 1800 och 1900 alla arv från 3com. De två senare har webgränssnitt och är inte i närheten av de "bra" procurve-switcharna vars nummer börjar på 2530 numera.

1910 är rätt likt GUI som 5500 EI som är H3C (dvs, sammarbete mellan 3com och Huawai). Därför är jag helt säker på att 1910 i alla fall är 3com.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Zyxels 1910 switchar.
Gig och SFP platser samt fläktlös.
Jag har inte testat det på mina men de ska fixa IPv6 och link aggregation

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Kan tipsa om Zyxels 1910 switchar.
Gig och SFP platser samt fläktlös.
Jag har inte testat det på mina men de ska fixa IPv6 och link aggregation

Jag kan också tipsa om den switchen. Bytte en Netgear 724v3 till en zyxel eftersom Netgear switchen tappade portarna lite nu och då. Zyxel switchen har inga sådana problem. Kör 2 LACP grupper, 5 VLAN där det är en mix med mac VLAN, portvlan samt trunkar. Fungerar hur bra som helst.