Permalänk
Medlem

Hjälp med att bygga laptop

Jag har idéer om att bygga en, i grunden, stationär dator i en portfölj och använda den som laptop (Skärm och tangentbord samt pekplatta i). Jag har tänkt utföra detta med ett vinklar riser kort för gpu och ett kraftigt luftflöde igenom väskan. Typ enligt modellen in på sidorna ut där bak.

Jag hade från början tänkt att den skulle kräva ett vägguttag men har sedan funderat på om jag skulle kunna ordna ett batteri och driva den med. Dock blir stationära komponenter då ett problem då de drar mycket ström. Därmed kommer frågan:

Kan man på något vis få tag på processorer och grafikkort mm anpassade för bärbara enheter?

Även funderar jag på hur jag då ska ansluta batteriet. En 12v till 230v omvandlare som kopplas in i nätagget verkar sjukt onödigt och ineffektivt. Känner någon till någon metod för det?

Tack på förhand

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag har kollat och kan tillföra att pico-psu inte stödjer så krävande grafikkort som jag strävar efter. Åtminstone inte stationära modeller av dem.

Även undrar jag om man skulle kunna använda en htpc som bas. De tycks ha effektivare processorer. Eller är de bara mesigare?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Sitter o pular med samma sak. Dock en egenbyggd låda o ingen väska, även om jag sneglat på 19" rackväskor för PAutrustning...
Det är nätdelen som är det "stora" problemet samt riserkortet som är det lilla problemet.

Nätdelen är "för stor" och riserkort som fixar PCIe 16x 3.0 är svårt att hitta.

Mitt projekt bygger på, i7 4790, mini-itx alt mATX MK, GTX970/980 med SLI option, 2 x x2,5" 1st 2TB samt 1st 256 SSD och ett standard nätagg.
24 - 27" skärm...

Hela min ide bygger på standardkomponenter. Det är lite därför jag har snöat in på ett vanligt ATX nätagg. Finns hyfsade SFX agg idag dock...

Visa signatur

PUBG Mobile @ Samsung Note 9, 8/512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakbane:

Sitter o pular med samma sak. Dock en egenbyggd låda o ingen väska, även om jag sneglat på 19" rackväskor för PAutrustning...
Det är nätdelen som är det "stora" problemet samt riserkortet som är det lilla problemet.

Nätdelen är "för stor" och riserkort som fixar PCIe 16x 3.0 är svårt att hitta.

Mitt projekt bygger på, i7 4790, mini-itx alt mATX MK, GTX970/980 med SLI option, 2 x x2,5" 1st 2TB samt 1st 256 SSD och ett standard nätagg.
24 - 27" skärm...

Hela min ide bygger på standardkomponenter. Det är lite därför jag har snöat in på ett vanligt ATX nätagg. Finns hyfsade SFX agg idag dock...

De som stryper min ide är svårigheten med att driva datorn. Jag vill egentligen ordna något med batteri för att driva det hela.

På sfx agg kan jag rekommendera den nya standarden med sfx-L (eller något liknande) som är lite större. Ett sådan agg på 600W lär klara sli med 900 kort.

Riser kort bör väl finnas på den utländska marknaden annars? I övrigt har jag erfarenhet om att Kjell & co har allt möjligt obskyrt skit för datorer. Har du kikat där?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Vad tänker du dig för mått på lådan? Ska du monter skärm i den?
(kanske kan tillföra lite ideer)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Låt oss göra några beräkningar. Jag antar att du vill bygga ihop detta för att få mycket god prestanda utan att behöva lägga ut en mindre förmögenhet.

Vi gör två antaganden, första är att du vill kunna spela "on the go" och detta under minst tre timmar, det andra att du nöjer dig utan batteri.
1: Låt oss kolla på komponenter som en i5-processor och ett GTX 970-kort. Vi räknar med 250 watts förbrukning vid spelande. Det betyder 750 wattimmar för en spelsession. Det betyder att bara batteriet skulle behöva väga sisådär 4-5 kg. Orealistiskt så vi skippar den planen. Över till (2) alltså.

2: Här skulle jag helt sonika lossa moderkortsplåten till ett chassi, skruva fast den i botten på en aluminiumväska och köra på den vägen.
En väska likt denna torde ha plats för ett mITX-moderkort, nätagg, ett GTX 980-kort, ordentlig kylning etc.
http://customcases.se/alu-kuffert-pb6.html
Skärmen monterar man helt sonika i väskans överkant. Tangentbord/mus löser man med trådlösa som efter användning helt sonika stoppas ner i väskan.

Fördelarna med ett system som detta är att det är blir lätt, i praktiken vikten på komponenterna, väskans och strömkabelns vikt. Det blir "billigt". Det är lätt att byta ut komponenter om något skulle paja. Det blir enkelt att kyla allt, behövs endast fläkt på processor, grafikkort och nätagg. Och det är ett jobb som även en ganska okunnig kan ordna på några kvällar.

Permalänk
Medlem

Senaste skissen är 600x400mm med en höjd av 50mm.
Exkl skärmen, den kommer att vikas över datorn.
Men måtten har och kommer säkert att ändras något när och om det blir ett bygge.

1,5mm aluminiumplåt som laserskärs ut i ett stycke exkl locket.

I detta har jag klämt in ovanstående konfiguration, men då fått nöja mej med ett sfx nätaggregat.(tittar lite på externt nätaggregat oxo)
Riserkortet/en är 3Ms, ska tydligen vara bäst.

Batteri, det har jag inte som prio, då standardkomponenter drar "för mycket" ström. Skulle dock vilja ha typ 10 min batteri, O det skulle säkert gå att lösa för kostnaden av 1 kilo vikt.

Visa signatur

PUBG Mobile @ Samsung Note 9, 8/512 GB

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna fasa ut en plats för tangentbordet och musen i väskan, musen typ ovanför processorn om du kör någon färdig vattenkylning. På så vis skramlar inte de sakerna runt i väskan. Alternativt, om du inte kör på vattenkylning, kan du bygga specifika lufttunnlar. Om varje tunnel har ett eget utblås kan du dessutom mäta temperaturen på den luften och se om det är luftflödet som behöver ökas eller om det är kylaren i sig som inte räcker till.

Som en parantes tänker jag nämna en ide jag har om extern vattenkylning. Jag tänker i sommar, när jag fyllt 18 och sommarjobbat, lägga upp en annons om att jag vill köpa gamla färdiga vattenkylare, även trasiga. Sedan plockar jag vattenblocken från två med fungerande pumpar och monterar på grafikkort och cpu. Detta kombineras med nyinköpt slang och några radiatorer från dessa kylare monterade där de får plats (insug underifrån?). Dessutom till loopen ska det finnas en bit slang synlig, typ dragen med 90 graders kopplingar ur någon metallskiva, som på mitten är sammankopplad men snabbfästen. Även ska det finnas en molex power tillgänglig utifrån. Med detta ska en d5 pump kopplad till ca 10st 240mm radiatorer som är staplade som en lufttunnel rakt uppåt. Dessa ska med värmeflödet från det varma kylvattnet dra luft igenom sig själva för att kyla. Det kanske inte kungerar att köra passivt men med typ 6st noctua fläktar (eller andra bra tryck-fläktar) bör man få ett rikligt luftflöde och även grotesk kylning. Jag har tänkt göra det med krom kopplingar, röd slang och dest. vatten med silver som vätska.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Mitt råd: köp en gaminglaptop och bygg en bokhylla, så stillar du båda dina begär (att ha en portabel dator, och hemmafixar-strävan). Varför ska du försöka göra något som alla datorföretag redan gör? Du får mer prestanda/krona, snyggare design, stadigare bygge, en oflummig energiförsörjning, portablare format, och så vidare, om du köper en färdigbyggd laptop. Det kommer i slutändan inte vara värt varken pengarna eller besväret; speciellt inte för en fattig student.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem

Målet i mitt fall är dock snarare en lan-box med möjligt extern vattenkylning. Ett litet system som inte offrar prestanda (Jag har omvänts från batteridrift utav hakro807 en bit upp i tråden). Ett smidigt packet för dreamhack mm)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server