Bytte från DLink green line 5-ports till Cisco, äntligen fungerar allt som det ska!

Permalänk
Medlem

Bytte från DLink green line 5-ports till Cisco, äntligen fungerar allt som det ska!

Detta innehåller ingen fråga, utan är mest bara för att jag vill skriva av mig.

Jag har haft ett sjukt irriterande problem de senaste månaderna. Min miljö hemma är nog mer lämpat för ett företag med 20-30 personer än för en privatperson, men då jag är en riktig nörd har jag byggt på det.

Jag har
En fysisk Clavister brandvägg och en virtuell.
Två stycken Lenovo servrar TS140 med 32 GB ram styck
Ett stycke Lennovo-MEC SAN med 6 stycken 4 TB diskar som körs via iSCSI. (Dessutom ett QNAP NAS för lagring av film osv.
Åtta olika VLAN för dmz, barnens nät och LAN. Dessa i vmWare fördelade på tre fysiska interface (från nästa helg på fem stycken).
Tre stycken Ubiquiti ac för det trådlösa.
Switchar var 4 stycken HP 1810 (2*24, 2*8), två stycken cisco (linksys 8 portar). Plus ett par icke managerbara.

Saken är den att jag anser mig rätt bra på nätverk, men nätet fungerade katastrofalt uselt ibland. Igår kulminerade det i en packet loss på 30% på LAN till servrarna. Jag hade köpt ett par Cisco 300-switchar för att byta ut omanagerbara switcharna och tänkt byta ut saker eftersom, men igår var måttet rågat. Jag kastade ut en DLink green line 5-portars och kastade in en av de två cisco-switcharna.
Plötsligt fungerade allting. Det trådlösa nätet sluta att koppla ned mig. Packet loss är borta. Inga hängningar i filkopiering till NAS.

Tänk att en enda liten skitswitch kan ställa till så kopiöst mycket elände. Att datorerna på kontoret skulle kunna krånga köper jag, men den påverkade allting. Jag har hunnit testa byta ut managerbara switchar. Köra HP trunk (LACP) och en massa annat, men man var för korkad för att tro att en perifier switch skulle kunna få den effekten.

Rubrik förtydligad
Permalänk
Hedersmedlem

Ah! D-Link Green Line. Jag köpte en en gång, men den var fullständigt värdelös. Kablar som tidigare funkat bra gav just packetloss från helvetet när de användes mot D-Linken. Bytte ut den mot en Zyxel GS1900-24 och helt plötsligt funkar allt skitbra precis som du beskriver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Packet loss kan jag som sagt förstå, men det kändes som om den måste trasat sönder paket då även saker som inte gick igenom den switchen fungerade dåligt. Min HTPC exempelvis gick inte igenom green line-switchen, men likt förbaskat så fastnade filmerna någon sekund ett par gånger i timmen när de streamades från NASen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Denna gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Okies, tack screaming-daemon.

Permalänk
Medlem

Åfan. Dumt nog har jag aldrig kollat packet loss, men jag har ju exakt en sådan skitswitch som bland annat min hemmaserver är ansluten till. Har hört förut att just denna switch anses vara allmänt problematisk, så jag kanske borde ta en titt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har också en D-Link Greenline hemma som jag kört med i 5-6 år minst. Har aldrig märkt några problem och tycker även att nätverket presterar bra. Kan vara bra att ha detta i minnet dock, om det skulle börja strula där hemma

Ska ta och kolla prestandan lite noggrannare också bara för att...

Tack för nyttig info!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Det låter som om du haft en broadcast storm, det brukar sänka ner i princip vilket nät som helst. Antar att Dlink switchen var boven till stormen.