SFTP-server, vilken är bäst och gratis?

Permalänk

SFTP-server, vilken är bäst och gratis?

Hej!

Ja som rubriken säger;

Vilken är den bästa/enklaste SFTP-servern som är gratis?

Kör ESXi på servern så OS spelar inte så stor roll.
Kör i dagsläget bland annat "pfsense" och "ubuntu 12.04 desktop" där ubuntu agerar filserver med passthrough till kontrollerkortet och diskarna.

Har testat lite med "Ubuntu 14.04.1 server" och "openSSH" som SFTP men har för dålig kunskap i linux för att reda ut rättigheter osv på mappar och konton.
Svaret ligger säkert där mitt framför mig men har inte rett ut det än.

Det bästa hade ju varit om min befintliga filserver (ubuntu 12.04 desktop) hade fått fortsätta vara enbart det och att jag kunde skapa en ny VM enbart för SFTP men som använde sharen från filservern.

Någon som har tips? Har givetvis googlat osv...

/Berra

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Bästa och enklaste vet jag inte men SFTP-servern som finns i OpenSSH kör jag själv med för att skicka backuper offsite (kör primärt SCP men övriga mot samma server föredrar SFTP).

Är det en användare får man se till att användaren har läs- och/eller skrivrättigheter (samt exekveringsrättigheter på mappar) för det ska fungera, samt ange korrekt umask så all ny data sparas på samma sätt. Har man flera användare som alla ska komma åt samma data bör de vara i samma grupp och alla rättigheter ska utgå ifrån gruppen (även här gäller det att konfigurera umask). Är det många användare och mer komplcerade rättigheter som behövs finns det nog bättre alternativ som kan se till att allt blir korrekt och är enkelt att konfigurera upp (så man bla slipper skapa ny *nixanvändare bara för SFTP).

Så skriver du mer på exakt vad du är ute efter (antal användare samt gemensam/delad data) så ger jag gärna tips om jag har.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Bästa och enklaste vet jag inte men SFTP-servern som finns i OpenSSH kör jag själv med för att skicka backuper offsite (kör primärt SCP men övriga mot samma server föredrar SFTP).

Är det en användare får man se till att användaren har läs- och/eller skrivrättigheter (samt exekveringsrättigheter på mappar) för det ska fungera, samt ange korrekt umask så all ny data sparas på samma sätt. Har man flera användare som alla ska komma åt samma data bör de vara i samma grupp och alla rättigheter ska utgå ifrån gruppen (även här gäller det att konfigurera umask). Är det många användare och mer komplcerade rättigheter som behövs finns det nog bättre alternativ som kan se till att allt blir korrekt och är enkelt att konfigurera upp (så man bla slipper skapa ny *nixanvändare bara för SFTP).

Så skriver du mer på exakt vad du är ute efter (antal användare samt gemensam/delad data) så ger jag gärna tips om jag har.

Tack för svaret!
Ja, openSSH verkar väldigt bra och jag fick upp själva servern.
Problemet jag har är väl egentligen linux som sådant (glad hobby-nisse gällande linux).

Problemen jag har är;
Ange en volym (en raid5) som jag har utdelad via SAMBA på en annan server som åtkomlig för SFTP-användare (får gärna vara "read-only" på mina filer samt en "upload-map" för användarna)
Skapa användare på SFTPn som kan se denna volymen, tanka ner från den samt ha en "upload-map" att tanka upp till

Tanken är att jag, min farsa och kanske någon polare ska ha åtkomst till den informationen jag har på min befintliga filserver samt kunna ladda upp filer om man så vill.

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Inaktiv

Något i stil med följande:

fixa en sftp-chroot

Match User sftp-user ChrootDirectory /home/sftp-user ForceCommand internal-sftp AllowTcpForwarding no PermitTunnel no X11Forwarding no

Mounta samba shares utanför sftp-chroot och använd mount --bind för att få dom innanför sftp-chroot.

mount --bind /path/to/samba/share/stuff /home/sftp-user/utdelning mount --bind /path/to/samba/share/Upload /home/sftp-user/Upload

Fixa rättigheterna

chmod -R 0755 /path/to/samba/share/stuff chmod -R 0777 /path/to/samba/share/Upload

Använd cronjob för att köra script. Ett som sätter rätt permissions på /path/to/samba/share/stuff i lämpliga intervaller så att grejer som är tillagda i efterhand blir åtkomligt för sftp-user. Ett annat som sköter mount --bind vid uppstart av systemet.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

http://www.xpenology.nl/

kanske lite overkill att virtualisera en NAS i esxi, men den har väldigt mycket funktionalitet som kan vara trevlig.

Permalänk
Skrivet av anon37058:

Något i stil med följande:

fixa en sftp-chroot

Match User sftp-user ChrootDirectory /home/sftp-user ForceCommand internal-sftp AllowTcpForwarding no PermitTunnel no X11Forwarding no

Mounta samba shares utanför sftp-chroot och använd mount --bind för att få dom innanför sftp-chroot.

mount --bind /path/to/samba/share/stuff /home/sftp-user/utdelning mount --bind /path/to/samba/share/Upload /home/sftp-user/Upload

Fixa rättigheterna

chmod -R 0755 /path/to/samba/share/stuff chmod -R 0777 /path/to/samba/share/Upload

Använd cronjob för att köra script. Ett som sätter rätt permissions på /path/to/samba/share/stuff i lämpliga intervaller så att grejer som är tillagda i efterhand blir åtkomligt för sftp-user. Ett annat som sköter mount --bind vid uppstart av systemet.

Kanon! Tack för toppensvar!
Ska kika på detta när jag får tid över.

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte bara "sftp" och/eller "scp"? Annars kan du ju självklart köra sshfs.
SFTP är ett protocol ingen server. Allt du behöver är ssh server på maskinen du vill komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsS:

Varför kör du inte bara "sftp" och/eller "scp"? Annars kan du ju självklart köra sshfs.
SFTP är ett protocol ingen server. Allt du behöver är ssh server på maskinen du vill komma åt.

Ja och han vill vet vilken implementation av sftp i serverprogramvara som passar honom bäst och på vilket operativsystem. Tekniskt sett kan du inte "bara" köra sftp och scp även om många distributioner av linux och *bsd innehåller en implementation som standard och då oftast openssh men det finns minst 9 implementationer av ssh och därmed potentiellt sftp enbart på linux och lägger du till windows och os x så ökar komplexiteten.

Permalänk
Skrivet av NilsS:

Varför kör du inte bara "sftp" och/eller "scp"? Annars kan du ju självklart köra sshfs.
SFTP är ett protocol ingen server. Allt du behöver är ssh server på maskinen du vill komma åt.

Ursäkta mig men har du läst tråden från början?
Jag skrev ju att jag testat SFTP över openSSH men att problemet inte ligger där..?
Kolla @swecide's svar så ser du mer vad jag söker för hjälp...

Skrivet av aluser:

Ja och han vill vet vilken implementation av sftp i serverprogramvara som passar honom bäst och på vilket operativsystem. Tekniskt sett kan du inte "bara" köra sftp och scp även om många distributioner av linux och *bsd innehåller en implementation som standard och då oftast openssh men det finns minst 9 implementationer av ssh och därmed potentiellt sftp enbart på linux och lägger du till windows och os x så ökar komplexiteten.

Tummen upp på den!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Enklaste är garanterat Bitwise! bara installera på vilken windows PC som helst, gratis för privat bruk.
http://www.bitvise.com/index

Funkar riktigt bra, dem har en bra client också som jag börjat använda, men såklart funkar ju vilken client som helst, filezilla etc

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Enklaste är garanterat Bitwise! bara installera på vilken windows PC som helst, gratis för privat bruk.
http://www.bitvise.com/index

Funkar riktigt bra, dem har en bra client också som jag börjat använda, men såklart funkar ju vilken client som helst, filezilla etc

Ooh tack för tipset! Såg riktigt intressant ut och verkar enkelt att confa!
Ska helt klart testa detta, ser ut som det enklaste och bästa alternativet för mig även om det varit kul att köra det i linux.
Lutar åt att det kan bli detta helt klart!

Tack!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Ooh tack för tipset! Såg riktigt intressant ut och verkar enkelt att confa!
Ska helt klart testa detta, ser ut som det enklaste och bästa alternativet för mig även om det varit kul att köra det i linux.
Lutar åt att det kan bli detta helt klart!

Tack!

Mm den or över förväntan faktiskt och väldigt lätt att sätta upp.
Kolla deras hemsida på guider dem har en väldigt basic där hur man sätter upp det mest grundläggande.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Mm den or över förväntan faktiskt och väldigt lätt att sätta upp.
Kolla deras hemsida på guider dem har en väldigt basic där hur man sätter upp det mest grundläggande.

Stort TACK!
Funkade skitbra!

Nu gäller det bara att lyckas skapa en "rule" i pfsense som funkar också

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system