IT-utbildningar (programmering/systemutveckling)

Permalänk
Inaktiv

IT-utbildningar (programmering/systemutveckling)

Jag har funderat länge nog nu. Ska försöka satsa på någon IT-utbildning.
Undrar lite vad ni har för tankar och åsikter. Kanske ni går någon IT-utbildning.

Det gäller programmering/systemutveckling.

Förutom högskoleutbildningar finns YH- och KY-utbildningar samt vuxenutbildningar.
Egentligen förstår jag inte riktigt för- och nackdelarna med högskolan, YH, KY eller vuxenutbildning.

Ni som redan läser något, kände ni till alternativen då och hur tänkte ni i valet?

Finns det någon utbildning som väger "tyngre" för arbetsgivare?
Tänker främst på högskoleutbildningar eller är det ovanligt att arbetsgivare tänker så i Sverige?
I USA har ju skolan stor betydelse men det kanske den inte har i Sverige?
Finns det kanske skolor med bättre/sämre rykten som i kvalitén på utbildningen/undervisningen?

Permalänk
Medlem

Självklart spelar det roll vilken skolan man väljer, olika skolor har olika förutsättningar.
Det gäller att hitta en skola som har de förutsättningar du söker, vill du t.ex. plugga utomlands som en utbytesstudent i ett speciellt land så har olika skolor olika bra kontakt med andra skolor runt om i världen. (Även om det självklart går att komma in i en skolan där din skola inte har ett utbytesprogram med.)

Sen finns det ju massor av olika program, leta upp ett program där majoriteten av kurserna är något som du brinner för. Även om det är KY, YH och allt vad det heter. Brinner man för något så kommer du komma i kontakt med andra som brinner för samma sak och där igenom skapa dig ett kontaktnät ut i arbetslivet som kommer ge dig ett jobb.

Men för att svara på dina frågor ifrån min synpunkt:
Ja, högskoleutbildning väger högst och högskolan/universitet är olika rankade beroende på kvalitén av utbildningen.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte intresserad av plugga utomlands.

Jag har hört gott om YH/KY samt har en kusin som läste någon vuxenutbildning och han tjänar väldigt bra. Sen har ju YH/KY högre krav på sig som att det ska leda till jobb. Samma krav finns inte på högskolan/universitet. Det betyder givetvis inte att många studenter (speciellt inom IT) fortfarande får jobb efter examen.

För övrigt är det ren IT jag vill studera (mjukvara) och inte hårdvara eller matematik något som t.ex. KTH och Chalmers verkar vara. Annars förstått att KTH och Chalmers är "finare" skolor. Ingenjör är väl mer rätt benämning på KTH och Chalmers än rena systemutvecklare/programmerare.

Givetvis gäller det att välja något man är intresserad av. Intresse är A och O.

Permalänk
Inaktiv

Innovativ Programmering på Linköpings Universitet är väldigt programmerings-orienterad och har programmering nästan i varje kurs.

Permalänk
Medlem

Följande utbildning är extremt bra, och ger en god kunskap inom utveckling: http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program/datavet...

edit.

SU erbjuder däremot ingen master om du vill fortsätta inom utveckling. Däremot har uppsala universitet om du vill fortsätta: http://www.it.uu.se/edu/masters

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razki:

Följande utbildning är extremt bra, och ger en god kunskap inom utveckling: http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program/datavet...

edit.

SU erbjuder däremot ingen master om du vill fortsätta inom utveckling. Däremot har uppsala universitet om du vill fortsätta: http://www.it.uu.se/edu/masters

Jag skulle nog inte ranka datavetenskapsprogrammet på dsv så högt

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att välja någon av skolorna på shanghai ranking top 200 som finns i Sverige. Bör nog ge pondus poäng både inom Sverige och utanför.

http://www.shanghairanking.com/FieldENG2014.html

Permalänk
Medlem

Vuxenutbildning är för de som inte har gymnasiebetyg generellt sett. Gymnasiekurser är i detta ämne inget yrkesinriktat i någon riktig mening.

YH beror väldigt mycket på utföraren, alltså utbildningsanordnaren. Det är tänkt att vara en eftergymnasial utbildning, men vilken nivå det ligger på beror på anordnaren och program. Många program finns bara under en begränsad tid sen försvinner "skolan". En som som normalt sett ingår är praktik eller LIA. Gäller att inriktningen är relevant för dig också.

Högskola och universitet har högre status, men det beror på vilket lärosäte det gäller också. Det finns också många olika typer av program. Viss matematik och ren datavetenskap med teori hur maskinerna fungerar ingår givetvis där. Men det är inget måste att läsa en ingenjörsutbildning eller något åt civing hållet.

Du får helt enkelt ta reda på utbudet först, din kommun har också studievägledare du kan kontakta. Chalmers, Linköpings tekniska högskola, KTH, Lund, osv samt skolor som LTU och Uppsala (senare har inte sån uppenbar teknisk profil men har en teknisk fakultet med IT-institution) är alla bra högskolor/universitet. SU har en del också. Finns (högskole-)ingenjörsprogram, civing, och kandidatprogram. De är 3-5 år. Det finns även en del 2-åriga utbildningar hos dessa. Det ger något de helt enkelt kallar högskoleexamen. En teknisk utbildning och examina vill man helst ha från en skola med tydlig teknisk koppling. Men det finns på fler ställen än som nämnts.

Permalänk
Medlem

Om du vill jobba med mjukvaruutveckling är matematik inte något att avfärda utan ofta ett mycket användbart verktyg. Som många tidigare har skrivit är Högskoleutbildningar högre rankade än KY/YH utbildningar men det ska också sägas att väldigt många får jobb direkt på deras praktikplats efter avslutad KY/YH utbildning.
Ett tips är att du kikar på olika utbildningars hemsida efter tidigare elever eller nuvarande elever som är kontaktpersoner. Dom brukar vara villiga att svara på frågor och funderingar.

Om de olika utbildningarnas skillnader rent generellt är att YH/KY utbildningarna utbildar smalare än högskoleutbildningarna. Om jag skulle välja utbildningsplats idag skulle jag dock välja en högskoleutbildning då man under det första året får läsa väldigt brett och under de följande åren får själv välja vad det är man vill inrikta sig på.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar. Jag läser alla.

Jag kanske ev. kan länka till olika utbildningar jag funderar på. Det är dock främst högskola/universitet jag har tittat på men jag ska givetvis försöka kika på utbudet hos YH/KY.

Får återkomma med en lista.

Förutom fråga tidigare elever tänkte jag besöka skolan innan. Det berror givetvis lite på var skolan ligger osv. Dock måste jag välja ut en eller ett fåtal mest intressanta först.

Permalänk
Inaktiv

Här är två högskoleutbildningar jag kikar på:

Systemarkitekturutbildningen 180 hp, Högskolan i Borås
Webbprogrammering 180 hp, Blekinge Tekniska Högskola

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Här är två högskoleutbildningar jag kikar på:

Systemarkitekturutbildningen 180 hp, Högskolan i Borås
Webbprogrammering 180 hp, Blekinge Tekniska Högskola

Undvik borås snälla du, enda den skolan är bra på är textil....! Sök istället GUs systemutvecklar program
http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=N1S...

alt

http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=N1S...
Detta är ett chalmers program som hålls tillsammans med GU , alla lärare är chalmers doktorander som lär ut

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Civilingenjör och datavetenskapsprogram innehåller mycket matematik, de är rena ingenjörsutbildningar. Såna tunga teoretiska program är bra om du vill bygga kompilatorer, OS, grafikmotorer, etc. Gå in mot forskning.

Men de flesta programmerare gör inga såna teoretiska saker, istället så skriver de program på ett företag, typ, affärsprogram. Ren smör och brödprogrammering. Så om du bara vill jobba som programmerare på ett företag, sitta på kontor, så kan du läsa yrkesutbildningar eller andra kortare program. Då är civiling program lite overkill.

Det beror på vad du vill göra. Men om du har ett kortare program så kan du själv lära dig OS, kompilatorer, och sånt - bara du är intresserad och orkar själv ta dig igenom tunga matematiska böcker. T.ex. John Carmack tror jag inte läst på universitetet alls (eller hoppade av efter första året) och han lärde sig grafikprogrammering själv genom att läsa i böcker. Men han är ju ovanligt smart. Men det går att göra. Många bra programmerare har aldrig läst på universitet, de är självlärda.

Men om du inte läst på universistet så blir det svårare om du bestämmer dig för att du vill syssla med teoretiska saker, såsom kompilatorer, spelmotorer, etc. Om du läst på uni så blir sånt lättare. Men oavsett vilket så kan du alltid själv lära dig allting - om du orkar.

Företagen ser helst att du har gått på ett fint universitet, typ KTH. Men om du inte gjort det, så går det bra om du typ varit med i open source projekt eller nåt sånt, dvs, om du visar att du är en driven programmerare med kod på github och såna ställen. T.ex. google hade sett någons kod här på nätet, och mailade honom och frågade om han ville komma på intervju - de sket i om han läst på universitet (men det hade han gjort). Det svåra är att hitta första jobbet, och det kan du få genom open source projekt, sen är det ofta lugnt och då spelar det ingen roll om du inte läst på uni. Om du är en bra programmerare så skiter folk i om du läst på uni eller inte. Om du inte är så bra, så kan du få jobb ändå genom att ha en fin examen.

Permalänk
Medlem

GU och SU samarbetar med Chalmers och KTH när det gäller IT-utbildningar, så stämmer innehållet satsa hellre på program hos dessa än någon skola utan anseende. Men det är du som ska spendera 3 år där eller mer, så det är dig innehållet ska passa. Ska du läsa vidare efter 3 år så bör du nog tänka på att välja något som är lite tyngre och innehåller en hel del matte. Vad Borås är bra på vet jag inte, men det är så pass nära Göteborg att jag inte riktigt vet varför man skulle välja en mindre högskola utan tydlig teknisk inriktning. Du har ofta fler kurs/program-kamrater (beror på ort och program) på större universitet. Större anknytning till tekniska institutioner. På en del ställen är det lättare med relevanta jobb under ledigheter.

Kommunen har studievägledare som sagt, du kan alltid kontakta universiteten och högskolorna också. Datavetenskap, Systemvetenskap och liknande finns över hela landet. Med eller utan att läsa 1.5 år matematik.

Karlskrona kanske inte är där du kommer börja arbeta efter studierna, sen om du vill läsa programvaruteknik där kanske det kan passa dig. Enklast är att ta reda på det du behöver via högskolan där.

Permalänk
Medlem

Om du är ung, typ runt 20 år så sök högskola primärt är mitt råd, fast det finns väl en chans att man inte kommer in så du kan lika bra söka till en YH programmerings utbildning dessutom. Vilket som spelar egentligen ingen roll så länge du blir kallad till en jobb intervju och det är där det är avgörande i framtiden och inte att du gick högskola.

Annars tänk vad du vill arbete med för IT är en väldigt bred term och just programmering passar inte alla och det finns många jobb inom IT som inte är programmering.

Permalänk

Om du har kollar på Webbprogrammering på BTH skulle jag kolla på https://coursepress.lnu.se/program/webbprogrammerare/ som är LNUs motsvarighet och mycket mer framtidsinriktad än BTH enligt mig. Och alla lärare håller topp klass.

Permalänk
Medlem

Tog examen från en YH/utbildning som heter javautvecklare för ca 1 år sedan. En viktig fördel hos YH att lyfta fram är praktiken. Hela vår praktik låg sista halvåret av hela utbildningen därav kände min arbetsgivare redan innan utbildningen var avslutat att dom ville anställa mig. Var rätt bekvämt att få full programmeringslön sista 3 månaderna på utbildningen.

Om man jämför min utbildning mot de andra främst chalmerister på min arbetsplats så säger dom själva att när jag satte mig första dagen i stolen på mitt nya jobb så var jag bättre på att programmera än en ny exad chalmerist.

Som någon skrev IT är en bred sektor, vill du jobba just med programmering kan jag rekommendera en YH utbildning då ni kommer få programmera tills fingrarna blöder. Vill du ha en mer bred utbildning så att du sedan kan söka lite vilket jobb som helst inom it skulle jag rekommendera en högskola.

Permalänk
Inaktiv

Oj, vad många svar. Tack!

Skrivet av nickhe:

Undvik borås snälla du, enda den skolan är bra på är textil....! Sök istället GUs systemutvecklar program
http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=N1S...

alt

http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=N1S...
Detta är ett chalmers program som hålls tillsammans med GU , alla lärare är chalmers doktorander som lär ut

Angående första utbildningen du länkar, Systemvetenskap. Är det inte mer teori? Alltså jag har fått uppfattningen att "systemvetenskap" är mer teori och "systemutveckling" är mer programmering. Kanske inte är så? Känner att begreppen blandas hejvilt. Jag hittar inte kurserna för programmet heller, skulle vara bra att få se kursinnehållet.

Skrivet av MichaelJackson:

Civilingenjör och datavetenskapsprogram innehåller mycket matematik, de är rena ingenjörsutbildningar. Såna tunga teoretiska program är bra om du vill bygga kompilatorer, OS, grafikmotorer, etc. Gå in mot forskning.

Men de flesta programmerare gör inga såna teoretiska saker, istället så skriver de program på ett företag, typ, affärsprogram. Ren smör och brödprogrammering. Så om du bara vill jobba som programmerare på ett företag, sitta på kontor, så kan du läsa yrkesutbildningar eller andra kortare program. Då är civiling program lite overkill.

Det beror på vad du vill göra. Men om du har ett kortare program så kan du själv lära dig OS, kompilatorer, och sånt - bara du är intresserad och orkar själv ta dig igenom tunga matematiska böcker. T.ex. John Carmack tror jag inte läst på universitetet alls (eller hoppade av efter första året) och han lärde sig grafikprogrammering själv genom att läsa i böcker. Men han är ju ovanligt smart. Men det går att göra. Många bra programmerare har aldrig läst på universitet, de är självlärda.

Men om du inte läst på universistet så blir det svårare om du bestämmer dig för att du vill syssla med teoretiska saker, såsom kompilatorer, spelmotorer, etc. Om du läst på uni så blir sånt lättare. Men oavsett vilket så kan du alltid själv lära dig allting - om du orkar.

Företagen ser helst att du har gått på ett fint universitet, typ KTH. Men om du inte gjort det, så går det bra om du typ varit med i open source projekt eller nåt sånt, dvs, om du visar att du är en driven programmerare med kod på github och såna ställen. T.ex. google hade sett någons kod här på nätet, och mailade honom och frågade om han ville komma på intervju - de sket i om han läst på universitet (men det hade han gjort). Det svåra är att hitta första jobbet, och det kan du få genom open source projekt, sen är det ofta lugnt och då spelar det ingen roll om du inte läst på uni. Om du är en bra programmerare så skiter folk i om du läst på uni eller inte. Om du inte är så bra, så kan du få jobb ändå genom att ha en fin examen.

Jag förstår givetvis att det är min kunskap som är viktigast. Visst kan jag lära mig själv men eftersom jag just nu går arbetslös så vill jag studera istället. Även om det går att lära sig själv så är det ju ingen nackdel att få det "serverat" och det bör samtidigt gå snabbare än om jag skulle göra det själv.

Ska dock överväga YH mer. Fast likaväl som det skiljer mellan högskolor/universitet så måste det ju skilja mellan yrkeshögskolorna? Så vilka utbildningar är det som gäller där?

På tal om open source, älskar ju det och använder själv dessa verktyg (typ WordPress, phpBB, OpenCart osv.). Nästan skyldig att bidra när jag kan.

Skrivet av Petterk:

GU och SU samarbetar med Chalmers och KTH när det gäller IT-utbildningar, så stämmer innehållet satsa hellre på program hos dessa än någon skola utan anseende. Men det är du som ska spendera 3 år där eller mer, så det är dig innehållet ska passa. Ska du läsa vidare efter 3 år så bör du nog tänka på att välja något som är lite tyngre och innehåller en hel del matte. Vad Borås är bra på vet jag inte, men det är så pass nära Göteborg att jag inte riktigt vet varför man skulle välja en mindre högskola utan tydlig teknisk inriktning. Du har ofta fler kurs/program-kamrater (beror på ort och program) på större universitet. Större anknytning till tekniska institutioner. På en del ställen är det lättare med relevanta jobb under ledigheter.

Kommunen har studievägledare som sagt, du kan alltid kontakta universiteten och högskolorna också. Datavetenskap, Systemvetenskap och liknande finns över hela landet. Med eller utan att läsa 1.5 år matematik.

Karlskrona kanske inte är där du kommer börja arbeta efter studierna, sen om du vill läsa programvaruteknik där kanske det kan passa dig. Enklast är att ta reda på det du behöver via högskolan där.

Självklart skulle jag kunna välja en skola med anseende om innehållet stämmer. Jag kan absolut tänka mig Göteborg. Viktigaste är väl att studieorten inte är en "håla" för det känns som att IT-jobben är fler i större städer (och givetvis Göteborg) vilket borde kunna ge bättre kontakt med arbetslivet.

Skrivet av VexedRelic:

Om du är ung, typ runt 20 år så sök högskola primärt är mitt råd, fast det finns väl en chans att man inte kommer in så du kan lika bra söka till en YH programmerings utbildning dessutom. Vilket som spelar egentligen ingen roll så länge du blir kallad till en jobb intervju och det är där det är avgörande i framtiden och inte att du gick högskola.

Annars tänk vad du vill arbete med för IT är en väldigt bred term och just programmering passar inte alla och det finns många jobb inom IT som inte är programmering.

Jag fick en bra länk från en medlem på Swedroid http://langpop.com/

Givetvis vill jag ju fokusera på de programmeringsspråk som är mest relevanta. På tal om vad jag vill syssla med. Jag vill alltså syssla med mjukvaran, gärna appar men även egna system till hemsidor osv. Jag har faktiskt tänkt att ladda ner lite program till datorn för känna på och få ett hum om hur det är.

Skrivet av granskog1:

Om du har kollar på Webbprogrammering på BTH skulle jag kolla på https://coursepress.lnu.se/program/webbprogrammerare/ som är LNUs motsvarighet och mycket mer framtidsinriktad än BTH enligt mig. Och alla lärare håller topp klass.

Ok, tack för tipset!

Skrivet av anderjo4:

Tog examen från en YH/utbildning som heter javautvecklare för ca 1 år sedan. En viktig fördel hos YH att lyfta fram är praktiken. Hela vår praktik låg sista halvåret av hela utbildningen därav kände min arbetsgivare redan innan utbildningen var avslutat att dom ville anställa mig. Var rätt bekvämt att få full programmeringslön sista 3 månaderna på utbildningen.

Om man jämför min utbildning mot de andra främst chalmerister på min arbetsplats så säger dom själva att när jag satte mig första dagen i stolen på mitt nya jobb så var jag bättre på att programmera än en ny exad chalmerist.

Som någon skrev IT är en bred sektor, vill du jobba just med programmering kan jag rekommendera en YH utbildning då ni kommer få programmera tills fingrarna blöder. Vill du ha en mer bred utbildning så att du sedan kan söka lite vilket jobb som helst inom it skulle jag rekommendera en högskola.

Intressant. Kanske ska överväga YH men samtidigt låter det ju inte fel med en bred kompetens. Å andra sidan är det nog lättare att vara bra på ett eller flera områden än alla områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Jag har funderat länge nog nu. Ska försöka satsa på någon IT-utbildning.
Undrar lite vad ni har för tankar och åsikter. Kanske ni går någon IT-utbildning.

Det gäller programmering/systemutveckling.

Förutom högskoleutbildningar finns YH- och KY-utbildningar samt vuxenutbildningar.
Egentligen förstår jag inte riktigt för- och nackdelarna med högskolan, YH, KY eller vuxenutbildning.

Ni som redan läser något, kände ni till alternativen då och hur tänkte ni i valet?

Finns det någon utbildning som väger "tyngre" för arbetsgivare?
Tänker främst på högskoleutbildningar eller är det ovanligt att arbetsgivare tänker så i Sverige?
I USA har ju skolan stor betydelse men det kanske den inte har i Sverige?
Finns det kanske skolor med bättre/sämre rykten som i kvalitén på utbildningen/undervisningen?

Tjena.

Jag gick en KY utbildning som inte finns kvar längre, men den var inriktad på följande vad jag kommer ihåg.

Unix
Linux
Cisco Nätverk
Programering Pearloch PHP Java
Windows Server
Windows Server med AD

Fick jobb innan examen och då var utbildningen 2 år lång, detta var ca 7 år sedan, gick ut på marknaden med en ingångslön på 23 tusen, i dagsläget 40. Så KY är helt klart en bra investering om du hittar en bra utbildning som du är intresserad av!

Edit,

Jobbar bara med Windows idag och inget linux/unix nätverk, höll på mycket med nät precis när jag började jobba men sen gled jag mer och mer mot server och klienthållet på windowssidan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Givetvis vill jag ju fokusera på de programmeringsspråk som är mest relevanta. På tal om vad jag vill syssla med. Jag vill alltså syssla med mjukvaran, gärna appar men även egna system till hemsidor osv. Jag har faktiskt tänkt att ladda ner lite program till datorn för känna på och få ett hum om hur det är..

Jag är inte en programmerare så andra kan ge bättre råd. Men har för mig att man kan ladda ner Unity3D gratis vilket man kan skapa apps till mobiler IOS/Android/Windows Phone men även till Windows och liknande och programmerings språket till det borde vara C# vilket jag har läst är även det primära språket för t.ex spel utveckling till konsoler som t.ex Xbox/Playstation. Har du lite pengar så kan du beställa typ en C# 5.0 bok på Adlibris för kanske 350kr eller börja med någon hemsida, kanske även finns videos på youtube som du kan följa.

Att gå i skolan kan ge en liten push av att läsa, men grejen är att du borde ha ett underliggande intresse på fritiden dessutom. Ett exempel är att jag hört av programmerare att idag handlar det mycket om olika API eller moduler/funktions libararies t.ex och sånt kanske du lär dig att de finns om du besöker vissa sidor eller är medlem på oilika sidor som har med programmering att göra det är kanske inte exakt någonting du lär dig i skolan eller nåt som kommer bestå livet ut av vad du lär dig.

När det gäller teknologi och IT så är det oftast så att själva studie eller lärande processen slutar inte med skolan utan kommer fortsätta hela ditt yrkesverksamma liv troligtvis. Så det är lika bra att börja nu när du är arbetslös, du kanske har en dröm eller ett mål med vad du vill uppnå men det är bara du som kan göra nåt åt det och uppnå dessa drömmar och mål, ingen annan, om det är en person eller en skola komma göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Oj, vad många svar. Tack!

Angående första utbildningen du länkar, Systemvetenskap. Är det inte mer teori? Alltså jag har fått uppfattningen att "systemvetenskap" är mer teori och "systemutveckling" är mer programmering. Kanske inte är så? Känner att begreppen blandas hejvilt. Jag hittar inte kurserna för programmet heller, skulle vara bra att få se kursinnehållet.

http://ait.gu.se/utbildning/Program/systemvetenskap/om-progra...
Kollar PDF på sidan
Jodå Systemvetenskap är lite mer teori men om du verkligen vill gå nästa ren programmering så kör på Software engineering and mangement.
Går själv de programmet och runt 22.5hp Per termin är att koda.
Du börjar med lära dig java och har 2 java projekt första året
Andra året lär du dig erlang och c/c++
Tredje året examens arbete m.m

http://www.semprogram.com/
lite info + finns mer på GU egna sida

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Tjena.

Jag gick en KY utbildning som inte finns kvar längre, men den var inriktad på följande vad jag kommer ihåg.

Unix
Linux
Cisco Nätverk
Programering Pearloch PHP Java
Windows Server
Windows Server med AD

Fick jobb innan examen och då var utbildningen 2 år lång, detta var ca 7 år sedan, gick ut på marknaden med en ingångslön på 23 tusen, i dagsläget 40. Så KY är helt klart en bra investering om du hittar en bra utbildning som du är intresserad av!

Edit,

Jobbar bara med Windows idag och inget linux/unix nätverk, höll på mycket med nät precis när jag började jobba men sen gled jag mer och mer mot server och klienthållet på windowssidan.

Det är just det, att hitta en bra utbildning. YH eller högskola/universitet.

Skrivet av VexedRelic:

Jag är inte en programmerare så andra kan ge bättre råd. Men har för mig att man kan ladda ner Unity3D gratis vilket man kan skapa apps till mobiler IOS/Android/Windows Phone men även till Windows och liknande och programmerings språket till det borde vara C# vilket jag har läst är även det primära språket för t.ex spel utveckling till konsoler som t.ex Xbox/Playstation. Har du lite pengar så kan du beställa typ en C# 5.0 bok på Adlibris för kanske 350kr eller börja med någon hemsida, kanske även finns videos på youtube som du kan följa.

Att gå i skolan kan ge en liten push av att läsa, men grejen är att du borde ha ett underliggande intresse på fritiden dessutom. Ett exempel är att jag hört av programmerare att idag handlar det mycket om olika API eller moduler/funktions libararies t.ex och sånt kanske du lär dig att de finns om du besöker vissa sidor eller är medlem på oilika sidor som har med programmering att göra det är kanske inte exakt någonting du lär dig i skolan eller nåt som kommer bestå livet ut av vad du lär dig.

När det gäller teknologi och IT så är det oftast så att själva studie eller lärande processen slutar inte med skolan utan kommer fortsätta hela ditt yrkesverksamma liv troligtvis. Så det är lika bra att börja nu när du är arbetslös, du kanske har en dröm eller ett mål med vad du vill uppnå men det är bara du som kan göra nåt åt det och uppnå dessa drömmar och mål, ingen annan, om det är en person eller en skola komma göra det.

Tack för tipsen om, ska kolla in Unity3D.

Jag är fullt medveten att när det gäller teknologi och IT som ständigt utvecklas så gäller det att hela tiden uppdatera sina kunskaper. Det är just det jag gillar med IT och att du får vara kreativ och kan få utlopp för egna idéer och projekt. Ibland sprudlar jag av idéer men ofta har jag inte kunskapen eller verktygen för själv kunna genomföra dem. Hittills har jag bara sysslat med hemsidor och använder mig av färdiga verktyg, men till skillnad från för några år sedan kan jag göra mer nu än då med dessa verktyg.

Skrivet av nickhe:

http://ait.gu.se/utbildning/Program/systemvetenskap/om-progra...
Kollar PDF på sidan
Jodå Systemvetenskap är lite mer teori men om du verkligen vill gå nästa ren programmering så kör på Software engineering and mangement.
Går själv de programmet och runt 22.5hp Per termin är att koda.
Du börjar med lära dig java och har 2 java projekt första året
Andra året lär du dig erlang och c/c++
Tredje året examens arbete m.m

http://www.semprogram.com/
lite info + finns mer på GU egna sida

En fråga om Software Engineering and Management. Det står att undervisningsspråket är engelska. Betyder det att själva kurslitteraturen är på engelska eller betyder det även att alla föreläsningar är på engelska och lärarna kanske rentav är engelskspråkiga?

Permalänk
Medlem

Jag vill bara varna att det finns risker med att gå en allt för praktiskt utbildning. Praktiskt är bra, och du kommer förmodligen bli bra på det du gör, men dem teoretiska kompletterar det praktiska och hjälper dig att kunna utveckla bättre system då du tänker efter och planerar samt lär dig använda best practices (Du kan givetvis lära dig detta utan en teoretisk utbildning, men det blir svårare).

Försök få in Agila metoder(XP, Scrum, UP m.fl), UML (Class diagram, Sequence diagram, activity diagram m.fl), Design patterns (GOF m.fl), och det finns ännu mer som kan hjälpa dig att bli en bättre utvecklare.

Det är inget krav att du ska ovanstående perfekt, men det gör mycket att du har koll och kommer ihåg dem i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Det är just det, att hitta en bra utbildning. YH eller högskola/universitet.

En fråga om Software Engineering and Management. Det står att undervisningsspråket är engelska. Betyder det att själva kurslitteraturen är på engelska eller betyder det även att alla föreläsningar är på engelska och lärarna kanske rentav är engelskspråkiga?

Allt är på engelska men om du vill jobbba inom IT och kodning så är de bara att vänja dig att allt är på engelska

Skrivet av Razki:

Jag vill bara varna att det finns risker med att gå en allt för praktiskt utbildning. Praktiskt är bra, och du kommer förmodligen bli bra på det du gör, men dem teoretiska kompletterar det praktiska och hjälper dig att kunna utveckla bättre system då du tänker efter och planerar samt lär dig använda best practices (Du kan givetvis lära dig detta utan en teoretisk utbildning, men det blir svårare).

Försök få in Agila metoder(XP, Scrum, UP m.fl), UML (Class diagram, Sequence diagram, activity diagram m.fl), Design patterns (GOF m.fl), och det finns ännu mer som kan hjälpa dig att bli en bättre utvecklare.

Det är inget krav att du ska ovanstående perfekt, men det gör mycket att du har koll och kommer ihåg dem i bakhuvudet.

Rätt svårt att bli en bra utvecklare utan att kunna detta

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

På YH utbildnings skolan jag läste nätverk så har de en 2-årig AGIL Systemutvecklare utbildning nu.

Den utbildningen innehåller tdd, agil projektmetodik/scrum. Förutom det så är det fokus på Java, C#, PHP/ASP, SQL.

Gick inte den utbildningen själv men skulle nog tro att det skulle vara ett alternativ om man inte skulle komma in på högskolan.

Permalänk
Medlem

Systemvetenskap på högskolan i Skövde.
Duktiga lärare, bra forskning inom området och utbildningen är i framkant vad det gäller modernt.

Mycket teori men även projekkurser där man jobbar ute på företag.

Har förändrat mitt sätt att tänka helt vad det gäller IT och organisationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razki:

Jag vill bara varna att det finns risker med att gå en allt för praktiskt utbildning. Praktiskt är bra, och du kommer förmodligen bli bra på det du gör, men dem teoretiska kompletterar det praktiska och hjälper dig att kunna utveckla bättre system då du tänker efter och planerar samt lär dig använda best practices (Du kan givetvis lära dig detta utan en teoretisk utbildning, men det blir svårare).

Försök få in Agila metoder(XP, Scrum, UP m.fl), UML (Class diagram, Sequence diagram, activity diagram m.fl), Design patterns (GOF m.fl), och det finns ännu mer som kan hjälpa dig att bli en bättre utvecklare.

Det är inget krav att du ska ovanstående perfekt, men det gör mycket att du har koll och kommer ihåg dem i bakhuvudet.

Jag håller med dig. Även om praktiskt är bra så betyder det inte att teoretiskt är dåligt. Känns som jag borde få båda delarna på en högskola/universitet.

Skrivet av nickhe:

Allt är på engelska men om du vill jobbba inom IT och kodning så är de bara att vänja dig att allt är på engelska

Det har du helt rätt i. Blev faktiskt mycket intresserad av den utbildningen. Var hittar jag kursutbudet på det programmet (Software Engineering and Management)?

Skrivet av VexedRelic:

På YH utbildnings skolan jag läste nätverk så har de en 2-årig AGIL Systemutvecklare utbildning nu.

Den utbildningen innehåller tdd, agil projektmetodik/scrum. Förutom det så är det fokus på Java, C#, PHP/ASP, SQL.

Gick inte den utbildningen själv men skulle nog tro att det skulle vara ett alternativ om man inte skulle komma in på högskolan.

Tack för tipset.

Skrivet av visa:

Systemvetenskap på högskolan i Skövde.
Duktiga lärare, bra forskning inom området och utbildningen är i framkant vad det gäller modernt.

Mycket teori men även projekkurser där man jobbar ute på företag.

Har förändrat mitt sätt att tänka helt vad det gäller IT och organisationer.

Ok, det låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Det har du helt rätt i. Blev faktiskt mycket intresserad av den utbildningen. Var hittar jag kursutbudet på det programmet (Software Engineering and Management)?

.

http://cse.gu.se/english/education/se180credits/content

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Tja Rebecka, vi har snackat lite på Swedroid, är inte så aktiv här på Forumet men tänkte logga in för den här trådens skull. Här är YH-utbildningen som jag hade tänkt läsa så fort jag blir färdig med att få den grundläggande behörigheten ( Kurser som jag inte läste på gymnasiet men som jag nu behöver för att få behörighet till den här utbildningen) http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Yrkeshogskoleutbildnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Oj, vad många svar. Tack!

Givetvis vill jag ju fokusera på de programmeringsspråk som är mest relevanta. På tal om vad jag vill syssla med. Jag vill alltså syssla med mjukvaran, gärna appar men även egna system till hemsidor osv. Jag har faktiskt tänkt att ladda ner lite program till datorn för känna på och få ett hum om hur det är.

Ok, tack för tipset!

Intressant. Kanske ska överväga YH men samtidigt låter det ju inte fel med en bred kompetens. Å andra sidan är det nog lättare att vara bra på ett eller flera områden än alla områden.

Kanske är sent ute nu, men absolut du har helt rätt i det du säger. Det är alltid en fördel att ha bred kompetens, men samtidigt skulle jag säga att det är minst lika bra att ha spetskompetens. YH betyder att du får praktisera, väljer du rätt företag att praktisera på och gör ett jävligt bra jobb så kommer du antagligen få jobb där. I värsta fall kommer du ha 6 månaders arbetslivserfarenhet i ämnet du vill jobba med och kan därmed använda det som en merit i ditt cv.

För min egen del känner jag att det var helt rätt beslut, jämför man min lön med polares som har civilingenjörs examen så ligger jag lite i överkant.
En kollega till mig sa redan första veckan:
Du kan väl inte vara från Chalmers? Du kan ju koda.

Därmed inte sagt att det alltid ger det resultatet, alla utbildningar som är till människor i vuxen ålder blir vad man gör dom till, extremt mycket ansvar. SO BE SMART AND WORK YOUR ASS OFF!