Permalänk

Problem med bildskärm på datorn.

Tjenare!
Det är så att jag har varit hos min far nu i en vecka och sedan när jag kom tillbaka till min mor så vägrar skärmen att visa bild. Dock så är det inte skärmen som är trasig. Den fungerade helt perfekt en vecka sedan. Har stöt på några blåskärmar på denna dator. Det är en gammal hp dator. Eftersom att jag sitter på en iPad och skriver det här är jag inte säker på hur jag ska lägga upp en bild. Men jag ska försöka beskriva problemet.

Jag sätter på min dator som vanligt och den visar laddnings skärmen där det står HP. Direkt efter det så får jag blackscreen och ett par pixlar längst upp i vänstra hörnet på skärmen vissas. Sedan bildas bara mer pixlar av olika färger längst med bildskärmens övre del. Sedan händer inget mer. Har haft på datorn i några timmar och inget hänt. Även testat en massa olika andra saker. Någon som stöt på något liknande? Ingen har rört den sen jag åkte ifrån och kom tillbaka.

Tack på förhand!
Sebbe

Permalänk
Medlem

Ingen som har städat på dit rum när du var borta? kommit åt lite sladdar med dammsugaren?
Har du möjlighet att koppla in skärmen i en annan dator för att se så den funkar?
Går det att komma in i bios utan att skärmen ballar ur ? om det gör det, kan du läsa av temperaturer?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

En polare var med om något liknande och då var det grafikkortet som hade säckat ihop.
Testa skärmen på en annan dator om du har möjlighet.

Får du samma fel om du kör i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad du har för dator exakt men...
Kopplar du skärmen till ett grafikkort?
prova koppla bildskärmen direkt till moderkortet om den anslutning för skärmar, för se om felet fortfarande kvarstår.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ingen har varit inne på mitt rum sedan jag kom tillbaka. Har inte möjlighet att testa skärmen på en annan dator än. Men när min bror kommer hem så ska jag se. Jag kan inte öppna datorn i felsäkert för att den menyn hinner inte öns komma upp om jag ska starta den normalt eller inte innan problemet uppstår. Vet inte om jag kopplar min dator till mitt grafikkort väldigt osäker dock.