Permalänk

Vilken av dessa managed switchar

Tiden har kommit för att uppgradera samtliga enheter hos päronen till Gbit. Tänkte köpa en managed switch för att de inte kostar speciellt mycket mer än vad en unmanaged gör. Det kommer sitta en ASUS RT-AC87U framför och ta emot en fiberlina med 1 Gbit.
Behöver minst en med 16 portar samt fläktlös. Har kommit fram till att det står mellan dessa 2 kandidater då de finns i lager där jag tänker handla.

Zyxel GS1900-24, 24-port GbE L2 Smart Switch http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2528646

eller

Netgear ProSafe Plus GS116E v2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2351070

Vilken hade ni valt? Kommer även sitta en vanlig Netgear GS108 bakom i ett annat rum.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt från Netgear GS724v3 till Zyxel pga problem med netgear switchen. Har även fått byta ut en netgear GS108Ev2 switch. Problemet är när man kör switchen i green mode, den tappar portar och måste bootas om lite nu och då. Zyxel switchen, en GS1910-24 fungerar klanderfritt och har mycket mera möjligheter i admin gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Valet är enkelt Zyxel switchen.
Då slipper du problem med undermåliga strömadapters som Netgear snålar in på som ibland piper och lever rövare vilket slutar med att du står med en switch utan strömmatning.
Kör numera bara Zyxel och TP-Link grejer i mitt nätverk och på företag som jag hjälper med nätverket när de vill ha lite billigare switchar i annat fall väljer jag HP grejer.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Tackar för hjälpen, Valet föll på Zyxeln. Netgear:en var ju typ light managed också medans Zyxel:en var helt. Blir inkoppling i veckan

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur den fungerar för dig, jag ska snart byta switchen hemma (en urgammal 100mbit switch) till 1gbit-switch. Zyxel GS1900 är troligaste kandidaten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krasharen:

Tackar för hjälpen, Valet föll på Zyxeln. Netgear:en var ju typ light managed också medans Zyxel:en var helt. Blir inkoppling i veckan

Båda är så kallade "smart switchar", dvs man kan göra vissa inställningar. Men ingen av dem är helt L2 managed.

Skrivet av teejee:

Berätta gärna hur den fungerar för dig, jag ska snart byta switchen hemma (en urgammal 100mbit switch) till 1gbit-switch. Zyxel GS1900 är troligaste kandidaten.

Kör på HP,eller Cisco i första hand, sedan finns ju även D-Link, Linksys, och andra märken som är bra för det priset de ligger i, likaså gör Netgear bra swtichar, i deras "Prosafe" serie.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av teejee:

Berätta gärna hur den fungerar för dig, jag ska snart byta switchen hemma (en urgammal 100mbit switch) till 1gbit-switch. Zyxel GS1900 är troligaste kandidaten.

Absolut, Jag återkommer.

Skrivet av IceKey:

Vad blir bättre vid val av denna, är den helt L2 managed och därmed fler inställningsmöjligheter?

Skrivet av PowerNet:

Båda är så kallade "smart switchar", dvs man kan göra vissa inställningar. Men ingen av dem är helt L2 managed.

Kör på HP,eller Cisco i första hand, sedan finns ju även D-Link, Linksys, och andra märken som är bra för det priset de ligger i, likaså gör Netgear bra swtichar, i deras "Prosafe" serie.

Vad kan jag "tjäna" eller få genom att byta upp mig till t.ex. en Cisco instegsmodell? Hade du hellre valt Netgear ProSafe Plus GS116E v2 som jag också funderade på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krasharen:

Absolut, Jag återkommer.

Vad blir bättre vid val av denna, är den helt L2 managed och därmed fler inställningsmöjligheter?

Vad kan jag "tjäna" eller få genom att byta upp mig till t.ex. en Cisco instegsmodell? Hade du hellre valt Netgear ProSafe Plus GS116E v2 som jag också funderade på?

Vad ska du ha switchen till?
Så länge du inte behöver VLAN, etc så kan du lika gärna köra på en vanlig standard Gigabit switch, ex HP 1410 serien. Behöver du VLAN, eller kunna ställa in vissa portar till ex fast 100 Mbit/s istället för 1 Gigabit/s så är en "smart switch" vägen att gå, exempelvis då HP´s 1810 serie ligger där bra till.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Vill i dagsläget varna för Netgears V3-switchar, firmwaren är inte vad den borde vara...

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av teejee:

Berätta gärna hur den fungerar för dig, jag ska snart byta switchen hemma (en urgammal 100mbit switch) till 1gbit-switch. Zyxel GS1900 är troligaste kandidaten.

Kopplade in den i veckan och har inte hunnit kolla så mycket i inställningarna men den fungerar helt ok direkt out of the box.
En sak att tänka på är dock att den är inställd på IP 192.168.1.1 för att komma åt att confa den på. Hade min router på samma och då blev det lite bråk och gick bara komma åt en av enheterna. Ställde om IP:t på Zyxeln och allt funkade prima tills switchen var strömlös någon timma, efter det var den tillbaka på 192.168.1.1 igen. Har nu bytt på routern och hoppas det håller i sig.

Skrivet av superapan:

Vill i dagsläget varna för Netgears V3-switchar, firmwaren är inte vad den borde vara...

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Har följt din tråd. Tycker det är pinsamt, när det är en produkt de säljer och känns som de skiter i att fixa detta och är väl medvetna om problemet. Det stärker ju inte direkt deras varumärke, dock lär de ju ha kunder så de klarar sig ändå......

Permalänk

Någon som har en HP 1910-8G? har funderat på att köpa en, den ser ut att passa bra till min rv320 router åtminstone bredd och höjdmässigt..

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Någon som har en HP 1910-8G? har funderat på att köpa en, den ser ut att passa bra till min rv320 router åtminstone bredd och höjdmässigt..

Har kört med 24 portars varianten på företag de fungerar bra.
HP:s produkter vad det gäller nätverk håller rent generellt hög kvalite och stabilitet.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB