Permalänk
Medlem

Tyst grafikkort - vilket?

Hej!

Min dator använder jag i princip bara till musikproduktion och vill således att den ska vara så tyst som möjligt. Jag har hittills använt moderkortets inbyggda grafik (Intel HD 4000) och är således väldigt nöjd med ljudnivån. Känner dock nu att det vore ju lite kul att kunna lira lite CS:GO ibland.

Har ni tips på tyst grafikkort som skulle fungera för ändamålet? Mitt HD 4000 kraschar så fort jag startar spelet så det är tyvärr inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Ett GTX 750 eller GTX 750 TI beroende på hur mycket du vill lägga ut. GTX 750 TI ger självklart bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad har du för saker i burken din då?

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Ska kolla på de två.

Och just, borde kanske ha skrivit specs. Moderkortet är ett ASRock Z77 Extreme6 (ATX) och CPU är Intel Core i7 3770k Ivy Bridge. 16 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Tack för tips! Ska kolla på de två.

Och just, borde kanske ha skrivit specs. Moderkortet är ett ASRock Z77 Extreme6 (ATX) och CPU är Intel Core i7 3770k Ivy Bridge. 16 GB RAM.

Då har du juh faktiskt en riktigt bra burk. skulle råda från 760 och uppåt kommer att funka hur bra som helst.
Kollar du på många nya grafikkort så startar inte ens fläktarna på dom förens dom pressas ganska så hårt.

Permalänk

köpte ett asus gtx 970 direct cu 11 strix i dag är kanon nöjd spelar mest csgo och fläktarna startar inte enns när jag spelat det i ett par timmar tyst o skönt

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

köpte ett asus gtx 970 direct cu 11 strix i dag är kanon nöjd spelar mest csgo och fläktarna startar inte enns när jag spelat det i ett par timmar tyst o skönt

Fläktarna nej, men dom flesta 970 lider utav ett otroligt störande spoltjut

Visa signatur

ggmu

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av loydenboy:

köpte ett asus gtx 970 direct cu 11 strix i dag är kanon nöjd spelar mest csgo och fläktarna startar inte enns när jag spelat det i ett par timmar tyst o skönt

Är ju rätt overkill för TS hur som helst. Med tanke på att han bara spelar "lite CS ibland" tänker jag att de två tusenlapparna som han sparar på att istället köpa ett 750 Ti KalmX kan komma bättre till nytta någon annanstans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är ju rätt overkill för TS hur som helst. Med tanke på att han bara spelar "lite CS ibland" tänker jag att de två tusenlapparna som han sparar på att istället köpa ett 750 Ti KalmX kan komma bättre till nytta någon annanstans.

Har faktiskt aldrig köpt ett standalone-grafikkort någonsin, så en riktig nybörjarfråga från mig: Vad är skillnaden mellan märken egentligen? Om jag nu ska köpa ett 750 Ti t ex så verkar det ju finnas olika tillverkare - hur ska man tänka där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Har faktiskt aldrig köpt ett standalone-grafikkort någonsin, så en riktig nybörjarfråga från mig: Vad är skillnaden mellan märken egentligen? Om jag nu ska köpa ett 750 Ti t ex så verkar det ju finnas olika tillverkare - hur ska man tänka där?

För det mesta räcker det att kolla vilken typ av kylare man vill ha. För de flesta kort presterar ganska så lika.

Här är ett riktigt bra 760 kort med en bra och tyst kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022903

Och ett 750 som också har en bra och tyst kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511290

ATI har jag lite dålig koll på så här rätt av men dom har också bra och billiga kort med bra kylare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av virion:

Har faktiskt aldrig köpt ett standalone-grafikkort någonsin, så en riktig nybörjarfråga från mig: Vad är skillnaden mellan märken egentligen? Om jag nu ska köpa ett 750 Ti t ex så verkar det ju finnas olika tillverkare - hur ska man tänka där?

Oftast skiljer endast kylaren. (Och i fallet med referenskort inte ens den: Asus GTX 980 referens är exempelvis exakt likadant som MSI GTX 980 referens. Däremot kan det vara skillnader i vad tillverkaren skickar med (adaptrar etc) och i garanti: EVGA tillåter till exempel montering av vattenblock utan att garantin bryts, även på referenskort.) Ibland kan tillverkaren också bygga en egen PCB, istället för att använda referens-PCB:n. EVGA:s "Classified"-kort är ett bra exempel på det.

Jag rekommenderade Palit KalmX för att det är det enda passiva 750 Ti:t jag känner till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

För det mesta räcker det att kolla vilken typ av kylare man vill ha. För de flesta kort presterar ganska så lika.

Här är ett riktigt bra 760 kort med en bra och tyst kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022903

Och ett 750 som också har en bra och tyst kylare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511290

ATI har jag lite dålig koll på så här rätt av men dom har också bra och billiga kort med bra kylare.

Tack för tipsen! Vad tror du om dessa du rekommenderar jfr med en med passiv kylare som den nedan t ex?

Skrivet av Alling:

Oftast skiljer endast kylaren. (Och i fallet med referenskort inte ens den: Asus GTX 980 referens är exempelvis exakt likadant som MSI GTX 980 referens. Däremot kan det vara skillnader i vad tillverkaren skickar med (adaptrar etc) och i garanti: EVGA tillåter till exempel montering av vattenblock utan att garantin bryts, även på referenskort.) Ibland kan tillverkaren också bygga en egen PCB, istället för att använda referens-PCB:n. EVGA:s "Classified"-kort är ett bra exempel på det.

Jag rekommenderade Palit KalmX för att det är det enda passiva 750 Ti:t jag känner till.

Aha! Nu har det klarnat, tack för info.

Passiv kylning låter ju jättebra. Har du koll på någon snäppet vassare som också har passiv kylning? Gissar på att 750 Ti:n räcker till mitt ändamål, men om det nu inte skulle skilja jättemycket i pris till nästa nivå så kan man ju framtidsäkra lite.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte Asus R9 270X, och det kortet är tyst. Dels för det har fyllda spolar med cement. Samt att det är små och tysta fläktar. Du kan säkert välja ASUS 760 också eller 750 Ti.
Samt MSI ska också ha tysta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Tack för tipsen! Vad tror du om dessa du rekommenderar jfr med en med passiv kylare som den nedan t ex?

Aha! Nu har det klarnat, tack för info.

Passiv kylning låter ju jättebra. Har du koll på någon snäppet vassare som också har passiv kylning? Gissar på att 750 Ti:n räcker till mitt ändamål, men om det nu inte skulle skilja jättemycket i pris till nästa nivå så kan man ju framtidsäkra lite.

Dom korten jag länkade till är näst in till att man kan klassa dom som passivt kylda då fläkten bara startar när man pressar kortet.
Personligen så skulle jag gå på ett 760 då det är ganska så mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Tack för tipsen! Vad tror du om dessa du rekommenderar jfr med en med passiv kylare som den nedan t ex?

Aha! Nu har det klarnat, tack för info.

Passiv kylning låter ju jättebra. Har du koll på någon snäppet vassare som också har passiv kylning? Gissar på att 750 Ti:n räcker till mitt ändamål, men om det nu inte skulle skilja jättemycket i pris till nästa nivå så kan man ju framtidsäkra lite.

Asus Strix. Finns för både 970 och 980. Spelar man bara endast CS så är både av dessa korten egentligen overkill, men 970 är bra ändå eftersom den är "framtidssäker", så om du får för dig att spela något mer så kommer den troligen att hålla. 980 är "monsterkortet" så den känns onödig för dig.

Däremot ska man ha koll på att just 970 har problem med så kallad coil whine, dvs spoltjut på svenska. Har man oturen att få en sådan måste man byta ut den, och det är inte alltid 100% på att man får byta ut den pga. cw.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Fläktarna nej, men dom flesta 970 lider utav ett otroligt störande spoltjut

Inte mitt ASUS Strix men jag kanske har haft tur. Ett 970 är i vilket fall en aning overkill för cs:go.

Permalänk

inte mitt heller

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

Ett Strix 960 hade ju varit perfekt för ändamålet, och tydligen kommer den ligga runt 2000 kr:
http://www.nordichardware.se/Grafik/asus-laecker-prisuppgifte...

förmodligen kommer coilwhineproblemet inte heller att uppstå på denna modell. Så det är en win-win.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Köp en gpu med msi twin froz kylare så kommer du att bli nöjd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Ett Strix 960 hade ju varit perfekt för ändamålet, och tydligen kommer den ligga runt 2000 kr:
http://www.nordichardware.se/Grafik/asus-laecker-prisuppgifte...

förmodligen kommer coilwhineproblemet inte heller att uppstå på denna modell. Så det är en win-win.

Vad menar du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du?

Att cw-problemet hittills vad jag vet är begränsat till GTX 970, har inte hört så mycket/något alls om att det skulle vara på 980 modellerna (varför har jag inte alls kollat in på) och då torde det inte heller följa med till GTX 960. Sen är väl modellen också byggd annorlunda så vad som än orsakar att 970 strix har sådana stora problem med cw kommer väl försvinna ^^

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Att cw-problemet hittills vad jag vet är begränsat till GTX 970, har inte hört så mycket/något alls om att det skulle vara på 980 modellerna (varför har jag inte alls kollat in på) och då torde det inte heller följa med till GTX 960. Sen är väl modellen också byggd annorlunda så vad som än orsakar att 970 strix har sådana stora problem med cw kommer väl försvinna ^^

Ja men tyvärr har även 980: orna problem med detta liksom i princip alla grafikkort från respektive tillverkare. Så jag skulle nog inte tro/våga lova att GTX 960 kommer att vara utan detta om jag var du.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur lämplig är denna för mitt ändamål? http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_r9_280/

Eller bättre att köra på något av de tidigare nämnda förslagen i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja men tyvärr har även 980: orna problem med detta liksom i princip alla grafikkort från respektive tillverkare. Så jag skulle nog inte tro/våga lova att GTX 960 kommer att vara utan detta om jag var du.

Fast jag menade att just Asus Strix har haft mer cw-problem än vad som är vanligt Att det finns hos alla tillverkare till en viss grad vet vi ju redan självklart, däremot är det ju "extra mycket" hos just Strix 970. Eller menar du att 900-serien är mer drabbat av cw än vad som är vanligt?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av virion:

Hur lämplig är denna för mitt ändamål? http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_r9_280/

Eller bättre att köra på något av de tidigare nämnda förslagen i tråden?

Det är ett helt ok kort om du får det för detta billigare pris.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är ett helt ok kort om du får det för detta billigare pris.

Ok! Är det (förhållandevis) tyst? Vilket kort är att föredra mellan detta och GTX 760?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av virion:

Ok! Är det (förhållandevis) tyst? Vilket kort är att föredra mellan detta och GTX 760?

ASUS DCU II-kylare är för det mesta rätt tysta så det bör vara liknade med detta kort.

http://www.anandtech.com/bench/product/1332?vs=1038 Välj själv.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

ASUS DCU II-kylare är för det mesta rätt tysta så det bör vara liknade med detta kort.

http://www.anandtech.com/bench/product/1332?vs=1038 Välj själv.

Nämen se där. Tackar! Radeon-kortet verkar ju faktiskt inte så tokigt.