Nexus 5 - Inget Android 5.0

Permalänk

Nexus 5 - Inget Android 5.0

Tjena!

Fick idag hem min Nexus 5 som jag beställt för ett tag sedan. Problemet är att jag inte tycks kunna installera Android 5.0 på den... Provar söka efter uppdateringar i telefonen men den hittar inget. Farsan har en likadan, och hans har Android 5.0.
Gör jag fel någonstans?

Tacksam för svar!
/KDA

Permalänk

Är den rootad?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem

Går att flasha manuellt, ta en titt på denna tråden: http://www.swedroid.se/forum/threads/android-5-0-lollipop-nex...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Är den rootad?

Den är helt original, precis som farsans. Han fick Android 5.0 för flera veckor sedan.

Permalänk

Samma på min nexus 7 (2013) lollipop lyser med sin frånvaro. Dock har jag fått 5.01 på min Nexus 5.

Läste att det var något problem på vissa enheter som google håller på att försöka lösa. Så femman kommer nog i sinom tid.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du så hade jag avstått från Lollipop i nuläget. Jag drog hem det för en månad sedan på min Nexus 5, inte rootad, och nu laggar den rätt nämnvärt i vissa sammanhang, vilket den inte gjorde tidigare. Även vissa funktioner har tagits bort sen Kitkat som fungerade mycket bättre än de nuvarande. Behåll Kitkat!

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Om jag hade varit du så hade jag avstått från Lollipop i nuläget. Jag drog hem det för en månad sedan på min Nexus 5, inte rootad, och nu laggar den rätt nämnvärt i vissa sammanhang, vilket den inte gjorde tidigare. Även vissa funktioner har tagits bort sen Kitkat som fungerade mycket bättre än de nuvarande. Behåll Kitkat!

Själv tycker jag _Allt_ är bättre med Lollipop

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Om jag hade varit du så hade jag avstått från Lollipop i nuläget. Jag drog hem det för en månad sedan på min Nexus 5, inte rootad, och nu laggar den rätt nämnvärt i vissa sammanhang, vilket den inte gjorde tidigare. Även vissa funktioner har tagits bort sen Kitkat som fungerade mycket bättre än de nuvarande. Behåll Kitkat!

Måste vara något på just din då? Haft haft lollipop på min nu sen det släpptes och har inte haft några problem alls, allt är generellt bättre skulle jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mycket underligt att farsan har 5.0 men inte jag...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KDAson:

Mycket underligt att farsan har 5.0 men inte jag...

Har ni olika operatörer så kan det bero på detta att just din inte har lanserat Lollipop än?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

Måste vara något på just din då? Haft haft lollipop på min nu sen det släpptes och har inte haft några problem alls, allt är generellt bättre skulle jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara något på just min, men det hoppas jag inte ;).

Det finns väldigt många människor som skrivit om sina problem med Lollipop, kanske inte just med Nexus 5 dock.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har ni olika operatörer så kan det bero på detta att just din inte har lanserat Lollipop än?!

Jag har Telia. Tycker dom borde ha pushat ut Lollipop nu...

Permalänk
Medlem

Tänk på att Lollipop har batteri problem med Nexus 5 jobbar kompisen har den men det skulle komma en uppdatering för detta kanske där för du inte får tag i Lollipop just nu.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Tänk på att Lollipop har batteri problem med Nexus 5 jobbar kompisen har den men det skulle komma en uppdatering för detta kanske där för du inte får tag i Lollipop just nu.

Jag har inga som helst problem med min Nexus 5 med Lollipop, så du skall nog inte påstå att batteriproblem är något generellt.

Permalänk

har en Nexus 5, och önskar att jag inte va så jävla dum och drog in lollipop direkt.. haft ganska mycket krashande appar och skumma fel.. tex finns det inte ljud i facebook, men samma videoklipp i firefox eller tex youtube appen så funkar ljudet..

har dock inte orkat flasha om den manuellt till KitKat igen.. än så länge har inte själva telefon bitarna krashat tex vid telefonsamtal..

vid systemåterställning, (till lollipop) och sen dra tillbaka allt från backupen, så funkar det finns mellan 1-4veckor så lär de nog fortsätta tills ja går tillbaka till KitKat..

Permalänk
Medlem

Operatörslåst? I så fall är det nog svaret. Vänta.
Inte operatörslåst? Starta om, var uppkopplad mot wifi. Vänta.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Det är normalt, google rullar inte ut 5.0.1 till alla enheter på en gång utan man kan få vänta ett bra tag innan man får den OTA.
Men man kan flasha in den manuellt (via datorn) genom att ta hem en OTA image.

Det finns en känd minnesbugg i 5.0.1 som ska fixas i en kommande release. Alla drabbas inte av buggen utan det beror på vilka appar man har installerade. Spotify ska visst vara drabbad.

Visa signatur

Stationär PC, iPad Pro 10.5, MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min N5 som jag fick för lite mer än tre veckor sedan. Läste någonstans att det kan vara så att Google börjat skicka ut 5.0.1 istället för 5.0, och då slutat med utrullningen av 5.0, vilket innebär att de med 4.4 inte får Lollipop, men det låter lite korkat.

Det jag gjorde var att lägga in Lollipop manuellt och återställa luren så jag fick en ny och fräsch installation av 5.0.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Det finns en allvarlig bugg som ger minnesläckage i Nexus 5 med lollipop, hur mkt (och om) man drabbas beror på hur man använder telefonen (startar man om telefonen ofta så märks det t ex inte) . Effekten blir att telefonen börjar lagga och appar crashar och liknande.
Buggen är löst men inte med i någon release än (dvs inte med i 5.01 iaf)

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Jag hade samma problem med min N5 som jag fick för lite mer än tre veckor sedan. Läste någonstans att det kan vara så att Google börjat skicka ut 5.0.1 istället för 5.0, och då slutat med utrullningen av 5.0, vilket innebär att de med 4.4 inte får Lollipop, men det låter lite korkat.

Det jag gjorde var att lägga in Lollipop manuellt och återställa luren så jag fick en ny och fräsch installation av 5.0.

Det kan ju inte vara så att det slutat med 5.0, så att en del blir utan 5.0. Det låter ju lite väl radikalt...

Permalänk
Medlem

Det är bara att vänta till de rullar ut det till din enhet om du inte vill updatera manuellt. Min Nexus 7 tog över en månad längre att få Lollipop än en polares.

Visa signatur

/dev/null