Asus laddar ROG Swift PG27AQ med 4K IPS och Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Asus laddar ROG Swift PG27AQ med 4K IPS och Nvidia G-Sync

Efter framgången med gamingskärmen Asus ROG Swift PG278Q tillkommer ytterligare två närbesläktade kusiner, däribland med IPS-paneler, 4K-upplösning och Nvidia G-Sync.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack asus för att ni lättar på plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

konstigt att inte ha G-Sync på 120Hz skärmen...

Permalänk
Medlem

Varför inte slänga i G-sync till lill killen? Eftersom dynamiska frekvenser ger sån stor upplevelse vinst så ser jag inte någon anledning till att man inte ger skärmen G-sync. Kostnaden för det verkar ju inte vara allt för hög...

På pappret ser skärmen riktigt attraktiv ut. Dock fattas G-sync.

Permalänk
Medlem

Dem ger inte G-Sync till 120Hz skärmen för att dem ska kunna sälja den "gamla" swiften till folk som inte vill ha 4k.

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk
Skrivet av ramo97:

Dem ger inte G-Sync till 120Hz skärmen för att dem ska kunna sälja den "gamla" swiften till folk som inte vill ha 4k.

Ja nått skumt är det iaf, dom kommer väl med nya uppgifter när dom sålt lite fler av den gamla när dom prissänkt den...sen vips så glömde dom säga att det var g-sync på den nya också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo97:

Dem ger inte G-Sync till 120Hz skärmen för att dem ska kunna sälja den "gamla" swiften till folk som inte vill ha 4k.

Men då kan de väl lika gärna free-synca den?

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Men då kan de väl lika gärna free-synca den?

Finns säkert något avtal med nVidia om att de får G-sync billigare om de inte använder free sync eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

konstigt att inte ha G-Sync på 120Hz skärmen...

Håller med! Nu blev det ju bara två ointressanta produkter. Förstår inte vem som ska vara köpare på dessa.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Ge mig en swift 2.0 istället som är exakt samma som nuvarande fast annan panel som acern.

Den andra skärmen är lite intressant fast den bara har 120hz och saknar gsync.
1440p i 120hz o ips är faktiskt rätt intressant, mer stabilt än koreaskärmarna dessutom.
Men beror ju på vad priset hamnar på, 6000-7000 så knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Men då kan de väl lika gärna free-synca den?

Kan kan dem, den stöder ju freesync standarden

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk

Ingen Adaptive-Sync stöd?

Om det är som tidigare nämnt special avtal, så känns Nvidia som nya Intel.

Men kan ju vara så att dom har vist avtal en tid framåt, innan dom kommer kunna släppa Adaptive-Sync.

Kunde ju lagt in båda stöden, ena är ju ingen extra modul bara ny scaler. Annan teori är att dom behöver göra ny firmware för panelen och slipper det om dom kör g-synk.

Men hoppas Intel går på Adaptive-Sync nästa gen. Tyvärr verkar broadwell sakna stöd. Kan ju vara så att dom väntar tills tekniken mognar och tar den tekniken som vinner typ

Är inte framtiden som det blev med 3D skärmar, där man inte kunde ta en 3D skärm, utan var tvungen att kolla vilken tillverkare man kunde köra med viss skärm (inte kunde t.ex ta den som hade bäst egenskaper/bäst panel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Håller med! Nu blev det ju bara två ointressanta produkter. Förstår inte vem som ska vara köpare på dessa.

Det beror på priset, G-sync känns som en gimmick som de tar extremt överpris för...

Permalänk
Medlem

Min drömskärm med 4K, G-sync, IPS, 144Hz blir kanske möjlighet snart

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Håller med! Nu blev det ju bara två ointressanta produkter. Förstår inte vem som ska vara köpare på dessa.

De som vill ha 4K men inte vill ha tearing och microstutter om det droppar under 60fps? Om priset var rätt skulle jag lätt kunna köpa något sådant till nästa rigg.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Snacka om att börja 2015 med supertrevliga skärmnyheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk

Ge mig 4K IPS skärmen.

Permalänk
Medlem

Detta är något att se fram i mot!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Suck, utan g-sync/freesync och 100hz+ blir ju skärmarna värdelösa ändå

Jag vill ha en 21:9, 1440, g-sync, 120hz, icke-tn-skärm! Vill inte behöva välja bland fördelarna med olika. Ge mig allt!

Permalänk
Medlem

Seriöst, vad finns det för fördelar med Nvidias freesync- motsvarighet jämfört med "AMD:s" öppna? Finns det -en- fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av motionfield:

Suck, utan g-sync/freesync och 100hz+ blir ju skärmarna värdelösa ändå

Jag vill ha en 21:9, 1440, g-sync, 120hz, icke-tn-skärm! Vill inte behöva välja bland fördelarna med olika. Ge mig allt!

Allt är ju bara en prisfråga.

Om du vill betala 50,000kr för den skärmen så visst

MG279Q ser ju ut att vara perfekt för oss som önskar IPS och 100hz+... Om den nu har bra bildkvalité. Men utan G-sync som automatiskt slänger på 4000kr så kan ju iaf priset kanske bli acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Allt är ju bara en prisfråga.

Om du vill betala 50,000kr för den skärmen så visst

MG279Q ser ju ut att vara perfekt för oss som önskar IPS och 100hz+... Om den nu har bra bildkvalité. Men utan G-sync som automatiskt slänger på 4000kr så kan ju iaf priset kanske bli acceptabelt.

G-sync slänger på en tusenlapp ungefär.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Finns säkert något avtal med nVidia om att de får G-sync billigare om de inte använder free sync eller liknande.

Men de använder inte G-sync?

Permalänk
Medlem

Jag fick nästan en stroke och slet fram VISA-kortet i tron att det var IPS i 120+ Hz och 4k. Oh well, mina U2711 får duga ett tag till.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Men de använder inte G-sync?

Läste du artikeln? Står rätt klart och tydligt att Asus har skärmar med G-sync

Permalänk
99:e percentilen

Rena tramset att de kallar skärmen "Swift". Det namnet symboliserar ju 144 Hz och gaming. Nu tappar det helt sin betydelse och blir totalt meningslöst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Skönt med en 120hz 1440p skärm! Kanske man äntligen har råd med en bra skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Seriöst, vad finns det för fördelar med Nvidias freesync- motsvarighet jämfört med "AMD:s" öppna? Finns det -en- fördel?

Framebuffer, inbyggd hårdvara osv, FreeSync är Dynamisk sync men grafikkortet styr fortfarande jämfört med GSync

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Framebuffer, inbyggd hårdvara osv, FreeSync är Dynamisk sync men grafikkortet styr fortfarande jämfört med GSync

Hur kan "inbyggd hårdvara" som i (att jag antar du menar att det är) hårdvaruberoende - vara något positivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo97:

Dem ger inte G-Sync till 120Hz skärmen för att dem ska kunna sälja den "gamla" swiften till folk som inte vill ha 4k.

Känns ändå rätt lustigt om det vore så. Är väl i så fall bara sänka priset lite på den gamla swiften och låta ips varianten vara den något mer kostsamma versionen. Hade nog fortfarande varit en hel del som hellre valt tn-varianten ändå, pga lägre pris och mycket bättre responstid och det är ju inte som att den panelen är speciellt dålig heller för den delen.

Kanske var det något tekniskt som gjorde det svårt att få både 1440p, 120hz och g-sync med den panel typen. Att de ens fått 120hz att fungera på en ips-panel gör mig både exalterad men kanske mest fundersam. Utöver att det inte är g-sync, varför inte 144hz och hur blir färgåtergivningen över 60hz? Ett av de stora problemen med just alla privatimporterade Korea-skärmar som överklockas, är väl att färgerna inte blir alls lika bra i högre freqvenser, pga de tekniska begränsningar psl och ips skärmar har.

Så hur har Asus löst detta? Eller har de bara "löst det" och dessa skärmar fungerar inte alls lika bra i 120hz som man vill att de ska. Skulle inte förvåna mig om det är så tyvärr, och de väljer att sälja den lite billigare istället utan g-sync.

Jag kanske är helt ute och cyklar men kostar den här 120hz ips skärmen under 4-5000kr, lär det nog vara något skumt iaf. Jag skulle hur som helst inte köpa den för ens under 3000kr. 120hz utan g-sync känns ändå rätt meningslöst och 5ms låter inget vidare heller.