Intel lanserar Broadwell för Ultrabook – femte generationens Core

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Broadwell för Ultrabook – femte generationens Core

Höstens lansering av Intel Broadwell-Y för passivt kylda enheter följs nu av Broadwell-U för Ultrabook-klassen, där förbättrade grafikdelar och längre batteritid står i centrum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ointressant.

Mer spännande när desktop versionen kommer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ointressant.

Mer spännande när desktop versionen kommer.

varför tar du dig då tid att kommentera på artikeln? det kanske är intressant för oss andra.

Permalänk

Riktigt intressant att äntligen se dessa processorer komma ut på marknaden. Förväntansfullt väntande på nästa refresh av macbook-pro serien med ett förhoppat 6000-grafikkort.:]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Jag som köpte en ny macbook pro 13" igår. Borde man lämna tillbaka den?

Permalänk
Inaktiv

En sådan processor i en surfplatta med usb 3.1 och fullversion av windows 10 funderar jag köpa att köpa slutet av detta året. Tanken är då att remota en server precis som jag gör med min androidplatta nu.

Annars synd att utvecklingen inte går snabbare framåt, men ökad batteritid är alltid bra.

Citat:

cTDP Down) går ned från 11,5 W till 7,5 W

Borde inte detta innebära minskad batteriförbrukning när datorn inte utför något större arbete.

Skrivet av Vikingen_94:

Jag som köpte en ny macbook pro 13" igår. Borde man lämna tillbaka den?

Knappast för processorn, Apple är dock väldigt snabba med att lägga till USB 3.1 och det är enligt mig det största du missar http://www.sweclockers.com/nyhet/19808-apple-macbook-air-i-12... (gäller apple air, apple pro är säkert någon månad senare)
Usb 3.1 är dubbelt så snabb som USB 3, det lär dock dröja ett år eller så innan vettiga usb 3.1 minnen och hårddiskar kommer så att man faktisk kan utnyttja denna prestanda ökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Borde inte detta innebära minskad batteriförbrukning när datorn inte utför något större arbete.

Jadu, vem hade kunnat ana att lägre energiförbrukning ger längre battertid

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Jag som köpte en ny macbook pro 13" igår. Borde man lämna tillbaka den?

jag skulle lämna tillbaka och vänta på broadwell och usb 3.1

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ointressant.

Mer spännande när desktop versionen kommer.

Nja, jag väntar på Skylake istället. Kommer inte så långt efter Broadwell.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att få se passivt kylda, fläktlösa, tunna laptops.
Med högupplösningar, moderna portuppsättningar, och utan legacy portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Jag som köpte en ny macbook pro 13" igår. Borde man lämna tillbaka den?

Tycker jag inte. Det är något nytt runt varje hörn i teknikvärlden och det är inte mycket fel på en Haswell-prolle i 2014 års Macbook Pro. Jag hade personligen inte ojat mig för detta

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, jag väntar på Skylake istället. Kommer inte så långt efter Broadwell.

Väntar också på Skylake, sitter på en överklockad Sandy och hoppas att det ska vara lönt då att uppgradera efter att ha skippat flera generationer som inte kännts värt det.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Får se om det blir ett köp på Intel Nuc med Broadwell eller vänta och hoppas på en fläktlös Intel Nuc med Skylake, HDMI 2.0 och Usb 3.1.
Lär väl dyka upp nästa år, kanske när Cannonlake lanseras.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Datavetare

Vilka problem har folk med Windows sedan 8.1 med högupplösta skärmar (8.1 fick en del förbättringar mot 8 som i sin tur är bättre än Win7 på denna punkt)?

Håller med om att 125% skalning (vanligt på 13-15" laptops med 1920x1080 skärmar) ställer till problem, men det är en annan algoritm som används för högre zoom-nivåer (upp till 125% använder den "gamla" skalningsmekanismen).

Har en 15" laptop med 200% zoom nivå (3200x1800 som då motsvarar 1600x900) och en 11" med 150% zoom nivå (1920x1080 som då motsvarar 1280x720). Visst finns den någon enstaka applikation som har lite problem, men det märks nästan bara med 150%, med 200% zoom nivå fungerar de applikationer jag kör hur bra som helst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

varför tar du dig då tid att kommentera på artikeln? det kanske är intressant för oss andra.

Ja, det här var bara efter mitt eget tycke.

Bara för att jag sa så, så skall väl inte mina ord komma ut över er, icke alls.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vikingen_94:

Jag som köpte en ny macbook pro 13" igår. Borde man lämna tillbaka den?

Nej inte om du köpte Pro. Men hade du köpt en Air hade jag sagt ja.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jadu, vem hade kunnat ana att lägre energiförbrukning ger längre battertid

Inte om tillverkarna passar på att snåla in på batterierna

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Nästa uppsättning av macbook pro och Lenovos Yoga Pro-datorer med detta kan bli riktigt trevligt. Efter att min UX32VD gav upp på mig alldeles för tidigt så står jag inför ett ultrabookköp innan sommaren åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Inte om tillverkarna passar på att snåla in på batterierna

Det blir väldigt bra batteritid med Broadwell. Sanna mina ord.