Permalänk
Medlem

Datorn startar ej, underligt problem

Hej,

Likt många andra trådar i denna forumdel startar inte min dator, ibland. Problemet är att den ibland kräver ca 30 försök innan den startar.

Det som händer är:

Jag trycker på startknappen.
Datorn går igång och låter.
Tangentbordets tre dioder blinkar till.
Datorn fortsätter att rulla men ingenting dyker upp på skärmen (inte ens BIOSdelen).

Genom att hålla in knappen och dra ut sladden i olika kombinationer så brukar jag få upp den ca 5 minuter efter första försöket. Väl uppe har jag mötts av bluescreen två gånger, den ena "NTFS FILE SYSTEM" och den andra klagade på en fil (kommer ej ihåg namnet, sorry). Detta tycker jag syftar mot hårddisken men eftersom inte ens BIOSskärmen dyker upp så tycker jag inte att det borde vara felet.

Problemet är att det är väldigt svårt att felsöka, startar den en gång så verkar den starta igen. Det jag har gjort:

Ominstallerat windows - Inget resultat
Nollställt BIOS - Inget resultat
Kört med en RAM-sticka - Datorn startade men den startade även med 2 och 3 direkt efter.

Lite specifikationer:

Moderkort: MSI 870A-G54, Processor: Phenom 2 X4 965, Hårddisk: Någon Samsung (mekanisk) 1TB, RAM: 2+2+4 GB alla Corsair (De första två är dock 1.5V, 3:e 1.65V), Grafikkort: GTX 650, PSU: Corsair TX650W

När datorn väl är igång fungerar den som vanligt (förutom några sällsynta bluescreens).

All hjälp uppskattas!!
Tack

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

När datorn väl är igång fungerar den som vanligt (förutom några sällsynta bluescreens).

Försök kolla upp om det finns nån felkod på dessa bluescreens.
Inge missljud eller liknande från hårddisken, hur gammal är den?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc