Skolhjälp med C# och några andra frågor om dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vilken konstig uppgift (?)

Vart kommer variabeln utbildning ifrån tex?
Får jag hela uppgiften så kanske jag kan hjälpa dig

Du ska få hela uppgiften, om du kan låta bli att lösa den och försöka få mig att förstå är jag tacksam.

I denna uppgift ska vi leka med en heltalsvariabel.
Skriv koden för:
deklarera en heltalsvariabel vid namn utbildning.
tilldela utbildning ett värde som kommer från inläsning från tangentbordet.
Om utbildning är större än 4
Öka värdet med 1 utan att skriva någon siffra.
Om utbildning är mindre än eller lika med 4
Minska värdet med 1 utan att använda någon siffra.
Annars om utbildning är lika med 7 eller om utbildning är lika med 9
Skriv ut Tjihoo
Om utbildning är lika med 4 och om utbildning är lika med 5
Skriv ut Omöjligt

Permalänk
Medlem

På vilka sätt har du försökt lära dig C#? Alla dina problem går att lösa med en vanlig bok, men det verkar som om att du inte läst något utan bara kör rakt på o hoppas att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

På vilka sätt har du försökt lära dig C#? Alla dina problem går att lösa med en vanlig bok, men det verkar som om att du inte läst något utan bara kör rakt på o hoppas att det stämmer.

Okej nu tar vi det här en gång, Jag har GOOGLAT, KOLLAT YOUTUBE, LÄST MATERIAL FRÅN SKOLAN, OCH KURSMATERIAL ALLLTSÅ BOKEN PROGRAMERING 1......

Börjar bli trött på att försvara mig,

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Okej nu tar vi det här en gång, Jag har GOOGLAT, KOLLAT YOUTUBE, LÄST MATERIAL FRÅN SKOLAN, OCH KURSMATERIAL ALLLTSÅ BOKEN PROGRAMERING 1......

Börjar bli trött på att försvara mig,

Nu ska vi se här, har inte programmerat i c# men i C(högskola). Um din ifsats, ser lite skum ut. Du säger: om 1=2=3=4=5, så gör detta, vilket alltid kommer vara falskt. De du får göra är att dela upp det i olika steg. Gör istället ifsats/er. När du kollar på ena villkoret, om användaren skriver in 1, gör något. Annars om hen istället skriver in en 2, då gör du något annat.

Klura lite på det och kämpa!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att börja laborera med följande:

int a = 1; Console.WriteLine("a = {0}", a); a++; Console.WriteLine("a = {0}", a); a--; Console.WriteLine("a = {0}", a); if (a < 5) { Console.WriteLine("a är mindre än fem"); } else if (a < 10) { Console.WriteLine("a är mindre än tio"); } else { Console.WriteLine("a är större än eller lika med tio"); }

När du förstår vad ovanstående kod gör så bör du vara ett steg närmare att kunna lösa din uppgift.

Försök sedan att integrera nedanstående kodrad i ovanstående:

a = int.Parse(Console.ReadLine());

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Okej nu tar vi det här en gång, Jag har GOOGLAT, KOLLAT YOUTUBE, LÄST MATERIAL FRÅN SKOLAN, OCH KURSMATERIAL ALLLTSÅ BOKEN PROGRAMERING 1......
Börjar bli trött på att försvara mig,

Om du har gjort allt detta och ändå inte klarar av att skriva en korrekt if-sats så är ju det enda kvar att du ber en annan lösa ditt problem.
Det är INTE så att det enbart finns sidor där ute med dåliga förklaringar.
Du har själv sagt att du inte har tid att lära dig grunderna och då tycker jag faktiskt att du inte förtjänar någon som helst hjälp härifrån. Tråden bör därmed låsas. Sen om du tycker att våran inställning till att du bör lära dig det du behöver för att klara av uppgiften är elak så vet jag allvarligt talat inte riktigt vad jag ska säga.

Med all hjälp du faktiskt har fått (bäst hittills kanske är inlägget ovanför mig) så SKA du klara av att skriva en korrekt if-sats. Om så inte är fallet så får det nog vara så att du inte klarar av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag saknar vad sweclockers en gång var..... Där man faktsikt kunde få lite hjälp om satt fast, jag har gjort allt du säger att jag bör göra.

Jag valde att läsa kursen pga av mitt teknikintresse och hur lätt jag tyckte html kod var, detta är en gymnasiekurs då jag inte är klar med det än.
Ja jag tog mig vatten över huvudet men kan jag klara, är det 100 poäng närmare en examen för högskolan.
Ibland gör man misstag, jag tänker inte låta detta kosta mig hundra poäng i onödan utan jg kämpar med att förstå kursmaterialet, det är kursmatriel som är dåligt för mig, det är inte speciellt lätt förstårligt och då brukar jag ändå ha lätt för skolan.
Men så ser det ut, jag har tagit mig i kragen och verkligen försökt, tråkigt att folk ska ta så illa upp för att man ber någon förklara det mer pedagoiskt. Jag har aldrig bett någon göra min uppgift.

Jag vet inte varför du tror att skribenten du citerade tog illa vid sig, bara för att denne gav dig konstruktiv kritik. Det låter en smula barnsligt faktiskt, och säkert något du kör med så fort du inte får saker serverade på ett fat. Tyvärr lär man sig sällan något om man bara får svaren upplästa för sig.

Du kan påstå att du Googlat, YouTubat o.s.v. men då borde du ha fått dessa mycket grundläggande saker klart för dig. Att inte kunna hur man skriver en enkel if sats i programmering är som att inte kunna addera två tal i matematik. Då har du knappast försökt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om du har gjort allt detta och ändå inte klarar av att skriva en korrekt if-sats så är ju det enda kvar att du ber en annan lösa ditt problem.
Det är INTE så att det enbart finns sidor där ute med dåliga förklaringar.
Du har själv sagt att du inte har tid att lära dig grunderna och då tycker jag faktiskt att du inte förtjänar någon som helst hjälp härifrån. Tråden bör därmed låsas. Sen om du tycker att våran inställning till att du bör lära dig det du behöver för att klara av uppgiften är elak så vet jag allvarligt talat inte riktigt vad jag ska säga.

Med all hjälp du faktiskt har fått (bäst hittills kanske är inlägget ovanför mig) så SKA du klara av att skriva en korrekt if-sats. Om så inte är fallet så får det nog vara så att du inte klarar av detta.

Jag har försökt till den nivån att jag inte kan försöka längre jag hinner inte söka hjälpen, vilket innebär att jag förmodligen gjort det. Det finns inte bara dålig information men ibland kanske man inte ska döma så fort speciellt inte när man inte vet varför personen kanske inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Jag skulle rekommendera dig att börja laborera med följande:

int a = 1; Console.WriteLine("a = {0}", a); a++; Console.WriteLine("a = {0}", a); a--; Console.WriteLine("a = {0}", a); if (a < 5) { Console.WriteLine("a är mindre än fem"); } else if (a < 10) { Console.WriteLine("a är mindre än tio"); } else { Console.WriteLine("a är större än eller lika med tio"); }

När du förstår vad ovanstående kod gör så bör du vara ett steg närmare att kunna lösa din uppgift.

Försök sedan att integrera nedanstående kodrad i ovanstående:

a = int.Parse(Console.ReadLine());

Jag ska testa det, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag vet inte varför du tror att skribenten du citerade tog illa vid sig, bara för att denne gav dig konstruktiv kritik. Det låter en smula barnsligt faktiskt, och säkert något du kör med så fort du inte får saker serverade på ett fat. Tyvärr lär man sig sällan något om man bara får svaren upplästa för sig.

Du kan påstå att du Googlat, YouTubat o.s.v. men då borde du ha fått dessa mycket grundläggande saker klart för dig. Att inte kunna hur man skriver en enkel if sats i programmering är som att inte kunna addera två tal i matematik. Då har du knappast försökt tillräckligt.

Jag tror inte skribenten tog illa vid sig det var mer allmänt riktat, försökte förklara med egna ord vad jag tänkte eftersom inlägget var frågande så försökte jag svara på dessa frågor.

Förresten är din anklagels riktigt barnslig, för en som kämpar stenhårt för att fixa det han en gång missa.

Permalänk
Medlem

Men ärligt admin får gärna låsa tråden...... Tänk att man inte ibland tror på mänskligheten swec visar återigen motsatsen, med sitt elit tänkande. Anklagar inte alla men iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Du har pluggat och jobbat va?
Btw om du läser mitt första inlägg så ser du att det är det sista jag vill, jag önskar att någon tar sig tiden att förklara inget mer än så

Jag jobbar heltid och pluggar C#! Och även en IT-Kurs.

Att programmera tar sjukt mycket tid. Massa massa massa tid och man får konstiga felmeddelanden och ibland fel utan meddelanden. Det jag kan rekommendera att du gör är att kolla på Mr.1Buying. Gå igenom ett par videos i taget och nöt.

https://www.youtube.com/watch?v=DDMXLorkInE&index=1&list=PL3E...

Försök lägga 3-4h om dagen på att programmera. Själv skummar jag bara igenom studiematerialet från skolan och sen söker jag info via webben. Planera dina studier och försök hålla takten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag jobbar heltid och pluggar C#! Och även en IT-Kurs.

Att programmera tar sjukt mycket tid. Massa massa massa tid och man får konstiga felmeddelanden och ibland fel utan meddelanden. Det jag kan rekommendera att du gör är att kolla på Mr.1Buying. Gå igenom ett par videos i taget och nöt.

https://www.youtube.com/watch?v=DDMXLorkInE&index=1&list=PL3E...

Försök lägga 3-4h om dagen på att programmera. Själv skummar jag bara igenom studiematerialet från skolan och sen söker jag info via webben. Planera dina studier och försök hålla takten.

Det är verkligen sant det du skriver, har insett att jag har valt fel kurs.... Jag pluggar hundra procent plus jobbar 30-50% försöker hålla jobbet på runt 40%
Ska kolla nämare på han
Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Men ärligt admin får gärna låsa tråden...... Tänk att man inte ibland tror på mänskligheten swec visar återigen motsatsen, med sitt elit tänkande. Anklagar inte alla men iaf

Lås tråden då, men tänk över de svaren du har fått, det står säkerligen som många nämnt i boken på första kapitlet eller annat kursmaterial. Det är inte så att vi alla sitter och ljuger här, har du missat vart det står så är det bara att läsa igen. Lusläsning är viktigt i programmering, utan det så kommer du att fastna på allt möjligt som exempelvis for, while, switch, class, List, interface, new, polymorphism och allt annat man använder dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Det är verkligen sant det du skriver, har insett att jag har valt fel kurs.... Jag pluggar hundra procent plus jobbar 30-50% försöker hålla jobbet på runt 40%
Ska kolla nämare på han
Tack för tipset

Thenewboston gör bra videos med

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Thenewboston gör bra videos med

Tack för tipset det är guld värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Lås tråden då, men tänk över de svaren du har fått, det står säkerligen som många nämnt i boken på första kapitlet eller annat kursmaterial. Det är inte så att vi alla sitter och ljuger här, har du missat vart det står så är det bara att läsa igen. Lusläsning är viktigt i programmering, utan det så kommer du att fastna på allt möjligt som exempelvis for, while, switch, class, List, interface, new, polymorphism och allt annat man använder dagligen.

Jag kan inte låsa tråden....... Jag tror inte ni ljuger, jag ber någon förklara det mera pedagoiskt för att jag faktiskt inte förstår, men jag antar att dem flesta i den tråd förstår allt hela tiden utan att ens öppna boken läser dem det m,ed sin röntgen syn..... Och enhörningar finns så det så.
Nuff said

Permalänk
Skrivet av boyen89:

Jag saknar vad sweclockers en gång var..... Där man faktsikt kunde få lite hjälp om satt fast, jag har gjort allt du säger att jag bör göra.

Hahaha.. Saknar vad sweclockers en gång var... så är du reggad 2013. Tycker du har fått väldigt bra svar, dom försöker ju bara hjälpa dig? Så sluta klaga och ta åt dig vad dom skriver till dig. Peace.

Permalänk
Medlem

Om du inte är beredd att lära dig ämnet FRÅN GRUNDEN så ska du inte syssla med det. Grunden är det absolut viktigaste om du ska lära dig något vettigt över huvud taget.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att din attityd delvis har varit dålig, att smutskasta de som försöker hjälpa. Kritiken har inte ens varit särskilt hård i min mening.

Jag förstår att du har bråttom, och att du har svårt att förstå det här av någon anledning men att du verkligen har försökt. Detta gör dock inte det folk säger mindre sant. Ditt kodexempel har så många fel att det tyder på att mycket grundläggande kunskap saknas, och om du då inte hinner börja från grunden så är det oerhört svårt att hjälpa.

Några tips, dock:

  • Skriv din kod inom [ CODE ] och [/ CODE ] taggar (utan mellanslag innuti), så är den lättare att läsa här på forumet.

  • En while-loop behöver du kanske inte lägga i början, åtminstone inte förrän programmet går att köra en gång felfritt

  • När du skriver t.ex.

    if (menySelection =="6==9")

    menar du då "om menySelection är mellan 6 och 9"?
    Något sådant finns inte. Två likhetstecken används endast för att jämföra om två värden är lika. Används istället <, >, <= och >= i olika kombinationer
    Du har dessutom citationstecken runt 6==9, varför? För att innesluta det på något vis? Citationstecken används för textsträngar, så det du egentligen gör på den där raden är att kolla om menySelection innehåller strängen "6==9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag saknar vad sweclockers en gång var..... Där man faktsikt kunde få lite hjälp om satt fast, jag har gjort allt du säger att jag bör göra.

Jag valde att läsa kursen pga av mitt teknikintresse och hur lätt jag tyckte html kod var, detta är en gymnasiekurs då jag inte är klar med det än.
Ja jag tog mig vatten över huvudet men kan jag klara, är det 100 poäng närmare en examen för högskolan.
Ibland gör man misstag, jag tänker inte låta detta kosta mig hundra poäng i onödan utan jg kämpar med att förstå kursmaterialet, det är kursmatriel som är dåligt för mig, det är inte speciellt lätt förstårligt och då brukar jag ändå ha lätt för skolan.
Men så ser det ut, jag har tagit mig i kragen och verkligen försökt, tråkigt att folk ska ta så illa upp för att man ber någon förklara det mer pedagoiskt. Jag har aldrig bett någon göra min uppgift.

Problemet är att du måste gå tillbaka och lära dig det här från grunden. Du kan inte fuska dig igenom ett led i programmering som du kan göra i historia eller geografi. Om du inte lär dig det här, fattar hur du ska använda dig av det och varför det är viktigt att du gör det så kommer du fastna ännu hårdare på nästa uppgift och det kommer bara eskalera efter det.

Om du vill klara kursen så får du ta dig tiden att lära dig det på rätt sätt, annars kastar du bara bort din egen tid och skapar massa ångest över stress och misslyckanden.

Det här är inget angrepp på dig, det här är ärligt menade konstruktiva råd. Om du väljer att se det som ett angrepp så bör du fundera på varför de väcker sådana känslor hos dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Själv tycker jag att din attityd delvis har varit dålig, att smutskasta de som försöker hjälpa. Kritiken har inte ens varit särskilt hård i min mening.

Jag förstår att du har bråttom, och att du har svårt att förstå det här av någon anledning men att du verkligen har försökt. Detta gör dock inte det folk säger mindre sant. Ditt kodexempel har så många fel att det tyder på att mycket grundläggande kunskap saknas, och om du då inte hinner börja från grunden så är det oerhört svårt att hjälpa.

Några tips, dock:

  • Skriv din kod inom [ CODE ] och [/ CODE ] taggar (utan mellanslag innuti), så är den lättare att läsa här på forumet.

  • En while-loop behöver du kanske inte lägga i början, åtminstone inte förrän programmet går att köra en gång felfritt

  • När du skriver t.ex.

    if (menySelection =="6==9")

    menar du då "om menySelection är mellan 6 och 9"?
    Något sådant finns inte. Två likhetstecken används endast för att jämföra om två värden är lika. Används istället <, >, <= och >= i olika kombinationer
    Du har dessutom citationstecken runt 6==9, varför? För att innesluta det på något vis? Citationstecken används för textsträngar, så det du egentligen gör på den där raden är att kolla om menySelection innehåller strängen "6==9"

jag tackar för dina tips.
angående grunden alla pratar om så är det här grunden, det här första kapitelt i en gymnasiebok, jag finner det extra svårt av någon anledning.
jag bedömer tonen som hård när jag behöver försvara att jag gjort allt som står i min makt för att fatta.
självklart fattar jag att man måste lära sig grunden, det är ytterst självklart, men det är en svår kurs på kort tid klart man blir stressad när man inte förstår och uppgifter måste in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Problemet är att du måste gå tillbaka och lära dig det här från grunden. Du kan inte fuska dig igenom ett led i programmering som du kan göra i historia eller geografi. Om du inte lär dig det här, fattar hur du ska använda dig av det och varför det är viktigt att du gör det så kommer du fastna ännu hårdare på nästa uppgift och det kommer bara eskalera efter det.

Om du vill klara kursen så får du ta dig tiden att lära dig det på rätt sätt, annars kastar du bara bort din egen tid och skapar massa ångest över stress och misslyckanden.

Det här är inget angrepp på dig, det här är ärligt menade konstruktiva råd. Om du väljer att se det som ett angrepp så bör du fundera på varför de väcker sådana känslor hos dig.

jag har redan gått tillbaka till grunden, jag vill lära mig annars kommer jag aldrig klara kursen, det fattar jag. Jag känner mig helt dum men jag fattar verkligen inte det jag läser, så jag tänkte att någon som kan det här kanske vill leka min "lärare" och förklara för mig som jag gjort för många både här och i andra forum, delat med mig av min kunskap.
det var uppenbarligen ett misstag.
och återigen jag ser inte det du skriver som angrepp, utan jag förstår precis vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Om du inte är beredd att lära dig ämnet FRÅN GRUNDEN så ska du inte syssla med det. Grunden är det absolut viktigaste om du ska lära dig något vettigt över huvud taget.

det är självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Hahaha.. Saknar vad sweclockers en gång var... så är du reggad 2013. Tycker du har fått väldigt bra svar, dom försöker ju bara hjälpa dig? Så sluta klaga och ta åt dig vad dom skriver till dig. Peace.

du har ingen anning om hur länge jag har hängt på swec du vet hur länge jag varit aktiv medlem........
och mycket har hänt på ett år här väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

du har ingen anning om hur länge jag har hängt på swec du vet hur länge jag varit aktiv medlem........
och mycket har hänt på ett år här väldigt mycket

Har bara flummat igenom inläggen i denna tråd, inte läst allt till punk och pricka.
Vad jag har förstår har du valt C(något) kurs på 100p för att kunna ta dig ett steg närmare högskola.
Vet själv att det kanske inte är det bästa materialet man får oftast i distanskurser, dock är saken med distanskurser att man
måste själv vara väldigt driven till att utföra det som skall göras.

Med det i åtanke, skulle jag rekommendera dig att i princip glömma allt, och börja om från ruta 1 när det gäller uppgifterna.
Ta det lugnt och metodiskt 1 steg i taget(istället för att försöka attackera hela uppgiften), och skriv ner vad som skall hända,
när det skall hända. Det vill säga skriv ett enkelt flödesschema med stöd noter på en bit papper först,
så att du kan se själva "problemet" innan du börjar plinka massa kod.

Annars får du skicka ett mejl till kursansvarig och skriva att du faktiskt har problem
med uppgifterna och skulle behöva en knuff i rätt riktning.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

jag har redan gått tillbaka till grunden, jag vill lära mig annars kommer jag aldrig klara kursen, det fattar jag. Jag känner mig helt dum men jag fattar verkligen inte det jag läser

Programmering handlar till en början väldigt mycket om att förstå och att ta till sig koncept. Man måste helt enkelt låta det ta tid och se till att läsa definitionerna av de olika koncepten om och om igen tills dess att man förstår. Eftersom att du inte länkat till det material du genom kursen har att tillgå är det svårt att veta vad du har läst och vad du bör ha förstått utifrån det. Därför vore det bra om du kunde länka till det kursmaterial du har så att vi kan försöka komplettera det.

Skrivet av boyen89:

tänkte att någon som kan det här kanske vill leka min "lärare" och förklara för mig som jag gjort för många både här och i andra forum, delat med mig av min kunskap. det var uppenbarligen ett misstag.

Folk har överlag ingenting emot att hjälpa till och du har i den här tråden fått åtskilliga förslag på hur du kan börja med uppgiften och alternativa källor för att lära sig mer om programmering. Det krävs dock att frågorna man ställer är avgränsade och inte bara en copy-paste av hela uppgiftslydelsen där man säger "jag förstår ingenting".

Att tråden spårat ur beror på sättet du bemöter folk som försöker hjälpa dig. Att folk ifrågasätter hur pass mycket du faktiskt ansträngt dig för att försöka lösa uppgifterna är ett sätt att se om det är värt att lägga ner vår tid för att hjälpa dig. Många gånger vänder sig personer till Sweclockers som första val, utan att försökt söka information på egen hand först utan endast är ute efter att få svaret serverat. I och med att dina frågor kan uppfattas som väldigt elementära är frågorna om hur mycket du försökt lösa uppgiften själv befogade.

Men som sagt, länka till kursmaterialet så skall jag ta mig en titt på det och utifrån det komma med kompletterande förklaringar.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

För att otroligt snabbt gå igenom grunderna.

En variabel kan ses som en låda. Lådans innehåll kan ses som variabelns värde. På denna låda sätter du en etikett på vilken du skriver ett namn. Detta är variabelns namn. Om du nån gång undrar vad variabeln a har för något värde så letar du reda på lådan med etiketten vars namn är a. Du öppnar sedan lådan och kollar vad som finns i den. Här uppstår ett problem för en dator. Hur ska jag tolka lådans innehåll? Om jag ska jämföra innehållet i låda a och b. Hur gör jag om låda a innehåller en apelsin och låda b en skåpbil? Något mer behövs för att undvika att jag försöker jämföra en apelsin med en skåpbil. Jag behöver en datatyp. Något som anger vad lådan innehåller och hur dess värde ska tolkas. Så att jag innan jag ens öppnat lådan kan se att en frukt inte kan jämföras med ett fordon.

int a = 1; // skapa en heltalsvariabel (heltal är datatyp) vid namn a och tilldela den värdet 1

En IF-sats består av 2 delar. Ett uttryck som ska utvärderas/kontrolleras. Samt ett kodblock som ska köras om uttrycket visar sig vara sant.

if (uttryck) { // kod som ska köras om uttrycket är sant }

Alltså skulle vi med hjälp av ovanstående två kodblock kunna skriva följande kod för att kolla om värdet i variabeln a är lika med 1.

if (a == 1) { Console.WriteLine("a är exakt ett"); }

Anledningen till att man skriver två lika med tecken är för att kompilatorn inte ska förväxla uttrycket med att du försöker tilldela variabeln a ett värde.

Det går även att använda en hel uppsjö andra jämförelser. Du kan själv försöka att lista ut vad uttrycket (a < 3) skulle betyda. Samt kanske även vad (a >= 5) betyder. Försök tänka dig ett uttryck i en IF-sats som något du måste besvara med ja eller nej. Där svaret styr om kodblocket ska köras eller inte.

I nedanstående exempel instruerar jag datorn att läsa från tangentbordet till en sträng. Så länge användaren inte byter rad kommer fler tecken att läggas till i strängen.

String b = Console.ReadLine();

Jag säger alltså att jag skapar en variabel b som är av datatypen sträng. Sedan tilldelar jag variabeln b värdet från vad för några tecken jag skriver in på mitt tangentbord.

En sista sak att hjälpa dig komma vidare. För en dator är en sträng och ett heltal två helt skilda saker. D.v.s. för en dator så är uttrycket (1 == "1") inte lika med varandra. Det kan kanske tyckas konstigt men har att göra med att de två är av olika datatyper. Därför kan deras värden inte jämföras utan att först översättas till en gemensam datatyp. En följd av detta är att det du läste in från tangentbordet måste konverteras till ett heltal för att kunna jämföras med värdet i variabeln a. Nedanstående översätter tecknen du skrivit in i strängen till ett heltal.

int c = int.Parse(b);

Jag hoppas att du nu har fått lite bättre förståelse och kanske till och med kan klara din uppgift.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Undervisar själv i Programmering 1, undrar nu vilken bok som du ska använda dig av i kursen. Tänker mest på att jag kan kika igenom vad som står och kanske komma med några pointers på var informationen du behöver finns.
När jag själv ska läsa in något ser jag alltid till att ha ett ex på skithuset efter som man där läser det mesta man kommer över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Programmering handlar till en början väldigt mycket om att förstå och att ta till sig koncept. Man måste helt enkelt låta det ta tid och se till att läsa definitionerna av de olika koncepten om och om igen tills dess att man förstår. Eftersom att du inte länkat till det material du genom kursen har att tillgå är det svårt att veta vad du har läst och vad du bör ha förstått utifrån det. Därför vore det bra om du kunde länka till det kursmaterial du har så att vi kan försöka komplettera det.

Folk har överlag ingenting emot att hjälpa till och du har i den här tråden fått åtskilliga förslag på hur du kan börja med uppgiften och alternativa källor för att lära sig mer om programmering. Det krävs dock att frågorna man ställer är avgränsade och inte bara en copy-paste av hela uppgiftslydelsen där man säger "jag förstår ingenting".

Att tråden spårat ur beror på sättet du bemöter folk som försöker hjälpa dig. Att folk ifrågasätter hur pass mycket du faktiskt ansträngt dig för att försöka lösa uppgifterna är ett sätt att se om det är värt att lägga ner vår tid för att hjälpa dig. Många gånger vänder sig personer till Sweclockers som första val, utan att försökt söka information på egen hand först utan endast är ute efter att få svaret serverat. I och med att dina frågor kan uppfattas som väldigt elementära är frågorna om hur mycket du försökt lösa uppgiften själv befogade.

Men som sagt, länka till kursmaterialet så skall jag ta mig en titt på det och utifrån det komma med kompletterande förklaringar.

Vet inte riktigt hur jag ska länka till kursmaterial som är en köpt bok kan så klart länka till boken (http://www.bokus.com/bok/9789173791717/programmering-1-med-c-larobok/).

Det blir lätt fel om man får försvara sig från start, men för att säga något sa la jag inte från början den riktiga uppgiften utan en uppgift jag var i behov av att skriva om för att den funka just för att lära mig mer.

Jag har förstått att frågan är extremt elmäntera, men folk har överlag i denna tråd copy paste saker jag redan googlat mig till och det har kännts väldigt onödigt.
jag uppskattar självklart om du tittar på det