Vad behöver jag för setup egentligen? (Mediaspelare/HTPC/router/NAS)

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för setup egentligen? (Mediaspelare/HTPC/router/NAS)

Hej!

Jag ska köpa på mig en setup med en mediecenterlösning för TV:n samt som ev bonus också extern lagring i form av en NAS (om det behövs). Skulle verkligen uppskatta råd och input från några kunniga här på forumet.. känner mig lite lost.

Såhär ser läget ut hemma:

  • Sovrum: Stationär dator med bra CPU, RAM etc. Linksys WRT54G router.

  • Vardagsrum: TV (ej smart). Playstation 3.

Avståndet mellan sovrum och vardagsrum är tyvärr såpass att sladd inte är möjlig att dra.

Vad jag vill:

  1. Spela upp filmer och serier upp till 1080p som jag har lagrat antingen på en mediaspelare eller i en NAS.

  2. Streama playkanaler (TV4/SVT)

  3. Streama YouTube

Punkt 1-3 vill jag kunna göra utan att gå upp och koppla in en laptop varje gång.

Tips på bästa lösningen som kan uppfylla kraven ovan vore väldigt uppskattat Jag misstänker att jag behöver köpa en eller flera av dessa komponenter: Ny snabbare router, NAS samt mediaspelare/HTPC. Men osäker på vilken kombo som är lämpligast och även hur jag ska ordna med nätverket hemma.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på mediaspelaren minix neo x8-h eller en nuc kanske, när kommer till router skulle jag påstå att asus routerar är ett riktigt bra val då.

Hur stor budget har du att tillgå?

Själv kör jag med en android mediasticka som streamar film/serier från NASen samt play kanaler utan större problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta en titt på mediaspelaren minix neo x8-h eller en nuc kanske, när kommer till router skulle jag påstå att asus routerar är ett riktigt bra val då.

Hur stor budget har du att tillgå?

Själv kör jag med en android mediasticka som streamar film/serier från NASen samt play kanaler utan större problem.

Stort tack för svaret!

Rent praktiskt - vad skulle fördelen i mitt fall vara med en NUC jämfört med den MiniX som du föreslår?

Jag har inte satt någon riktig budgetgräns. Det viktigaste är att jag hittar en bra lösning. Blir det dyrt så får det bli det, men om det står mellan två likvärdiga alternativ så väljer jag naturligtvis det billigare.

Permalänk
Medlem

En NUC är en riktig dator som du kan köra Windows på, android har sina begränsningar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En NUC är en riktig dator som du kan köra Windows på, android har sina begränsningar.

Ja precis android/minix är mer renodlad mediaspelare "out of the box" skulle jag påstå om man vill ha ett enkelt upplägget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Köp en dator med 2st nätverkskort och moderkort och cpu som stödjer virtualisering samt VT-d, Så kör du Proxmox i grunden och virtuell router, Nas och HTPC eller vad du vill, på en och samma dator! Lätt att underhålla och att ta backuper.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ja precis android/minix är mer renodlad mediaspelare "out of the box" skulle jag påstå om man vill ha ett enkelt upplägget.

Ja just, det är jag med på. Med mina användningsområden - vad får jag ut av en HTPC som NUC som jag inte får av MiniX?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Ja just, det är jag med på. Med mina användningsområden - vad får jag ut av en HTPC som NUC som jag inte får av MiniX?

Skickades från m.sweclockers.com

Som MatteN säger NUC är renodlad dator med mer möjligheter att installera program och köra som vilken desktop dator som helst samt att du har en viss möjlighet att uppgradera.

NUC som HTPC har du större val möjlighet att välja vilken mediaspelare du vill ha och även anpassa så gott som du önskar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc