Lenovo Yoga 3 Pro med Intel Broadwell-Y

Permalänk
Medlem

Rapporterades det inte om att Broadwell Core-M var lika snabb som Haswell -U för inte så länge sedan och nu är Core-M -Y en besvikelse.

Vart gick det fel?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker Windows hanterar HiPPI fullt adekvat sedan Win8.1.

...vilket hjälper föga när applikationerna inte har stöd för high-DPI:

t. ex. anledningen till varför spotify ser hemskt ut på Yoga Pro 2:
http://community.spotify.com/t5/Help-Desktop-Linux-Mac-and/Sc...
https://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=149881

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Rapporterades det inte om att Broadwell Core-M var lika snabb som Haswell -U för inte så länge sedan och nu är Core-M -Y en besvikelse.

Vart gick det fel?

Där Lenovo stoppade en processor ämnade för passivt kylda enheter i en aktivt kyld dator. En U-modell hade varit betydligt vettigare i denna, dock så har inte Broadwell-U kommit ut än.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Där Lenovo stoppade en processor ämnade för passivt kylda enheter i en aktivt kyld dator. En U-modell hade varit betydligt vettigare i denna, dock så har inte Broadwell-U kommit ut än.

Vet inte om du förstod vad jag skrev eller om jag missförstår vad du skriver. Alltså....

Det rapporterades tidigare om att Broadwell -Y skulle vara jämförbart snabb med Haswell -U

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dos3000:

...vilket hjälper föga när applikationerna inte har stöd för high-DPI:

t. ex. anledningen till varför spotify ser hemskt ut på Yoga Pro 2:
http://community.spotify.com/t5/Help-Desktop-Linux-Mac-and/Sc...
https://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=149881

Finns applikationer med problem t.ex. Spotify, Steam och win32-versionen av Skype. Men vad spelar det för roll att det är halv upplösning på dessa applikationer, inte applikationer man sitter och jobbar timme ut och timme in i. Sedan Win8.1 är alla grafiska element korrekta och text går att läsa, till skillnad mot tidigare när skalning kunde göra så att grafiska element såg helt fel ut och text kunde bli kapad på olika sätt.

Vad det gäller Chrome så var ju det ett känt problem men har fixats i version 37, d.v.s. man har börjat använda DirectWrite så HiPPI fungerar korrekt.

För mig har i alla "viktiga" applikation korrekt stöd för HiPPI så text i dessa är väldigt skarp, när man använt detta ett tag är den totalt mörker att hamna framför jobbskärmen som är 23" 1920x1080.

Däremot viktigt att man har tillräckligt hög upplösning för att kunna köra 200% zoom för de applikationer som inte fungerar bra, som t.ex. Spotify, ser betydligt bättre ut med 200% zoom än med t.ex. 150% zoom som jag använder på min 2-in-1 med 11" 1920x1080 skärm. Förhoppningsvis blir detta ett helt icke-problem med Win10 då det blir realistiskt att använda modern UI även för "vanliga" applikation då dessa kan använda i fönster. Rent tekniskt verkar modern UI riktigt bra, rätt hjärndött av Microsoft att bara stödja fullskärm i Win8.x dock.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Vet inte om du förstod vad jag skrev eller om jag missförstår vad du skriver. Alltså....

Det rapporterades tidigare om att Broadwell -Y skulle vara jämförbart snabb med Haswell -U

Och det är den nog i praktiken för de som inte använder sin dator för spel, rendering, folding@home och liknande. Intels speed-step är den bästa dynamiska frekvensskalningsteknik som finns idag (har lägre latens för att byta frekvens än andra) och är en stor anledning till att Core M i praktiken kan vara så mycket snabbare än andra systemkretsar för passivt kylda pekplattor.

Problemet är att det inte finns så mycket benchmarks som på ett bra sätt visar hur snabb en CPU är i typisk race-to-sleep/sleep scenario vilket är exakt den last som majoriteten av alla "vanliga" applikationer på pekplatta/skrivbordet resulterar i.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har haft denna i ca 2v nu. Måste säga att den är snabb nog. kommer från en sony vaio 13 pro som upplevdes trögare i nästa alla saker jag gör. Det som stört mig mest är just på/av knappen, den trycker jag rätt ofta på.... Men den går igång sjukt snabbt. Fläkten går nästan jämt, men den är så tyst att man inte riktigt hör den. Jag tror att en bios släpps snart som gör att den drar mindre när den inte arbetar.