Permalänk
Medlem

Project Evolvd

Tjena Sweclockers!

Då var det dags för min första logg, men inte mitt första bygge.

Bygget kommer bestå av två "faser" fas ett är bara att få ihop det lite snyggt med luftkylning. Fas två kommer bli vattenkylning av hela datorn, och förhoppningsvis sleeve också, men MDPC-X verkar ha tagit semester, samt övergång till 100% SSD (trött på HDD surret.)
När jag går över till H2O lär det bli Oranget eller grönt tema, vad tycker folk?

Så under fas ett kommer det se lite kaotiskt ut med färgerna då det bara är ett "tillfälligt" stadie.

Eftersom det blir två faser samt vilket chassi jag valde tyckte jag Project Evolvd passa bra.

Specs i datorn.

Intel Core i7 5820k
Phanteks PH-TC14PE
ASRock X99M Killer mATX
G.Skill Ripjaws 4 16GB DDR4 2133MHz
ASUS GTX 780 TI Matrix Platinum
Corsair AX860 80PLUS Platinum
Phanteks Enthoo Evolv Satin Black
Samsung 830 256 GB

Projektloggen kan ni hitta här:
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1332677-project-evolvd/

Ber om ursäkt för den tråkiga bakgrunden.

Project Evolvd

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot vattenkylningen!
Fräsigt byggt annars. 5/5 svenska älgar.

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk

Den bakre fläkten ska sitta i mellan flänsarna, bara ett tips!
Bra val utav chassi och trevligt med X99

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SALTIS:

Ser fram emot vattenkylningen!
Fräsigt byggt annars. 5/5 svenska älgar.

Hehe, det gör jag också.

Skrivet av AndreazNilsson:

Den bakre fläkten ska sitta i mellan flänsarna, bara ett tips!
Bra val utav chassi och trevligt med X99

Jag vet, men jag fick inte plats med den, satt ihop bygget i lite fel ordning när nu i efterhand.

Annars är jag jättenöjd med både chassit och riggen.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt!! Verkligen! Men jag förstår verkligen inte varför du valt orange kylare när det finns röd som skulle passat mer än perfekt i färgschema..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tycker nästan det orange'a gör bra som kontrast faktiskt! Fint bygge även

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Är det 140 eller 120kr fläktar du har i taket?

Jag är själv riktigt sugen på ett sånt här chassie, får se om jag inte har möjlighet att uppgradera snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skitsnyggt!! Verkligen! Men jag förstår verkligen inte varför du valt orange kylare när det finns röd som skulle passat mer än perfekt i färgschema..

Tackar!

Det var den jag hade hemma, för den kom från min gamla rigg och eftersom Fas 1 bara är tillfällig så orkade jag inte bry mig, men ja, den röda hade passat bättre, får väl fråga Phanteks om sponsring.

Skrivet av waspen123:

Tycker nästan det orange'a gör bra som kontrast faktiskt! Fint bygge även

Tackar, är faktiskt väldigt nöjd själv. Något tight kanske, men annars är det nice.

Skrivet av biorrith:

Är det 140 eller 120kr fläktar du har i taket?

Jag är själv riktigt sugen på ett sånt här chassie, får se om jag inte har möjlighet att uppgradera snart

Det är 140, med 120 hål.

Men det finns plats för 2 140 med 140 hål också, dock inte om man ska ha radiator om jag förstod rätt.

Är sjukt nöjd med chassit, byggkvaliten är det bästa jag haft, har inte haft något caselabs, men haft Corsair 800D iaf och detta sopar mattan med 800D, lite tungt och lite svårt att bära för allt "lossnar" men annars är det nice.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Ja, det tycker jag verkligen du ska göra!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Vad är det för sak på baksidan av moderkortsplåten (menar inte fläk-kontrollen), den med usb 3.0 portar. Kan du förklara vad det är och vad den används för, riktigt nyfiken

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Det är 140, med 120 hål.

Men det finns plats för 2 140 med 140 hål också, dock inte om man ska ha radiator om jag förstod rätt.

Är sjukt nöjd med chassit, byggkvaliten är det bästa jag haft, har inte haft något caselabs, men haft Corsair 800D iaf och detta sopar mattan med 800D, lite tungt och lite svårt att bära för allt "lossnar" men annars är det nice.

Attans, det var just precis en 280rad jag hade i tankarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, det tycker jag verkligen du ska göra!

De har dock ganska seg support när det inte är RMA.

Skrivet av HardcoreHardware:

Vad är det för sak på baksidan av moderkortsplåten (menar inte fläk-kontrollen), den med usb 3.0 portar. Kan du förklara vad det är och vad den används för, riktigt nyfiken

Det är I/O front panelen med USB 3.0 och audio in/out och längst upp är Power och Reset knappen, om det är dem du menar.

Skrivet av biorrith:

Attans, det var just precis en 280rad jag hade i tankarna

Här går jag och sprider lögner, det får visst plats en 280 rad i toppen men inte i fronten. Dock beroende på moderkort tror jag du får plats med en tjockare 240 rad än 280 då den kan slå i moderkortet, men har ingen rad att kolla med så tjockleksfronten är bara spekulationer.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jävligt fresh! Kul med ett bygge med det chassiet (:
Skulle du kunna göra mig en tjänst? Har mailat Phanteks själva om detta men har gått snart två veckor nu..
Kan du mäta avståndet mellan "golvet" och "taket" alltså innermåtten? Och lika dant med fronten och bak.

Är bra sugen på Evolv men lite grejer som måste få plats först (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jävligt fresh! Kul med ett bygge med det chassiet (:
Skulle du kunna göra mig en tjänst? Har mailat Phanteks själva om detta men har gått snart två veckor nu..
Kan du mäta avståndet mellan "golvet" och "taket" alltså innermåtten? Och lika dant med fronten och bak.

Är bra sugen på Evolv men lite grejer som måste få plats först (:

Tackar!

Jo jagt vet hur det är, frågade dem om ett ATX kort skulle få plats om man gjorde hål i mittenplattan, men de svarade aldrig. Och nu när jag har det så ser jag att jag hade fått plats med ett ATX kort, men men ...

Tak till mittenplåt 31,5
Tak till botten 41,5
Fram till bak 35,5

Jag rundande neråt så exakta mått är typ ,8 men bättre att vara säker, hoppas det funkar.

Hoppas det får plats för det är ett riktigt nice chassi!

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tackar!

Jo jagt vet hur det är, frågade dem om ett ATX kort skulle få plats om man gjorde hål i mittenplattan, men de svarade aldrig. Och nu när jag har det så ser jag att jag hade fått plats med ett ATX kort, men men ...

Tak till mittenplåt 31,5
Tak till botten 41,5
Fram till bak 35,5

Jag rundande neråt så exakta mått är typ ,8 men bättre att vara säker, hoppas det funkar.

Hoppas det får plats för det är ett riktigt nice chassi!

Nu när du ändå har fatt i måttbandet - vad är det för avstånd mellan toppen av chassiet och moderkortet?
Med andra ord, hur tjock 280 rad kan man få in om man räknad med 25mm tjocka fläktar.

Permalänk
Medlem

Snyggt, tycker personligen att det vita ser fräschare ut

Ska nog införskaffa mig Evolv Glacier White.
Verkade som Glacier White var försenad på lager hos de flesta butiker + att det är 100:- extra

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nu när du ändå har fatt i måttbandet - vad är det för avstånd mellan toppen av chassiet och moderkortet?
Med andra ord, hur tjock 280 rad kan man få in om man räknad med 25mm tjocka fläktar.

Om mina Phanteks fläktar är 25mm som jag antar, så får du in 30, beroende på hur VRM kylningen ser ut kanske 40mm, har du ingen så får du nog in en 60 (men lär inte ske)

Skrivet av Scerio:

Snyggt, tycker personligen att det vita ser fräschare ut

Ska nog införskaffa mig Evolv Glacier White.
Verkade som Glacier White var försenad på lager hos de flesta butiker + att det är 100:- extra

Jag hade vitt innan, gillade det (ett Corsair C70), men gillar inte att den är högblank.

Yeah, verkar som det, men den som väntar på något gott väntar inte för länge.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk

helt plötsligt blev mitt A04 så fruktansvärt stötande att se på. dags att byta låda.

Permalänk

Skitsnyggt färgschema!

Tänkte fråga dig om chassiet, hur tycker du det är? Kvalitétsmässigt och framförallt utseendemässigt?
Jag diggar det rejält, ändå jag tycker e skumt e fönstrets storlek, de känns lite smalt?
Vad tycker du, som ser det irl?

Visa signatur

| CM Storm Scout II | MSI Z77A - G45 Gaming | Intel i5 - 3570K @4.2Ghz | Gigabyte GTX 670 OC Windforce 3X | Corsair Vengance 16GB 1600 Mhz | Adata 128GB SSD | Seagate Barracuda 1TB HDD | Corsair H100i | be quiet Pure Power L7 730W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpingJaxx:

Skitsnyggt färgschema!

Tänkte fråga dig om chassiet, hur tycker du det är? Kvalitétsmässigt och framförallt utseendemässigt?
Jag diggar det rejält, ändå jag tycker e skumt e fönstrets storlek, de känns lite smalt?
Vad tycker du, som ser det irl?

Kvalitétsmässigt så är det det bästa chassit jag arbetat med, bättre än Corsair 800D, C70, FD R4, CM Cosmos 2, enda som jag kan klaga på är fläkthubben, men de har skickat en ny så det borde lösa problemet. Det som är lite jobbigt är att On/Off och USB sitter på höger sida och fönster på vänster sida, men så är det med alla chassin som inte har de på toppen eller fram.

Jag gillar utseendet väldigt mycket, jo fönstret är lite smalt men det är för att bakom där det inte är något fönster sitter en platta för fäste av div saker, ex. SSD, reservoar eller pump, så tror att de inte ville visa den delen. Själv så tycker jag att fönstret visar tillräckligt. Jag hade nog inte velat haft ett bredare fönster och offrat fästesplattan.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

vad tycker du om moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Om mina Phanteks fläktar är 25mm som jag antar, så får du in 30, beroende på hur VRM kylningen ser ut kanske 40mm, har du ingen så får du nog in en 60 (men lär inte ske)

Har du lust att mäta från grafikkorts fästet fram till skruvhålen till fläktarna i framkant med? Har nämligen bara sätt siffror på att man kan ha 318mm långt grafikkort men då vet jag inte om dom räknar till fläktarna eller framför.

Har du lust att mäta från fläktarna i taket till moderkorts kanten med så man vet exakt hur långt det är?

Mvh Lergöken

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozTiQ:

vad tycker du om moderkortet?

Jag gillar det, det enda jag inte gillar med det är att när man sparar OC profiler så sparas inte frekvenserna, så med andra ord, så är det ingen mening att använda profilerna ... Har testa BIOS update men inget funkar (kanske måndags ex, orkar inte bry mig xD) sen så hade jag svårt att få OC:n att stanna, den verkade reseta ner till Stock, utom om jag valde deras inbyggda OC läge (typ OC 3,8 GHz) och sen gjorde egna OC från den.

Skrivet av Lergöken:

Har du lust att mäta från grafikkorts fästet fram till skruvhålen till fläktarna i framkant med? Har nämligen bara sätt siffror på att man kan ha 318mm långt grafikkort men då vet jag inte om dom räknar till fläktarna eller framför.

Har du lust att mäta från fläktarna i taket till moderkorts kanten med så man vet exakt hur långt det är?

Mvh Lergöken

Det är 318 mm där emellan, om du menar stället där man sätter fast grafikkortet i.

Med mina fläktar får jag det till 35mm från fläkt till moderkort.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

jag har ett väldigt likt bygge jag har dock hyperx minne på 3000mhz och cooler master nepton 280l samt annan gpu

ville mer höra vad du tyckte om moderkortet för jag har haft lite problem här och där med den

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Det är 318 mm där emellan, om du menar stället där man sätter fast grafikkortet i.

Med mina fläktar får jag det till 35mm från fläkt till moderkort.

Aa precis! Är det till fläkten i framkant eller till där man fäster fläkten?

Är offseten på fläktplatserna i taket så att det inte tar i mobot om man har lite större rad?

Börjar kännas som jag får beställa ett själv och meka lite med x) Ditt blev i alla fall väldigt snyggt! Och tack för att du tog dig tid att mäta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Aa precis! Är det till fläkten i framkant eller till där man fäster fläkten?

Är offseten på fläktplatserna i taket så att det inte tar i mobot om man har lite större rad?

Börjar kännas som jag får beställa ett själv och meka lite med x) Ditt blev i alla fall väldigt snyggt! Och tack för att du tog dig tid att mäta!

jag har en 280 rad som är 30mm plus 25mm fläktar och om du ska köra 280 så är 30 MAX om du vill ha dit din 8pin till cpu:n

om du kör en 240 bör du få in en 60mm rad beroende vilket moderkort du har

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Skrivet av FrozTiQ:

jag har en 280 rad som är 30mm plus 25mm fläktar och om du ska köra 280 så är 30 MAX om du vill ha dit din 8pin till cpu:n

om du kör en 240 bör du få in en 60mm rad beroende vilket moderkort du har

Är 60mm 240 rad jag siktar på i toppen så hade ju varit underbart! Fått tag på ett Asus rampage IV Gene moderkort om det säger någonting

Får nästan ta och beställa!

Permalänk
Medlem

avståndet mellan kylningen på moderkortet och där radiatorn skulle gå är bara 1-3mm (med mitt moderkort)

och få dit din 8pin kommer att va satans jobbigt om du inte har mjuka kablar

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Skrivet av FrozTiQ:

avståndet mellan kylningen på moderkortet och där radiatorn skulle gå är bara 1-3mm (med mitt moderkort)

och få dit din 8pin kommer att va satans jobbigt om du inte har mjuka kablar

Mitt moderkort är 32mm tjockt mätt från moderkorts pcbn till kylningen. Hur tjockt är ditt?

Tackar så mycket för att du orkar mäta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Mitt moderkort är 32mm tjockt mätt från moderkorts pcbn till kylningen. Hur tjockt är ditt?

Tackar så mycket för att du orkar mäta!

sorry för ett sent svar men jag var tvungen att skaffa ett skjutmått, mitt är 31 mm

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura