Erfarenhet av aliexpress.com?

Permalänk

Erfarenhet av aliexpress.com?

Är i tankarna på att köpa hem en ny skärm och har bestämt mig för import.
Jag brukar hålla mig till Ebay men i det här fallet säljs inte den här skärmen jag är ute efter där, är det någon här som handlat på aliexpress.com föut?
Gick det bra? Vad borde jag akta mig för där och hur borde jag betala?

Thanks!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Är i tankarna på att köpa hem en ny skärm och har bestämt mig för import.
Jag brukar hålla mig till Ebay men i det här fallet säljs inte den här skärmen jag är ute efter där, är det någon här som handlat på aliexpress.com föut?
Gick det bra? Vad borde jag akta mig för där och hur borde jag betala?

Thanks!

Jag har handlat där flera gånger. Har bland annat köpt glödlampor till bilen och en datormus. Inte haft några problem alls. Du betalar med ditt VISA-kort, inte direkt till säljaren utan via aliexpress betalningssystem. Pengarna släpps till säljaren när du har mottagit och godkänt produkten via hemsidan.

Se till att säljaren verkar seriös och att denne har positiva omdömen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av antepannte:

Jag har handlat där flera gånger. Har bland annat köpt glödlampor till bilen och en datormus. Inte haft några problem alls. Du betalar med ditt VISA-kort, inte direkt till säljaren utan via aliexpress betalningssystem. Pengarna släpps till säljaren när du har mottagit och godkänt produkten via hemsidan.

Se till att säljaren verkar seriös och att denne har positiva omdömen.

Låter bra det, har aliexpress bra kontakt om det skulle bli problem?

Ah okej, nu är det så det är svårt att hitta säljare med över 10 ratings som säljer 39" 4K paneler. Men eftersom aliexpress tar hand om betalningen borde det väl vara rätt så säkert, eller?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Inaktiv

Har bara positiva saker att säga om Ali.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Låter bra det, har aliexpress bra kontakt om det skulle bli problem?

Ah okej, nu är det så det är svårt att hitta säljare med över 10 ratings som säljer 39" 4K paneler. Men eftersom aliexpress tar hand om betalningen borde det väl vara rätt så säkert, eller?

Jag har aldrig behövt kontakta dem så det kan jag inte svara på. Har dock haft en del kontakt med olika säljare och det har enbart varit positivt.

Jag skulle tro att det är ganska säkert ja. Tror inte vem som helst får sälja på deras sida heller. Jag antar att de har vissa krav de ställer på säljarna. Det skulle ju skada deras rykte om oseriösa aktörer florerade på sajten.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att du troligen kommer att få betala moms på priset inklusive fraktkostnad utöver varan.
En tullkostnad kan också tillkomma och %-tull om den är tullpliktig.

Permalänk
Skrivet av junkan:

Tänk bara på att du troligen kommer att få betala moms på priset inklusive fraktkostnad utöver varan.
En tullkostnad kan också tillkomma och %-tull om den är tullpliktig.

Självklart har jag koll på det, är en Ebay-veteran

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd

Jag har handlat därifrån mycket, det är enbart aliexpress nu. Det är snabbt och smidigt och man får även spårningsnummer på små varor som man vanligtvis inte får när man beställer från Ebay. Hamnar man i problem med en säljare så är det bara att öppna dispute och så får man pengarna tillbaka, jag har aldrig haft problem med att få pengarna tillbaka (hamnade i en tvist med en säljare som skickade en vara men kom aldrig fram, handlade om en struntsumma men det är en principsak för mig). Handla gärna hos de säljare som har bra omdöme, det är väldigt likt Ebay.

Jag betalar enbart med e-kort.

Edit: just elektronik avråder jag dig att köpa från kina, det gäller inte bara aliexpress utan alla ÅF från Kina. Får du problem så kan du glömma garanti och dylikt och det är inte värt att lägga pengar på en skärm därifrån som du kan få här i Sverige med tanke på att du har garanti, reklamationsrätt m.m. Jag brukar annars köpa småsaker såsom skydd till surfplatta/mobil/hdmi kablar m.m. inget som överstiger 20$

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Har handlat därifrån, fick mina saker iallafall Dock tar det ju ett tag eftersom det är en bit bort Men allt funkade smidigt iallafall

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har också handlat en hel del saker där ifrån.
Fungerat kanon, lite lång leverans tid ibland bara men det kan det vara värt.

Permalänk
Medlem

Jämförde med ebay priser på saker jag hade velat köpa. Billigare på ebay ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Jämförde med ebay priser på saker jag hade velat köpa. Billigare på ebay ju?

Oftas är det så, dock finns det oftast saker på aliexpress som inte finns på eBay (läs kopior) som inte får säljas på eBay.
har handla säker 100 saker via aliexpress och blir det strul har jag alltid fått tillbaka pengarna även om säljaren tyckt annat. Sen att man alltid får trackingnr är skönt.

Permalänk
Medlem

Har beställt massor 200+ och har 5 negativa händelser senaste är en säljare kohandlar med mina pengar som jag ska ha tillbaka han vill att jag ska ha 40$ men jag betalade 49.95$ eskalerade det efter 3:dje disputprutandet av säljaren...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kritisk konsument

USB minne 64GB för 75kr. Funkade bra. Klocka S-Shock tappar 45 minuter på 12 timmar! Är nu i "dispute" mode. Får se vart det landar. Väntar på ett par löparskor till min tös. Hon har köpt smink och fått vad hon bett om. Summa summarum. vissa saker är nog ok att köpa på Ali. Men det gäller att handla enkla saker som de klarar av. Mer komplicerade saker skall man nog inte köpa på Ali. Men jag är förvånad och lite imponerad av att man kan klaga och få rätt. Det finns ett konsumentskydd i upplägget.

Permalänk
Medlem

Aliexpress har fungerat bra dock finns det en hel del shady säljare där om man letar och köper kretsar. Har själv köpt Motorola 060 processorer som vart omtryckta sämre kretsar, dvs texten på processorn är bortslipad och nytryckt med en bättre mask :/ Annars inga större problem förutom shady säljare ibland.

Sen till dem som köpt stora USB minnen för en spottstyve, öppna minnet och ge mig en bild på minneskretsen, rätt säker på att majoriteten av riktigt billiga 64GB+ stickor är falska med flashat firmware som ljuger om kapaciteten, stött på en uppsjö av dessa och plockat isär och bevisat att de är falska både via hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av som99:

Aliexpress har fungerat bra dock finns det en hel del shady säljare där om man letar och köper kretsar. Har själv köpt Motorola 060 processorer som vart omtryckta sämre kretsar, dvs texten på processorn är bortslipad och nytryckt med en bättre mask :/ Annars inga större problem förutom shady säljare ibland.

Sen till dem som köpt stora USB minnen för en spottstyve, öppna minnet och ge mig en bild på minneskretsen, rätt säker på att majoriteten av riktigt billiga 64GB+ stickor är falska med flashat firmware som ljuger om kapaciteten, stött på en uppsjö av dessa och plockat isär och bevisat att de är falska både via hårdvara och mjukvara.

Kan intyga liknande saker.
Beställde 4st 1TB 2,5" USB diskar från... Var det Seagate tror jag?
Jaja, märket var nått känt iaf.

Visserligen var inte detta från Ali, utan en annan större sida som många handlar från - behöver inte nämna namnet eftersom det är kopior där, och folk kommer gå in och bli lurade och beställa för det är så billigt..

ANYHOW, det var något skumt med diskarna, de såg riktiga ut, hade fina kartonger och allting.
Men när man öpnnade lådorna så insåg man att kretsarna för USB->SATA var av den sämre skolan utav lödning samt att diskarna såg... slitna och gamla ut?

Det var alltså gamla laptop-diskar 'a 40-80gb som vart flashade med 1TB firmware.
De rapporterades som 1000GB diskar i windows, och allt var fine, men det som fick mig att lyfta på ögonbrynen var att när kontrollern installerades så stod det "NoName USB Hadrdrive Controller"
... en felstavning där var jävligt klantigt.

Så vad var det då med dessa diskar, jo precis som du beskriver så är firmwaren bytt och diskarna skriver helt sonika över sin tidigare information när det fysiska mediet når sitt slut.
Ex; Jag kopierar in 100GB data på min 1TB disk... fast det är ju en 60GB som sitter i...
Vid 60GB så börjar den om på diskens yta och de resterande 40 och skriver om det som fanns där igen.

Windows rapporterar inga fel vid kopieringen som verkar gå smärtfritt, samt att TOC'en ser helt ok, alla filer och data finns på disken... tror man.

Tills man försöker accessa det som skrev i början, och det inte går.. för att det är överskriven data.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Som99.
Har köpt ett 64GB USB, som vad jag förstår fungerar utmärkt. Kingston. Hur kollar jag om det är "oäkta". Fö kostade det 70kr. Tog en månad att få.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mjon00:

Som99.
Har köpt ett 64GB USB, som vad jag förstår fungerar utmärkt. Kingston. Hur kollar jag om det är "oäkta". Fö kostade det 70kr. Tog en månad att få.

Han skrev att du skulle öppna det och ta en bild utav kretsen...
Gör det här i tråden så vi andra in få se med?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av som99:

Aliexpress har fungerat bra dock finns det en hel del shady säljare där om man letar och köper kretsar. Har själv köpt Motorola 060 processorer som vart omtryckta sämre kretsar, dvs texten på processorn är bortslipad och nytryckt med en bättre mask :/ Annars inga större problem förutom shady säljare ibland.

Sen till dem som köpt stora USB minnen för en spottstyve, öppna minnet och ge mig en bild på minneskretsen, rätt säker på att majoriteten av riktigt billiga 64GB+ stickor är falska med flashat firmware som ljuger om kapaciteten, stött på en uppsjö av dessa och plockat isär och bevisat att de är falska både via hårdvara och mjukvara.

USB-minnen, minneskort och batterier är tre saker som jag aldrig någonsin skulle köpa från något annat än en stora elektronikkedjor. Risken för skräp är enorm. Sandisk uppskattade för ett par år sedan att en tredjedel av alla minneskort som det står Sandisk på är fejk. Finns också uppskattningar på att 70 % av alla minneskort på eBay är fejk. Jag utgår från att det även gäller Aliexpress.

I övrigt verkar Aliexpress vara ungefär som alla andra större säljare från Kina och Hong Kong. Ingen större skillnad på att handla där jämfört med Deal Extreme eller eBay. Det finns mycket prisvärt och det finns också mycket skit. Som en vis man en gång sa, Kinakvalité är inte nödvändigtvis dåligt, bara varierande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Köpte en mobilskärm där, skärmpanelen verkar vara original eller iaf motsvarande, men plasten runt är tunn och spricker lätt. Den saknar också gummibeläggningen som var original.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Har en Dispute Escalated igång där sedan 4 Juli som ali inte blivit klara med än.
Första gången jag började undra vad som tog sådan tid(över en månad) så skulle tjejen jag pratade med kolla läget efter 3 dagar så fick jag meddelande att dom försökt kolla på videon jag skickat in som bevis men inte kunnat öppna den.
En x264 .mkv som funkade prima i WMP. Konverterade filmen och la upp så dom kunde kolla direkt från webben och även ladda ner en x264 .mp4 och xvid .avi, 20 Augusti.

För två veckor sedan chattade jag med dom igen om varför det tog sådan tid och fick bara till svar att det var mycket att göra på dispute-avdelningen och att jag skulle avvakta.

Så tills jag öppnade en dispute var jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Brukar inte köpa så mycket minnen och hårddiskar från Ali, men gör jag det brukar jag använda: http://www.heise.de/download/h2testw.html för att kolla dem.

Permalänk

hur är det med tull?
brukar ni få betala det?
är sugen på att prova att beställa men vill ju inte åka på massa pengar i tullkostnader.

blev så med miniinthebox en gång,beställde klockor för 200 kr,fick betala 250 i tull o.O

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

USB-minnen, minneskort och batterier är tre saker som jag aldrig någonsin skulle köpa från något annat än en stora elektronikkedjor. Risken för skräp är enorm. Sandisk uppskattade för ett par år sedan att en tredjedel av alla minneskort som det står Sandisk på är fejk. Finns också uppskattningar på att 70 % av alla minneskort på eBay är fejk. Jag utgår från att det även gäller Aliexpress.

Det visste jag inte! Jag som funderade på att köpa såna här usb minnen:
http://www.aliexpress.com/item/Best-selling-Metal-Waterproof-...

Men om vi utgår att det är fejk, varesig den jag länkade till elller sandisk. Är det risken att det slutar funka efter x antal månader? Eller är det att det är "hackat" så att även om man formaterar det så finns det mjukvara kvar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MB:

Det visste jag inte! Jag som funderade på att köpa såna här usb minnen:
http://www.aliexpress.com/item/Best-selling-Metal-Waterproof-...

Men om vi utgår att det är fejk, varesig den jag länkade till elller sandisk. Är det risken att det slutar funka efter x antal månader? Eller är det att det är "hackat" så att även om man formaterar det så finns det mjukvara kvar?

Svårt att säga. De kanske är äkta men inte så troligt. Mer troligt att de är någon nivå av kopia men även där varierar det rätt kraftigt i kvalité. Vissa kopior är identiska med originalen för de tillverkas i samma fabriker. De säljer bara av extra produktion till andra kanaler utan tillåtelse. Eller så är det andrasortering, det vill säga enheter som inte nådde upp till beställarens kvalitetskrav. Sen kan de vara rena kopior där någon beställer enheter som ska likna någon annans och de kan också fungera bra eller inte alls. De kan vara fullt fungerande och de kan vara en metallbit utan något i. De kan vara tomma och de kan innehålla alla möjliga trojaner. Nu är det nog inte så troligt att de faktiskt innehåller virus fast jag har inte sett några siffror på hur vanligt det faktiskt är. Mer troligt är att de bara är någon form av kopior som inte kommer hålla lika länge. Har du otur så är de pyttesmå minnen med hackad firmware så du bara får in 128 MB eller nåt.

Med tanke på priset på USB-minnen och minneskort så hade jag inte chansat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tänkte ge mig på ett köp genom Aliexpress ( har handlat från ebay innan) men det hära med att ange sin adress får mig lite fundersam, då Aliexpress kräver att jag skriver på Engelska alltså inga ÅÄÖ, vilken min adress innehåller, t.ex linköping, fönvindsvägen, hur kan dom skicka det till rätt adress om man skriver linkoping, fonvindsvagen tänkter jag

och kan man betala med kreditkort?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av belarus_84:

Tänkte ge mig på ett köp genom Aliexpress ( har handlat från ebay innan) men det hära med att ange sin adress får mig lite fundersam, då Aliexpress kräver att jag skriver på Engelska alltså inga ÅÄÖ, vilken min adress innehåller, t.ex linköping, fönvindsvägen, hur kan dom skicka det till rätt adress om man skriver linkoping, fonvindsvagen tänkter jag

och kan man betala med kreditkort?

Har ä i både ortsnamn och gatunamn... nemas problemas. Varför skulle det ställa till det tror du?

Finns ditt betalsätt som alternativ så ser jag inte varför det inte skulle funka? Har handlat från ali tre gånger utan problem

Permalänk

@Zpnk: tänkte bara hur säljaren ska kunna skicka till rätt adress / posten ska veta att det är till mig om man inte skriver rätt adress alltså med åäö?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem

Har köpt mycket därifrån och har ett ä i ortsnamnet och ö på gatuadressen.
Kör med a och o istället och har aldrig varit några problem.
Å,ä blir a
ö blir o
Antar att posten har något system som lyckas lista ut vart du bor ändå^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

@Zpnk: tänkte bara hur säljaren ska kunna skicka till rätt adress / posten ska veta att det är till mig om man inte skriver rätt adress alltså med åäö?

Det kvittar, säljarna ersätter automatiskt Å Ä Ö till respektive A och O. Men numera är det många säljare som fyller i Å Ä Ö också. Innan så blev åäö till a o och numera fyller dom i åäö också. I allafall alla mina senaste paket så fyller dom i åäö korrekt. Har handlat mycket från dom senaste åren och riktigt prisvärda. Finns många i Sverige som beställer därifrån och dom har lärt sig använda svenskt tangentbord layout för skriva i rätt adress väl?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|