Permalänk
Medlem

Hittade en 2500k på parkeringen

Var påväg in till citygross när tjejen frågade vad är det där och pekade på marken, såg att det låg en processor på msrken med undersidan upp. Tog upp den och upptäcke att det var en i5 2500k blev glad som fan men undrade hur den hamnat där. Har redan en likadan processor i burken men bör ut och testade om den funkade, det gjorde den och klockar 4,3 ett problem dock som uppstod är att datorn vägrar boota med två minnen, oavsett om jag byter tillbaka processorn, jag får röd lampa på mitt moderkort p8p67pro och lyckas burken gå igång kommer overclock fail trots org hastighet både på CPU och minne, nån som har en idé kan ena Stickan blivit bränd i bytet?

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem

Vem lägger en 2500k på en parkering?! jag vill ha vad han röker.

Edit: Jag älskar dig OP, du är min hjälte <3 du gjorde min natt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

HAHA, de bästa jag hört! ska nog också börja leta processorer på pakeringarna!
Kanske det är processorer som burkplockarna som bor i byn letar efter!

Med lite tur kanske man hittar ett grafikkort med!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Kolla så att inga pinnar blev böjda på moderkortet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

HAHA, de bästa jag hört! ska nog också börja leta processorer på pakeringarna!
Kanske det är processorer som burkplockarna som bor i byn letar efter!

Med lite tur kanske man hittar ett grafikkort med!

Om man är riktigt bra kanske man, bara kanske hittar en 5960x under nån bil

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Haha, av allt man kan hitta på en parkeringsplats Grattis får man väl lov att säga!

Prova att plocka ut minnena och montera dem igen efter att ha blåst ur kontaktdonen i moderkortet. Bäst är om du har tryckluft på burk eller liknande, men du kan ju också försöka blåsa försiktigt med munnen, även om det kanske inte är riktigt så bra.
Kör sedan en "load setup defaults" i BIOS/UEFI. Funkar det sedan kan du återställa de inställningar du hade tidigare. Kvarstår problemet kan man fortsätta därifrån sen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

HAHAHAHAHAHAHAHAHAA

Permalänk

Haha omg här försöker jag hitta denna processor i marknaden för att köpa och så kommer du och säger att du hittade en helt gratis ge mig sån tur!!!

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Fantastisk tråd! Så random!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Om man är riktigt bra kanske man, bara kanske hittar en 5960x under nån bil

Jag ska ut och leta direkt, vem vet, jag kanske hittar en i7 2600k på icas parkering!

5960X är sällsynta, jag tippar mer på en 5820K isf!

jag kan sprinag ut och lägga mitt HD7970 på uppfarten och se om burkplockarna nappar, då GTX 980 är för fint för uppfarten får de ligga på trappan till huset!

AMD är inget att ha, inte ens för de fattiga burkplockarna! de kör ju bara på intel!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Jag ska ut och leta direkt, vem vet, jag kanske hittar en i7 2600k på icas parkering!

5960X är sällsynta, jag tippar mer på en 5820K isf!

jag kan sprinag ut och lägga mitt HD7970 på uppfarten och se om burkplockarna nappar, då GTX 980 är för fint för uppfarten får de ligga på trappan till huset!

AMD är inget att ha, inte ens för de fattiga burkplockarna! de kör ju bara på intel!

Aa dem är sällsynta men man kan alltid hoppas, man ska alltid kolla bakom hjulen på bilar och speciellt lastbilar AMD är bara sjukdomar för burkletarna, fast Intel är som guld!

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Bästa jag hittat på en parkering är en 500-lapp för sidådär 20 år sen när vi skulle gå in på gröna lund. Blev en hel del godis för de pengarna

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bais:

undrade hur den hamnat där.

"Fan … bara 4,3 GHz!? Ja, då blir det parkeringsplatsen igen."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bästa jag hittat på en parkering är en 500-lapp för sidådär 20 år sen när vi skulle gå in på gröna lund. Blev en hel del godis för de pengarna

Hittar du pengar? va fan är det för påhopp? man ska ju ha G3258s

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Aa dem är sällsynta men man kan alltid hoppas, man ska alltid kolla bakom hjulen på bilar och speciellt lastbilar AMD är bara sjukdomar för burkletarna, fast Intel är som guld!

Jag ska till DH i vinter, och tänker inte missa chansen att hitta en 5960X!

aja, man får väl ändå nöja sig med en pentium anniversary edition om man hittar en!

Tillbaka till ämnet nu: ja du, datorer är ett dilemma! men processorn kanske hade blivit skadad innuti och har sedan skadat moderkortet!

Det skulle vara najs om webbhallen hade nån "skattjakt" på DH som man kunde hitta en processor,ssd,ram osv....

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Haha kul att man kan glädja på kvällskvisten, enda synliga skadan jag kunde hitta var några repor och små hack på sjävla metallen som ligger mot kylaren. Det verkar dock inte påverka kylegenskaperna och vad det gäller minnena så fungerar båda två om man kör dem ensamma men inte tillsammans och dem fungerar bara i två olika slottar. Dessutom satt det två burkplockare utan för citygross så det är möjligt att dem tappade processorn. Ska nog dra förbi kungens kurva igen imorrn och leta grafikkort haha. Jag vinner aldrig nått och hittar aldrig nått så sjukt nöjd med dagens tur. Vad ligger dem på begagnat om man skulle få för sig att sälja den andra processorn?

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Det skulle vara najs om webbhallen hade nån "skattjakt" på DH som man kunde hitta en processor,ssd,ram osv....

Aa det skulle vara coolt, fast det är svårt att hitta bra ssds har jag hört från en del burkare, samma sak för ram (över 2400mhz) :/ fast du kanske hittar en ROG Swift om du har tur

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det! Hoppas du köpte en triss inne på CityGross också.. inte varje dag detta inträffar.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bais:

Haha kul att man kan glädja på kvällskvisten, enda synliga skadan jag kunde hitta var några repor och små hack på sjävla metallen som ligger mot kylaren. Det verkar dock inte påverka kylegenskaperna och vad det gäller minnena så fungerar båda två om man kör dem ensamma men inte tillsammans och dem fungerar bara i två olika slottar. Dessutom satt det två burkplockare utan för citygross så det är möjligt att dem tappade processorn. Ska nog dra förbi kungens kurva igen imorrn och leta grafikkort haha. Jag vinner aldrig nått och hittar aldrig nått så sjukt nöjd med dagens tur. Vad ligger dem på begagnat om man skulle få för sig att sälja den andra processorn?

hört att kungens kurva har mycket konkurrens mellan burkare så dem kanske slogs om din 2500k :/ lucka till broder

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av bais:

Haha kul att man kan glädja på kvällskvisten, enda synliga skadan jag kunde hitta var några repor och små hack på sjävla metallen som ligger mot kylaren. Det verkar dock inte påverka kylegenskaperna och vad det gäller minnena så fungerar båda två om man kör dem ensamma men inte tillsammans och dem fungerar bara i två olika slottar.

Låter som om CPU'n är defekt. Men med tanke på att den var gratis kan man kanske leva med att en defekt kontroller till minnet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bais:

Haha kul att man kan glädja på kvällskvisten, enda synliga skadan jag kunde hitta var några repor och små hack på sjävla metallen som ligger mot kylaren. Det verkar dock inte påverka kylegenskaperna och vad det gäller minnena så fungerar båda två om man kör dem ensamma men inte tillsammans och dem fungerar bara i två olika slottar. Dessutom satt det två burkplockare utan för citygross så det är möjligt att dem tappade processorn. Ska nog dra förbi kungens kurva igen imorrn och leta grafikkort haha. Jag vinner aldrig nått och hittar aldrig nått så sjukt nöjd med dagens tur. Vad ligger dem på begagnat om man skulle få för sig att sälja den andra processorn?

Kungens kurva, det låter som Kungsmarken i Karlskrona (där jag bor, dock inte på kungsmarken) och här är kungsmarken känt för att om saker och ting blir stulna ska man kolla där, om man vågar!

Ett skämt jag hörde från en kompis som handlade om Kungsmarken löd såhär:
Vad händer om man slänger ut en cyckel från tredje våningen på kungsmarken?

Den blir snodd på andra!

Dold text
Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bais:

Haha kul att man kan glädja på kvällskvisten, enda synliga skadan jag kunde hitta var några repor och små hack på sjävla metallen som ligger mot kylaren. Det verkar dock inte påverka kylegenskaperna och vad det gäller minnena så fungerar båda två om man kör dem ensamma men inte tillsammans och dem fungerar bara i två olika slottar. Dessutom satt det två burkplockare utan för citygross så det är möjligt att dem tappade processorn. Ska nog dra förbi kungens kurva igen imorrn och leta grafikkort haha. Jag vinner aldrig nått och hittar aldrig nått så sjukt nöjd med dagens tur. Vad ligger dem på begagnat om man skulle få för sig att sälja den andra processorn?

Du kan ju alltid lappa processorn om de där ojämnheterna i IHS:en skulle visa sig påverka kylningen ändå

Ja vem vet, kanske är processorplockning det senaste bland våra romska vänner? Mer lukrativt än burkplockning?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter som om CPU'n är defekt. Men med tanke på att den var gratis kan man kanske leva med att en defekt kontroller till minnet.
B!

Det var min första tanke också men jag får samma fel med gamla processorn också sen är p8p67pro ett riktigt jävla skit kort också strulat sen dag 1

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av bais:

Det var min första tanke också men jag får samma fel med gamla processorn också sen är p8p67pro ett riktigt jävla skit kort också strulat sen dag 1

Då kanske moderkortet är allmänt skit bara? jag tror då att det är moderkortet det är fel på.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du kan ju alltid lappa processorn om de där ojämnheterna i IHS:en skulle visa sig påverka kylningen ändå

Ja vem vet, kanske är processorplockning det senaste bland våra romska vänner? Mer lukrativt än burkplockning kanske?

Branshen växer stort...

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter som om CPU'n är defekt. Men med tanke på att den var gratis kan man kanske leva med att en defekt kontroller till minnet.
B!

Men en defekt CPU borde ju inte ge bestående problem även när man bytt tillbaka till sin gamla CPU, som TS säger i sitt första inlägg

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Branshen växer stort...

man tror att man är själv om det och sen BOOM, alla gör det.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av bais:

Det var min första tanke också men jag får samma fel med gamla processorn också sen är p8p67pro ett riktigt jävla skit kort också strulat sen dag 1

Jo, är troligen moderkortet, kan bara varit en slump att det hände samtidigt som du bytte CPU. Om det inte var så att du glömt ESD-bandet, och någon känsligare del på ditt MB fått sig en liten kyss medan du bytte?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

"Åh nu ska jag plocka processorn från datorn och gå ut med den :o"

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

"Åh nu ska jag plocka processorn från datorn och gå ut med den :o"

Ja om man inte går ut med sin cpu så blir dem ledsna och inte vill överklocka lika bra ;D

Visa signatur

En dator