Permalänk
Medlem

Retrobright, NES och Gameboy

Hittade det ett vidoer och artiklar om hur man "räddar" gamla konsoler som "missfärgats" av solljus. Det jag inte visste var att det inte är missfärgning, utan ett brandskyddsmedel i plasten som bryter ned materialet, och gör den bräcklig.

Lösningen är retrobright, att behandla plasten med väteperoxid och UV ljus för att vända den kemiska processen, vilket också återställer färgen. Att tillverka egen retrobright verkade dock ganska omständligt, för att väteperoxiden ska stanna på plats blandas den med förtjockningsmedel och sedan med "Oxi-Clean" (som eg inte behövs).

Det finns dock ett enklare sätt, hårblekningskräm (!) med professionell styrka.

Processen är ganska enkel, täck plasten i medlet, utsätt för UV ljus, runt 12-18 timmar har gett bra resultat för mig. Det går att bara ställa ut projektet i solen, men det är ju något av en bristvara stora delar av året, och en UV lampa fungerar minst lika bra om inte bättre.

Det är inte säkert att en behandling räcker (som i mitt första försök), orsaker kan vara för kort tid under UV ljus, för lite lösning / dålig täckning av plasten. Processen fortsätter efter att man tvättar bort lösningen, med fördel kan man vänta ett par dagar innan upprepning av behandlingen.

Retrobright, NES och Gameboy

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant detta! Ska testa på mitt NES jag har hemma

Tack för tipset!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör på!

Rekommenderar att första pröva på en handkontroll eller dylikt, så du får en känsla för hur lång tid som krävs för att få ett bra resultat, och att kolla att hårprodukten är rätt, dvs med väteperoxid. Kan tänka mig att det finns andra medel som också kan användas där ute, skulle vara jobbigt om någon råkar hitta en produkt som reagerar negativt på plasten.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Behöver nog göra detta på min SFC

Permalänk
Medlem

Stort tack för detta tips! Både mitt NES och SNES behöver en uppiffning.
Får spara tråden och göra detta till nästa sommar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Var hittar man det där Loreal Oreor Creme? Verkar ju helt fantastiskt! Jag har alltid undvikit Retrobrite för att receptet är jobbigt krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Var hittar man det där Loreal Oreor Creme? Verkar ju helt fantastiskt! Jag har alltid undvikit Retrobrite för att receptet är jobbigt krångligt.

Jag köpte på http://www.amazon.co.uk sök på Oreor Creme 40 (40 är den med mest väteperoxid efter var jag förstått, och det är hög koncent man vill ha). Finns säkert andra märken, och utbudet varierar lite, själv råkade jag köpa tre flaskor när jag skulle ha en, men det var billigare än alternativet med en flaska tydligen. Får väl skaffa fler saker att retrobrighta ^^

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Fint resultat!

Det var lite suddig "actionbild" när medlet verkar på caset.
Har du blött in trasor och lagt runt eller är medlet bara kladdat direkt på plasten och sedan ställd i solljuset?

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Inge pluspoäng på bilderna direkt, men mycket bra idé och genomförande. +5p

Permalänk
Medlem
Skrivet av apeekaboo:

Fint resultat!

Det var lite suddig "actionbild" när medlet verkar på caset.
Har du blött in trasor och lagt runt eller är medlet bara kladdat direkt på plasten och sedan ställd i solljuset?

Medlet är direkt på plasten, inga trasor, har ett nes till som ska fixas ska pröva den iden då. Frågan är hur bra UV-ljuset går igenom, om det bara är medlet eller medlet och plasten som har en reaktion på processen.

"Actionbilden" var mer en eftertanke precis innan jag skulle göra rent, är själv inte så nöjd med den och ska ta en bättre under nästa omgång

Jag kör med UV lampa, inte solljus, dels för att det är bristvara just nu på ljusljus och det kommer vara det ett tag framöver, och att jag inte har en bra plats att få mer än ett par timmars solljus åt gången.

Skrivet av rmd:

Inge pluspoäng på bilderna direkt, men mycket bra idé och genomförande. +5p

Tackar tackar, är inte mycket till fotograf, men det handlar mindre om hur mina saker blir och mer att visa effekten.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Inge pluspoäng på bilderna direkt, men mycket bra idé och genomförande. +5p

Jag antar att själv fokuset för bilderna (no pun intended) var färgskiftningen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kan denna funka? Lite enklare att få tag på.

http://www.partajshop.se/bleknings-kit/1783-0

Blev genast sugen på att testa och UV-lampa har jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag antar att själv fokuset för bilderna (no pun intended) var färgskiftningen

Mycket riktigt, även om de är snygga tror jag det finns bättre bilder på NES och GB än de jag tagit, eller kan ta på min bästa dag som fotograf, men det är intressant att visa att gulnaden blir bättre av behandligen.

Skrivet av Wixerone:

Kan denna funka? Lite enklare att få tag på.

http://www.partajshop.se/bleknings-kit/1783-0

Blev genast sugen på att testa och UV-lampa har jag redan.

Borde fungera, men det är mindre väteperoxid i den blandningen än den jag använder (tror det är c:a 15% i min och 8-10% i den i länken) så det tar längre tid. Sedan finns det en risk att det finns annat i produkten du hittat, t.ex. ihärdig parfym som inte försvinner, andra kemikalier som kan påverka plasten m.m. Sedan står det cream, frågan är hur bra det ligger kvar på under behandlingen, uttorkning/avdunstning m.m.
Om jag inte redan hade medel skulle jag nog tänkte mig att pröva, men på en mindre sektion av en handkontroll eller dyl.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Hallå! Går i tankarna att retrobrighta ett Amiga 2000-tangentbord. Är det här fortfarande en process som rekommenderas?
Har sett att när 8bitguy på YT retrobrightar så doppar han det i kar med någon mystisk vätska och ställer ut i solen. Är det effektivare tror ni?

Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@d vibe:

Inte kollat på 8bitguy, men principen är densamma skulle jag tro, han doppar den i väteperoxid och UV behandlar. Med mängden sol just nu är det nog en enklare process än att använda UV lampa inomhus, och vilken form av väteperoxid är det bara en fråga om hur koncentrerad man får tag på, och hur man ska få den ett ligga kvar på det man behandlar. Orsaken att jag valde min var att det var en färdig kräm, skaka flaskan och applicera, om det är vätska lär ju det mest rinna av och då blir det inte mycket effekt (mitt första försök hade jag på för tunt och det var inte jätteeffektivt jfr ett lite tjockare lager).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Hittade det ett vidoer och artiklar om hur man "räddar" gamla konsoler som "missfärgats" av solljus. Det jag inte visste var att det inte är missfärgning, utan ett brandskyddsmedel i plasten som bryter ned materialet, och gör den bräcklig.

Lösningen är retrobright, att behandla plasten med väteperoxid och UV ljus för att vända den kemiska processen, vilket också återställer färgen. Att tillverka egen retrobright verkade dock ganska omständligt, för att väteperoxiden ska stanna på plats blandas den med förtjockningsmedel och sedan med "Oxi-Clean" (som eg inte behövs).

Det finns dock ett enklare sätt, hårblekningskräm (!) med professionell styrka.

Processen är ganska enkel, täck plasten i medlet, utsätt för UV ljus, runt 12-18 timmar har gett bra resultat för mig. Det går att bara ställa ut projektet i solen, men det är ju något av en bristvara stora delar av året, och en UV lampa fungerar minst lika bra om inte bättre.

Det är inte säkert att en behandling räcker (som i mitt första försök), orsaker kan vara för kort tid under UV ljus, för lite lösning / dålig täckning av plasten. Processen fortsätter efter att man tvättar bort lösningen, med fördel kan man vänta ett par dagar innan upprepning av behandlingen.

Retrobright, NES och Gameboy

Hej!
Du skrev att du skulle lägga upp bilder på ditt NES. Hur blev resultatet. Är nyfiken på att göra detta själv på min NES

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Det blev bra, om jag minns rätt tog det ett par behandlingar, 2-3 st innan jag var nöjdich det var samma färg på utsidan som på insidan och täckta bitar. Varför det tog flera omgång vet jag inte, bästa gissningar, UV lampan är något svag, medlet kunde vara starkare.

Ska försöka lägga upp en bild ikväll när jag kommer hem hur det ser ut nu efter fem år

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

@during:

Hej!

Vart får man tag på hårblekningskrämen? Finns den bara utomlands? Annars finns det likvärdig produkt i sverige?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@during:

Hej!

Vart får man tag på hårblekningskrämen? Finns den bara utomlands? Annars finns det likvärdig produkt i sverige?

Mvh

Jag köpte från Amazon.co.uk för något år sedan, t.ex. denna kan användas:
https://www.amazon.co.uk/Truzone-Peroxide-Formulated-Improve-...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

@during: Väntar spänt på bilen