Får ej HDMI att fungera (integrerat radeon hd 3300)

Permalänk

Får ej HDMI att fungera (integrerat radeon hd 3300)

Haloj folks!

Har ett litet bekymmer som jag inte tycks lösa på egen hand. Jag vill koppla tvn till datorn via hdmi men får det ej att fungera. Datorn det rör sig om är den som står i min sign. Jag har alltså inte hdmi i grafikkortet, men inbyggt i moderkortet. Har inget krav på att allt ska fungera samtidigt, men vill att hdmin ska fungera när jag väl kopplar in den för att smidigare kunna kolla på film med ljud i tvn.

Det rör sig alltså om ett integrerat radeon hd 3300. Det jag har kollat är så att jumpern på moderkortet är inställd på hdmi, vilket den är. Hdmi utgången är aktiverad i bios. Jag vet inte riktigt vad mer som krävs? Jag har provat att ta bort nuvarande grafikkortsdrivrutiner och ladda ner drivisar till hd 3300 från ATIs hemsida men får det fasiken inte att fungera ändå.

Tips på hur jag får skiten att fungera och/eller vad som är fel? Blir vansinnig..

Permalänk
Medlem

Borde funka ifall du tar en dvi->hdmi adapter från grafikkortet och kör till tvn, borde ha kommit en med grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Vino:

Borde funka ifall du tar en dvi->hdmi adapter från grafikkortet och kör till tvn, borde ha kommit en med grafikkortet.

Ja det fungerar, jag har en dvi-hdmi kabel men problemet är att jag inte får med ljudet till tvn och att mina högtalare till datorn står så tokigt till att det blir jättefel när jag kollar på film. Vill inte behöva flytta runt och koppla om högtalarna varje gång jag ska kolla på film. Där av mitt önskemål att få hdmin att fungera.

Permalänk
Medlem

Antagligen fungerar det inte att koppla HDMI sladden till moderkortet då du redan har ett grafikkort kopplat till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av muhihihaha:

Haloj folks!

Har ett litet bekymmer som jag inte tycks lösa på egen hand. Jag vill koppla tvn till datorn via hdmi men får det ej att fungera. Datorn det rör sig om är den som står i min sign. Jag har alltså inte hdmi i grafikkortet, men inbyggt i moderkortet. Har inget krav på att allt ska fungera samtidigt, men vill att hdmin ska fungera när jag väl kopplar in den för att smidigare kunna kolla på film med ljud i tvn.

Det rör sig alltså om ett integrerat radeon hd 3300. Det jag har kollat är så att jumpern på moderkortet är inställd på hdmi, vilket den är. Hdmi utgången är aktiverad i bios. Jag vet inte riktigt vad mer som krävs? Jag har provat att ta bort nuvarande grafikkortsdrivrutiner och ladda ner drivisar till hd 3300 från ATIs hemsida men får det fasiken inte att fungera ändå.

Tips på hur jag får skiten att fungera och/eller vad som är fel? Blir vansinnig..

inte någon bild vid bios boot häller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

Haloj folks!

Har ett litet bekymmer som jag inte tycks lösa på egen hand. Jag vill koppla tvn till datorn via hdmi men får det ej att fungera. Datorn det rör sig om är den som står i min sign. Jag har alltså inte hdmi i grafikkortet, men inbyggt i moderkortet. Har inget krav på att allt ska fungera samtidigt, men vill att hdmin ska fungera när jag väl kopplar in den för att smidigare kunna kolla på film med ljud i tvn.

Det rör sig alltså om ett integrerat radeon hd 3300. Det jag har kollat är så att jumpern på moderkortet är inställd på hdmi, vilket den är. Hdmi utgången är aktiverad i bios. Jag vet inte riktigt vad mer som krävs? Jag har provat att ta bort nuvarande grafikkortsdrivrutiner och ladda ner drivisar till hd 3300 från ATIs hemsida men får det fasiken inte att fungera ändå.

Tips på hur jag får skiten att fungera och/eller vad som är fel? Blir vansinnig..

Normalt sätt så inaktiveras det inbyggda grafikkortet när man sätter ditt ett diskret. Ditt moderkort har stöd för Hybrid CrossFireX, det borde låta dig använda båda. Se sidan 132 i din manual för moderkortet.

Permalänk

Ditt grafikkort är antagligen för gammalt för att kunna sammarbeta med den integrerade gpu:n.

Permalänk
Skrivet av six_dice:

Antagligen fungerar det inte att koppla HDMI sladden till moderkortet då du redan har ett grafikkort kopplat till moderkortet.

Låter logiskt att det inte går att använda båda samtidigt, men orimligt att jag ska behöva montera bort det vanliga grafikkortet rent fysiskt för att få det att fungera.

Skrivet av Broken-arrow:

inte någon bild vid bios boot häller?

Nej, testade att koppla ur båda sladdarna till mina skärmar (använder 2st dvi vanligtvis) och starta om datorn med enbart integrerade hdmin ikopplad, fungerade ej, ingen bild vid boot på tvn.

Skrivet av yakideo:

Normalt sätt så inaktiveras det inbyggda grafikkortet när man sätter ditt ett diskret. Ditt moderkort har stöd för Hybrid CrossFireX, det borde låta dig använda båda. Se sidan 132 i din manual för moderkortet.

Tackar! Ska kolla i manualen.

Permalänk
Medlem

I Gigabytes bios för 780G finns en inställning för integrerade grafiken kallad för surround view som måste aktiveras för att integrerad grafik ska stanna påslagen när annat grafikkort finns i datorn. Nuförtiden är surround view förknippat med något helt annat så det kan vara lätt att missa att aktivera det. Jag gissar att DFI har en liknande inställning.

790GX är samma som 780G men lite högre klock för grafiken och officiellt stöd för crossfire.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

I Gigabytes bios för 780G finns en inställning för integrerade grafiken kallad för surround view som måste aktiveras för att integrerad grafik ska stanna påslagen när annat grafikkort finns i datorn. Nuförtiden är surround view förknippat med något helt annat så det kan vara lätt att missa att aktivera det. Jag gissar att DFI har en liknande inställning.

790GX är samma som 780G men lite högre klock för grafiken och officiellt stöd för crossfire.

Stämmer bra det. Finns beskrivet på sidan 65 i TS manual. TS vill nog också kanse prova det först innan han labbar med CrossFire ifall det inte behövs. Knepigt namn och dålig manual från tillverkaren som inte beskriver vad de olika bios options gör för något, utan bara rabblar upp en lista med val man kan välja.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

I Gigabytes bios för 780G finns en inställning för integrerade grafiken kallad för surround view som måste aktiveras för att integrerad grafik ska stanna påslagen när annat grafikkort finns i datorn. Nuförtiden är surround view förknippat med något helt annat så det kan vara lätt att missa att aktivera det. Jag gissar att DFI har en liknande inställning.

790GX är samma som 780G men lite högre klock för grafiken och officiellt stöd för crossfire.

Tusen tack för alla svar, och speciellt detta!

Gick in och aktiverade detta. Det hette dock något annat, men var inställt på att boota från grafikkortet före det integrerade.

Nu lirar det med alla tre skärmar samtidigt utan att någon är speglad, vilket var mer än vad jag förväntade mig!