Hitta rätt rackmuttrar + skruv?

Permalänk
Hedersmedlem

Hitta rätt rackmuttrar + skruv?

Hej Swec,

Jag har nyligen beställt mig ett rackchassi där skenor och hela köret ingick utom skruvar för fästande av själva rackskenorna i skåpet.

Jag har köpt ett Toten 22U 60x100cm skåp begagnat där det ingick lite prylar men bara en eller två var små nog att passa.
Svängde förbi webhallen och har provat köpa in båda Deltaco M6 och Toten M6 men ingen av dom vill passa.
Någon som vet vart man hittar något mindre modell än ovanstående, alt om det är någon annan standard som jag inte uppmärksammat.
Eller om man rentutav måste borra upp hålet något, men det känns som en absolut sista utväg.

Tacksam för svar
// Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Du kan inte fota eller länka till en bild på skenornas ändar?
Sitter det inte piggar (skruvlöst) för montering av skenorna med fjäderbelastning (som på "allt annat")?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Du kan inte fota eller länka till en bild på skenornas ändar?
Sitter det inte piggar (skruvlöst) för montering av skenorna med fjäderbelastning (som på "allt annat")?

Jag tror inte det är några piggar/fjädrar på det? Bara ren metall hake med 3 skruvhål.

Jag ordnar foto så fort jag är hemma igen och slänger upp här.

[EDIT] Nu kommer det lite stora kort:

L profil:

Rail framsida:

Rail baksida:

Muttrar (övre är en sån mindre som passar, har dock för få av den, den undre är sånna jag lyckats köpa)

Någon platta som följde med railkit, lite osäker på exakt funktion för den.

Någon som vet något kring detta?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Spontant ser det ju ut som om du skall nyttja 2 "fyrkantsmutter" bakom "bracketen", nåt i stil med:

eller

Är de 3 hålen i "haken" gängade?

I övrigt skulle jag råda dig att kontakta återförsäljare/tillverkare och rikta frågan till dem.

Permalänk
Medlem

och jag tycker det ser ut som om vinkeln ska sitta runt rackets list och det platta järnet på andra sidan med tre små skruvar dragna genom tre hål, där det i vanliga fall sitter korgmutter-hållare.

Hålen på vinkelt sticker ut några millimeter och ska ligga dikt an mot plattan från andra sidan, genom rackets ... vad det nu heter, list.

Ritar en bild, återkommer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PirateKensai:

Spontant ser det ju ut som om du skall nyttja 2 "fyrkantsmutter" bakom "bracketen", nåt i stil med:
BILD

Är de 3 hålen i "haken" gängade?

I övrigt skulle jag råda dig att kontakta återförsäljare/tillverkare och rikta frågan till dem.

Precis, som kort 4a(?) visar så är ligger ju sånna där fyrkantsmuttrar i en liten hållare som man fäter i L profilen, som sedan skruvas i. Problemet är ju att dom skruvar/muttrar jag hittat här i svenska butiker är för stora.

De 3 hålen i rail haken är faktiskt gängade.

Som du säger får det kanske bli en fråga iväg till det engelska företaget och kolla om dom har såtta här atteraljer.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Här är bilden... jag tyckte det var glasklart hur det ska monteras bara jag såg änden på skenan, plattan och skruven.
Men det är kanske jag det

tredje skruven i mitten är skymd på bild

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har påskruvbara piggar på den där skenan som jag kan skicka, ska dubbelkolla på jobbet så jag inte kastade dom när jag hystade ut förra servern... ska dit imorgon

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Här är bilden... jag tyckte det var glasklart hur det ska monteras bara jag såg änden på skenan, plattan och skruven.
Men det är kanske jag det

BILD

tredje skruven i mitten är skymd på bild

Doh, nu känner man sig ju inte superklyftig kan man säga.
Det ser absolut ut att fungera när jag testa lite snabbt, då blir det till att montera på riktigt imorgon

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Du behöver inte strula med dem skenorna, Det är bara att skruva dem på plats och skruven ska skruvas ifrån utsidan inte ifrån insidan.
Inga konstigheter alls, Du behöver inte nyttja korgmuttrar till dem skenorna. Är gänga i dem skenorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne:

Du behöver inte strula med dem skenorna, Det är bara att skruva dem på plats och skruven ska skruvas ifrån utsidan inte ifrån insidan.
Inga konstigheter alls, Du behöver inte nyttja korgmuttrar till dem skenorna. Är gänga i dem skenorna.

Tackar för info.
Yes, jag insåg rätt snabbt att skruven måste skruvas i från utsidan (vill minnas att det satt ihopskruvat så när jag fick det) men också för att gängorna ligger åt det hållet.
Enda anledningen att jag inte tänkte på att använda skruvarna direkt så var väl att dom inte kändes sådär superstora och starka, och chassit väger ju trots allt endel.
Sista man vill är ju att höra när något i skåpet ramlar i backen

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Dem håller kan jag lova
Kolla på mitt galleri där du ser när maskinerna är utdragna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne:

Dem håller kan jag lova
Kolla på mitt galleri där du ser när maskinerna är utdragna.

Är det problem att rails-en wobblar lite? Jag har skruvat ihop det nu men bakdelen av railen sitter inte riktigt stabilt utan går att rucka lite i sidled och höjd.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Är det problem att rails-en wobblar lite? Jag har skruvat ihop det nu men bakdelen av railen sitter inte riktigt stabilt utan går att rucka lite i sidled och höjd.

Ska bara vara att spänna, inga skenor sitter helt 100 fast pga dess mekanik för att kunna dra in/ut servern.

Permalänk
Medlem

Har själv funderingar på att beställa ett rackchassi ifrån den hemsidan (xcase.co.uk) då de erbjuder en hel del olika modeller. Vad gick frakten på och hur lång var leveranstiden?

Visa signatur

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 970 Evo NVMe 500GB Samsung 850 Evo 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cetec:

Har själv funderingar på att beställa ett rackchassi ifrån den hemsidan (xcase.co.uk) då de erbjuder en hel del olika modeller. Vad gick frakten på och hur lång var leveranstiden?

frakt tror jag var en sådär 30pund och levtiden var nog 3-4dagar totalt från beställning.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W