Nintendo 8-Bit fråga

Permalänk

Nintendo 8-Bit fråga

Hej,

Tagit fram gamla 8-bitarn och köpt några nostalgiska spel men 2 av 4 spel fungerade inte på min enhet, blev bara en helt grå ruta. Jag är dock tveksam till att det skulle vara fel på spelen då just båda som krånglar är EEC (Europa) och de andra SNC (Skandinavien), men borde inte en EEC fungera utan problem på en vanlig svensk enhet (NES-PAL-001) precis som snc?

Möjligtvis någon här som har lite bättre koll på om det borde eller inte borde fungera på min konsol? (Har en extra connector som jag kan byta till men alla andra spel fungerar utan problem)

Permalänk
Medlem

Du måste blåsa a la munspel i kassetterna.

Skämt och nostalgi åsido så har jag inget svar på dina frågor.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Konsolpleb 🕹

De ska absolut funka, lär bara vara slumpen som gjort att just de inte funkar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Testa justera kasetten när du böjt ned den i själva konsolen, och sedan slå på. Justera mm per mm tills det funkar.

Så här.
http://youtu.be/X5aOYHhn478

Nu vet jag att han inte har samma problem som du, men på mitt brukar vissa spel "halvstarta" (som i att konsolen verkar tro att spelet är igång men spelet startar inte), tills man placerat kasetten helt rätt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Var köpte du spelen? Vet du om dom fungerade innan du fick hem dom?

Permalänk
Inaktiv

Blås till det fungerar eller dör av syrebrist!

Permalänk

Min egen teori, Prova och sätt in kasseten men tryck ej ner kasseten i nintendot.. Annars är det bara och blåsa och blåsa Power On, och Power off.. Tills det funkar!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

Tack för de snabba svaren, får pilla lite mer med det och se om jag kan få igång det eller åtminstone något annat än grå skärm.

m4gnify; Köpt 3st från samma person via blocket, ett var scn och 2 eec varav scn funkade, vill bara vara säker att det inte är något från min sida som strular innan jag återgår till säljaren.

Permalänk

Efter att enheten fått stå avstängd en stund så fungerar det helt plötsligt perfekt! Vet inte riktigt vad som var felet, kanske att den stått igång under dagen och eec är lite mer känsliga än scn (?). Men viktigaste är att det fungerar och inget var trasigt, morgondagen plötsligt åter fullt uppbokad!

Tack för all hjälp och alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mediahuset:

Efter att enheten fått stå avstängd en stund så fungerar det helt plötsligt perfekt! Vet inte riktigt vad som var felet, kanske att den stått igång under dagen och eec är lite mer känsliga än scn (?). Men viktigaste är att det fungerar och inget var trasigt, morgondagen plötsligt åter fullt uppbokad!

Tack för all hjälp och alla tips!

skit på kontaktytorna kanske

Permalänk

Kanske dock gjorde jag rent ett av spelen med en tops fast med exakt samma resultat så inte helt säker det var det, men svårt att säga

Permalänk
Medlem

Det är med all säkerhet dåliga kontaktytor. Du kan enkelt fixa detta genom att byta ut "Connectorn" Bästa är att köpa en sådan och byta ut den mot den gamla, det är rätt så enkelt att göra själv. Sök på "NES Connector" så förstår du vad jag menar. De finns att köpa från en uppsjö av ställen då det är ett allmänt känt problem på gamla NES åttabitars.

Att blåsa i kassetten funkar visserligen, men det är ingen långvarig lösning. Ännu bättre är att bara "andas ut", kontaktytorna blir lite fuktiga och leder bättre, men de ärgar bara snabbare så det är ingen långvarig lösning på problemet.

Ett litet knep under tiden du väntar på att få hem din nya "Connector" är att du kan testa att "flytta/rucka" kassetten lite i sidled, det funkar rätt så bra men kan ta ett par försök innan du får igång spelet. Antingen så kan den gråa rutan vara ihållande grå så som du säger, men vanligare är att den gråa rutan blinkar svart, grå.

Lycka till

Visa signatur

Data Data

Permalänk

Tänkte inte direkt på rengöring av connectorn utan hade bara spelets ytor i tankarna. Har faktiskt en connector liggandes som jag fick hem för ett par dagar sedan för "att ha" när tillfället behövs. Oavsett om det är den eller inte som spökar så kanske dags att ta tillfället i akt och byta ut den i så fall

Tack!

Permalänk
Medlem

Bara blåsa, kör på hundra gånger så brukar de till slut hoppa igång.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mediahuset:

Tänkte inte direkt på rengöring av connectorn utan hade bara spelets ytor i tankarna. Har faktiskt en connector liggandes som jag fick hem för ett par dagar sedan för "att ha" när tillfället behövs. Oavsett om det är den eller inte som spökar så kanske dags att ta tillfället i akt och byta ut den i så fall

Tack!

Det är väl sådär 50/50 om det är kontaktytorna i spelet eller konsolen. I vilket fall så löser det problemet att byta ut den. Om du inte känner att du vill skruva isär Nintendot så går det att göra rent spelen med Isopropanol. Använd en en Topz och gnugga kontaktytorna. Om du ändå har tillgång till Isopropanol och Topz(!) så skulle jag inte tveka på att skuva upp enheten och även rengöra där, då slipper du förmodligen krånglet med att byta Connektorn och du slipper bli yr av syrebrist när du väl ska spela.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Det är väl sådär 50/50 om det är kontaktytorna i spelet eller konsolen. I vilket fall så löser det problemet att byta ut den. Om du inte känner att du vill skruva isär Nintendot så går det att göra rent spelen med Isopropanol. Använd en en Topz och gnugga kontaktytorna. Om du ändå har tillgång till Isopropanol och Topz(!) så skulle jag inte tveka på att skuva upp enheten och även rengöra där, då slipper du förmodligen krånglet med att byta Connektorn och du slipper bli yr av syrebrist när du väl ska spela.

Använd inte isopropanol! Testa använda fönsterputs och tops, blås sedan rent med tryckluft på burk!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

http://www.theverge.com/2012/9/27/3419038/nintendo-entertainm...

Det som hjälper med blåsandet är att du tar ut och sätter in spelet igen, inte blåsandet i sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med ett SNES-spel, funkade en gång av 25. Isopropyl hjälpte inte ett dugg men sen testade jag att köra hårt med ett suddgummi på spelets connector följt av isopropyl och tops. Det gjorde verkligen susen, nu funkar det på första försöket.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Byter du connector så måste du även göra rent spelen annars oxiderar connectorn igen

Gör rent kontaktytorna med isopropanol för att få bort allt fett. För att få bort oxideringen behöver du gnugga kontakt ytorna med en TORR disksvamp med grön nylonyta. När du tror att du gnuggar för hårt så behöver du antagligen ta i lite till.

Jag var skitnervös första gången för jag var bergis på att jag skulle förstöra spelen för all framtid men alla mina spel funkar klockrent nu.

Ett litet tips!
http://gaminggrannar.wordpress.com/2010/05/15/videoblogg-vars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Använd inte isopropanol!

Bra argumentering där, kunde vara intressant att höra varför det skulle vara dåligt.

Visa signatur

Data Data

Permalänk

Du bör använda etanol (t-röd) eller isopropanol (Biltemas elektronikrengöringssprej) när du gör rent kassetternas kontaktytor. Detta är totalt harmlöst och allt dunstar bort till skillnad från t ex fönsterputs som innehåller en hel del vatten.

Vät en tygbit som du viker över en platt skruvmejsel, sen gnuggar du hårt mot kretskortsytan som syns på kassettens undersida. Tygbiten kommer antagligen att bli svart, och kontaktytorna skinande rena.

Nu kommer spelen att fungera betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Har du en connector liggande är det lika bra att byta direkt så du vet att den är ok.

Sen gör du rent alla spel. Köp en Gamebit på tradera så att du kan skruva isär kassetterna.
När du fått isär kassetten så gnuggar du ordentligt med ett sudd på kontaktytorna för att få bort gammal oxid och smuts. Sen tar du isopropanol och en trasa och torkar rent med för att få bort suddrester och fett.

När både connector och spel är rena kommer de att starta så fint så

Och blås INTE i kassetterna. I längden gör fukten att connectorn och spelen oxiderar och till sist är det stört omöjligt att få igång dem.

Permalänk

Jag bytte connector i min och den blev bättre än någonsin och det är lätt som en plätt.

Permalänk

Tack för alla tips! Även om allt fungerar nu så får det bli att göra en helservice på både spel och box under helgen, klart värt underhållet i längden!

Skrivet av BigMomma:

Och blås INTE i kassetterna. I längden gör fukten att connectorn och spelen oxiderar och till sist är det stört omöjligt att få igång dem.

Inte tänkt på det sättet, förstår logiken bakom det du säger.. fast att blåsa i spelen är 50% av nostalgin så får se om man lyckas hålla sig ifrån.. xP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mediahuset:

Tack för alla tips! Även om allt fungerar nu så får det bli att göra en helservice på både spel och box under helgen, klart värt underhållet i längden!

Inte tänkt på det sättet, förstår logiken bakom det du säger.. fast att blåsa i spelen är 50% av nostalgin så får se om man lyckas hålla sig ifrån.. xP

Ja nostalgifaktorn är ju rätt hög när man blåser i spelen. Alla gjorde så på den gamla goda tiden och det finns en viss charm med att blåsa och trixa och till slut få igång spelet

Passa på att blåsa innan du gjort rent spelen och bytt connector

Permalänk
Medlem

Blås aldrig i kassetterna och än mindre i konsolen!
Om kassetterna krånglar, rengör dem som beskrivits ovan. Då blir de krångelfria en lång tid till innan de behöver rengöras igen. Om det krånglar med alla kassetter oavsett om de är rena eller ej, så testa att rengöra connectorn, om inte det går så får du köpa ny.

Permalänk
Medlem

Jag har zelda link spel som det saknas pixlar på tv bilden.

Är kassettens kontakt smutsig då?
Alla andra spel fungerar på första eller andra försöket i konsolen.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Bästa trixen är att trycka ner kassetten och dra ytteränden mot någon av sidorna för att få bättre kontakt.

Mitt NES gillar inte att jag trycker ner kassetterna i konsollen, kan vara något att prova!

Blås inte i kassetterna, risken är att fukt sätter sig och oxiderar. Ta ut kassetten och sätt in den igen fungerar bättre.
Använd INTE T-Röd, det har andra ämnen i sig som kan skapa en oljig hinna på ytorna, beroende på fabrikat.

Använd ren ISO propanol, ifall det ska rengöras. I vissa fall så ytorna fått sig en omgång med scotch bright white som inte repar.

Lycka till!
Fungerar inte det så köp ny connector eller koka den du har (fungerade inte i mitt fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomdiver:

Bästa trixen är att trycka ner kassetten och dra ytteränden mot någon av sidorna för att få bättre kontakt.

Mitt NES gillar inte att jag trycker ner kassetterna i konsollen, kan vara något att prova!

Blås inte i kassetterna, risken är att fukt sätter sig och oxiderar. Ta ut kassetten och sätt in den igen fungerar bättre.
Använd INTE T-Röd, det har andra ämnen i sig som kan skapa en oljig hinna på ytorna, beroende på fabrikat.

Använd ren ISO propanol, ifall det ska rengöras. I vissa fall så ytorna fått sig en omgång med scotch bright white som inte repar.

Lycka till!
Fungerar inte det så köp ny connector eller koka den du har (fungerade inte i mitt fall).

Jag har bara problem med ett spel. men har gjort regions mod på min 8-bit och kan köra spel från hela världen.
Har nog 15 spel och bara 1 som bråkar.

Ska testa att tvätta om det med sprit igen och se fall det hjälper.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Bra argumentering där, kunde vara intressant att höra varför det skulle vara dåligt.

det kan dra sig in i kortstrukturen och försämra den strukturella integriteten. kan ev också skada lacken på kretskortet. (inte för att det sista spelar nån större roll, och det första blir osannolikt ett problem.

det kan däremot bli fula märken i plasten på kassetten om man slarvar. så samlaraspekten är kanske det främsta argumentet trots allt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint