Permalänk
Medlem

Fifa 15 - PC-tråden

Nu när Fifa 15 faktiskt får samma spelmotor som PS4 och Xbone så känns det som PC-communityt på allvar kan ta fart.

Här kan vi kanske samla ihop oss som vill lira mot och med varandra. Anordna turneringar, starta igång något lag eller bara tjaffsa lite. Tipsa, länka och skryta. Försöka bygga upp en gemenskap.

Finns intresse för att skapa ett lag här på Swec? Namnförslag?

Origin-namn
Tjodd
hkrosen
Radiobil
Laggelodjur
Zork90
Wiceramar
runesson93
fritte8
Skumtoppas
Millqvist78

Har även en annan agenda utöver ovan.

Har sedan jag "gick över" till Fifa 09 kört med fullt manuella kontroller. Det är egentligen enbart tack vare det som jag fortsatt spela till och från. Älskat men kanske mest hatat. Enträget spelat vidare för att komma åt den där sköna känslan som dyker upp då och då.
Hade hoppats att kunna jaga igång intresset kring manuella kontroller till Fifa. Rörelsefriheten som i grunden faktiskt finns i spelmotorn tycker jag kommer mer till sin rätt när man också bättre kan kontrollera sikte och kraft på sina passningar och skott.
Blir fortfarande chockad när jag stöter på Fifa-spelare som inte ens känner till att det finns. Inte ens är intresserade att försöka även om jag förstår att man kan tycka det är jobbigt att lära sig och hålla tålamodet uppe i början.
Är det någon som skulle vilja prova på att spela lite manuellt i Fifa 15 när det släpps? Är det något som ni åtminstone är nyfikna att ta reda på mer om?
Jag har en liten fundering på om jag kanske skall skriva en liten guide och eventuellt fila på någon typ av video.

Dold text

Vad säger ni. Skall vi ta och bygga upp en trevlig Fifa-gemenskap här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har sedan jag "gick över" till Fifa 09 kört med fullt manuella kontroller.

Fullt manuella? Pratar vi om handkontroller med två analoga spakar nu eller vad menar du?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Fullt manuella? Pratar vi om handkontroller med två analoga spakar nu eller vad menar du?

Haha, precis det jag svamlade om. Alltså att du kan ändra assistansen från datorn så att riktning och kraft styrs mer av dig istället. Det finns som regel assisterad, semi och manuell att ändra för passning, skott, genomskärare och inlägg. Du märker det ganska tydligt om du ändrar inställningarna.
Knapparna i sig förändras inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Haha, precis det jag svamlade om. Alltså att du kan ändra assistansen från datorn så att riktning och kraft styrs mer av dig istället. Det finns som regel assisterad, semi och manuell att ändra för passning, skott, genomskärare och inlägg. Du märker det ganska tydligt om du ändrar inställningarna.
Knapparna i sig förändras inte.
http://i51.tinypic.com/34pf6dg.jpg

Ah, nu är jag med i matchen!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Med manuella menar han ingen assist, finns många assist inställningar som hjälper dig med precision i saker, tex vid skott, passning, lobb, byte av spelare etc etc etc.

Jag har kört på PC sen 13, innan dess körde jag på PS3 och bakåt.

Jag tycker PC communityn har tagit sig rätt bra, jag uppskattar verkligen fifa på en 144hz skärm, flytet är så mkt bättre, och gör det lättare att spela spelet. Utseendet är det ingen större skillnad på, dock var jag riktigt sur över att ignite motorn inte släpptes till fifa 14 på PC.

Det jag märker dock, är lite små problem med lagg, inte internet lagg, utan mer att den andra har så kass PC att det går långsammare för dem, så det segar och hackar för dig. Dock är det sällan ett problem, kanske stött på det var 50:e match eller så. Får se hur det blir med ignite motorn.

Men efter att ha gått över till PC (spelar med 360 kontroll) så kommer jag nog aldrig gå tillbaka till konsol. UT marknaden är också lite lättare att hantera, den är inte lika extremt överflödad. Däremot kan det vara svårt att hitta vissa specifika spelare om det är väldigt ovanliga silver eller bronze spelare tex.

Överlag är upplevelsen bättre på PC, enligt mig, men vissa påstår att fifa ska spelas i soffan (vilket så klart går att göra via PCn också), och jag kan köpa argumentet, men jag samtycker ej.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Gillar det nya i Fifa 15, problemet är att det laggar alldeles för mycket. Spelar med ett eller två GTX570 och en överklockad 4670K. Testat att stänga av Origin in game och allt på lägsta. Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Hajade till direkt när jag såg att du kör med fullt manuella kontroller till pc. Som du skriver så vet knappt folk om att man kan köra manuellt trots att de varit i branschen länge.
Själv tycke jag att det var så frustrerande med passning som gick till fel gubbe, djupledsbollar jag inte fick bestämma djupet på själv och så vidare. Då bestämde jag mig för att slopa alla hjälpsystem och köra fullt manuellt. Jobbigt i början men när det väl sitter är det fruktansvärt belönande samtidigt som spelet blir mycket mer likt en verklig match då du knappast sätter 30 direktpassar i rad.

Angående FIFA 15 så tycker jag demot lovar riktigt gott inför framtiden. Körde aldrig FIFA 14 på någon nextgenkonsol så det mycket nytt vad gäller grafik men framför allt fysiken på både spelare, boll och närkontakter. En finslipad fullversion där man kan fixa lagg-problemen kommer nog att bli riktigt rolig!

Själv kör jag med trådlösa xbox 360-kontroller i soffan med speldatorn uppkopplat mot min 50" plasma. Var enda lösningen fram till nextgen då ps3/xbox360 bjöd på outhärdliga fördröjningar och ojämn/jättelåg bilduppdatering att det för mig inte alls var värt att spela.

Permalänk

Kommer de ta bort en massa funktioner som med NHL versionen? För i så fall är det inte intressant alls.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Hajade till direkt när jag såg att du kör med fullt manuella kontroller till pc. Som du skriver så vet knappt folk om att man kan köra manuellt trots att de varit i branschen länge.
Själv tycke jag att det var så frustrerande med passning som gick till fel gubbe, djupledsbollar jag inte fick bestämma djupet på själv och så vidare. Då bestämde jag mig för att slopa alla hjälpsystem och köra fullt manuellt. Jobbigt i början men när det väl sitter är det fruktansvärt belönande samtidigt som spelet blir mycket mer likt en verklig match då du knappast sätter 30 direktpassar i rad.

Angående FIFA 15 så tycker jag demot lovar riktigt gott inför framtiden. Körde aldrig FIFA 14 på någon nextgenkonsol så det mycket nytt vad gäller grafik men framför allt fysiken på både spelare, boll och närkontakter. En finslipad fullversion där man kan fixa lagg-problemen kommer nog att bli riktigt rolig!

Själv kör jag med trådlösa xbox 360-kontroller i soffan med speldatorn uppkopplat mot min 50" plasma. Var enda lösningen fram till nextgen då ps3/xbox360 bjöd på outhärdliga fördröjningar och ojämn/jättelåg bilduppdatering att det för mig inte alls var värt att spela.

Heja!
Vad tror ni om att lägga upp en lista med (origin)användarnamn?

Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer de ta bort en massa funktioner som med NHL versionen? För i så fall är det inte intressant alls.

Är inte helt säker, men tror inte det är lika många saker som är borttagna åtminstone. Jag spelar egentligen bara "seasons", och gärna vänskapsmatcher och eventuellt klubb om man får ihop en liten vänlista.

Skrivet av Alicorn:

Gillar det nya i Fifa 15, problemet är att det laggar alldeles för mycket. Spelar med ett eller två GTX570 och en överklockad 4670K. Testat att stänga av Origin in game och allt på lägsta. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag hade också problem med det innan jag byggde ihop min nya burk. Jag hade fipplat en del med inställningarna i nvidia och läste om folk som hade ändrat lite i sina inställningar för att få det att flyta på. Testa återställa till standard i profilen för Fifa 15.

Skrivet av IgelQott:

Med manuella menar han ingen assist, finns många assist inställningar som hjälper dig med precision i saker, tex vid skott, passning, lobb, byte av spelare etc etc etc.

Jag har kört på PC sen 13, innan dess körde jag på PS3 och bakåt.

Jag tycker PC communityn har tagit sig rätt bra, jag uppskattar verkligen fifa på en 144hz skärm, flytet är så mkt bättre, och gör det lättare att spela spelet. Utseendet är det ingen större skillnad på, dock var jag riktigt sur över att ignite motorn inte släpptes till fifa 14 på PC.

Det jag märker dock, är lite små problem med lagg, inte internet lagg, utan mer att den andra har så kass PC att det går långsammare för dem, så det segar och hackar för dig. Dock är det sällan ett problem, kanske stött på det var 50:e match eller så. Får se hur det blir med ignite motorn.

Men efter att ha gått över till PC (spelar med 360 kontroll) så kommer jag nog aldrig gå tillbaka till konsol. UT marknaden är också lite lättare att hantera, den är inte lika extremt överflödad. Däremot kan det vara svårt att hitta vissa specifika spelare om det är väldigt ovanliga silver eller bronze spelare tex.

Överlag är upplevelsen bättre på PC, enligt mig, men vissa påstår att fifa ska spelas i soffan (vilket så klart går att göra via PCn också), och jag kan köpa argumentet, men jag samtycker ej.

Jag har spelat på både PS3 och Xbox360 och även lite på PC. Tycker det generellt har varit lite lägre nivå på spelarna på PC, och svårare att hitta matcher osv. Tror och hoppas på förbättring nu iom ignite. Har haft funderingar på att köpa en PS4, men eftersom jag ändå behövde uppgradera min PC så hoppar jag över det åtminstone ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja spela fotboll på min PC. Synd att jag är så dålig på det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag skulle vilja spela fotboll på min PC. Synd att jag är så dålig på det.

Bara att plugga in en handkontroll och köra några timmar så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag körde FIFA 15 på min PC, upplösning 2560x1440p och alllt maxat förutom AA+AF som jag körde kanske x2 på. Tyckte att spelet var ritkigt snyggt och hade väldigt bra flyt både i spelet och kanske framförallt i menyerna. Hur förhåller sig det mot PS4 och xbone?

Jag kommer inte vara intresserad av Fifa 15 till x360, det är nåt som är säkert..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Mitt origin-namn är "hkrosen" bara att lägga till om nån känner för att lira lite.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Är inte helt säker, men tror inte det är lika många saker som är borttagna åtminstone. Jag spelar egentligen bara "seasons", och gärna vänskapsmatcher och eventuellt klubb om man får ihop en liten vänlista.

Har testat demon nu och det kändes riktigt bra! Angående funktioner så verkar som du säger FIFA inte blivit så avskalat som NHL blivit.

Det flöt på bra för mig utom vid vissa lägen då jag precis drog iväg ett skott då kunde det rycka till men inget som hände så ofta. Får kanske mixtra med grafikinställningarna lite senare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har testat demon nu och det kändes riktigt bra! Angående funktioner så verkar som du säger FIFA inte blivit så avskalat som NHL blivit.

Det flöt på bra för mig utom vid vissa lägen då jag precis drog iväg ett skott då kunde det rycka till men inget som hände så ofta. Får kanske mixtra med grafikinställningarna lite senare.

Fördelen med Fifa är ju att det är andra släppet på nextgen med nya motorn. I NHL's fall så skyller dom på för lite tid.

Förhoppningsvis släpps nya drivrutiner i samband med release som optimerar Fifa 15. Efter att jag installerade min nya dator med Win 8.1 så har jag inte stött på något problem alls med framerate. Flyter på fantastiskt fint.

Permalänk
Medlem

Tjena! Är det någon som kommer in i webappen? Jag har köpt spelet men kan inte komma in!

Om någon vill köra en match så heter jag Radiobil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Tjena! Är det någon som kommer in i webappen? Jag har köpt spelet men kan inte komma in!

Om någon vill köra en match så heter jag Radiobil!

Du måste ha ett lag sedan en viss tid i FIFA 14. Sedan måste du ha aktiverat den senaste säkerheten på origin.

Permalänk
Medlem

Försöker dra igång demot men det kraschar efter jag valt språk. På nätet läser jag att man inte får ha specialtecken i sin windowslogin vilket jag inte har. Några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Försöker dra igång demot men det kraschar efter jag valt språk. På nätet läser jag att man inte får ha specialtecken i sin windowslogin vilket jag inte har. Några idéer?

Hmm, låter skumt. Har du kontaktat supporten?

Kan tipsa om att om ni förköpt spelet (kanske via Mexikanska origin = 280kr) så kan ni via Koreansk VPN förladda. Imorgon klocka 17:00 tror jag man kan börja spela (genom att aktivera med VPN igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Försöker dra igång demot men det kraschar efter jag valt språk. På nätet läser jag att man inte får ha specialtecken i sin windowslogin vilket jag inte har. Några idéer?

Testa ladda ned Windows media player!

Sjukt otippat, men jag hade samma problem som dig innan. Funkar fint nu!

Permalänk
Medlem

Blev rätt så less när det knappt var någon skillnad mellan 13 och 14 spelmässigt, känns delvis som ett par fyrkanter på planen.
Vad använder ni för kontroller? Mina funkar inget vidare

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte47:

Blev rätt så less när det knappt var någon skillnad mellan 13 och 14 spelmässigt, känns delvis som ett par fyrkanter på planen.
Vad använder ni för kontroller? Mina funkar inget vidare

Har du testat demot? Autotacklingarna verkar nästan helt borttagna, så det blir en annan typ av dribbling, flyt i bollkontrollen. Somliga gnäller att det är omöjligt att försvara sig nu, men det är väl för att dom har dåligt tålamod och förlitar sig på att datorn hjälper till för mycket. Det är svårt att göra mål på nick och lobbpassningarna snappas upp av smartare försvarare.
Eftersom det är en "ny" spelmotor så är det ganska stor skillnad mellan 14 och 15.

Xbox360-kontrollen är nog den bästa man kan använda. Xbone kommer väl snart i en ren PC-utgåva snart tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har du testat demot? Autotacklingarna verkar nästan helt borttagna, så det blir en annan typ av dribbling, flyt i bollkontrollen. Somliga gnäller att det är omöjligt att försvara sig nu, men det är väl för att dom har dåligt tålamod och förlitar sig på att datorn hjälper till för mycket. Det är svårt att göra mål på nick och lobbpassningarna snappas upp av smartare försvarare.
Eftersom det är en "ny" spelmotor så är det ganska stor skillnad mellan 14 och 15.

Xbox360-kontrollen är nog den bästa man kan använda. Xbone kommer väl snart i en ren PC-utgåva snart tror jag.

Får testa demot snarast. AI är bara dum i försvaret i Fifa14, mina är iaf oftast över hela planen och ingen av dem tacklar motståndaren. Framförallt i Be A Pro.

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Testa ladda ned Windows media player!

Sjukt otippat, men jag hade samma problem som dig innan. Funkar fint nu!

Det fungerade! Har windows 7 n tror jag det heter och där ingår inte media player. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att spela. Både ultimate team eller vanligt.

Origin: Laggelodjur

Tror man kan börja lira imorgon, om man kör via en proxy i sydkorea. Det kunde man göra med Fifa 14 iaf

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på ultimate team edition och vanliga till PC? Kan man än köpa UTE någon annan stans än på origin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qrulos:

Jag är sugen på att spela. Både ultimate team eller vanligt.

Origin: Laggelodjur

Tror man kan börja lira imorgon, om man kör via en proxy i sydkorea. Det kunde man göra med Fifa 14 iaf

Japp, 17:00 idag verkar det som!

Skrivet av SexMachine:

Vad är skillnaden på ultimate team edition och vanliga till PC? Kan man än köpa UTE någon annan stans än på origin?

Du får guldpaket skickat till dig varje vecka, verkar som 40 stycken. Du kan köpa spelet var som helst i princip, men jag rekommenderar Origin Mexiko. Halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Det fungerade! Har windows 7 n tror jag det heter och där ingår inte media player. Tack för hjälpen!

Inga problem, kul att det funkade!

Nu är nedladdningen startad, känner mig löjligt spänd!!
Någon annan som har laddat ner spelet via koreansk vpn och vill köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Inga problem, kul att det funkade!

Nu är nedladdningen startad, känner mig löjligt spänd!!
Någon annan som har laddat ner spelet via koreansk vpn och vill köra?

Hade tänkt lägga ungarna och köra igång om någon timma. Har fixat till inställningar och kollat i menyerna ett tag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Härligt!

Behöver man ha igång sin VPN när man startar spelet sen? eller är det bara att starta?

Funkar fint att starta spelet och sedan stänga VPN. Eventuellt att du måste starta origin med VPN igång, men du skall inte ha igång den när du spelar.